بازدید 7273

«هله هوله»ها چه تاثیری روی بچه‌ها می‌گذارند؟

یکی از دلایل چاقی کودکان، مصرف هله هوله است. شما والدین باید هله هوله‌ها را از دسترس کودکان‌تان دور نگه دارید و غذاهای سالم را جایگزین هله هوله‌ها نمایید.
کد خبر: ۶۴۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 10 December 2016
یکی از دلایل چاقی کودکان، مصرف هله هوله است. شما والدین باید هله هوله‌ها را از دسترس کودکان‌تان دور نگه دارید و غذاهای سالم را جایگزین هله هوله‌ها نمایید.

به گزارش زندگی آنلاین، کارشناسان می‌گویند واقعیت را بیش از این نباید مخفی کرد. آنچه که کودکان ما می‌خورند مانع رشد و نمو آنها می‌شود و عمر آنها را کوتاه‌تر می‌کند.

هله هوله‌ها و چاقی کودکان

بیش از 300 میلیون کودک چاق در دنیا هست که با مشکلات عروقی مواجهند. چاقی چه در کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بر روی مردان زنان و بچه‌ها تاثیر می‌گذارد. بر اساس استاندارد‌های سازمان سلامت جهانی بالغ بر 22 میلیون کودک زیر 5 سال با اضافه وزن وجود دارد. تنها در امریکا تعداد کودکان چاق بین پنج تا چهارده سال در 30 سال اخیر دو برابر شده است.

شما والدین برای سلامت بیشتر کودکانتان چه باید بکنید؟

چه بخشی از کار اشتباه است؟ مشکل در بشقاب غذای فرزند شما است. مواد غذایی فراوری شده‌ای که در وعده‌های غذایی‌شان می‌خورند، انواع نان‌ها، پاستاها، غلات صبحانه، سیب زمینی، برنج سفید، شیرینی‌ها و غذاهای فراوری شده، خوراکی‌های مدرن مورد علاقه بچه‌ها هستند و برعکس غذاهای سالم واقعی مانند سبزیجات، میوه‌های با پوست تیره، دانه‌ها، مغزها، حبوبات، جوانه‌ها، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت علف‌خوارها باعث رشد و نمو سالم در بچه‌ها می‌شوند و خطرات ناشی از بیماری‌ها را در سنین بالاتر در آنها کاهش می‌دهند.

وقتی به دنبال پاسخ می‌گردیم، محققان به یک مشکل بزرگ در هله هوله‌ها اشاره می‌کنند. آنها همه جا هستند. شما هم مانند دیگر والدین هله‌هوله‌های زیادی در آشپزخانه منزلتان دارید که فرزندانتان عاشق آنها هستند. دوم اینکه هله‌هوله‌ها در مدارس به‌خوبی در دسترس کودکان هستند. در واقع دومین دلیل مهم چاقی کودکان. محققان دسترسی به هله‌هوله‌ها را مشکل اصلی در اضافه وزن و چاقی دانش آموزان امروزی و در بزرگسالی می‌دانند.

اعتیاد به هله‌هوله‌ها قبل از تولد

هله‌هوله‌ها همه جا هستند. در مدرسه در مهمانی‌ها رستوران‌ها به نظر راه گریزی برای فرار از دست آنها وجود ندارد. شاید اینطور فکر کنیم که اگر به تعادل از انها مصرف شود مشکلی بوجود نیاید، اما اگر عمیق‌تر به این مساله نگاه کنیم حتی مساله جدی‌تر هم می‌شود. اکثر بانوان از این حقیقت آگاه هستند که براساس نتایج تحقیقات مکرر بعمل آمده محققان یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری برای تولد نوزادی سالم ضروری است. مادران بارداری که هله‌هوله مصرف می‌کنند، رشد و نمو مغزی کودک‌شان تحت تاثیر این مواد غذایی قرار می‌گیرد. این تغییرات در مسیر‌های سیگنالینگ مواد مخدر روی می‌دهد و حساسیت به مواد مخدر را کاهش می‌دهد.

در نتیجه کودکانی که بعد از مصرف غذاهای فراوری شده و مواد غذایی حاوی قند بالا به‌دنیا می‌آیند، حساسیت پایین‌تری نسبت به مواد مخدر دارند. این کودکان در لحظه تولد، معتاد به هله‌هوله‌ها هستند و نسبت به کودکان عادی برای رسیدن به همان پاسخ، باید هله‌هوله بیشتری مصرف کنند. بر اساس نتایج تحقیقاتی در یک مطالعه بر روی 1000 کودک مشخص گردید یک رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فراوری شده در اوایل کودکی نتایجی از جمله ضریب هوشی پایین را به ارمغان خواهد آورد و بر عکس یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است اثری برعکس داشته باشد.

3 راه حل چاقی کودکان که در منزل می‌توان آن را انجام داد

راه حل‌ها ساده است اما اسان نیست. هله‌هوله‌ها همه جا هستند و زندگی نسل‌های بعدی را کوتاه‌تر می‌کنند.

وقتی اعضای خانواده تعهد می‌کنند که از هله‌هوله‌ها استفاده نکنند و عادت‌های غذایی‌شان را تغییر می‌دهند، شما تنها سلامت امروزی کودکان‌تان را ارتقا نمی‌دهید، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌ها در آینده را در آنها کاهش می‌دهید.

1- رژیم غذایی ضد هله‌هوله

جانک فودها چه زمانی که جنین در شکم مادر است و چه در ابتدای تولد، اثرات مخربی بر روی سلامت کودک دارند. راه حل هم ساده است. یک رژیم غذایی عاری از هله‌هوله‌ها و غنی از میوه‌های تازه و سبزیجات، پروتئین‌ها و چربی‌های سالمی که باعث رشد و نمو مغز می‌شوند، به خصوص برای زمان حاملگی و سال‌های اول تولد کودکان بسیار مهم می‌باشد.

2- تغذیه ضد هله‌هوله

حتی بهترین رژیم غذایی حاوی غذاهای سالم واقعی هم نمی‌تواند همه مواد مغذی که کودک شما برای داشتن مغزی سالم، رفتار سالم و رشد و نمو فیزیکی در هر مرحله‌ای از زندگی نیاز دارد فراهم نماید. یک طیف وسیع روزانه از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند این خلاء را پر کند. این ویتامین‌ها از طریق سیستم قدرتمند گوارش، جذب و به تمام بدن منتشر می‌شوند. آنزیم‌های گوارشی روزانه سیستم گوارشی را تقویت می‌کنند تا همواره سالم باشد. کودکان علاوه بر این به یک سیستم پروبیوتیک روزانه برای قوی ترکردن روده نیاز دارند که بطور طبیعی نسبت به عفونت‌ها، آلرژی‌های غذایی و حساسیت‌ها و التهابات مزمن که منجر به بیماری می‌شود مقاومت داشته باشند.

3- فعالیت روزانه

به نقل از موسسه امریکایی قلب، کودکانی که فعالیت ندارند به نظر می‌رسد در بزرگسالی هم غیرفعال باشند. عدم فعالیت فیزیکی یکی از فاکتورهای پر خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است و می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، سکته، دیابت و چاقی شود بنظر نمی‌رسد این چیزی باشد که برای فرزند خود می‌خواهید، بنابراین عادات زندگی سالم را با گنجاندن ورزش به عنوان بخشی از زندگی روزانه به او آموزش دهید.

هر شب بعد از شام، به منظور فواید جسمی، روانی پیاده‌روی فراموش نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی