بازدید 7989
۶

حذف یک صفر اثر خاصی در اقتصاد کشور ندارد

امروز در جلسه هیئت دولت جزئیات لایحه ای تصویب شد که بر اساس آن واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می کند. بر اساس این لایحه هیئت دولت، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏تعیین شده است. در این رابطه خبرنگار تابناک اقتصادی مصاحبه‌ای داشته با محمدرضا رنجبر فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیرعامل سابق بانک تجارت.
کد خبر: ۶۴۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ 07 December 2016
امروز  در جلسه هیئت دولت جزئیات لایحه ای تصویب شد که بر اساس آن واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می کند. بر اساس این لایحه هیئت دولت، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏تعیین شده است. در این رابطه خبرنگار تابناک اقتصادی مصاحبه‌ای داشته با محمدرضا رنجبر فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیرعامل سابق بانک تجارت.

لطفاً نظرتان را در رابطه با تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان بگویید؟

این تغییر چیز خاصی نیست! همه مردم داشتند با تومان حرف می زدند، با تومان کار می کردند.

در کل شما این تغییر را مثبت ارزیابی می کنید؟

به نظر من این تغییر اصلاً کافی نیست. به نظرم با توجه بالارفتن حجم نقدینگی و افزوده شدن چندین صفر بر اسکناس هایمان، اگر به جای یک صفر چند صفر یعنی حداقل چهار صفر از اسکناس هایمان حذف می کردیم خیلی بهتر بود. ولی از آن جا که حذف چندین صفر، پروژه ای زمان بر و سخت است و یک سری لوازم جانبی برای انجام آن لازم است، عملیاتی نشده. در حال حاضر ساده ترین کار حذف یک صفر بود چرا که استفاده از واحد تومان بین مردم مرسوم بود و مردم با آن مبادله می کردند. حذف یک صفر خیلی تأثیر گذار نیست و باید حداقل سه یا چهار صفر حذف می شد.

شما در مجموع حذف صفر را برای اقتصاد کشور لازم می دانید؟

بله، شاید برای حذف سه یا چهار صفر اکنون زمان مناسبی بود؛ البته نه اینکه تنها کار حسابداری صرف صورت بگیرد و تنها سه یا چهار صفر حذف بشود، بلکه همراه با حذف صفر یک سیاست پولی برنامه ریزی شده تنظیم شود، و این دو با هم انجام بشود تا بتوان در اقتصاد، هم برای کنترل تورم و هم برای خروج از رکود سیاست گذاری هم کرد.

معمولاً چه زمانی در اقتصاد شروع به حذف صفر می کنند؟

معمولاً هنگامی که از لحاظ حسابداری کار شمارش سخت می شود، مثلا زمانی که آلمان بعد از جنگ جهانی دوم این کار را انجام داد، آنقدر ارزش مارک کاهش پیدا کرده بود که 12 صفر حذف کرد. یا مثلا زمانی که نرخ تورم در ترکیه خیلی شدید بود، چند تا صفر را حذف کرد. ولی باید توجه داشت که ترکیه یا آلمان، حذف صفر ها را همزمان با اجرای یک بستۀ سیاست پولی پیش بردند. صرف اینکه یک یا دو صفر را حذف کنیم، خیلی اتفاق خاصی در اقتصاد نمی افتد مگر اینکه این اقدام همزمان گره بخورد با یک سری سیاست های پولی و مالی در قالب یک بستۀ کاملاً مدیریت شده و هماهنگ و منسجم. وگرنه حذف یک صفر اثر خاصی در اقتصاد کشور ندارد، نه می تواند معاملات را کم و زیاد یا روان کند و نه می تواند تورم را کم یا زیاد بکند؛ فقط یک اثر حساب داری و شاید یک اثر حداقلی روانی در بین داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶
تا وقتی تو کشور هر کی کار خودش می کنه هر چی صفر هم برداشته شه دوباره می رسیم به سر خط.دولتها میان روی کار واسه کسری بودجه یا غیره ارز خارجی رو بالا می برند.حالا ریال باشه یا تومن فرقی داره.تو کشوری که حقوق میشه 1 میلیون اختلاس میشه چند هزار میلیارد کسی هم پاسخگو نیست چه انتظاری هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
ایضاً در کشوری که اقتصاد دولتی ، آنهم در یکی دو ارگان خلاصه می شود انتظار تغییرات مثبت نداشته باشید
به بهره 20 درصد و تورم 14،15 درصدی در ایران حتی 4 صفر هم حذف بشه،کاری از پیش نخواهد رفت.کار درست همین حذف یک صفر است منتها باید به 100 ریال تقسیم شود،نه 10 ریال.
کاهش تعداد صفرها در حد همین یک صفر خوبه. در اصل انگار کاهش صفری صورت نگرفته و بعبارتی ریال بخاطر عدم کاربرد حذف شده. چون مردم روزانه دارن با تومان کاراشونو انجام میدن.

کاهش بیشتر تعداد صفرها، باعث تورم شدید میشه. چون حساسیت و دقت واحد پولی پائین میاد. مثلاً فرض کنید واحد بشه تومان و بعدش هم 3 صفر حذف میشد. اونوقت مثلاً قیمت یک کیلو میوه از 40 هزار ریال میشد 4 تومان. اونوقت به راحتی، قیمت در اثر گرانی بشه 5 تومن یا 6 تومن که یعنی 25 تا 50 درصد تورم. در حالیکه الان مثلاً شاید 4000 تومن بشه 4500 تومن که میشه 12.5 درصد تورم.

یک نکته مهم: تمام کشورها در کنار واحد اصلی، یک واحد فرعی برای مبالغ اعشاری واحد اصلی دارن. مثلاً امریکا در کنار دلار، واحد سنت معادل یکصدم دلار رو داره. آیا مسوولین کشور به این مشکل هم فکر کردن؟
پاسخ ها
سمیرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
.نه. قطعا فکر نکردند
اثر عام چی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار