بازدید 5995

دوباره راز سر به مهر، نفس خوزستانی ها را گرفت!

بار ديگر و با آغاز فصل بارش هاي پاييزي، حجم زيادي از شهروندان خوزستاني به دليل مشكلات تنفسي پيش آمده، راهي مراكز درماني شدند؛ بيماراني كه به رغم آمار بالاي آنها مسئولان از ذكر دقيق تعدادشان امتناع و تنها به ارائه توصيه هاي درماني بسنده مي كنند؛ اما منابع غير رسمي از ابتلاي بيش از 2 هزار نفر ظرف 48 ساعته گذشته به بيماري تنفسي خبر مي دهند.
کد خبر: ۶۴۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 04 December 2016
بار ديگر و با آغاز فصل بارش هاي پاييزي، حجم زيادي از شهروندان خوزستاني به دليل مشكلات تنفسي پيش آمده، راهي مراكز درماني شدند؛ بيماراني كه به رغم آمار بالاي آنها مسئولان از ذكر دقيق تعدادشان امتناع و تنها به ارائه توصيه هاي درماني بسنده مي كنند؛ اما منابع غير رسمي از ابتلاي بيش از 2 هزار نفر ظرف 48 ساعته گذشته به بيماري تنفسي خبر مي دهند.

به گزارش «تابناك»؛ همزمان با بارندگي هاي اخير استان خوزستان، بار ديگر موضوع مشکلات تنفسی ايجاد شده برای شهروندان اين استان خبرساز شد و موجبات بحث و تبادل نظر پيرامون دلايل آن را در فضاهای رسانه ای ایجاد كرد؛ مشكلي كه بر اساس منابع غير رسمي، در 48 ساعته گذشته، بيش از 2 هزار نفر را روانه بيمارستان كرده و مسئولان نيز در يافتن علت دقيق اين بحران و پيشگيري از آن به توفيق قابل ذكري دست نيافتند.

فارس در اين باره نوشت: قبل از بارش نخستین باران پاییزی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز متنی به این مضمون روی موبایل شهروندان اهوازی ارسال کرد: «به منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی لطفاً پس از نخستین باران‌، تا حد امکان از منزل خارج نشوید! درب‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید، در صورت ضرورت خروج از منزل، از ماسک مناسب استفاده و اگر مشکل تنفسی دارید داروهایتان را به موقع مصرف کنید»؛ پيامي كه از محتواي آن مشخص است كه مسئولان در برطرف كردن مشكل چندساله ناكام مانده اند و تنها به توصيه بسنده كردند.

درباره دلايل متعددي از سوي مسئولان در سال هاي گذشته مطرح شده است كه از جمله مهم ترين آنها مي توان به آشفتگي محيط زيست منطقه، آلودگي هاي نفتي، گرده افشاني گياهان، ريزگردهاي معلق در هوا، انباشت زباله، آتش زدن مزارع نيشكر و... اشاره كرد؛ اما آنچه هست، هنوز هيچ مسئولي دليل قطعي اين موضوع را اعلام نكرده است.

مهم ترين موضوعي كه سبب مي شود، همه دلايلي كه تاكنون در مورد علت ايجاد مشكل عنوان شده زير سؤال برود و قابل اثبات نباشد، اين است كه همه اين پديده ها كم و بيش در مناطق ديگر كشور نيز وجود دارد، اما تنها در استان خوزستان و به ويژه شهر اهواز باعث تشديد مشكل شده است.

اما آنچه بر اساس شواهد کنونی مشخص است، اينكه مسئولان در سال جديد علاوه بر ناتواني در حل بحران و پيشگيري از وقوع آن، در مورد آمار دقيق بيماران تنفسي نيز اطلاعات دقيق و مشخصي ارائه نمي دهند و در پاسخ به خبرنگاران به دادن اطلاعات كلي اكتفا مي كنند.

براي مثال اسماعيل ايدني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز در رابطه با اين مشكل، تنها به ذكر كاهش آمار 70 درصدي مراجعه بيماران تنفسي به مراكز درماني بسنده كرده و از آنجايي كه آمار دقيقي در اين زمينه ارائه نمي دهد، امكان بررسي درستی و نادرستی اين ادعا نيز در هاله ابهام مي ماند.

مسئولان استاني خوزستان ضمن اشاره به تغييرات جوي و بروز بحران درباره راهكارهاي كاهش هزينه هاي اين مشكل توصيه مي كنند، شهروندان استفاده از ماسك هاي تنفسي، استفاده از داروهاي تجويزي براي بيماران و پرهيز از حضور در فضاي باز در موارد غير ضروري را در دستور كار خود قرار دهند.

بر اساس آنچه آمد، در سال جاري نيز به مانند چند سال گذشته، اولين باران پاييزي مشكلات تنفسي عديده اي را براي مردم استان خوزستان ايجاد كرد و به رغم آمادگي كامل نيروهاي امدادي و درماني در ارائه خدمات به مردم، به دليل حجم بالاي مبتلايان به مشكل تنفسي خدمات رساني رضايت بخش نيست.

جدا از مشكل كنوني مردم، نكته ديگر قابل ذكر اينكه همه تلاش ها، احتمال ها و هزينه هاي تا كنون مسئولان در ريشه كن كردن مشكل از جمله پاك سازي 30 درصد از فضاي سبز شهري شهر اهواز از گياه «كنو كارپوس» و... هنوز مشكل جنوب غرب كشور حل نشده است و مردم منطقه نيازمند، توجه ويژه مسئولان هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار