بازدید 5272

ترامپ سر دوراهی حمایت یا مخالفت با داعش

کد خبر: ۶۴۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 06 December 2016
دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شعار مبارزه با داعش و تروریسم سرداده است و به همین جهت توانست رای قابل توجهی را کسب و کاخ سفید را از آن خود کند. اما این سوال باقی است که آیا ترامپ می تواند شعار مبارزه با داعش را با توجه به نظام حمایت گری آمریکا از تروریست را عملی و اجرای کند؟

برخی نمایندگان عنوان می کند که شعارهای ترامپ خوراک تبلیغاتی بوده است و نباید روی آن حساب باز کرد و عده ای دیگر تاکید دارند که حتی اگر ترامپ خواهان مبارزه و مقابله با تروریسم در جهان و به خصوص خاورمیانه باشد اما از آنجایی که سیاست های کلی آمریکا در راستای تقویت تروریسم در جهان است هرگز فرصت و زمینه را به رئیس جمهور جدید برای مقابله با داعش فراهم نمی کند.

از سوی دیگر از آنجایی که ترامپ شخصیتی اقتصادی است و حمایت از تروریسم منافع اقتصادی برای آمریکا دارد، هرگز رئیس جمهور جدید به سمت و سوی ضرر و زیان اقتصادی نخواهد رفت.

گفت و گوی خانه ملت با نمایندگان در این زمینه را بخوانید:

اصغر سلیمی:  ترامپ در مبارزه با داعش دنبال روی اوباما است

اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به شعارهای ترامپ برای مبارزه با داعش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: در کشور آمریکا رئیس جمهور تاثیری در سیاست های کلان ندارد و نمی تواند بر روی آن تاثیر بگذارد یا تغییر در آن ایجاد کند، از سوی دیگر شعارهایی که ترامپ در ریاست جمهوری سر داد برای کسب آرا بود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تصور نمی کنم سیاست های کلی آمریکا در سوریه و عراق با تغییر رئیس جمهور و روی کار آمدن ترامپ تغییر کند چرا که هدف اصلی آنها ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل است.

اصغر سلیمی

 

وی تاکید کرد: آمریکا با ایجاد جنگ و خونروزی در کشورهای مسلمان تلاش دارد سمت و سوی افکارعمومی جهان را به سمت مسلمانان هدایت کند تا حاشیه امنی برای اسرائیل فراهم شود.

سلیمی برای عدم تغییر در سیاست های کلی آمریکا به رویکرد ایالات متحده در قبال ایران و برجام اشاره کرد و گفت: اوباما با وجود اینکه تاکید بر اجرای توافق هسته ای داشت اما عملا نشان داد صداقتی در این زمینه ندارد، ترامپ هم مانند اوباما است و در خصوص مبارزه با داعش صداقت ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کنگره و سنا تصمیم گیرهای اصلی در آمریکا هستند و رئیس جمهور تنها مجری مصوبات آنها است ونمی تواند تغییری در مسیر سیاست های کلی آمریکا ایجاد کند بنابراین ترامپ فقط برای کسب رای شعار مبارزه با تروریست داده و نباید به آن شعارها امیدوار بود یا استناد کرد.

 

فلاحتی: ترامپ نمی تواند شعار مبارزه با داعش را عملی کند

فرهاد فلاحتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به شعارهای ترامپ در خصوص مبارزه با داعش و تروریست ها اظهار داشت: گذشته و سابقه دولتمردان آمریکایی و تجربه انتخاباتی اکثر کشورها نشان می دهد که شعارهای انتخاباتی با عمل مسئولان تفاوت ماهوی و جدی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: ترامپ با شعارهایی متفاوتی که داشت از جمله مبارزه با داعش و تروریست توانست جذب آرا داشته باشد، نیروهای آمریکا نسبت به خود بسیج کرد اما تصور نمی کنم شعارهای خود را عملی کند.

وی گفت: حداقل ترامپ به وعده انتخاباتی خود در خصوص مبارزه با داعش و تروریست عمل نخواهد کرد چرا که در محاصره جدی و فکری از طرف تاثیرگذاران در ایالات متحده است بنابراین نمی تواند نظرات و شعارهای خود را عملیاتی کند.

فرهاد فلاحتی

 

این نماینده تاکید کرد: از سوی دیگر کسانی از داعش حمایت می کنند که منافع اقتصادی و سیاسی خود را مدنظر دارند مطمئنا منافعشان با حضور آمریکا در مقابل داعش به خطر می افتد.

فلاحتی گفت: همچنین از آنجایی که ترامپ شخصیت اقتصادی و سیاسی است  اجازه نمی دهد به متحدانش ضرر و زیانی برسد از سوی دیگر  فشار افکار و لابی های قوی در آمریکا مانع تحقق شعارهای ترامپ در زمینه مبازه با داعش خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نباید فراموش کرد آمریکا به عنوان نظام مستکبر به سمت و سویی می رود فضای آرامش را در کشورهای اسلامی نمی پسندد بنابراین اگر ترامپ هم بخواهد با داعش مبارزه کند این امکان برای او فراهم نخواهد شد و تنها می تواند شدت و ضعف برسیاست حمایت از تروریست  اثرگذار باشد.

 

علیرضا رحیمی: ترامپ برای کسب رای شعار مبارزه با داعش سر داد

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شعارهای تبلیغاتی ترامپ برای مقابله با تروریست و داعش در زمان انتخابات اظهار داشت: اگر ترامپ رویکرد متفاوتی از اوباما داشته باشد، اثر خود را بر خاورمیانه و مناسبات بین المللی می گذارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: برای اینکه ارزیابی کنیم تا چه اندازه شعارهای ترامپ عملیاتی می شود باید منتظر اقدامات رسمی دولت جدید باشیم. چرا که هنوز جلسه مشترکی بین آمریکا و روسیه در خصوص سوریه صورت نگرفته موضع آمریکا مشخصا درباره داعش و تکفیری‌ها در عراق  یا ترکیه به صورت رسمی اعلام نشده است.

وی گفت: همچنین با مشخص شدن ترکیب کابینه ترامپ می توان دورنمای روشن تری از اقدامات احتمالی دولت آمریکا در خاورمیانه و مبارزه با تروریست داشته باشیم.

این نماینده با بیان اینکه اولین اظهار نظر رسمی ترامپ نشان دهنده سیاست دولت جدید ایالات متحده خواهد بود، تاکید کرد: البته شعارهای تبلیغاتی را نباید استناد ارزیابی قرار داد چرا که ترامپ علیه ایران اظهارات تهدید کننده داشت و اکنون می بینیم که آنها نمی توانند نقش جمهوری اسلامی را در منطقه و معادلات بین المللی نادیده بگیرند.

علیرضا رحیمی

 

رحیمی افزود: بنابراین شعارهای دوره انتخابات مصرف انتخاباتی و تحت فضای رقابت های بیان شده است و نمی توان روی آنها حساب کرد. هرگزنباید به شعارها اعتنا کرد بلکه باید منتظر اقدام رسمی دولت جدید باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نهایت ترامپ خیلی نمی تواند بر سیاست های کلی آمریکا تاثیرگذار باشد و نمی تواند فراتر از اهداف تعیین شده گام بردارد اما اگر عزم جدی برای سرکوب تروریست داشته باشد می تواند نشانه های آن را در افکار عمومی دید./

پایان پیام

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار