بازدید 14603
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «برفی که همه رشته‌ها را در باغات شمال پنبه کرد» تا «تصمیم تازه چین برای لوکس سوارها در خیابان»

این پیمانه موضوعاتی همچون: تقویت شاخص کل بورس، تغییرات بازار آزاد ارز، گران شدن سکه طرح جدید، پیش‌بینی قیمت طلا در پی نوسانات دلار، بهترین هفته نفت در 8 سال گذشته، وضعیت قرارداد جدید پژو با تمدید ۱۰ساله تحریم، محصولی متفاوت که هیوندای احتمالا به ایران بفروشد، عامل گرانی گوشت قرمز و زیان 32 هزار میلیارد ریالی شرکت‌ های بیمه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳ 04 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: تقویت شاخص کل بورس، تغییرات بازار آزاد ارز، گران شدن سکه طرح جدید، پیش‌بینی قیمت طلا در پی نوسانات دلار، بهترین هفته نفت در 8 سال گذشته، وضعیت قرارداد جدید پژو با تمدید ۱۰ساله تحریم، محصولی متفاوت که هیوندای احتمالا به ایران بفروشد، عامل گرانی گوشت قرمز و زیان 32 هزار میلیارد ریالی شرکت‌ های بیمه را در بر دارد.



تقویت ۴۰ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 13 آذر 95، با افزایش 40 واحدی به رقم 80 هزار و 58 واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن اما با 166 واحد کاهش روی رقم 16 هزار و 5 واحد ایستاد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 289 واحدی عدد 88 هزار و 727 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 46 واحدی به عدد 56 هزار و 639 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 512 واحدی به عدد 171 هزار و 467 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر چندانی روی عدد 830 واحد متوقف شد.

دلار آمریکا روز شنبه به میانگین 38,049 ریال رسید

در پایان معاملات روز شنبه 13 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 3 ریال نسبت به میانگین قیمت روز پنج شنبه، به رقم 38 هزار و 49 ریال رسید. همچنین هر یورو نیز با افزایش 318 ریال به میانگین قیمت 40 هزار و 271 ریال رسید. در بازار آزاد روز شنبه، هر درهم امارات نیز با قیمت 10 هزار و 461 ریال به فروش رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، 71 ریال افزایش داشت.


سکه طرح جدید ۹ هزار تومان گران شد

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در جریان معاملات روز(شنبه) بازار تهران، بدون تغییر به یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۰۶ تومان رسید، اما سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با ۹ هزار تومان افزایش با نرخ یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۸۷ تومان معامله شد. در بازار آزاد، قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی و ربع بهار آزادی، هر یک با ۱۹۰۰ تومان افزایش به ترتیب به ۵۷۹ هزار و ۴۲۵ تومان و ۳۰۴ هزار و ۶۹۸ تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز ۱۸۷ هزار و ۹۳۸ تومان معامله شد. به گزارش مهر، هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۱۷۷ دلار و ۶ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۱۱ هزار و ۹۰۷ تومان است.

پیش‌بینی قیمت طلا در پی نوسانات دلار

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: قیمت طلا و سکه در داخل حاصل ضرب قیمت جهانی و قیمت دلار است؛ اتفاقاتی که هفته گذشته برای قیمت دلار افتاد تاثیر مستقیمی بر بازار و قیمت‌های طلا و سکه داشت و نوساناتی را ایجاد کرد. با وجود اینکه قیمت طلای جهانی روند کاهشی داشت بر عکس آن قیمت طلا و سکه در داخل حالت صعودی پیدا کرد. به گزارش ایسنا، وی درباره قیمت طلا در روزهای آینده عنوان کرد: افزایش تقاضا در بازار فعلا باعث افزایش قیمت نخواهد شد، چرا که تقاضای موجود در بازار متعادل با عرضه است؛ بنابراین بعد از ماه محرم و صفر افزایش قیمت را نخواهیم داشت ولی هر اتفاقی در بازارهای جهانی بیفتد به بازار داخلی منتقل می‌شود. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، برای سه روز آینده پیش‌بینی می‌شود که قیمت جهانی طلا تغییری نداشته باشد.


وقتی عربستان تسلیم می شود!

پایگاه بحرینی 'الوقت' در مطلبی با تیتر «وقتی عربستان در اقتصاد هم همچون سیاست تسلیم می شود» نوشت: به گفته بسیاری از کارشناسان٬ اقرار عربستان به حق ایران برای افزایش تولید نفت، در واقع یک عقب نشینی راهبردی است که می تواند به نزدیکی احتمالی تهران وریاض در آینده منجر شود. الوقت افزود: بازار نفت همواره یکی از میادین مبارزه بین ایران وعربستان -چه بطورمستقیم وچه غیر مستقیم- بوده است؛ عربستان در دیگر بحران های منطقه ای از جمله یمن وسوریه نیز نتوانسته است تاکنون هیچ نوع پیروزی ای بر ایران وهم پیمانانش در منطقه داشته باشد و اکنون در میدان نفتی هم تسلیم ایران شده است. 

بهترین هفته نفت در 8 سال گذشته رقم خورد

به گزارش رویترز، قیمت نفت بهترین هفته در حداقل 8 سال گذشته را ثبت کرد و نفت برنت بالای 54 دلار و نفت خام آمریکا بالای 51 دلار روز جمعه را به پایان برد. این افزایش، ناشی از تصمیم اوپک برای کاهش تولید بود. قیمت نفت طی دو سال گذشته به علت مازاد عرضه در جهان به شدت کاهش یافته است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان: نگران وضعیت قرارداد جدید پژو با تمدید ۱۰ساله تحریم هستیم

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه با تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران نگران وضعیت قرارداد جدید پژوه با خودروسازان ایرانی هستیم، گفت: متأسفانه هنوز پژو علاقه‌ای به ساخت داخل قطعات هایتک ندارد. مازیار بیگلو در پاسخ به این پرسش که با تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران توسط مجلس سنای آمریکا آیا تغییری در همکاری مشترک قطعه سازان ایرانی با شرکای خارجی بوجود خواهد آمد یا خیر؟ اظهار داشت: در حال حاضر ما منتظر عکس العمل رسمی وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت کشور برای این تصمیم مجلس سنای امریکا هستیم. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده با توجه به سرمایه گذاری رنو در ایران تمدید این تحریم‌ها خللی در همکاری این خودروساز با شرکای ایرانی بوجود نمی‌آورد، افزود: اما در مورد پژو وضعیت فرق می‌کند.

وارد آمدن خسارت 20 تا 30 درصدی به باغ‌های مرکبات شمال

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی پس از بازدید از باغهای خسارت دیده مرکبات شمال گفت: 20 تا 30 درصد باغات مرکبات آسیب دیده‌اند، اما باز هم امکان تامین نیاز داخل وجود دارد. او بیشترین نوع خسارت را در ارقام پرتقال یافا و تامسون اعلام کرد و گفت: نارنگی رقم اونشو هم بیشتری خسارت را دیده است، اما جالب آن است که هر چه بستر کاشت، مدیریت تغذیه و کنترل علف‌های هرز در باغات بهتر بوده خسارت آن نیز کمتر بوده است. سید محمد موسوی به این نکته هم اشاره کرد که کشاورزان و باغداران پس از این سرمازدگی با فشارهای زیادی روبرو هستند، چرا که هزینه برداشت هر کیلوگرم مرکبات 250 تومان برآورد می‌شود، در حالی که واسطه‌ها و دلال‌ها نیز این وسط بیکار ننشسته و اکنون هر کیلو پرتقال را 500 تومان از باغدار می‌خرند. مضاف بر انکه با کمبود نیروی کاری و محدودیت شبکه حمل و نقل هم مواجه‌اند. به گزارش فارس، براساس پیش‌بینی ‌های پیش از سرما امسال تولید مرکبات به 4 میلیون و 300 هزار تن می‌رسد که علاوه بر تامین بازار داخل امکان صادرات آن هم فراهم بود.

محصولی متفاوت که هیوندای احتمالا به ایران بفروشد

گزارش‌ها حاکی است شرکت صنایع سنگین هیوندای، بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌سازی کره جنوبی، به دنبال عقد قرارداد فروش ۱۰ کشتی به ایران است.به گزارش پایگاه خبری هرالد کرۀ جنوبی، ارزش این قرارداد ۶۵۰ میلیون دلار است.این 10 کشتی شامل ۴ کشتی کانتینری ۱۴ هزار و ۴۰۰ تنی و ۶ تانکر ۵۰ هزار تنی است. قرار است کشتی‌های ساخته‌ شده در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی به ایران تحویل داده شوند.در همین حال، خبرگزاری یونهاپ کرۀ جنوبی گزارش داد مقام‌های شرکت هیوندای دراین‌باره محتاطانه اظهارنظر کرده‌اند.

سفر وزیر اقتصاد سوئیس به ایران

به نقل از اتاق بازرگانی ایران، شریف نظام مافی رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس، با اعلام اینکه وزیر اقتصاد سوئیس به همراه رئیس سکو (SECO) (مجموعه ناظر بر معاملات مالی در سوئیس) هفته آینده برای مذاکره با وزیر اقتصاد، مدیران بانک مرکزی و بانک های خصوصی و فعالان بخش خصوصی به ایران سفر می کنند، گفت: همزمان شدن سفر وزیر اقتصاد سوئیس به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تحولات در دولت آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

عامل گرانی گوشت قرمز از زبان یک مسئول

رییس شورای تأمین کنندگان دام زنده کشور اعلام کرد گوشت قرمز مورد نیاز کشور تامین شده است و گفت: زایش های پاییزه و بهاره و تابستانه دام های سبک و سنگین بیش از پیش بینی های صورت گرفته است، بنابراین تنها دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، عرضه کم این محصول توسط اتحادیه گوشت گوسفندی است. به گفته وی، با توجه به حجم بالای تولید، شمار دامی که به بازار عرضه می شود بسیار محدود و کنترل شده است تا برخی سود ببرند.

زیان 32 هزار میلیارد ریالی شرکت های بیمه از «شخص ثالث»

رییس کل بیمه مرکزی گفت: در پنج سال گذشته شرکت های بیمه 32 هزار میلیارد ریال از محل بیمه شخص ثالث زیان داشته اند که بخشی از آن به افزایش شدید ارزش ریالی دیه ناشی می شود. عبدالناصر همتی یادآور شد: در سال های گذشته، نرخ دیه هر سال 20.5 درصد رشد داشته در حالی که رشد نرخ حق بیمه متناسب با آن نبوده است. وی تاکید کرد: از آنجا که امکان افزایش بیشتر حق بیمه شخص ثالث وجود ندارد و مردم نمی توانند مبالغ بیش از این بابت بیمه خودرو بپردازند و تعیین نرخ دیه نیز به موضوع های شرعی باز می گردد، نیازمند همفکری و همکاری دولت و قوه قضاییه هستیم. همتی درباره اثر تحریم های جدید کنگره آمریکا بر صنعت بیمه نیز گفت: در دوره تحریم ها بدلیل پیش بینی های انجام شده مشکلی در پوشش های بیمه نداشتیم اما خواهان افزایش ارتباطات بین المللی در این صنعت هستیم.

تصمیم تازه چین برای لوکس سوارها در خیابان

رویترز در گزارشی نوشت، قرار است چین مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت که ارزش آنها ۱۸۸ هزار و ۸۵۲ دلار و به بالا است را ۱۰ درصد دیگر افزایش دهد. دولت چین با اعمال چنین تصمیمی قصد دارد تا خانوادهای مرفه این کشور را به سمت تعدیل در هزینه ها تمایل دهد. از دیگر عوامل اتخاذ چنین تصمیمی، حمایت از تولید داخلی چین است ضمن اینکه در چند سال اخیر، دولت چین به نوعی با فخرفروشی ثروت به مبارزه پرداخته است. از اقدامات دیگر چین در همین ارتباط، جلوگیری از سفرهای پرهزینه مقامات بلند پایه این کشور و داشتن خودروهای لوکس است. نرخ جدید مالیات احتمالا بر روی قیمت خودروهای شرکت بی ام و، مرسدس بنز، آئودی، فراری، آستون مارتین، رولز رویس و دایملر تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش مهر، این در حالی است که گروهی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که افزایش مالیات بر روی خودروهای لوکس تاثیر کمی بر معاملات برندهای لوکس در این کشور دارد. 



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴
انصافا این حرکت چینی ها قابل تقدیره. باید اینجوری از تولید داخلی حمایت کرد. آفرین
پاسخ ها
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
البته این باعث نشه که ماشین 100 میلیونی بشه لوکس ... در چین ماشین 170000 دلاری یعنی بالای 600 میلیون تومانی ....
امیدوارم مسئولین ما هم یاد بگیرند که چجوری باد جلوی فخر فروشی این بچه پولدارهای تازه به دوران رسیده را گرفت. البته این حداقل کاره که باید مالیات بیشتر بدهند ولی افسوس که فعلا خبری نیست!!
دلار با اجازه تون در این لحظه 3930 تومنه. یادمه چند وقت پیش تیتر زده بودین ارزش پول ترکیه تو دوران بحران کشورشون 10 درصد افت کرده. احتمالا یه سریها هم کلی ذوق کرده بودن که ترکیه چقدر ضعیفه. جالب اینجاست که پول ما تو یه هفته گذشته بیشتر از ده درصد افت کرده. یادتون باشه ما توکشوری زندگی می کنیم که به حدی مخروبه و داغون و ویرانه است که حتی در حد و اندازه ایراد گرفتن از سومالی هم نیستیم. لطف کنید اشکالات کشورهای دیگه رو تو سایتتون نگید. سوژه خنده میشیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل