بازدید 14317
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش 10 درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان» تا «زیان 3.7 میلیارد دلاری مدیر فیس بوک از انتخاب ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت شاخص کل بورس تهران، افزایش قیمت یورو تا مرز 4200 تومان، قیمت سکه و اونس جهانی طلا، سایه رکود اقتصادی بر سر آل‌سعود، کاهش شدید قیمت پرتقال از ترس سرما، توافق اوپک به کمک لایحه بودجه روحانی آمد، نجومی‌ترین مبالغ بازار مسکن تهران، افزایش تولید خودرو و مدیرانی که هزینه پروازهای شخصی را پس دادند را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 06 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون تقویت شاخص کل بورس تهران، افزایش قیمت یورو تا مرز 4200 تومان، قیمت سکه و اونس جهانی طلا، سایه رکود اقتصادی بر سر آل‌سعود، کاهش شدید قیمت پرتقال از ترس سرما، توافق اوپک به کمک لایحه بودجه روحانی آمد، نجومی‌ترین مبالغ بازار مسکن تهران، افزایش تولید خودرو و مدیرانی که هزینه پروازهای شخصی را پس دادند را در بر دارد.



تقویت ۱۷ پله‌ای شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 15 آذرماه 95 با افزایش 17 واحدی روی رقم 80 هزار و 81 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 69 واحدی به عدد 16 هزار و 89 واحد رسید. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 176 واحدی به عدد 88 هزار و 898 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 80 واحدی به عدد 56 هزار و 825 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 350 واحدی عدد 170 هزار و 546 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرا بورس آی‌فکس با افزایش 3 واحدی عدد 841 واحد را به نمایش گذاشت. به گزارش فارس، روند کلی بازار سهام در حالی با حجم‌های نه چندان قابل اتکا دنبال می‌شود که همچنان نگاه اغلب معامله‌گران حرفه‌ای و کوتاه مدت نگر به سمت شناسایی تک سهم‌ها در گروه‌هایی همچون دارویی‌ها، پتروشیمی‌ها، غذایی‌ها، گروه قندی‌ها و ساختمانی‌ها معطوف شدن است؛ بازاری که این روزها با تکیه بر الگوهای تکنیکالی در گام بر می‌دارد.

یورو با افزایش 1751 ریال به 4200 تومان نزدیک شد

در پایان معاملات روز دوشنبه 54 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 65 ریال نسبت به میانگین قیمت روز یکشنبه، با 38 هزار و 898 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد روز دوشنبه، با افزایش چشمگیر 1751 ریال به میانگین قیمت 41 هزار و 977 ریال رسید و هر درهم امارات نیز به مانند دلار و یورو با افزایش 24 ریال به قیمت 10 هزار و 703 ریال به فروش رسید.


قیمت گذاری سکه در بازار تهران

در بازار روز دوشنبه سکه، هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش یک هزار تومان به قیمت یک میلیون و 136 هزار تومان فروخته شد.

طلا و ارزقیمتمیزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید1،136،000 تومان1000+‌ تومان
سکه طرح قدیم1،120،000 تومان0
نیم سکه596،000 تومان3000+ تومان
ربع سکه310،000 تومان4000- تومان
سکه گرمی192،000 تومان0
هر گرم طلای 18 عیار112،526 تومان577- تومان


کاهش قیمت اونس جهانی طلا

در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش 4 دلار و 8 سنت به رقم 1173 دلار و 3 سنت رسید.  هر اونس نقره نیز با کاهش 1 سنت به قیمت 16 دلار و 81 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۰۸ درصد کاهش، به ۹۲۸.۵۲ دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با ۰.۹ درصد کاهش، در ۷۳۷.۱۲ دلار ایستاد.

نفت خام برنت افزایش قیمت داشت

در بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت خام برنت با افزایش 18 سنت به قیمت 54 دلار و 67 سنت فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در بازار جهانی با کاهش 18 سنت به رقم 51 دلار و 52 سنت رسید. هر بشکه نفت خام اوپک نیز با 4 دلار و 55 سنت افزایش به قیمت 49 دلار و 35 سنت فروخته شد. بانک بارکیز روز دوشنبه اعلام کرد: «اگر کشورهای تولید کننده در ماه دسامبر پایشان را روی گاز بگذارند و تولیدشان را افزایش دهند... ممکن است سطح صادرات همچنان بالا باقی بماند.»


افزایش 10 درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان

محمدباقر نوبخت گفت: با توجه به اینکه پیش بینی ما این است که نرخ تورم بین 7 تا 8 درصد باشد، حقوق همه شاغلان و بازنشستگان در سال آینده حدود 10 درصد افزایش خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه دریافتی های شاغلان و بازنشستگان عادلانه نیست و نامتوازن است، تاکید کرد: باید همت کنیم این موضوع برطرف شود به همین علت در صفحه 165 برنامه ششم توسعه توضیح دادیم که در تلاشیم این نابرابری میان بازنشستگان را یکسان کنیم. نوبخت گفت: به همین منظور در بودجه سال آینده هم ردیف ویژه ای به مبلغ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم تا بتوانیم نسبت به برابری حقوق بازنشستگان و شاغلان و ایجاد عدالت اقدام کنیم. وی ادامه داد: امسال حدود 140 هزار میلیارد تومان به کارکنان دولت حقوق می پردازیم که این رقم در سال بعد 10 درصد یعنی حدود 14 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ردیف بودجه دیگری داریم که بر اساس آن دولت در سال آینده 40 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک خواهد کرد، گفت: امکان و ظرفیت قانونی سازمان برنامه بودجه اجازه می دهد تا 10 درصد به این رقم اضافه کنیم. وی افزود: پارسال پاداش بازنشستگی سال 93 را پرداخت کردیم و پاداش سال های 94 و 95 باقی مانده است که هر کدام حدود هزار میلیارد تومان است.

سایه رکود اقتصادی بر سر آل‌سعود

به نقل از پایگاه خبری «عربین بیزینس»، بر اساس تحلیل های انجام گرفته بر روی اقتصاد عربستان سعودی، سال آینده میلادی سعودی ها برای اولین بار بعد از سال ۱۹۹۹ میلادی با رکود روبرو خواهند شد و رشد اقتصادی واحدهای غیر نفتی این کشور با کندی پیش خواهد رفت. نرخ بیکاری این کشور در نیمه سوم سال جاری میلادی به ۱۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده که بیشترین رقم از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد محسوب می شود و انتظار می‌رود که آمار بیکاری این کشور در سال آینده با روند افزایشی مواجه باشد. بر پایه این گزارش، کسری بودجه عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ۹۸ میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می رود این رقم برای سال جاری میلادی چیزی در حدود ۹۰ میلیارد دلار باشد.

کاهش شدید قیمت پرتقال از ترس سرما

در حالی که حدود دو هفته تا شب یلدا باقی مانده است، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد: وضعیت موجودی و قیمت میوه برای شب یلدا مناسب بوده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما قیمت پرتقال با توجه به هجوم این محصول از باغات به بازار از ترس سرمازدگی قیمتش به شدت کاهش پیدا کرد.

دیلی‌صباح: توافق اوپک به کمک لایحه بودجه روحانی آمد

به گزارش دیلی‌صباح، روز یکشنبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران بودجه سال 2017- 2018 این کشور را ارائه کرد که طی یکی از مهمترین نکات مربوط به بودجه سال آینده ایران افزایش مبنای قیمتی نفت از 40 دلار در هر بشکه در سال گذشته به 50 دلار بود. بودجه کنونی با تمرکز بر حل بیکاری، توسعه منابع آب، توسعه شبکه ریلی و همچنین محیط زیست است. با توجه به توافق اخیر اوپک که به کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای مجموع تولید نفت این سازمان منجر شد بستن بودجه ایران برمبنای 50 دلار واقعی به نظر می‌رسد. 

نجومی‌ترین مبالغ بازار مسکن تهران!

آنچه در زیر می‌آید جدول معاملات انجام شده 15 آپارتمان گران شمال تهران شامل مناطق یک تا چهار است که در آذر ماه سال 95 معامله شده است. لازم به ذکر است که این ارقام مربوط به اعلام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران می باشد:

از «افزایش 10 درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان» تا «زیان 3.7 میلیارد دلاری مدیر فیس بوک از انتخاب ترامپ»
کاهش ارزش یورو به کمترین میزان در 20 ماه گذشته

به گزارش اسکای نیوز، پس از آنکه ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد استعفا می‌دهد ارزش یورو به پایین‌ترین میزان در 20 ماه گذشته رسید. بر این اساس، نخست وزیر ایتالیا پس از آنکه همه‌پرسی برای اصلاح قانون اساسی این کشور با شکست مواجه شد، تصمیم به استعفا گرفت. رنتسی پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که مردم کشورش برنامه وی برای کاهش اختیارات مجلس سنا را در همه‌پرسی رد کنند، از سمت خود استعفا خواهد داد. 

تولید خودرو افزایش یافت

آبان ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۳۱.۷ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، براساس جدیدترین آمارهای رسمی در این مدت تولید انواع خودرو از ۵۵ هزار و ۶۹۳ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۱۲۹ هزار و ۳۱ دستگاه رسیده است. در این مدت تولید انواع سواری ۱۳۸.۲ درصد رشد داشته و از ۵۰ هزار و ۹۱۴ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۱۲۱ هزار و ۲۷۲ دستگاه رسیده است.

مدیران فولکس واگن هزینه پروازهای شخصی را پس دادند

اعضای هیات مدیره گروه فولکس واگن سالها از پرواز جت‌های خصوصی این شرکت با قیمت پایین‌تر از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی استفاده می‌کردند. اما تا سال ۲۰۱۴ استفاده مدیران از این هواپیماها برای سفرهای شخصی از جمله تعطیلات خانوادگی به اندازه‌ای افزایش پیدا کرد که فردیناند پیچ، رئیس هیات مدیره وقت این گروه خودروسازی خواستار بازپس دادن میلیونها یورو هزینه شد. مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن که در پی افشای رسوایی تقلب در تستهای آلایندگی خودروهای دیزلی ناچار به کناره‌گیری از سمتش شد، در میان این مدیران بود. به گزارش ایسنا، در میان سایر مدیرانی که ناچار شدند هزینه پروازهایشان را پس دهند، هانس دیتر پوچ، رئیس جدید هیات مدیره و روپرت استادلر، مدیرعامل آئودی قرار دارند.

زیان 3.7 میلیارد دلاری مدیر فیس بوک از انتخاب ترامپ

میزان ثروت خالص شخصی مارک زاکربرگ از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، 3.7 میلیارد دلار کاهش یافته است. به نقل از فوربس، زاکربرگ که این روزها به علت انتشار اخبار متنوع جعلی در این شبکه اجتماعی و عدم مهار و کنترل آنها با نقدهای مختلفی مواجه است و منتقدان انتشار همین اخبار را یکی از عوامل موفقیت ترامپ می دانند، حالا با یک بحران شخصی نیز دست و پنجه نرم می کند. آمار کاهش 3.7 میلیارد دلاری ثروت خالص زاکربرگ برگرفته از کاسته شدن 7 درصدی از ارزش سهام فیس بوک در حد فاصل روز برگزاری انتخابات و پایان معاملات تجاری روز جمعه گذشته است. به گزارش فارس، البته این شرایط بد تنها منحصر به فیس بوک و مدیر آن نیست و در هفته های اخیر ارزش سهام برخی دیگر از شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل و آمازون هم کاهش یافته که می توان این مساله را به چشم انداز مبهم فعالیت آنها پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری امریکا نسبت داد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰
باسلام ازآقای نوبخت وریاست محترم جمهوری انتظار بیشتر ازاین مردم وقشرضعیف دارند ولی انگار خودشان درایران زندگی نمی کنند کجا نرخ تورم7 الی 8 درصد بوده که تصمیم گرفتند حقوق اقشارضعیف و بازنشسته 10 درصداضافه شود حداقل کلیه مایحتاج عمومی شاید بارها وبارها افزایش قیمت داشتند مثل مرغ . گوشت حبوبات . لبنیات . کالاهای باداوام وغیره نمی دانم چرا اینگونه اظهارنظرمیکنند نمونه بارزآن بلیت اتوبوس برون شهری اوایل سال بیش 15% افزایش یافت و بلیت اتوبوس وقطارشهر ی درتهران بیش 15% افزایش داشته پس چرا اظهارمیدارندتورم بین 7 الی 8درصدتورم وجوددارد .....چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام بازنشسته پیش از موعد وزارت کشور هستم علیرغم گذشت بیش ب از 15 ماه از صدور حکم بازنشستگی هنوز پرداخت حقوق ماهیانه و به تبع آن بیمه درمانی ام برقرارنشده است و در این مدت هیچکدام از مسئولین محترم وزارتخانه نه تنها پاسخگو نبوده اند بلکه از نحوه گذران زندگی من و خانواده ام نیز کوچکترین سوالی ننموده اند و مکاتبان و پیگیریهای مستمر اینجانب از ریاست جمهوری و سازمان مدیریت نیز نتیجه بخش نبوده و می گویند اعتبار نداریم ( برای پرداخت حقوق ماهیانه ) افزایش حقوق و پاداش و ...پیش کشتان لطفاحقوق ماهیانه مارا بدهید
بورس=عددسازی
قیمتها که ساعتی ميره بالا اونوقت ده درصد اضافه بشه؟ ...
اقای نوبخت شما چگونه پیش بینی کرد ه اید که تورم ۷ تا ۸درصد می شود در حالیکه تورم واقعی فعلی ۳۴درصده وافزایش حقوق را۱۰درصد در نظر گرفته اید حقوق بازنشسته ۹۰۰ هزار تومان با۹۹۰هزارتومان چه فرقی می کند
كارمندان دولت در اين دوره 4 ساله هيچ برنامه تازه اي جز كاهش افزايش ساليانه براي كارمندان چيز ديگري نديديم بنا بر اين انتظار راي هم نداشته باشيد
متاسفانه حقوق ناچیز بازنشستگان با هزینه های سرسام آور زندگی روزمره، هیچ تناسبی ندارد. مشخص است که آقای نوبخت و سایر اعضای هیات دولت از قیمتها و روند افزایشی قیمت مواد غذایی بی خبرند. احتمالا این 7 یا 8 درصد تورم مربوط به اقلامی است که نیاز روزمره مردم نیست.
حقوق نجومی بگیرها چقدر افزایش یافته دولت ازسفره کارکنان وبازنشستگان کم می کند وبه ذخیره های نظام می دهد پزشکان بالاتی 100 میلیون حقوق می گیرند بنده کارمند شاغل شرکتی 1200000 .دولت یک فاصله طبقاتی شدید درست کرده آقایان وام قرض الحسنه 500 میلیونی می گیرند وکارمندها برای دریافت 5میلیون وام ظاهرا 17 درصد اما درحقیقت 28 درصد باید درنوبت باشند .چرا آمار سازی می کنید کجا تورم 8درصد است تورم واقعی 30 درصد است دولت باملت صادقانه سخن نمی گوید این بود کلید شماها...
دولت با پنبه سر کارمندان رو برید.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
البته نه همه کارمندان، خیلی از کارمندان مزایای خیلی خوبی دارند خیلی ها هم اوضاع آشفته ای دارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار