بازدید 3942

تعیین اعضای کمیته تحقیق از دو‌تابعیتی‌ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نشست امروز کمیسیون را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۴۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵ 13 December 2016
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نشست امروز کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، سید حسین نقوی حسینی با اشاره به نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در ابتدای نشست امروز ذوالنوری گزارشی از بازدید از فردو ارائه کرد و عنوان شد که اصل خبر تغییر و تحولات اساسی در فردو صورت گرفته واقعیت داشت اگرچه مطابق برجام باید سانتریفیوژها جمع می‌شدند؛ انجام شده بود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده در تحول اخیر کلیه زیرساخت‌ها از جمله ستون‌ها، بتن‌های کف و تمامی امکانات آن در حال جمع‌آوری است و حتی کابل‌های آن را هم جمع می‌کردند که برخلاف برجام است چرا که بازگشت‌پذیری را سخت می‌کند. منتهی مسئولین معتقد بودند که اگر جمع نکنیم آژانس دوباره علیه ایران جنجال‌آفرینی می‌کند و اگر بخواهیم بازگشت پذیری داشته باشیم این زیرساخت‌ها به کار نمی‌آید بنابراین خلاف برجام انجام نشده.

وی گفت: ذوالنوری توضیح داد که در بازگشت‌پذیری باید همه این مراحل را مجددا انجام دهیم، یعنی با جمع کردن سانتریفیوژها و سکوها، مابقی امکانات و زیرساخت‌ها نیز باید به طور مجدد ایجاد شود. لازم به توضیح است که ۲۶ دی در سالگرد اجرای برجام انجام تعهدات ایران از طرف آژانس راستی آزمایی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در ادامه جلسه، فلاحت پیشه گزارشی از فعالیت‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات مصوب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را ارائه کرد. بر اساس این گزارش کمیسیون امنیت شش سند راهبردی تصویب کرده تا اسناد راهبردی امنیتی ارائه شود.

این نماینده عنوان کرد: بر اساس گزارش فلاحت پیشه در حوزه های مختلف دفاعی، نظامی و انتظامی مصوبات قابل توجهی در برنامه لحاظ شد. دیپلماسی دفاعی از جمله موضوعاتی بود که در برنامه ششم تصویب شد. همچنین در حوزه تقویت بنیه دفاعی ۵ درصد بودجه عمومی به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافت، یکسان سازی حقوق و مزایای کارکنان نیروهای مسلح به تصویب کمیسیون تلفیق رسید. حمایت از بسیجیان معسر و حاضر در عرصه‌های امنیتی و دفاعی نیز به تصویب رسید.

 

نقوی حسینی افزود: همچنین با پیشنهاد کمیسیون امنیت انتقال زندان‌ها از کلانشهرها، تقویت بنیه‌های پدافند غیرعامل، انسداد مرزها با هدف مبارزه با قاچاق، رعایت فاصله سطح حقوقی و دستمزد کارکنان نیروهای مسلح با نیروهای کشوری بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در لایحه برنامه ششم توسعه لحاظ شد.

ترکیب کمیته تحقیق و تفحص از دو تابعیتی ها

سخنگوی کمیسیون امنیت گفت: همچنین با رای اعضای کمیسیون امنیت فلاحت پیشه، نجفی خوشرودی و برزگر برای حضور در کمیسیون تلفیق بودجه انتخابات شدند و اعضای کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها با ترکیب کریمی قدوسی، نادر قاضی‌پور، نقوی حسینی، حاجی دلیگانی، حسن نوروزی، ابطحی، جاسمی، ذوالنوری محمد دهقانی ، ابوترابی و ناصری نژاد مشخص شد.

ترکیب کمیته تحقیق و تفحص از پرونده های ایران و آمریکا

نقوی حسینی گفت: در ادامه جلسه اعضای هیأت تحقیق  و تفحص  از پرونده‌های ایران و آمریکا به ترتیب فلاحت پیشه، نوریان، گودرزی، علوی، رحیمی، کواکبیان، پورمختار، نقوی حسینی، برزگر، مصری، سیده فاطمه حسینی، کوهکن، دهقانی، قاضی‌پور، کوچکی‌نژاد انتخاب شدند.

وی افزود: دیگر مصوبه امروز کمیسیون عبارت بود از تشکیل جلسه مشترک کمیسیون با تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی از جمله کشورهای فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، مصر، عمان، یمن ، تونس بود این جلسه هفته آینده روز سه شنبه ساعت ۱۲:۳۰ در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار خواهد شد.

نقوی حسینی با بیان اینکه ادامه جلسه با حضور ظریف، وزیر امور خارجه برای بررسی سوالات کریمی قدوسی پیش رفت، اظهار داشت: اولین سوال از کریمی قدوسی با عنوان اینکه چرا دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی در سفر به مرزهای غربی کشور که در حال جاسوسی و عکسبرداری از مراکز نظامی بودند با این عنوان که با هماهنگی وزارت امور خارجه بوده است حمایت می کنند.

 

وی گفت: وزیر امور خارجه توضیح داد که سفر با مجوز و در چارچوب صورت گرفته بود و به لحاظ اجرایی؛ مطابق نظر دستگاه اطلاعاتی کشور هیچ تخلفی صورت نگرفته است که پس از توضیحات وزیر، کریمی قدوسی از پاسخ قانع نشد .

این نماینده  ادامه داد: کریمی قدوسی از وزیر خارجه سوال کرد که دلیل تلاش وزارت امور خارجه برای عضویت در کنوانسیون پالرمو چیست؟ آیا عضویت در این کنوانسیون نیز در راستای تعهدات صورت گرفته در حاشیه برجام است؟ که وزیر پاسخ داد عضویت در کنواسیون وزارت خارجه فقط پشتیبانی کننده بود و وزارت کشور، اطلاعات و دادگستری طرف عضویت در این کنوانسیون بودند و عضویت در آن هم ربطی به برجام نداشت، البته عضویت در این کنوانسیون در سال ۸۲ در وزارت خارجه به تصویب رسیده بود و مقررات آن در مجلس تصویب شد. با این حال قدوسی قانع نشد.

 نقوی گفت: سوال سوم کریمی قدوسی عبارت بود از اینکه چرا مطالبات جنابعالی و فعالیت مشورتی معاونین وزارت خارجه در گروه‌های فضای مجازی صورت می پذیرد. ارسال مطالب با ایمیل و استفاده از فضای غیرایمن مجازی با چه توجیه امنیتی انجام می‌شود. وزیر توضیح داد که ما همیشه بر روی طبقه‌بندی اسناد و مطالعات تأکید داریم و حساس هم هستیم بنابراین قطعاً در اینگونه مراودات همه مسائل و موارد امنیتی رعایت می‌شود البته از زمان اعلام وزارت ارتباطات که اعلام شد نباید مراودات از طریق کانال‌های فضای مجازی صورت پذیرد اینگونه  مراودات متوقف و کنترل شد. کریمی قدوسی از پاسخ وزیر قانع شد.

این نماینده به سوال دیگر کریمی قدوسی اشاره و عنوان کرد: کریمی قدوسی پرسید چرا در اوج حوادث کشور سوریه دیپلمات انقلابی ایران در سوریه را شبانه به تهران برمی‌گردانید بدون اینکه جایگزین مناسب ایشان هماهنگ و انتخاب شده باشد.

وزیر گفت: آقای شیبانی از دوستان ما و از سفرای فعال جمهوری اسلامی است و در ۳ سال وزارت بنده ایشان سفیر بودند. او بیش از ۳ سال سفیر بوده یعنی ۵ سال که در اختیارات بنده هست ایشان سفیر بوده و ادامه آن مجوزهای خاص می‌خواهد و برای مجوز خاص اقدامی نشد چون بنده چنین سیاستی ندارم که مجوز ویژه بگیریم و تاکنون یک بار هم چنین تقاضایی نداشتم. در مورد جایگزین هم جهت حساسیت مأموریت مهم بررسی‌های لازم صورت گرفته و نیرو معرفی خواهد شد.

نقوی حسینی با بیان اینکه کریمی قدوسی از پاسخ وزیر قانع شد، ادامه داد: سوال پنجم این نماینده این بود که بر اساس کدام سند از اسناد کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌خواهیم به اتحادیه اروپا اجازه تأسیس دفتر در تهران را بدهیم؟ وزیر توضیح داد ما در اتحادیه اروپا نماینده رسمی داریم، بعد از برجام اتحادیه اروپا درخواست نمایندگی کرد که تاکنون موافقت نشده است بنابراین سوال موضوعیتی ندارد و کریمی قدوسی از پاسخ وزیر قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان مقرر شد که جلسه مشترک کمیسیون و وزارت امور خارجه دوشنبه آینده برای بررسی آخرین وضعیت برجام صورت بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان