بازدید 21445

برخی نمایندگان مجلس بخوانند؛سه پیام و پیامد تمدید «قانون تحریم ایران»

آرزوی رژیم اسرائیل و مخالفان برجام در آمریکا این است که ایران بدون پشتوانه حقوقی و بدون طی مسیر درست دیپلماتیک، از برجام خارج شود. در این صورت، طرح و آرزوهایی که آنان برای سال های آینده در نظر دارند، یک شبه برآورده خواهد شد. روشن است که نظام اسلامی خردمندتر و محاسبه‌گرتر از این است که در چنین دامی بیفتد.
کد خبر: ۶۴۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ 03 December 2016
همان گونه که از رأی قاطع مجلس نمایندگان آمریکا و سکوت دولت اوباما نیز برداشت می‌شد، سنای آمریکا به اتفاق آمریکا به تمدید ده ساله قانون تحریم ایران موسوم به ISA رأی داد. به احتمال زیاد رئیس‌جمهور آمریکا نیز این قانون را امضا خواهد کرد و از وزیر خارجه این کشور خواهد خواست متناسب با تعهدات آمریکا در برجام، به اجرای آن بپردازد. این اتفاق چند پیام و پیامد قابل توجه برای ایران دارد.

از همان وقتی که مجلس نمایندگان آمریکا، قانون تحریم ایران را با 419 رأی موافق در مقابل تنها یک رأی مخالف تصویب کرد، روشن بود که نه در دولت آمریکا و نه در قوه مقننه این کشور اراده‌ای برای جلوگیری از تمدید این قانون وجود ندارد و طرف آمریکایی، این تمدید را ناقض تعهدات خود در برجام نمی‌داند. تصویب قانون در سنای آمریکا با 99 رأی موافق و بدون هیچ رأی مخالفی اثبات همین مدعاست، حداقل به این دلیل که اگر موافقین برجام، تمدید «قانون تحریم‌های ایران» را ناقض برجام می‌دانستند، به آن رأی منفی می‌دادند همان گونه که برای مثال، لایحه منع فروش هواپیمای بوئینگ به ایران با مخالفت قابل توجه 185 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد و کاخ سفید نیز تهدید به وتوی آن را علنی نمود.

به گزارش «تابناک»،  در حالی که برای ارزیابی رفتار دولت آمریکا در قبال تمدید قانون تحریم‌های ایران، شفاف شدن شدت واکنش عملی ایران در مقابل آن و مشاهده اولین تأثیرات این تحول بر آینده برجام حداقل چند هفته‌ای را باید صبر نمود، روشن است که تصویب قانون مورد اشاره در آمریکا و واکنش‌های متقابل در ایران، چندین پیام مهم را در خود نهفته دارد که در ادامه خلاصه به آن اشاره می‌شود؛

1-قابل پیش‌بینی و بی‌اهمیت برای دیگران، سبب نارضایتی مخالفان برجام


بر خلاف صحنه داخلی ایران که شاهد واکنش‌های فراوانی به موضوع تمدید قانون تحریم‌های ایران بوده است، مقامات دیگر کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای، تقریبا هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. برای این تفاوت چند دلیل مهم قابل شمارش است؛

نخست اینکه مقامات دیگر کشورها با توجه به متن برجام، اهمیت عملی چندانی برای تصمیم کنگره آمریکا قائل نیستند، به ویژه =که حتی مقامات دولت آمریکا نیز مدعی شده‌اند که تصویب این قانون تأثیری بر وضعیت عملی تحریم‌های ایران ندارد.

دوم آنکه تصویب قانون مذکور محتمل‌ترین گزینه مطرح بود. در چند ماه اخیر که موضوع سرنوشت ISA در کنگره آمریکا مطرح بوده است، به غیر از تعدادی از گروه‌های هوادار ایران که با ارسال نامه به سنای آمریکا، تمدید این قانون را بی‌ثمر و غیرسازنده می‌دانستند، هیچ صدای قابل توجهی از درون حاکمیت آمریکا در مخالفت با این موضوع شنیده نشد.

سومین دلیل برای بی‌توجهی سایر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای به تمدید قانون تحریم‌های ایران در آمریکا این است که ظاهرا بر خلاف ایران، آنها این اقدام را ناقض برجام نمی‌دانند.

در ادامه در این باره بیشتر توضیح داده خواهد شد.

مخالفان برجام در آمریکا چرا ناراضی هستند؟


از سوی دیگر، مخالفان برجام در آمریکا، از وضعیت پیش آمده چندان راضی نیستند. گزینه مطلوب برای آنها تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران با افزوده تحریم‌های جدید به آن به بهانه موضوعات موشکی و تروریسم بود. کلی آیوت و مارک کرک تنها سناتورهایی که در انتخابات اخیر آمریکا کرسی سنای خود را در ایالت‌های نیوهمپشایر و ایلینویز از دست داده‌اند، از جمله افرادی بودند که این موضوع را پیگیری می‌کردند. در مقابل، هیلاری کلینتون، معاون وی در انتخابات یعنی سناتور تیم کین و سناتورهای دموکرات موافق برجام خواهان این بودند که قانون ISA به شکل فعلی آن تمدید شود.

پیام مهم برای ایران


ماجرای تمدید قانون تحریم‌های ایران، محکی جدی برای ایران در راستای مدیریت بحران‌های فراوانی است که احتمالا در مسیر اجرای برجام برای ایران طراحی خواهد شد، به ویژه در دولت آینده آمریکا، کنگره با همکاری کاخ سفید، اجرای اقدامات آزاردهنده و تحریک آمیزی را آغاز خواهند کرد که ایران را از منافع اقتصادی برجام محروم کند تا ایران به گونه‌ای وادار به خروج از برجام شود که هزینه سیاسی آن را بپردازد و امکان ایجاد اجماع دوباره جهانی علیه ایران نیز فراهم شود.

2-سرنوشت ISA چه خواهد شد؟ انتظار حداقل تا سال 2023!


اگر فرض کنیم، برجام از آزمون پیش آمده و همچنین سایر خطرات پیش روی در سال‌های آینده، سالم عبور کند، طبق مواد 19، 20 و 21 از پیوست پنجم برجام که «برنامه اجرا» برجام را توضیح می‌دهد، می‌توان انتظار داشت با فرا رسیدن روز گذار (transition day) در سال 2023، قوای مقننه در آمریکا، اروپا و ایران تکالیفی را در قبال برجام بر عهده داشته باشند. به زبان دیگر، مطابق متن پیوست پنجم برجام، هشت سال پس از «روز قبول توافق» (اکتبر 2023) و یا هر زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارزیابی گسترده‌تر خود مبنی بر صرفا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برسد، اتحادیه اروپا و آمریکا باید قوانین مربوط به تحریم‌های هسته‌ای ایران را در قوه مقننه خود لغو کنند و در مقابل ایران هم باید پروتکل الحاقی را در مجلس شورای اسلامی تصویب و تأییدیه آن را از شورای نگهبان نیز اخذ کند.

با توجه به این که مطابق متن، تکلیف تعیین شده برای اروپا و آمریکا، لغو و یا اصلاح قوانین برای از بین بردن زیرساخت‌های حقوقی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران است، ممکن است حتی در آن زمان نیز کنگره آمریکا، قانون ISA را لغو نکند بلکه یک بازنویسی جدید از آن ارائه نماید. نکته مهم در این میان آنکه هرچند در شرایط فعلی و البته پس از تمدید قانون مذکور، تحریم‌های هسته‌ای تعیین شده در این قانون نباید علیه ایران اعمال شود، لغو کامل قانون ISA نیازمند اعلام دولت به کنگره درباره برآورده شدن هر سه شرط زیر است: ــ ایران تلاش‌های خود برای طراحی، تولید و به دست آوردن سلاح‌های کشتارجمعی و موشک‌های بالستیک را متوقف کرده است.

ـ ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شده باشد.

ـ ایران تهدید اساسی برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش نیست.

به همین دلیل است که پیش‌بینی لغو کامل قانون ISA حتی در سال 2023، با اما و اگرهایی روبه روست.

3-اقدام متقابل: پیچیدگی‌های بسیار، خطر همراهی روسیه و آمریکا و باخت هفت به یک ایران!


تحریم‌های مندرج در قانون ISA در حال حاضر مطابق بخش چهارم از پیوست دوم برجام اعمال نمی‌شوند و با توجه به گستردگی تحریم‌های مندرج در قانون ISA، می‌توان به آسانی مدعی شد که تغییر در وضعیت اجرایی آنها و به عبارت دیگر اعمال این تحریم‌ها به معنای نقض صریح و قطعی برجام است.

بنابراین پیش‌بینی منطقی این است که اوباما ضمن امضای مصوبه سنا، وزرا و مقامات این کشور را مکلف نماید که با در نظر داشتن برجام، قانون ISA را به گونه‌ای در دستور کار قرار دهند که ایران نتواند مدعی نقض برجام شود. آن گاه کشورهای توافق‌کننده بر سر برجام، در مقابل این سؤال قرار خواهند گرفت که آیا آمریکا برجام را نقض کرده است یا خیر؟

دو مسیر پاسخ ایران به تمدید قانون تحریم ایران


اگر نظر ایران این باشد که برجام نقض شده است، دو مسیر کلی اقدام در چارچوب برجام و یا خارج از چارچوب برجام برای ایران وجود دارد. برجام سازوکاری را حل و فصل اختلافات در نظر گرفته است. مطابق ماده 36 متن اصلی برجام، چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه اعضای گروه 5+1، تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده‌اند، ایران می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید.
کمیسیون مشترک 15 روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد، مگر این که این زمان با اجماع تمدید شود. بعد از بررسی در کمیسیون مشترک، چنان که ایران معتقد باشد که موضوع فیصله نیافته، می‌تواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران امور خارجه هم 15 روز وقت خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند، مگر این که این زمان با اجماع تمدید شود. پس از بررسی کمیسیون مشترک، به موازات (یا به جای) بررسی در سطح وزیران، ایران یا آمریکا می‌توانند درخواست نمایند که موضوع توسط یک هیأت مشورتی که متشکل از سه عضو خواهد بود بررسی شود.

هیأت مشورتی باید نظر غیر الزام‌آور خود را تا 15 روز ارائه نماید. چنانچه متعاقب این فرایند سی روزه، موضوع فیصله نیابد، کمیسیون مشترک در کمتر از 5 روز نظریه هیأت مشورتی را با هدف فیصله موضوع بررسی خواهد کرد چنانچه موضوع همچنان به نحو مورد رضایت ایران فیصله نیافته باشد و چنانچه ایران معتقد باشد که «عدم پایبندی اساسی» اتفاق افتاده است، آن گاه ایران می‌تواند با توجه به نقض جدی تعهدات از سوی آمریکا، از ادامه انجام تعهدات خود مطابق برجام دست بردارد.

نکته مهم اینکه ظاهرا مقامات آمریکایی از همراهی دیگر اعضای 5+1 با خود در خصوص تمدید قانون ISA مطمئن هستند. کریس کونز سناتور موافق با برجام در این خصوص به رویترز گفته است که از این کشورها، اعتراضی در این خصوص ندیده است.

مسیر دوم و تهدیدات غیرعملی برخی نمایندگان مجلس


اگر نظام معتقد باشد که اقدامات آمریکا در خصوص تمدید قانون ISA ناقض برجام است، راه منطقی این است که موضوع را از طریق ساز و کار حل و اختلاف موجود در برجام پیگیری کند و آن گاه در صورت به نتیجه نرسیدن، با سنجش میزان همراهی دیگر کشورها به ویژه چین و روسیه با موضع ایران، فرایند خروج از برجام را طی نماید.

آرزوی رژیم اسرائیل و مخالفان برجام در آمریکا این است که ایران بدون پشتوانه حقوقی و بدون طی مسیر درست دیپلماتیک، از برجام خارج شود. در این صورت، طرح و آرزوهایی که آنان برای سال های آینده در نظر دارند، یک شبه بر آورده خواهد شد. روشن است که نظام اسلامی خردمندتر و محاسبه‌گرتر از این است که در چنین دامی بیفتد؛ بنابراین، می‌توان مطمئن بود، ادعای برخی نمایندگان مجلس که از بررسی طرحی سه فوریتی در جلسه روز یک‌شنبه مجلس خبر می‌دهند تا چه اندازه از واقعیت و صلاح کشور دور است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۵۱
در عجبم چه شده بعد از مدتها یه حرف حسابی زدید.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ولی واقعا شما توی دنیا کدوم کشور رو پیدا میکنید که با آمریکا مذاکره کرده و به نتیجه درستی رسیده . آمریکا همین بلا را سر انرژی هسته ای مصر و لیبی و کره شمالی هم آورده ولی چقدر به تعهداتش عمل کرده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
میشه بگه کجاش حرف حسابه؟ خود ظریف میگه نقص برجام، روانچی میگه نقص برجام اونوقت اینا دارن بطور ظریف قضیه رو ماست مالی می کنن
واقع بین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
انصافا تحلیل خوبی بود
ضمنا ناشناس 1832 دکتر ظریف به علت بعضی فشارها مجبورن حرفایی بزنن که باور قلبی به ان ندارند
آفرین
عده ای فکر می کنند باید مثل84وارد یک دوره تقابل جدید با جامعه جهانی شویم.اگر برجام را کنار بگذاریم باز باید منتظر تحریم های بین المللی در شورای امنیت باشیم
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
مثلا حالا فرقتون با سال 84 چیه؟؟؟اتفاقا هر اقدامی انجام میدهیم باید سریع وقاطع باشه ..دقیقا این رویکرد را مورد رضایت طرف مقابله..البته اقدام سال 84 هم یک اقدامی بود مثل 92فرق ماهوی نداشت
باید از رفتار هیجانی و تندروی بپرهیزیم.
اگر آمریکا برجام را نقضکرد به معنای اعلان جنگ است .
ما با آمریکا می جنگیم . امروز بجنگیم بهتر از فرداست که پپولمان را در تحریم ها خورده اند .
جنگ جنگ تا پیروزی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
پپول ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ببخشيد ناشناس محترمى!! شما چه كاره ايد كه اعلان جمگ مي‌كنيد و با لفظ "ما" حرف مي‌زنيد. شما يك هشتادميليونيوم از جمعيت ايران هستيد ضمن اينكه دوران جنگ حنگ به سرآمده شما توي خوابت هم نمي‌تنواني بجنگي چه با آمريكا و چه با جيبوتي!!! پس لطفا هيسسسسس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
یک بیابونی پیدا کنید برید بجنگید تا دلتون میخواد چه کار مردم دارید که جنگ نمیخوان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
خدا همه را شفا دهد و به راه راست هدايت نمايد.
م.ر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما برو عراق, اونجا به آدمهایی مثل شما نیاز است
...برادر
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
خدا همه مریضای اسلام رو شفا عنایت فرماید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
تند روی که شاخ و دم ندارد
کامل ترین مقاله تابناک تو این چند سال بود...
فقط اینو باید به دوستانی گفت که از خوشحالی دارن بال در میارن و روزنامه و تلویزیون دستشونه و مانور جدایی برجام میدن مانند شریعتمداری کیهان و جبه پایداری ها...
افرین-واقعا نظر کارشناسی و خوبی بود. من طی روز گذشته از نظر برخی از نمایندگان مجلس که انگار ذره ای تفکر ندارند بسیار متعجب بودم
افرين دقيق ترين متني كه مبتني بر واقعيت و نه حب و بغض نسبت به برجام خوندم.
احسنت
پاسخ ها
م.ر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
میگم چه عجب تو تابناک عاقل هم هست..
لطفا مثل حمله به سفارت عربستان احساساتی نشیم
بالاخره این برجام قرار بود چه کنه؟
رسانه میلی که چند مصاحبه تخیلی با به قول خودش مردم انجام داد، خئدش برید و خودش دوخت. کاش تابناک هک یک نظر سنجی اینترنتی بگذارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
برای رسانه ملی متاسفم، اما مسائل ملی رو نباید دست آویز بازیهای جناحی کرد.ء
پس مذاکره کنندگان ما چطور این موارد رو در نظر نگرفته و پیش بینی نکرده بودند .
اینطوری که آمریکا به طرق مختلف می تواند خلاف عهد کرده و برجام رو نقض کند.
باید از رفتار هیجانی مثل اتش زدن سفارت عربستان که در نهایت به ضرر کشور میشود خودداری کرد و با تدبیر و دوراندیشی واکنش نشان داد.
دارندالقامیکنندکه درمقابل بدعهدی آمریکانباید اقدام قاطعی صورت بگیرد
تا الان اگه یک درصد هم شک داشتم دیگه مطمئن شدم باید دوباره به روحانی رای داد. این نمایندگان اگر قوه مجریه رو بدست بگیرند فاتحه مملکت را باید خواند. اینها بخاطر بازی های سیاسی حاضرند کشور را در استانه جنگ قرار بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
احسنت
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
داداش شما رو دعوت میکنم به دیدن انیمیشن پرندگان خشمگین شاید دستگیرت بشه که همیشه خنده چاره درد نیست و گاهی خشم و جنگ جواب بهتری میده
آفرين نظر كارشناسي خوبي بود
تحلیلتون جامع و کامل بود.واکنش آقای ظریف هم بسیار عاقلانه بود که اصلا مصوبات مجلس آمریکارو بحساب نیاورده و خیلی خونسرد رفتار کردند با این مسئله. امیدوارم بقیه ی مسئولین که میتونند تاثیر گذار باشند از جمله نمایندگان مجلس که متاسفانه در زمینه سیاست خارجی هیچ آگاهی ندارند به حرف اساتید بزرگی همچون آقای ظریف گوش کنند.
یک تحلیل عالی و همه جانبه
همانطوری که مذاکره سازنده نشان دادکه مشکلات قابل بحث وحل شدنی است این مشکل بوجود آمده نیز با مذاکره و گفتگو سازنده توسط دکتر ظریف وتیم همراهش قابل حل وفصل است .
مملکت داری باید بر مدار شعور انجام شود. هیجانان زدگی این روزها اوضاع را پیچیده تر می کند
باید آزمونی برای خرد و آشنایی با دیپلماسی برای کاندیدهای نمایندگی برگزار شود!
روحانی خداحافظ
این ملکت حقوق دان ندارد .خوب فکر کنند مشورت کنند بعد با دلیل قانع کننده تصمیم بگیرند.
ظریف نشان داد ک وزیر خارجه خوبیه برای کلاه گذاشتن سرش
انتظار نداشتم در تابناک چنین مقاله ای را مطالعه کنم . دقیقا عقلایی و منطقی و هوشمندانه و صحیح است . ممنون و امیدوارم مطالب وزین که منطبق با واقعیات روز است استمرار داشته باشد
تحلیل جالبی است وحقیقتا موضوع بایستی از راهکارهای پیش بینی شده در برجام استفاده شود
اینا دارن با شما بازی میکنن و شما خبر ندارین ، اینا در مدت ۸ سال گذشته تمام تلاششون رو کردن که ایران نتونه تکنولوژی هسته ای داشته باشه و وقتی به هدفشون رسیدن حالا دارن نقشه جدید رو اجرا میکنن و میخوان دوباره تحریمارو افزایش بدن ، تنها راه مبارزه با این دغل بازی ها اینه که به ملت خودتون تکیه کنین و روپای خودتون بایستین و هراسی از تحریم نداشته باشید وگرنه این بازی برای همیشه ادامه داره و شما هم بازیچه دست اینا شدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
از بلاد کفر پیام می دهید !!!
با تشكر ازمقاله تابناك عزيز بايستى باتوجه به عقلانيت وقانون برجام وهمراهى هوشمندانه كشورهايى كه بر جام راامضاء كرده اند به خواستمان برسيم چطور عربستان وامريكا مى توان از اين مجرا استفاده نمايند ما چرا نبايد در ضمن سيما بجاى نشان دادن موشك وبمب هاى ما به جهان نشان صلح طلبى ما را به دنيا ارايه دهند جنگ هشت ساله با شورع دشمنان بود نه ما ،كه هنوز غرامت انرا هم نگرفته ايم خواهشمنداست باجنجال باعث ترقى دلار وطلا نشويد كه دودان تو چشم مردم ضعيف مى رودوالسلام
پس با این حساب اونا همیشه می تونن نقض عهد کنند و ما باید از ترس تحریم حتما به برجام وفادار باشیم -- برجام دیگه چه جور توافقیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط رهبری میتونه شرایط رو کنترل کنه و ترمز تندروهارو بکشه .
قطعا همونطور که تو این چند سال حساب شده ترین رویگرد ممکن رو دیدیم ، اقداماتی که ایران رو در تنگنا و تله بندازه پرهیز میشه .
خدارو شکر بابت وجود رهبر و هوشمندی ایشون که تونستن در رویکرد به برجام اعتدال رو رعایت کنن .
واقعیت اینه که آمریکا با موجودیت ایران دشمنه و آمریکا قدرت نظامی نخست ونیا با حدود 500 میلیارد دلار !!! بودجه دفاعیه ، و ایران دشمن شماره یک آمریکا .
بازم میگم ازین مخمصه فقط رهبری میتونه برهونتمون و طوری موضوع رو مدیریت کنن که منافع کشور ، ملت و نظام خدشه ای وارد نشه.به عنوان کسی که خودم رو اصلاح طلب میدونم به دور از هر گونه نگاه یکجانبه یا اغراق و بزرگنمایی عرض کردم این مسئله رو . اگه به سالیان اخیر نگاه کنین فقط و فقط مدیریت رهبر تونسته روند و مسیر غالب کشور رو از قهقرا نجات بده و چنین توافق بی سابقه ای رو با بیشترین تعادل ممکن و کسب امتیاز از طرفای خارجی به ثمر برسونه .
واقعا این. روزا به شدت دارم موضوع رهبری رو که قبلا به درستی درک نمیکردم درک کنم .
برای ایشون آرزوی سلامتی میکنم که ستون اجماع همه جناح ها و تفکرهاست .
ضمنا امیدوارم همه به آزادی بیان احترام بگذاریم.
چرا حرف غیر منطقی می زنید از موقعی که ترامپ ادعای پاره کردن برجام را مطرح نموده و بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری٬ کشورعربستان و رژیم اشغالگر قدس از ترامپ خواستند که به برجام پایبند باشد یعنی برجام به نفع آنهاست و طرفداران داخلی برجام نیز در راستای خواست عربستان و اسراییل حرکت می کنند
مقاله کامل و به جایی بود. باید بر احساسات غلبه و واقعیات را دید. شما انتظار داشتید سنا با دست خودش اهرم های فشار خود را از بین ببرد؟ طبیعی است که اینکار را اگر ما هم جای آمریکا بودیم انجام نمی دادیم. آنها قانون را تصویب می کنند اما اجرای آن را بر اساس مفاد برجام تعلیق می کنند که اگر نقض برجام از طرف ایران صورت گیرد با یک ابلاغیه قانون را اجرا کنند. بنابراین فکر تمدید نکردن قانون ISA یک فکر کودکانه است. دولت مردان مراقب باشند در اثر بوق و کرنای مخالفان برجام ناشنوا نشوند چون تمدید این قانون نقض برجام نیست بلکه اجرای آن نقض برجام است.
بسیار درست و منطقی و بدور از احساسات نوشته شده. باید عرض کنم که اسراییل میخواهد ما خارج از توافق اقدام نا بخردی کنیم که انوقت انها ما را مقصر اعلام کنیم. یعنی همان سیاستی که با ما بارها بازی کردند و ما را به زحمت انداختند. ما باید از کانال برجام اعتراض کتیم همانطور که در متن توضیح داده شده و امربکا را در موقعیت نقض برجام قرار دهیم و یا از عوارض این لایحه برای خودمان جلوگیری کنیم. امیدوارم اینقدر وارد به سیاست در مجلس فعلی باشد که اشتباهات غیر دیپلماتیک گذشته تکرار نشود.
روحانی دور دوم هم رای خواهد آورد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی