بازدید 23174
پشت پرده صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت و گو با امیر خجسته؛

ده نفر تا 1500 میلیارد تومان وام گرفته اند/مدیریت مبالغ، گاهی توسط همسر دوم برخی افراد دخیل صورت گرفته است

متأسفانه این صندوق خانوادگی، گاه توسط همسر دوم برخی از افراد دخیل مدیریت شده و شبکه ای در سیستم نفوذ کرده اند. افراد کلیدی که این کار را انجام داده اند، حدود سی نفرند که از این میزان، ده نفر اشخاص اثرگذار بوده که هر یک، بین 500 تا 1200 میلیارد تومان از صندوق ذخیره وام دریافت کرده اند.
کد خبر: ۶۴۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 09 December 2016
سال‌هاست که عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، مورد انتقاد است و این صندوق با ده‌ها شرکت زیرمجموعه از بانک تا پتروشیمی در ارائه خدمات قابل قبول به جامعه مخاطبانش توفیقی نداشته، در حالی که سرمایه‌های این صندوق با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است.

به گزارش «تابناک»، هم اکنون پس از گذشت بیش از دو دهه از تشکیل این صندوق، نه تنها سودی عاید سرمایه گذاران اصلی آن نشده، بلکه بخش قابل توجهی از سرمایه های معلمان نیز توسط باندهای فامیلی به تاراج رفته است.

امیر خجسته در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان، توسط عده ای خاص، سرنگون و با بی رحمی تمام غارت شده و بر پایه بررسی ها، بانک س، که یکی از زیرمجموعه های این صندوق به شمار می رود، 8800 میلیارد تومان حیف و میل کرده است.

وی گفت: همه این مبلغ به صورت وام های معوق و وام های سوخته بوده که با تضامین بسیار ضعیف مانند چک و سفته به افراد واگذار شده است. البته باید گفت، افراد کلیدی که این کار را انجام داده اند، حدود سی نفرند که از این میزان، ده نفر اشخاص اثرگذار بوده که هر یک، بین 500 تا 1200 میلیارد تومان از صندوق ذخیره وام دریافت کرده اند.

این نماینده مجلس در مورد نحوه دریافت وام توسط این افراد نیز یادآور شد: این افراد شرکت های صوری تشکیل داده و نفراتی را معرفی کرده اند و این شرکت ها نیز با صندوق ذخیره فرهنگیان، قرارداد بسته و به بهانه تولید وام گرفته اند. مبلغ دریافتی نیز بعد از ردیابی مشخص شده که پول به حساب این افراد کلیدی بازگشت داده و اغلب در ساخت و ساز و دلالی سرمایه گذاری شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنان به این امید که پول را پس ندهند، وام گرفته اند، چون تضامینی که داده اند، قابلیت پیگیری چندانی ندارد؛ اما در ردیابی های صورت گرفته، افرادی که در بردن سرمایه های فرهنگیان نقش آفرینی کرده اند، مشخص و به همه آنها اولتیماتوم داده شده است تا پول را بازگردانند، در غیر این صورت افراد به مردم معرفی خواهند شد.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: تا کنون بخشی از این مبلغ بازگشته، ولی مبلغ کلان آن هنوز دست این افراد است. همه پولی که توسط افراد بلعیده شده، باید بازگرداننده شوند.

وی گفت: ردیابی های صورت گرفته، نشان می دهد، برخی از این افراد در بانک های دیگر نیز این کار را انجام داده اند که البته قرار است پرونده این حساب ها نیز به زودی به جریان افتد.

وی خاطرنشان ساخت: باید گفت در مدت بسیار کوتاهی چیزی از صندوق ذخیره فرهنگیان باقی نمانده و این صندوق نابود شده است. متأسفانه این صندوق خانوادگی، گاهی توسط همسر دوم برخی از افراد دخیل مدیریت شده و شبکه ای در سیستم نفوذ کرده اند. آنان با تشکیل یک شبکه وسیع خانوادگی، مانع درز اطلاعات به بیرون شده بودند، ولی پس از اعتراض فرهنگیان و با بررسی های انجام شده، این شبکه ها شناسایی و کشف شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸۰
اخه چرا اینها این همه حاشیه امنیت دارند که اسمشان نمی برند
هنوزهم بعد از این همه دزدی و سوء استفاده اسامی را نمی گویید باز میخواهید دزدی تکرار نشه؟!؟!؟! صدرحمت به کشور کمونیست وبرادر چین که این افراد را فوری اعدام میکنه
یعنی چی؟ یعنی اگر پول رو برگردونن معرفی نمیشن؟
یعنی اگر پولا رو دادند کاریشون ندارند عجب
به من هم 1000 میلیارد بدید 5 سال بعد برمیگردونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
منم هستم
بى دليل نيست اين همه ساخت وساز بى رويه!بى دليل نيست اين همه خودرو ميلياردى!بى دليل نيست اين همه پول سرگردان!بى دليل نيست اين همه فخرفروشى!بى دليل نيست اين همه خانه ميلياردى!بى دليل نيست اين همه فساد!بى دليل نيست فروپاشى شغل هاى سالم!بى دليل نيست فروپاشى خانواده ها!بى دليل نيست اين حجم گسترده فقر!
چرا ان ها را معرفی نمی کنید
متاسفانه قانون تجارت و سایر قوانین ایران معیوب هستند و بدست گرفتن حاکمیت شرکت ها توسط افراد ناصالح و بی خرد نیز مزید علت می شود
سلام
من یک فرهنگی باز نشسته هستم ،که بمانند اکثر فرهنگیان و سایر افراد جامعه ،باید هزینه تحصیلی و ازدواج و مسکن و غیره فرزندانم را در حداقل ها تامین کنم،ولی علی رغم اینکه در اداره مطبوئم عنوان شد که تا پایان مهر تمام اندوخته شما در صندوق ذخیره پرداخت می شود ،ولی با گذشت 3 ماه هیچ خبری از پرداخت مبلغ فوق نیست،و شنیدن اختلاس های میلیاردی مرا و سایر همکاران را خیلی ناامید کرده است.متاسفم برای دولتی که با عنوان مبارزه با فساد آمد و هیچ همتی در مبارزه با فساد و حقوق های نجومی ندارد
فساد اداری و اقتصادی نتیجه سالها پارتی بازی.
چقد رویاهام کوچیکه با وام پانصد میلیونی فکر میکنم دنیا واسه من شده
اونوقت یه عده ۵۰۰ میلیارد!
مرگ بر اختلاس
در اين مرحله اسامي اين افراد را منتشر كنيد
بازرسی و وزارت کجا تشریف دارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این چه وضع مملکته؟!نکنه اون کسایی که میتونستن جلوی این کاررو بگیرنم دخیلن؟به کی بایستی اعتماد کرد .....
بهترین حالت برای جلوگیری از فساد این میتونه باشه که هر شخص که بخواد وام بیش از مثلا 1 میلیارد بگیره در بانک مرکزی تصویب بشه تا بعدا خودش و نزدیکانش به جهات بیخود نتونن دوباره وام بگیرن و اینکه طرحهای صنعتی رو باید وزارت صنایع و معادن درست پیگیری کنه تا ببینه وامها چگونه مصرف میشه.
اينهم تقصير امريكا است؟
ایشالا بزودی شاهد فساد صنایع و سیستم خودروسازی و صنعت قطعه سازی و مدیریت فکو فامیلی گسترده هم باشیم. بزرگترین مافیای کشور که کسی پیگیرش نیست و فساد بسیار حرفه ای در جریان هست، که پیشرفت صنعت عمدا متوقف و وابستگی خارجی را زیاد و شبه خصوصی خانواده بزرگی مالکیت مطلق دارند.
صبر کنید تا فرار کنند بعد معرفی کنید به مردم ، واقعا خجالت داره همین اعلان معرفی کنید...
اینها رو باید اعدام کنید
روحانی متچکریم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
از رییس زنجانی تشکر کن
احمدی مچکریم!!!!!!!!!!!!!!!!
پس واسه همینه که از معضل تعدد زوجات حمایت میکنن
وقتی هر شب می خوابیدیم و صبح بیدار می شدیم متوجه می شدیم چند سال عقب افتاده ایم اکثر این فسادها را قیمت افسار گسیخته املاک باعث شد حالا که قیمتها برگشته وقدرت خرید مردم هم بدتر شده است اگر بخواهند بدهی خود راهم بدهند امکان انرا ندارند سرمایه ای که دزدیدند از کف خیلی از انها هم خارج شده چه ولخرجی وچه دزدهای دیگری که از انها دزدیدند ولی باز هم هرچه بتوانند از انها بگیرند غنیمته .
روحانى باى باى
روحانى باى باى
سلام ، چرا نام چپاول گران را ذکر نمی کنید ، می ترسید آبرویشان برود ، یا اینکه .......؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
علتش همون یا اینکه است
باور کنید هر چیزی را که خواستید از بین ببرید و نابود کنید به همین فرهنگیان و دانشگاهیان بسپارید,
امروز متاسفانه دانشگاهیان و فرهنگیان ما خود را نخود هر اشی می کنند.
برما بی لیاقتی و فانتزی بودن انها حتی در موضوع شرکتهای دانش بنیان به اثبات رسیده و تاثیر گذاری این بیسوادهای عقب افتاده به زودی شرکتهای زیادی را به خاک سیاه خواهد نشاند.
چه فایده وقتی دیگران متوجه این فضاحت خواهند شد که دیگر دیر شده است
متاسفانه همه چیز ازدست در رفته!!
باز هم نگویید مدیران سابق حقوق نجومی هستند باید پولها را برگردانید همه ابن دزدها را معرفی کند ،،مگر نه مردم خودشان انکار را می کنند
باز هم نگویید مدیران سابق حقوق نجومی هستند باید پولها را برگردانید همه ابن دزدها را معرفی کند ،،مگر نه مردم خودشان انکار را می کنند
خسته نباشید
مایهٔ تاسف است ، در سیستمی که همهٔ مسولین داعیهٔ متدینی و ولایت مداری دارند ، چقدر خوب میشد اینهارا هم بجرم اخلال در نظم اجتماعی محارب ، واعدام میکردند ، تا عبرتی باشد برای آیندگان ،
این برادران بخاطر مدیریت خطیری که در این چند سال داشته اند و کشورمان را به مدینه فاضله رسانده اند سهم خودشان را از ذر آمدهای نفتی برداشته اند آسیاب به نوبت انشالله هر کس نوبتش برسد همین کار را می کند مثل کره نیستیم که کشور مان را فدای یک شخص نکنیم ما کشورمان را به آشوب می کشیم تا از یک نفر خاص حمایت کنیم و جالب که او هم تو زرد در آید
الان اگر یکی تو انگلیس همسر دوم داشت و اختلاس می کرد ، تابناک تیتر می زد ، رسوایی بزرگ اخلاقی !!!
تا زمانیکه سیستم اطلاع رسانی مملکت اینقدر محجوب باشد که اسامی را نگوید ، واسلام و قانون را بهانه کند . مفهومش برای عموم آنست که هنوز این غارتگران اموال پشتیبانانی دارند و برای نجاتشان تلاش میشود.
دلیل عدم وجود شفافیت مالی در کشور را درک نموده ایم
ياد كارتون رابين هود افتادم اون قسمتش كه مي گفت عجب شير تو شيريه
واقعا عجب بخور بخوري بابا
هزار سال هم که بگذره به گرد پای مردم کره نمیرسید ..!!
بودایی هستند ولی سالمند و دزد نیستن!!
خیلی مشکل نیست برگرداندن این مبالغ،البته اگر اراده ای برای احقاق حقوق معلمان باشد.
تازه مگه این پول در ساخت و ساز سرمایه گذاری نشده،بنابراین می توان با مصادره کردن اموال این دزدان بیت المال،هم اصل پول و هم خسارات وارده جبران شود.
تا عبرت برای دیگر دزدان گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
دلت خوشه
واقعا در کشور ایران چه خبره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
سلامتی خبری نیست همه چی ارومه همه هم خوشحال و راضی
جالبه بهشون اولتیماتم دادند که اگه پولها رو ندن اسامیشون منتشر میشه . اینها باید در ملا عام اعدام بشن تا درس عبرتی باشه برای بقیه
اولتیماتوم یعنی چی. وقتی مفسدان معرفی نمی شوند در تکرار حرم جری تر می شوند. مثل شیرهای پاستوریزه و آبلیموهای تفلبی شرکتهای بزرگ ...
این آقایونی که این کار را کرده اند مطمئن هستند که اسمشان فاش نخواهد شد
پول ها هم دارند در کانادا سرمایه گذاری می شوند !!!
سلام خوب است در خصوص صندوق ذخیره کارمندان دولت نیز بررسی شود . سالها است این مبلغ از حقوق کارمندان کم می شود در قانون صندوق کارمندان دولت آمده که بانک ها باید از منابع این صندوق به خود کارمندان وام دهند و برای اخذ وام از دخیره این صندوق می توان به عنوان وثیقه استفاده کرد در حالی که هیچکدام از این دو مورد نصیب ما نشده است .
"... به همه آنها اولتیماتوم داده شده است تا پول را بازگردانند، در غیر این صورت افراد به مردم معرفی خواهند شد." برای بیخیال کردن مردم این جملات همیشه موثر هستند
چرا در زمان جناب فانی لو نرفت.چرا رییس جمهور اجازه نداد در روز استیضاح راجب این موضوع سوالی از وزیرش پرسیده شود و دستور عزل او را داد.
ایا اینها نشانه این نیست که دولت از این دزدی خبر داشته.
جالب است بدانید میزان دزدی انها با دزدی اقای زنجانی برابر است.امید واریم حکم اعدام برای انها هم صادر شود
اقای رییس جمهور وقتی می گن پس نمی دن یعنی دزدی .
چرانباید اسامی این افراد اعلام شود کی باید معلمان بیچاره تکلیف خودرابدانند
تکلیف ماچیست ایاحساب خودراببندیم یاادامه دهیم
شرم آور است تازه با این همه جنایت می گویند اولتیمام دادن که به مردم معرفی می کنند آیا نباید اینها را دار زد.
"به همه آنها اولتیماتوم داده شده است تا پول را بازگردانند، در غیر این صورت افراد به مردم معرفی خواهند شد"

مسخرست، آنها را همين الان معرفى كنيد تا آبرو آنها برود و بعد محاكمه كنيد. و گرنه در ذهن مردم نهادينه ميشود كه زور حكومت به آنها نميرسد!

اين براى مملكت آبروريزيه!
لابد این هم تقصیر اوباما بوده که برجام را نقض کرده است؟
اولتیماتوم داده شده که پول را پس بدهند! پدر رو جلو چشم بچه اش به خاطر دستفروشی لگد مال میکنید ولی با دزدهای هزار میلیاردی بیت المال برخورد نمیکنید؟
باید انداختشون زندان این مفسدان فی الارض رو.اولتیماتوم میدید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
بهتر نیست اسامی شان را اعلام کنید تا عوامل این رسوایی مالی را بشناسیم ؟
تو این مملکت همه چی فامیل و طایفه بازی شده خیلی از فسادها در جایی هست که اصلا نمیشه مطرحش کرد چون به خیلی جاهای مهم بر می خورد مثل همین قضایای حساب قوه قضاییه
والله حقه که فرهنگیان دست به اعتراض جمعی بزنن و تا معرفی همه این غارتگران زالوصفتی که با دارائی قشر فرهنگی الاف الوف کرده اند و به میلیاردها تومان ثروت رسیده اند دست از اعتراض برندارند و اگر متولیان قضائی هم از معرفی این دزدان خودداری کنند معلوم میشه که خودشون هم دستی در این دزدیها دارند.
چند روز پیش یکی از بیمه های مرتبط با فرهنگیان با حضور ویزیتور این بیمه در برخی مدارس نسبت به بیمه سرمایه گذاری و عمر همکاران فرهنگی و خانواده هایشان طرح هایی رو ارایه کردند که به ظاهر بسیار خوب و یک سرمایه گذاری عالی برای فرزندانمان می باشد اما متاسفانه به دلیل عدم اعتماد و اختلاس هایی که در صندوق ذخیره فرهنگیان و جاهای دیگه انجام شده،همکاران دیگر جرأت نمی کنند جایی سرمایه گذاری کنند و خود بنده علیرغم اینکه طرح سرمایه گذاری بسیار عالی بود با اکراه فقط فرزندم اون هم با مبلغ پایین ماهیانه بیست هزارتومان ثبت نام کردم مگر نه اگر این دیوار اعتماد فرو نمی ریخت تمام اعضای خانواده ام رو با مبلغ بیشتر نام نویسی می کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
دیگه دیواری نموند
دستگیر و محاکمه کنید این دزدان را ضمنا به نرخ روز باید پس بدهند
بخور بخوری بوده که مپرس
دستگیر و محاکمه کنید این دزدان پدرسوخته را ضمنا به نرخ روز باید پس بدهند
بخور بخوری بوده که مپرس
چرا شکر نعمت نمیکنید؟
عذاب الهی فقط زلزله و سیل و ... نیست.
هر کس در ایران سیستم ربوی بانکی را با سیستم تولید وام جایگزین کند و تمام بانکها را به مراکز آموزش حرفه ای تبدیل کند نه تنها به مردم ایران خدمت کرده است بلکه به تمام بشریت خدمت کرده زیرا این باعث بوجود آمدن سیستم نوینی خواهد شد که کشور باسرعت بسیارزیادی ترقی خواهد کرد والگویی برای دیگران خواهد شد
در کشورهای پیشرفته تمام اقتصاد آنان بوسیله وام اداره میشود وام ارزان و بانکها برای همه کس وام تولید میکنند ،مخصوصا وام مسکن و خودرو ولی چون این بانکها برای بوجود آوردن سود بالا در ساخت و ساز و در بوجود آوردن شرکتهای بزرگ که همه چیز را انحصاری کرده اند دست دارند وسود حاصله از این بینهایت وامها در جیب اشخاص معدودی میرود و این نکته بسیار مهمی است که باید در نظر گرفت ، هر کس این سیستم تولید وام را درکشورش مردمی وملی کند نه بوسیله بانکها بلکه بوسیله کیوسکهای کوچک کاملا دیجیتالی و کامپیوتری با پرسنل کم فقط برای تولید وام و تشخیص صلاحیت انجام شود ، با این جهش انقلابی تمام نیازهای شغلی و زیرساختی انجام میشود و میلیونها شغل بوجود میآید و از همه مهمتر ربا که جنگ باخداوروسول است و باعث تمام این بیکاریها و فسادهاست از بین میرود ،در کشورهای غربی تایپ کردن وام در حساب تبدیل به تولید سرمایه و پول میشه هیچ پول نقدی هم ردوبدل نمیشه کاشکی وزیر اقتصاد کتابهای جدید بانکداری پول ووام رو میخوند که متوجه بشه چه جوری اقتصاد در کشورهای بزرگ دنیا اداره میشه آنوقت هیچکس توی ایران بیکار نمی بود و هیچکس تو ایران عمرشو برای یه سقف بالای سر تلف نمیکرد ، داشتن خونه حق خونواده ایرانی است اینو قانون اساسی گفته تا کی ربا و انحصار پول ومسکن در دست یک مشت رباخور بانکدار وسرمایه دار
وام ۱تا ۳درصد نه ۲۰درصد وام ۱تا ۳درصد نه ۲۰درصد وام ۱تا ۳درصد نه ۲۰درصد
یعنی با این مبلغ ۸۸۰۰ میلیارد تومان قرار بوده که چه کار کنن؟ مثلا چند تا پنت هاس بخرن؟ چند تا ماشین یک میلیاردی بخرن سوار شن ..یعنی قرار بوده با این پول چند بار زندگی کنن؟ یعنی قرار بوده با این پول برن کره مریخ زندگی کنن؟ با این پول میشه هفت تا بهشت و جهنم رو خرید و فروخت .. تا حالا تو خبر ها خوندین که یک نفر ادم خارج از این سیستم بسته مدیریتی بتونه بالاتر از دو سه میلیارد تومن ( بخونید افتابه دزدی ) اختلاس کنه ؟...این تذهبو؟؟
در جوانی به خویش می گفتم شیر اگر پیر شود شیر است
چون که پیری رسید دانستم پیر هم اگر شیر بود پیر است

ایران هم پیری شده و هرکسی تکه ای از آن را میخورد.........
افسوس ............
اما در ردیابی های صورت گرفته، افرادی که در بردن سرمایه های فرهنگیان نقش آفرینی کرده اند، مشخص و به همه آنها اولتیماتوم داده شده است تا پول را بازگردانند، در غیر این صورت افراد به مردم معرفی خواهند شد.
یکی از تلخ ترین طنزهایی که تا حالا خوندم.طرف بیت المال رو غارت کرده حالا به جای دستگیری و محاکمه و ٠٠٠بهش گفتن تو رو خدا پولها رو بده وگرنه اسمت رو میگیم
جالبه مدیرانی که ادعای مدیریت جهانو دارند توانایی حفظ اموال مردم در یک صندوق رو ندارن
نه آقا ، خواهش میکنیم با این افراد و آبروی آنها بازی نکنند ، اینها سرمایه انقلاب و نظام هستند ، اینها سالها خون دل خورده اند تا به اینجا رسیده اند ، بنده به نمایندگی از 76،999،970 نفر از مردم شریف ایران اعلام میکنم که با برخورد ضالمانه با این قشر شریف ، زحمتکش و درستکا کاملا مخالف هستم !!! مرد حسابی طرف کل سرمایه چند میلیون نفر معلم و خانوادهاشون خورده ده تا آب و آبمیوه و ... روشم خورده بعد میگه اگه پولها را پس ندن به مردم معرفیشون میکنیم ، مثلا با معرفی افراد دخیل در پرونده 3000 میلیاردی و اختلاس 12000 میلیاردی بابک زنجانی چه گلی به سر مردم زدید که باز هم میخواهید بزنید !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
احسنت. کجای کار خرابه که این مملکت اینطوری شده؟
چرا الان اسامیشان فاش نمیشود اگر مجرم هستند بالاتر از رئیس جمهر که نیستند .کره جنوبی رئیس جمهورش را که مشکوک به رانت خواری بود مجبور به استعفاا کرد
بجای مفسدفی الارض گفتن تقاضای اعدام . داری میگی اسامی شونو میگی عجب بابا .الان مسئله سیاسی بود به همین راحتی میگذشتید
اقا من هزار ميليارد گرفتم جرّأت دارين بياين پس بگيرن جرّأت ندارين ساكت
این راه و رسم کشورداری نیست
حالا اسامی رو بگید چی میشه
این وام هادرچه سال هایی پرداخت شده وبه چه افرادی؟
آنوقت یک خانم بخاطرگذران زندگی .ازمامورشهرداری سیلی میخورد.ودیگری توخروارخروارپول غرقه.
نمی دانم در ایران چه خبر است ...راستی این همه پول را چه جوری خرج می کنند.
واقعا تمام مشکلات کشور از بی حجابی است. باور کنم یا نه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی