بازدید 3764

بازار آتی ارز بهترین مکان برای کنترل نرخ ارز

بازار آتی ارز بهترین مکان برای اعمال سیاست های کنترلی بازار ارز است.
کد خبر: ۶۴۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶ 04 December 2016
بازار آتی ارز بهترین مکان برای اعمال سیاست های کنترلی بازار ارز است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ بانک مرکزی به عنوان یک بازیگر بزرگ و بازارگردان می تواند در بازار آتی ارز حاضر باشد و براساس مکانیسم های بازار، سیاست های خود را در بازار آتی ارز پیاده کند. 

با توجه به اوج گیری نرخ ارزهای مختلف از جمله دلار طی روزهای اخیر، نبودی بازار متشکل برای پوشش نوسانات نرخ ارز فعالیت های اقتصادی بیش از گذشته احساس می شود. 

تلاطمات ارزی که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران، خاطرات خوشی از آن در دولت قبل ندارند، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ساحل آرامش رسید. 

در این بین مسئولان ارشد اقتصادی کشور به منظور ثبات پایدار در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین وجود بازاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، حدود یک سال پیش در شورای عالی بورس به راه اندازی بازار آتی ارز رای دادند. همچنین از لحاظ قانونی نیز براساس لایحه خروج از رکود، بر تشکیل بازاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز تاکید شده و حتی مهلتی نیز برای آن در نظر گرفته شد که از مهلت تعیین شده نیز زمان زیادی می گذرد. 

در یک سال گذشته بورس کالای ایران به عنوان تنها نهادی که سابقه فعالیت موفقیت در زمینه بازارهای مشتقه را داشته از سوی مسوولان اقتصادی و بازار سرمایه به عنوان مجری طرح راه اندازی بازار آتی ارز معرفی و قرار شد بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور، برنامه ای را به منظور ایجاد این بازار تعیین کند. 

اما بانک مرکزی طی یکسال اخیر با وجود اعلام آمادگی بورس کالا برای آغاز این معاملات و حتی نصب و اجرای سامانه آزمایشی بازار آتی ارز در این بورس، از آغاز این بازار پس از تک نرخی شدن ارز خبر می دهد که همت جدی بانک مرکزی از سوی برخی کارشناسان در هاله ای از ابهام قرار دارد. 

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا گفت : تاکنون رییس کل بانک مرکزی از راه اندازی بازار آتی ارز حمایت کرده و عنوان شده که پس از یکسان سازی نرخ ارز، بازار آتی به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز راه اندازی خواهد شد. 

وی افزود: امکان اعمال سیاست های بانک مرکزی در بازار آتی ارز در بورس کالاست که این اتفاق در بورس های آرژانتین و برزیل تجربه شده و ثمرات قابل توجهی برای اقتصاد این کشورها داشته است. در واقع بانک مرکزی به عنوان یک بازیگر بزرگ و بازارگردان می تواند در بازار آتی ارز حاضر باشد و براساس مکانیسم های بازار، سیاست های خود را در بازار آتی ارز پیاده کند.

وی تصریح کرد: تجربه راه اندازی بازارهای مشتقه ارز در دنیا نشان می دهد که بورس ارز در زیرمجموعه بورس های کالا راه اندازی شده اند به طوریکه هم اکنون بزرگترین بازار مشتقه ارز متعلق به بورس کالای شیکاگو است که این معاملات از بورس کامودیتی جدا نیست؛ زیرا رابطه تنگاتنگی بین معاملات ارز و کالا وجود دارد. 

سلطانی نژاد اظهار داشت : از طرفی در مصوبات کمیته فقهی نیز ارز یک نوع کالا محسوب می‌شود، بنابراین ارز نمی‌تواند اوراق بهادار باشد.

نکته دوم این است که راه اندازی بورسی مستقل را سازمان بورس باید تصمیم بگیرد که پس از راه اندازی بورس انرژی، شورای عالی بورس اعلام کرد بورس جدیدی در کشور راه اندازی نخواهد شد. از طرف دیگر راه اندازی بورسی مستقل، متحمل صرف زمان و هزینه خواهد بود.

وی افزود : موضوع دیگر اینکه بورس مستقل ارز در دنیا سابقه ندارد. وقتی شخصی می‌خواهد پرتفوی تشکیل دهد، ارز را با سایر کالاها می‌خواهد؛ به عنوان مثال واردکننده ای را می‌خواهد خودش را در مقابل نوسانات هج کند، حتما می بایست هم در بازار کالاو هم در ارز یک پوزیشن بگیرد.

نکته آخر اینکه در حال حاضر بازار آتی سکه طلا می تواند زمینه مناسبی برای جذب بازیگر و فرهنگ سازی بهتر جهت راه اندازی بازار آتی ارز باشد زیرا ما برای راه اندازی این بازار جدید علاوه بر زیرساخت، به بازیگر هم نیاز داریم.

وی درباره نقش صرافی ها در بازار آتی ارز هم گفت : وقتی شما می‌خواهید حوزه ای را وارد بورس کنید، باید از بازیگران سنتی هم استفاده کنید. هم اکنون همکاری مشترکی با اتحادیه طلا و جواهر در حوزه معاملات طلا داریم و سعی ما بر این است که مجوز برای کسانی که عضو اتحادیه طلا و جواهر هستند، بگیریم.

بنابر گزارش بورس کالای ایران ، سلطانی نژاد گفت : به منظور افزایش عمق و توسعه بازارهای جدید، چاره ای نداریم جز اینکه فعالان هر حرفه را به سمت بورس هدایت و نفعشان را در بازار تعریف کنیم، وگرنه بازار سنتی و غیرشفاف فعلی با قدرت خود باقی می ماند و بازارهای جدید نیز در بورس شکل نمی گیرد که این اتفاق در بحث بورس ارز و صرافی ها هم مصداق دارد و به این ترتیب در بازار آتی ارز نیز مشارکت و همواهی صراف‌ها می تواند موثر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی