بازدید 30858

نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش دوم)

... من فقط یک پرسش برای شما مطرح می کنم که به آن فکر کنید: تنها کشوری در خاورمیانه که از سوی داعش مورد حمله قرار نگرفته، کدام کشور است؟ تنها یکی: ایران. من اطمینان دارم که این موضوع چیزی بیش از یک اتفاق است...
کد خبر: ۶۴۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 06 December 2016
 مارک پری، نویسنده کتاب «گفت وگو با تروریست ها»؛
 
«در سال 2008 من سخنران افتخاری مراسم شام انجمن یادبود تفنگداران دریایی در سانفرانسیسکو بودم. چیز زیادی از جلسه سخنرانی به یاد ندارم؛ اما جلسه خودمانی بعد از مراسم شام برای من به یاد ماندنی بود. در این جلسه تعدادی از اسطوره های تفنگداران دریایی حضور داشتند، از جمله رئیس سابق ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا یعنی ژنرال جوزف هوار و ژنرال بازنشسته تیموتی گرایتی، کسانی که شاهد مرگ 241 تفنگ دار دریایی در حمله تروریستی به مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال 1983 بودند. این جلسه آنچه پیش از این درمورد تفنگداران دریایی فکر می کردم را ثابت کرد: آنها به خوبی می دانند که چطور یک نفرت را در دل خود نگاه دارند. نفرت آنها از ایران ریشه در اتفاقات بیروت دارد اما همچنین شامل حمله ایرانی ها به نفت کش های زیر پرچم آمریکا در جریان جنگ ایران و عراق نیز می شود و همینطور مربوط با حمایت ایران از نیروهای نظامی شیعه ای که در جنگ عراق سربازان آمریکایی را کشته اند.»

به گزارش «تابناک»؛ ژنرال ماتیس وزیر دفاع آینده آمریکا جزو ژنرال های ارشد نظامی آمریکایی است که به همراه بسیاری دیگر از ژنرال های نظامی این کشور ایران را همواره در ذهن خود نگاه داشته است. در سال 2012 زمانی که هنوز وی یونیفورم نظامی را به تن داشت، با صراحت بیان کرد که سه تهدید بزرگی که آمریکا با آن مواجه است عبارتند از: ایران، ایران و ایران.

بخش اول این گزارش را از لینک زیر بخوانید؛
 
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش نخست)
 
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش دوم) 

ایران، ایران و ایران

طی سال های قبل از بازنشستگی در 2013 در مورد ایران سخنان بسیاری گفته و در آوریل سال جاری نیز استعاره «ایران، ایران و ایران» را مجددا طی سخنرانی خود در مرکز تحقیقات بین الملل و استراتژیک واشنگتن تکرار کرده است. وی گفت: ایران تنها تهدید جاری علیه صلح و ثبات خاورمیانه در منطقه است و اساسا یک دولت ـ ملت نیست، بلکه یک نهضت انقلابی علاقه مند به هرج و مرج و آشوب است.

این در حالی است که ژنرال ماتیس ارتباطی نیز میان ایران و داعش می بیند. وی در همین سخنرانی بیان کرد: به نظر من، داعش چیزی بیشتر از یک توجیه برای ایران در راستای ادامه به شیطینت هایش نیست. ایران دشمن داعش نیست. ایرانی ها منفعت بسیاری از آشوبی که داعش برپا کرده است به دست می آورند.

آنچه ماتیس در ادامه سخنرانی خود گفت، به خوبی یادآور سخنانی است که بوش در ارتباط بین عراق و القاعده می گفت و چون القاعده به صدام حسین حمله نکرده بود، بین این دو یک ارتباط اساسی می دید. ماتیس نیز در این سخنرانی بیان کرد: من فقط یک پرسش برای شما مطرح می کنم که به آن فکر کنید: تنها کشوری در خاورمیانه که از سوی داعش مورد حمله قرار نگرفته، کدام کشور است؟ تنها یکی: ایران. من اطمینان دارم که این موضوع چیزی بیش از یک اتفاق است.

این دعاوی ژنرال ماتیس در حالی است که بر هیچ سیاستمدار و تحلیلگری پوشیده نیست که ایران به شدت از گروه سنی افراطی داعش متنفر بوده و به روش های متفاوت در حال مبارزه با این گروه در خاورمیانه است.

اما ارتباط دادن ایران با داعش از سوی وزیر دفاع آینده آمریکا از یک جهت بسیار مهم نگران کننده است: این ارتباط می تواند ایران را در مرکز اهداف نظامی آمریکا در آینده قرار دهد. دقیقا مشابه شبکه «محور شرارت» بوش که کشورهای مختلف را به رغم اختلافات فاحش آنها در خط مقدم مقابله با آمریکا قرار می داد.
 
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش دوم) 

زباله های بی مصرف

با این همه طرفداران ژنرال ماتیس بر این باور هستند، نباید وی را به عنوان یک شوالیه اخلاقی و بدون عقلانیت نگاه کرد، بلکه وی یک ژنرال از نسل قدیمی است که اولویت آمریکا در ذهن وی نقش بسته است و این باور را با قدرت نظامی درآمیخته؛ اما حساسیتی خاص و معتدل برای استفاده از این قدرت نظامی در اولویت بخشی به آمریکا نیز دارد.

اما دیگرانی نیز هستند که این نگرانی را دارند که ژنرال ماتیس بسیار مشتاق به یک درگیری باشد. یکی از مقامات نظامی کاخ سفید چندی پیش در مورد وی گفت: زمانی که ماتیس رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا بود، بیشترین تمرکزش بر روی ایران بود، و به خوبی دریافته بود که کوچکترین درگیری نظامی با ایران به سرعت می تواند از کنترل خارج شود. وی زمانی را نیز صرف مطالعه بر روی این موضوع کرده بود و همواره با دیگر مقامات نظامی که می گفتند نیروی نظامی ایران قابل مقایسه با نیروی نظامی آمریکا نیست، مخالفت می کرد؛ اما با این همه خطر هنوز پابرجاست. موضوع به عراق و بیروت بازمی گردد.

در واقع همین مسائل و موضوعات مربوط به ایران بود که منجر به آن شد تا اوباما در سال 2013 ماتیس را بازنشسته کند. چند هفته قبل از آن که به وی گفته شود که از مقام خود به عنوان رئیس ستاد مرکزی برکنار شده، ماتیس در خواست کرده بود که یک ناو هواپیمابر دیگر به دو ناو قبلی مستقر در خلیج فارس اضافه شود. درخواست ماتیس رد و به وی گفته شد به این ناو در اقیانوس آرام نیاز است.

اما ماتیس از تلاش دست برنداشت و نه تنها مجددا این موضوع را با تام دانیلون مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح کرد، بلکه راسا اقدام به اعمالی در خلیج فارس کرد که از دید کاخ سفید تحریک آمیز تلقی می شد. وقتی بعدا و در پی شکست تلاش هایش با دانیلون در کریدور کاخ سفید مواجه شد با خشونت به وی گفت: تو جایی در زنجیره فرامین نداری، من از تو دستور نمی گیرم.

در پی همین موضوعات بود که چند هفته بعد و یکباره ماتیس نامه ای را دریافت کرد که به وی میگفت که از مقام خود برکنار شده. باراک اوباما حتی شخصا با وی تماسی نگرفته بود و این امر نشان از یک خشم اساسی در کاخ سفید در رابطه با اقدامات و تحرکات ماتیس علیه ایران داشت.

برکناری ماتیس انتقادات زیادی را به همراه داشت و بسیاری اوباما را محکوم به آن کردند که به سخنان یک ژنرال با تجربه و هشدارهای وی در مورد کشوری نظیر ایران گوش نمی دهد. همچنین حزب جمهوری خواه و سر افراطی دست راست سیاست در آمریکا برکناری ماتیس را در ادامه اقدامات اوباما در برکناری ژنرال پترائوس و مک کریستال قرار دادند و نام آن را پاک سازی و تصفیه سیاسی گذاشتند.

در حالی که اتهامات پترائوس مربوط به افشای اطلاعات سری به دوست دختر خود ـ که نگارنده بیوگرافی وی نیز بود ـ می شود و مک کریستال نیز در پی اتهاماتی مرتبط با مصرف زیاد الکل در سازمان تحت نظارت خود برکنار شد، جرم ماتیس اما نافرمانی از دستورها به خاطر چیزی بود که به آن باور داشت: ایران تنها تهدید برای آمریکا در خاورمیانه است.

شاید از همین روی است که دونالد ترامپ یک بار بیان کرد که دولت اوباما ژنرال ها را در حد زباله های بی مصرف تنزل داده است و واقعا شاید باراک اوباما این کار را با ماتیس کرد، زیرا ماتیس گویا در خیال خود به دنبال آن بود که ایران را در حد یک زباله بی مصرف در خاورمیانه تنزل دهد.

ادامه دارد...

نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش دوم) 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۱
انتشار یافته: ۲۰
ما داریم خارج مرزامون با داعش می جنگیم غده سرطانی مثل این که یادت رفته پس چرا داعش به اون حمله نمی کنه؟
نه تنها حمله نمی کنه بلکه مجروحاشم غده سرطانی مداوا می کنه.
جالب هست تابناک جان برای بالا بردن تعداد بازدید
اینقده به بحث رویارویی آمریکا با ایران نپردازید. بوش و دارو دسته اش گنده تر اینا حرف میزدن. تو دل ملت رو خالی نکنید که امروز شرایط ما از زمان بوش به مراتب بهتره در منطقه و برعکس آمریکا نسبت به اون موقع که هنوز وارد افغانستان و عراق نشده بود اوضاعش به مراتب بدتره. کینه داره که داره. کاری نمیتونه بکنه.
سیاست کثیف دولت نامردان آمریکایی
با وجود چنین فردی در رأس هرم نظامی آمریکا و قرابتی که با رییس جمهور آینده اون کشور داره، و با لحاظ تجارب قبلی در تهاجم نظامی آمریکا به کشورهای منطقه نظیر عراق و افغانستان، به نظر می رسه ایران با چالشی جدی در دوران ترامپ مواجه باشه که لازمه مسئولین با مداقه تهدیدها و فرصت ها را در این خصوص بررسی کرده و از حساسیت مسأله و لزوم اعمال کنترل و ملاحظه بیشتر در سیاست خارجی و اقدامات بین المللی غفلت نکنند.
چهره اش مانند صهیونیست هاست یک عرق چین کم داره.
لغو توافق و وقوع جنگ حتمی است شک نکنین
فقط امیدوارم ترامپ هم مثل اوباما عاقلانه تصمیم بگیرد و به ماتیس منصبی ندهد. آمین...
این ژنرال شروع کننده درگیری با ایران نخواهد بود ولی طوری رفتار خواهد کرد که ما را بشدت عصبانی میکند تا ما واکنش اول را نشان دهیم مراقب ترفند آنها باشیم
گویا ترامپ شمشیر را از رو بسته
انشاله كه سايه شوم جنگ از سر تمامي ممالك دنيا خذف شود.
نویسنده مقاله دلار خریده بوده، خواسته دوباره یک مقدار بالا ببره ارزش سرمایه ش رو آسمون به ریسمون بافته، احتمال رویارویی نظامی در شرایط فعلی وجود نداره.
از نجومیا چه خبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
عالی بود به خدا آمریکا واسرائیل فقط بلدن حرف بزنن هیچ آسیبی به ایران نمیزنن ولی این آقایون نجومی و سایر خودی پدر کشور رو در میارن
حضرت آقا در یک از سخنرانی هایشان فرمودن دندان های اینچین افرادی باید در دهان خورد کرد
این قدرت جمهوری اسلامی ایران هست که اجازه نمیده دست از پا خطا کنه ضمن اینکه فقط جمهوری اسلامی ایران هست که جدی در خارج از مرزها با انها مبارزه میکنه ولی امریکا تجهیزات نطامی به انها میده واز طریق هلی برن وقتی توی محاصره هستند سلاح بهشون میده ولی رژیم صهیونیستی به اونها پناه میده چون به اون غده سرطانی هم حمله نمیکنن امریکای جنایتکار دست از دورویی وحیله گری بردارید دنیا با حرفهای شما خام نمیشه چون جنایت ها ویک بام ودو هوای شما رو دیدن
شایسته است مقامات مسئول ایرانی ، بطور متوالی و دائم فهرست جنایات امریکا نسبت به ایران ازجمله تشویق صدام به حمله به ایران و حمایت مستقیم امریکا درطول 8 سال جنگ صدام علیه ایران و استفاده اطلاعاتی صدام از آواکس های امریکا ، زدن هواپیمای مسافربری ایران با صدها مسافر برفراز دریا ، کودتای 28 مرداد ، و امثالهم وهمچنین عدم تعهد های بین المللی امریکا ازجمله قرار داد الجزایر ، قرارداد برجام و امثالهم را به بهانه های مختلف طرح کند ، مخصوصا به زبان انگلیسی از رسانه های فرامرزی .
از این ژنرال باید پرسید، آیا یک روز داعش بدون دریافت نفت صادراتی می تونه دووم بیاره؟ این همه تجهیزات لجستیکی داعش رو کی داره تامین می کنه؟ از طرفی مگه این خود ترامپ در زورآزمائی انتخاباتی بارها و بارها کلینتون و اوباما رو به خاطر ایجاد داعش مورد سرزنش قرار نداده که حالا این آقا ایران رو متهم به اتحاد با داعش می کنه. اصولا تاکتیک انگلوساکسون ها ایجاد تبلیغ همراه با دروغزنی است. اینا در یک قرن قبل هنگامی که می خواستند به کوبا حمله کنند، عمدا کشتی خودی رو سوزاندند و بعد اسپانیائی ها رو مقصر دونستند و به نیروهای اسپانیائی حمله کردند. آیا این بار هم همین تاکتیک رو در باره ایران با این دروغپردازی ها در سر می پرورانند؟
ما ایرانیها اصلا بلد نیستیم حرف بزنیم چه در خانواده خودمان وچه دیپلماسی جهانی ما میتوانستیم از اوباما استفاده زیادی ببریم البته مقداری بردیم ولی نه کامل این در یعنع تا حدودی هویج حالا تمام شد وامریکاییها دریافتند شعار مرگ بر امریکا ودشمنی با امریکا تمامی نداره وترامپ وارد کارزار کردند ای یعنی چماق اینکار باید با سختی انجام بگیره تا بدانیم چه بهسرمان میاد .الان اینکشور داریم تا عربستان حرف میزنه این سردار اعلان جنگ میده تا امریکا حرف میزنه اعلان جنگ میده ترکیه حرف میزنه اعلان جنگ میده .خوب شما با این حرف باعث اگر جنگ شویم اگه یک روزی صلحی بود حرف شما ملاک قرار میدن شما جنگ شروع کردید کاهش یه کم خیشتنداری داشتیم.
اونی که باید دنبال انتقام باشد ما هستیم نه این یانکی هرزه
اگر او 230 نظامی متجاوز را از دست داده ما 290 زن و کودک را در حمله نیروی دریایی آمریکا به ایرباس از دست دادیم.
دوستان من ی جوونم از. طرف کل دوستان وهمنوعانم میخام بگم ما از. هیچی نمیترسیم.امریکا واسراییل وعربستان اگ جرعتشو دارن پاپیش بذارن خداشاهده کاری میکنیم سوراخ موشی ی میلیون گیرشو نیاد.ملت مارو دستکم گرفتن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل