بازدید 16791

آیا حسن روحانی خود را برای کمک به جریان احمدی نژاد آماده می کند؟

تحرکات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، به تدریج در حال قوت گرفتن است؛ قوتی که البته فعلا در میان گروه های سیاسی خودش را نمایان کرده است؛ اما مهم ترین عامل تعیین کننده برنده انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، در حال رصد کردن تحولات سیاسی و انتخاباتی است!
کد خبر: ۶۴۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 07 December 2016
برای بسیاری از فعالان سیاسی هنوز این پرسش پاسخ داده نشده است که چگونه هشت سال پس از دوران اصلاحات، دولتی مانند دولت احمدی نژاد قدرت گرفت و مردم به چنان تفکری اقبال نشان دادند و شخصی چون احمدی نژاد را در صدر جمهوریت نظام سیاسی کشور نشاندند.

به گزارش «تابناک» در آن سال ها، یعنی سالهای ابتدایی دهه هشتاد، که مصادف با دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود، تحلیل هایی وجود داشت که تعدیل های اقتصادی زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و امتداد آن در قالب اصلاحات اقتصادی در دولت سید محمد خاتمی، به «گروه های فاقد امتیاز» که طیف وسیعی از جامعه را شامل می شد، آسیب های جدی وارد کرد.

تلاطم های اقتصادی ارزش دارایی های ناچیز آنان را آنقدر تقلیل داد که این افراد فاقد امتیاز در جاهایی فقط توانایی امرار معاش داشتند و در بخش هایی نیز حتی چنین توانایی نداشتند. این در حالی بود که وضعیت شاخص های کلان اقتصاد کشور به ویژه رشد اقتصادی در دوران اصلاحات شاخص های مثبتی را دارا بود و شاید گزاف نباشد که گفته شود، دوران اصلاحات یکی از فصل های درخشان اقتصاد ایران در پس از انقلاب اسلامی بود؛ با وجود این، گروه ها و طبقات فاقد امتیاز در این دوران، آثار این رشد اقتصادی را در بهبود وضعیت معاش و رفاه زندگی شخصی هیچ گاه حس نمی کردند.

بنا بر این گزارش، البته منظور از «گروه های فاقد امتیاز»، فقط تهی دستان و حاشیه نشینان شهری یا روستایی نیستند، بلکه این گروه شامل دانشجویان، معلمان و برخی از افراد طبقه متوسط بودند که احساس می شد در فرایند بهبود اقتصادی توانایی تأمین نیازهای فوری زندگی خود و خانواده هایشان را به دست نیاورده اند.

حقیقت این است، «گروهای فاقد امتیاز»، نمی توانند ایدئولوژیک باشند، آنان به هر شکل خاص ایدئولوژی چه ایدئولوژی دولت و چه مخالفان بی رغبت اند. این گروه ها علاقه شان مستقیم متوجه گروه ها یا برنامه هایی است که نیاز فوری آنان را پاسخ دهد. البته این بدین معنا نیست که افراد فاقد امتیاز به برنامه ریزی دراز مدت بی علاقه اند، ولی به هر صورت، علاقه آنان به ادامه حداقل ضروریات زندگی شان، بر فکر کردن به آینده ای که ممکن است عمر آنان و فرزندانشان به آن نرسد، اولویت دارد.

در چنین فضایی پس از دوران اصلاحات، احمدی نژاد به نمایندگی از طیف وسیعی از افراد فاقد امتیاز، رو در روی کاندیداهایی قرار گرفت که همه آنان گروه ها و طبقات دارای امتیازات مختلف سیاسی و اجتماعی را نمایندگی می کردند! طبیعی بود که این طیف گسترده فاقد امتیاز، حتما این تمایل را در خود داشت که پس از سال ها حاکمیت افراد دارای امتیازات مختلف، کسی را بیازماید که خود را عمدتا نماینده طبقات فاقد امتیاز معرفی می کرد و تأمین نیازهای فوری آنان را بر بحث های گاه بی حاصل اقتصاددانان متعارض در دولت های پیشین، ترجیح می داد؛ نکته اینکه این افراد، عموما به ایدئولوژی احمدی نژاد کاری نداشتند!

این طبقه «فاقد امتیاز»، امروز از یک سو از سال های ابتدایی دهه هشتاد هم گسترده تر شده و نیازهای فوری دارد که تأمین نشده است و از سوی دیگر در دولت کنونی، عمده افراد، متعلق به گروه ها و جریانات دارای امتیاز گوناگون هستند! بحث های حقوق های نجومی و دفاع گاه گاه دولتی ها از این نجومی بگیران، ممکن است افراد فاقد امتیاز را بیش از گذشته، به ایجاد تغییر در دولت، مصمم کند.

می توان گفت، حرکت کلی دولت حسن روحانی و ادامه محرومیت افراد فاقد امتیاز از تأمین نیازهای فوری زندگی شان، پتاسیل این را دارد که گروه های فاقد امتیاز، تحرک جدی در حد تغییر دولت انجام دهند. اگر این گروه ها بتوانند کاندیدایی که طبقه شان را نمایندگی کند، بیابند، کار دولت روحانی سخت خواهد شد! بعید هم نیست چنین کاندیدایی در قالب تفکری هم چون احمدی نژاد خودش را نمایان کند.
ادامه دارد...


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۴۰
حالا با این تحلیل آبکی میخواین بگین مردم دوباره برن احمدی نژادی رو انتخاب کنن که پراید 7 تومنی رو کرد 20 تومن؟؟؟؟؟؟ بابا مردم آگاهن ...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
باهاتون مخالفم، مردم شاید به احمدی نژاد رای ندن ولی احتمالا به کسی که شبیه به اون رفتار کنه باز رای میدن (منظورم ایدئولوژی احمدی نژاد نیست، پوپولیستی بودنش هست) فکر میکنم این افراد همیشه و همه جا میتونن دولتها را در دست بگیرن. نمونه بارز خارجیش ترامپ هست که با حرفهای پوپولیستی وارد شده و حالا مشخص نیست چه برنامه ای داره.
ناشناس
| France |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
من با این تحلیل تابناک موافقم گران شدن دلار و فشار برخی گروههای دارای نفوذ بر دولت برای حرکت در جهت رشد اقتصادی به هر قیمتی در همین جهت است
ایشان معجزه هزاره بود.
"برای خیلی از فعالان سیاسی هنوز این سوال پاسخ داده نشده است که : چگونه هشت سال پس از دوران اصلاحات، دولتی مانند دولت احمدی نژاد قدرت گرفت و شخصی چون احمدی نژاد را در صدر جمهوریت نظام سیاسی کشور نشاندند." هنوز برای مردم هم جای ابهام دارد تا چه برسد به سیاسیون
پاسخ ها
koorosh
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
معلوم است که چطور به قدرت رسید
شایسته تر بود شما از ایشان به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران نام میبردید !
روحانی اولین رئیس جمهور 4 ساله ایران خواهد بود شک نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
زرشک
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
شمایی که جواب دادی زرشک لطفا تربیت داشته باش ما از اصلاحاتیکه افرادی مثل شماها بیارن بیزاریم. ای کاش احمدی نژاد می آمد
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
منظور از «گروه های فاقد امتیاز»، فقط تهی دستان و حاشیه نشینان شهری یا روستایی نیستند، بلکه این گروه شامل دانشجویان، معلمان و برخی از افراد طبقه متوسط بودند که احساس می شد در فرایند بهبود اقتصادی توانایی تأمین نیازهای فوری زندگی خود و خانواده هایشان را به دست نیاورده اند
بسیار بجابود ودرست است به این جمع کارمندان متوسط حقوق بگیررا نیزاضافه کنید.
نگرشی عمیق و جامعه شناسانه. به خصوص دو بخش زیر :
* منظور از «گروه های فاقد امتیاز»، فقط تهی دستان و حاشیه نشینان شهری یا روستایی نیستند، بلکه این گروه شامل دانشجویان، معلمان و برخی از افراد طبقه متوسط بودند که حساس می شد در فرایند بهبود اقتصادی توانایی تامین نیازهای فوری زندگی خود و خانواده هایشان را به دست نیاورده اند.

* حقیقت این است که «گروهای فاقد امتیاز»، نمی توانند ایدئولوژیک باشند، آنان به هر شکل خاص ایدئولوژی چه ایدئولوژی دولت و چه مخالفان بی رغبتند.
خوبه خیلی خوبه همینطور ادامه بدهید !!! ما حتما" یک احمدی نژاد دیگر لازم داریم . خیر پیش !!!
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
چراکنایه میزنید دردولت نهم ودهم(کاری به تفکرمسئولش ندارم) بااختصاص یارانه به مردم حال چه خوب یا چه بد توجه شد شاید روش آن مورد ایراد بود اما به هرحال دقدقه دولت مردم واقشارآسیب پذیربود نه امتیازبگیران متمول
تابناک جون تحلیل هاتم در راستای حمایت از همان قشر دارای امتیاز های خاص است ؟؟ وگرنه امروز چه کسی است نداند دولت های روی کار آمده جریان خاص سازندگی تا امروز فقط جهت برخورداری امتیاز هر چه بیشتر افراد و حامیان این جریان بوده است و آحاد فاقد امتیاز در این دولتها تا کنون سر باری بیش برای این طبقه و جریان نبوده است .
کاملا درسته
بسیار مطلب پخته و بجایی بود، تمامی اقشار متوسط رو به پایین خواهان احمدی نژاد هستند، ولی حیف که احمدی نژاد در بدنه ی این نظام قدرت و نفوذ ندارد، این دولت دیگه کارش تمام است چون فقط وعده توخالی داد، حیف اون رای ک به روحانی دادم
پناه بر خدا
شک نکنید همین هم میشه وقتی من برای معیشت امروزم دچار مشکلم معیشت 30 سال بعد رو میخوام چیکار؟ امروز من رو بسازین بعد به فکر اینده من باشین البته با وجود کم شدن موالید دیگه ایندگانی نخواهند بود که به فکرشون باشید پس من جوان را دریاب . یا نه حداقل مثل من زندگی کن بعد بگو بیا صبر کنیم 30 سال دیگه زندگیمون بهتر میشه نه اینکه حقوق نجومی بگیری و درد من کارگر رو نفهمی و بگی اینده مال شماست.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ ها
لیلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
دوست عزیز بسیارجالب بود اگر دوستان اصلاحاتی به کنایه شما راهم جزو دلواپسان وبی ریشه ها و.......... تلقی نکنند
وقطعا چنین خواهد شد وقتی دولتی یارانه 45000 تومانی اقشار ضعیف وکم درآمد را قطع می کند وحقوقهای نجومی را قانونی می داند دوام نخواهد داشت
چه متحول شدی تابناک جان! کاش آقای روحانی برنامه های کوتاه مدتی هم برای اقتصاد داشت چون فشاری که به طبقه فاقد امتیاز داره وارد می شه ممکنه دوباره کشور و به دوران سیاه بازگردونه
موافق نیستم گروههای دارای امتیاز طعم دوران احمدی نژاد را کشیده اند.و حداقل 20 سال دیگر ان را فراموش خواهند کرد
مشکل همینه . در دولت های اصلاح طلب تعداد اندکی از افراد جامعه دارای امتیاز هستند و اکثریت جامعه افراد فاقد امتیاز هستند .
ملت دیگر به احمدی نژادیسم ها رای نمیدهند تا مملکت را نابود کند. امتحانش را داده اند و انشا... به حول و قوه الهی روحانی را تنها نخواهند گذاشت.
من هم فکر میکنم روحانی به سختی رای بیاره با اینکه خودم توی ستادش تو یکی از شهرستان ها مسولیت داشتم. آخه اینکه همش بندازی گردن دولت قبل هنر نیست. تو درآمد اقشار کم درآمد مثل فرهنگیان و کارمندان و کاگران هم اتفاقی نیفتاد. ضمنا به حوانان هم بهایی داده نشد. روحانی بهتر از این میتونست عمل کنه.
من موندم شما که میگی انتخاب کلینتون و ترامپ انتخاب بین بد و بدتر است، انتخاب بین روحانی و احمدی نژاد چه انتخابی است
آنقدر مشکل اقتصادی برای قشر عظیمی از جامعه ایران بوجود آورده اند .که هر کسی شعار معیشت وبهبود زندگی کوتاه مدت ارایه دهد مطمعن باشید ، رای بسیار بالایی خواهد آورد ، مردم ایران نه از امریکا میترسند ،نه از جنگ با تروریسم ، مردم ایران از فقر ،و.نابرابر م بی عدالتی میترسند ، از سال ۸۹ تا الآن مایحتاح عمومی ۵ برابر افزایش یافته اما در آمد ،و حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری دو تا دو و نیم برابر شده پس دو تا سه برابر درآمد سال ۸۹ کسری هزینه روزمره زندگی دارند ،که این موضوع باعث بسیاری از نا هنجاری های اجتماعی گردیده ، پدری که توان تهیهٔ نیاز اولیهٔ فرزند را ندارد ، نصیحت ،وآموزش آن پدر در فرزد .وهمسر بی تاثیر است ؟ واقعا داد از بی عدالتی ،،،
تابي جون كينه تا به كجا؟
متاسف ام برای هر دو تا دولت، چون عملکرد فقط وفقط تا حرف هست نه عمل واقعی،والا نباید من به عنوان یکی از چند صد یا هزار نفری باشم که مسکنی که بوسیله بنیاد مسکن زیر نظر دولت بهم پیش فروش شده وقرار بوده 92/04/27 تحویلم بشه ولی بعد از سه سال واندی هنوز که هنوزه پولم پیششون هست ولی از مسکنش خبری نیست و حقوق یک میلیونی که میگیرم و باید 400 هزار تومنی که الان حق خانواده ام هست وهنوز بدم اجاره !!!!!!!!من دیگه حرفی ندارم...خوش باشید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
مگه اون موقع احمدی نژاد رییس جمهور نبود ؟
احمدی نژاد در چهارسال اول ریاست جمهوری بسیارعالی کارکرد برای منطق محروم و شهرستانهایی که درتمام عمر انقلاب به آنان بی توجهی شده بود
درچهارسال دوم نظام جمهوری اسلامی بعلت پیشرفت های بسیار سریع وجهشی که درانرژی هسته ای باتلاش احمدی نژا دشدامریکا و اسرائیل و انگلیس رو علیه ایران متحدتر کرد وتحریم های ایران ظهوربیشتری کرد
نباید احمدی نژاد رو سرزنش کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
عجب تحلیلی !!!
آیا حسن روحانی خود را برای کمک به جریان احمدی نژاد آماده می کند؟ بله با سپاس از این نکته بینی ظریف تابناک من با این تحلیل کاملاً موافقم بعضی از گروه ها که در دولت هم نفوذ دارند با تمرکز بر روی شعار رشد اقتصادی خواسته یا ناخواسته در حال دامن زدن به تورم و نوعی بی ثباتی اقتصادی هستند که نتیجه آن نهایتا درو تسلسل و از بین بردن مهمترین دستاورد دولت روحانی یعنی کنترل تورم لجام گسیخته قبلی است از نشاتنه های آن هم میتوان به افزایش نرخ دلار و کاهش سود بانکی اشاره کرد.
سخن گرچه دلبندوشیرین بود*سزاوارتصدیق وتحسین بود*چویک بارگفتی مگوبازپس*که حلواچویک بارخوردند,بس
نکته ای کان جست ناگه اززبان*هم چوتیری دان که جست ازآسمان *وانگرددازره آن تیر ای پسر*بندبایدکردسیلی رازسر*چون گذشت ازسرجهانی راگرفت * گرجهان ویران کندنبودشگفت
انقدر دو تا جناح برای هم بزنید و زیر پای همدیگر رو خالی کنید تا آنچه که نباید ، اتفاق بیافتد . خود دانید . اوضاع فعلی ایران را هیچ جناحی نمی تواند در عرض یکی دو سال حل کند . چون اثرات کاغذ پاره ها به این زودی پاک نمی شود .
برگ برنده روحاني برجام بود كه اونم نابود شد البته از اولش هم معلوم و مثل روز روشن بود ، آقاي روحاني پس چي شد اون 100 روز كه وعده دادي بودي؟ والا ما كه هيچ تغييري تو اين دولت نديديم فقط داره مشكلات روز ميندازه رو گردن دولت قبل ، آخه بي انصاف آقاي احمدي نژاد كلي خدمت كرد به اين مملكت حالا بخاطر تحريم و فشار غربي ها تورم رفت بالا اون بنده خدا چه تقصيري داره؟ ، روحاني اولين رئيس جمهور 4 ساله مي باشد ميگي نه حالا ببين ، فقط احمدي نژاد
خدا خودش رحم كند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس