بازدید 9124
پیمانه اقتصادی؛

از «توافق تاریخی اوپک ناکافی برای از بین بردن نفت مازاد» تا «نظام ارزی کشور همچنان رانت زاست»

این پیمانه موضوعاتی همچون: سمت و سوی نرخ دلار در روزهای آینده، بزرگترین خریدار نفت ایران، سکوت روسیه در برابر پیشنهاد ترکیه، ذخایر ارزی چین کاهش یافت، حباب سکه ترکید، کسری بودجه عربستان در سال 2017 ادامه می یابد، افزایش ۴.۵ درصدی میانگین قیمت مسکن در دو سال، مسکن اجتماعی، مرغ گران نیست، مغازه‌ها گران‌ فروش اند و پرواز شرکت هواپیمایی آسمان به اروپا ممنوع شد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 10 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: سمت و سوی نرخ دلار در روزهای آینده، بزرگترین خریدار نفت ایران، سکوت روسیه در برابر پیشنهاد ترکیه، ذخایر ارزی چین کاهش یافت، حباب سکه ترکید، کسری بودجه عربستان در سال 2017 ادامه می یابد، افزایش ۴.۵ درصدی میانگین قیمت مسکن در دو سال، مسکن اجتماعی، مرغ گران نیست، مغازه‌ها گران‌ فروش اند و پرواز شرکت هواپیمایی آسمان به اروپا ممنوع شد را در بر دارد.



سمت و سوی نرخ دلار در روزهای آینده

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت با نوسانات نسبی همراه شد؛ به طوری که دلار آمریکا ۶۰ تومان و یورو ۱۰۰ تومان با افزایش قیمت روبرو شدند و به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران و تاجران، نرخ دلار برای روزهای آینده چندان قابل پیش‌بینی نیست. به گزارش ایسنا، دلار آمریکا که در هفته‌های اخیر با نوسان و افزایش قیمت محسوسی مواجه شده است، در هفته اخیر این شیب افزایشی کندتر شد، اما همچنان با ادامه حرکت صعود با نرخی بالاتر از ۳۹۰۰ تومان در بازار آزاد تا آخر هفته گذشته تثبیت شده است. برخی از کارشناسان و ناظران اقتصادی بر این باورند که در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از آینده نرخ دلار داشت.

توافق تاریخی اوپک ناکافی برای از بین بردن نفت مازاد

اوپک احتمالا تا اواسط سال آینده میلادی بازار را به توازن خواهد رساند، اما به نظر نمی رسد که کاهش تولید این سازمان بتواند سطح ذخایر نفت خام جهان را که موجب افت قیمت ها شده، به رقم هدف گذاری شده کاهش دهد. امانوئل کاچیکو وزیر نفت نیجریه گفت، بازار نفت تا اواسط سال آینده به توازن مجدد خواهد رسید و فزونی عرضه بر تقاضا که در بیش از 3 سال گذشته تداوم داشته پایان خواهد یافت. اما ارزیابی ها بر اساس آمارهای اوپک نشان می دهد که حتی اگر اوپک در نشست روز شنبه، تولید کنندگان غیر عضو را متقاعد به پیوستن به طرح کاهش تولید کند، در کل سال 2017 میزان کلی ذخایر نفت خام جهان که به ارقامی بی سابقه رسیده کاهش قابل توجهی نخواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که روسیه وعده داده که در این توافق مشارکت کند و تولید خود را در نیمه نخست سال آینده 300 هزار بشکه در روز کاهش دهد، دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک نظیر مکزیک، آذربایجان و کلمبیا نیز ممکن است کاهش های داوطلبانه ای را انجام دهند. اما این میزان کاهش تولید ذخیره تقریبا 300 میلیون بشکه ای نفت جهانی را تغییر خاصی نخواهد داد.

فرانسه بزرگترین خریدار نفت ایران

واردات نفت ایران توسط کشورهای اروپایی از ماه مارس از سر گرفته شده است. در این ماه 345 هزار تن نفت خام ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده و این رقم در ماه های آوریل، می، ژوئن، جولای و اوت به ترتیب 891 هزار تن، 1033 هزار تن، 895 هزار تن، 2151 هزار تن و 1979 هزار تن اعلام شده است. به گزارش تسنیم، فرانسه بزرگترین واردکننده نفت خام ایران در این مدت شناخته شده و 2143 هزار تن معادل 51 درصد از کل نفت صادراتی ایران به اتحادیه اروپا را خریداری کرده است. اسپانیا با 1250 هزار تن برابر با 29 درصد و یونان با 1137 هزار تن برابر با 27 درصد به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

سکوت روسیه در برابر پیشنهاد ترکیه برای کاربرد پول ملی در تجارت

کامرسانت روز جمعه به نقل از مقام ترک افزوده است: آنکارا عصر جدیدی در عرصه انرژی پیش می گیرد و پرداخت ها به کشورهای که منابع انرژی زیادی دارند با پول ملی انجام می شود. کامرسانت در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز اعلام کرده است که آنکارا به مسکو پیشنهاد داده به جای استفاده از دلار در مبادلات اقتصادی، از پول های ملی دو کشور استفاده شود. با وجود علاقه بسیار زیاد آنکارا برای برقراری نظام پرداخت روبلی-لیری بین روسیه-ترکیه، هنوز مقام های روسی اظهارنظر مشخصی در این باره نکرده اند.

ذخایر ارزی چین کاهش یافت

ذخایر ارزی چین در نوامبر سال جاری، برای پنجمین ماه متوالی با روند نزولی روبرو شد؛ ضمن اینکه «یوآن» هم از ابتدای سال جاری میلادی، بیش از ۶ درصد ارزش خود را از دست داده است. به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری «دویچه وله»، ذخایر ارزی چین در ماه گذشته میلادی یعنی نوامبر، بیشتر از حد انتطار کاهش یافت؛ این در حالی است که مقامات چینی برای جلوگیری از تنزل  «یوآن» در مقابل دلار آمریکا، به دنبال مهار خروج سرمایه به خارج از چین هستند. در همین حال، بانک خلق چین در گزارشی اعلام کرد، ذخایر ارزی بانک‌مرکزی در ماه گذشته میلادی با ۶۹ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار کاهش به رقم ۳ تریلیون و ۵۲ میلیارد دلار رسیده است؛ البته این برای پنجمین ماه متوالی است که ذخایر ارزی چین با روند نزولی روبرو می‌شود و چنین اتفاقی از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد، گزارش نشده است.  

حباب سکه ترکید

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ گفت:‌ بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت بیشتر در وضعیت ثبات بود و با نوسان چندانی روبرو نشد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت طلا گفت: قیمت طلا بیشترین تاثیر را از نرخ سکه می پذیرد. اما در هفته گذشته بازار ارز هم با ثبات همراه بود و نوسان کمی داشت و باعث شد که قیمت طلا و سکه هم نوسانی نداشته باشند. همچنین در هفته‌های اخیر در زمینه قیمت سکه حبابی ایجاد شده بود که در حال حاضر این حباب بر طرف شده و می‌توان گفت هماهنگ با بازارهای جهانی در نوسان است.

کسری بودجه عربستان در سال 2017 ادامه می یابد

 موسسه تحلیلی سرمایه گذاری 'کاپیتال' که از مراکز مالی معتبر حوزه خلیج فارس شناخته می شود با انتشار گزارشی ضمن اشاره به دست و پنجه نرم کردن سعودی ها با مشکلات مالی در سال 2016 می نویسد : طبق برآوردهای به عمل آمده دولت عربستان در سال 2017 نیز با کسری بودجه مواجه خواهد شد و رقم کسری بودجه به مرز 38 میلیارد دلار خواهد رسید .

افزایش ۴.۵ درصدی میانگین قیمت مسکن در ۲ سال

مطابق با آمار بانک مرکزی در هشت ماهه نخست سال جاری در بنگاه‌های مختلف شهر تهران بیش از 106 هزار واحد مسکونی خرید و فروش شده‌اند. مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده رشد 3/ 10 درصدی در حجم معاملات املاک مسکونی در مناطق مختلف پایتخت بوده است. براساس آمار بانک مرکزی در هشت ماهه نخست سال گذشته بالغ بر 96 هزار واحد مسکونی معامله شده است. به گزارش اقتصادنیوز، همچنین در هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران معادل 4 میلیون و 375 هزار تومان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 4/ 4 درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر: مسکن اجتماعی هفته آینده نهایی می‌شود

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی، نهایی و به هیات دولت ارسال می شود، گفت: در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه ها صرف تکمیل این طرح شود.

مرغ گران نیست، مغازه‌ها گران‌فروشند

در حالی که بر اساس گزارش‌های میدانی موجود، قیمت گوشت مرغ طی هفته‌های گذشته روند افزایشی داشته و به مرز کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسیده است، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ می‌گوید قیمت این محصول در هفته اخیر کاهش داشته و هیچ گاه گران نبوده است بلکه مغازه‌ها و فروشندگان گران‌فروشی می‌کنند که کسی با آن‌ها کاری ندارد در صورتی که قیمت منطقی گوشت مرغ کیلویی ۷۵۰۰ تومان است.

پرواز شرکت هواپیمایی آسمان به اروپا ممنوع شد

به نقل از پایگاه خبری «آسوشیتدپرس»، اتحادیه اروپا، شرکت هواپیمایی «آسمان»  ایران را به دلیل مشکلات ایمنی وارد لیست سیاه شرکت هایی کرد که پرواز آنها بر فراز آسمان اروپا ممنوع است. بر این اساس،  از این پس پرواز مستقیم شرکت هواپیمایی «آسمان» به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع است. به گفته کارشناسان مسائل بین الملل، این اقدام اتحادیه اروپا به دنبال جلوگیری از تقویت قوای صنعت هواپیمایی ایران با برداشته شدن بخشی از تحریم ها انجام گرفته است.  

نظام ارزی کشور همچنان رانت زاست

اسداله عسگراولادی گفت : دولت در ارائه بودجه عجله کرد و چاره ای هم  نداشت زیرا نرخ ارز قبل از تحریم های اخیر به نرخ 3300 دولت رسیده بود اما از نظر اقتصادی و بودجه مردم مطلوب نیست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی اظهار داشت : با این وضع نمی توان تورم را تک نرخی کرد و بانک مرکزی تلویحاً با نرخ مورد قبول دولت موافقت کرده و در حال خرید و فروش است. عسگراولادی ادامه داد : در چند سال اخیر بانک مرکزی نتوانست جواب تقاضای بازار را بدهد برای همین است که نرخ روبه بالا می رود. وی افزود: خود دولت صاحب دلارهای نفتی و پتروشیمی است و با نرخ بالا می فروشد تا کسری را جبران کند اما مجلس باید برنامه ریزی کند و دولت رضایت دهد تا دلار به نرخ3500تا3600 برسد و بتواند از عهده پرداخت بدهی ها و یارانه براید. وی گفت: باید مدیریت کنیم و با اهداف اقتصاد مقاومتی هماهنگ باشیم ، اگر دولت به نرخ مصوب 3300 رضایت دهد و قیمت کف بازار 3800 باشد ،باعث ایجاد رانت اقتصادی و فساد گسترده ای می شود. وی گفت:راهکار ما دلار3600 تومانی است و دولت باید با چند اقتصاددان مطرح مشورت کند تا دچار بدهی های معوقه و گرفتاری مالی نشود زیرا در چند سال اخیر دچار بدهی های زیادی شدیم و بزرگترین بدهکار کشور هم دولت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها