بازدید 8483
۲
مروری بر روزنامه های شنبه سیزدهم آذرماه؛

آتش بس نفتی ایران و عربستان در روز حمله به نقض عهد امریکایی ها

روزنامه های امروز پس از چند روز تعطیلات، تمدید تحریم ها توسط ایالات متحده را از ابعاد مختلف تحلیل و در کانون توجه قرار داده اند. البته پیروزی ایران در میدان جنگ نفتی با عربستان نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۴۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 03 December 2016
روزنامه های امروز پس از چند روز تعطیلات، تمدید تحریم ها توسط ایالات متحده را از ابعاد مختلف تحلیل و در کانون توجه قرار داده اند. البته پیروزی ایران در میدان جنگ نفتی با عربستان نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

تیتر برخی روزنامه صبح کشور

آرمان: رئیس جمهور در مشهد: نباید مردم را آزار داد

کیهان: تیرخلاص امریکا به برجام، فرجام اعتماد به شیطان

اعتماد: آتش بس نفتی تهران-ریاض

شرق: واکنش ایران به تمدید تحریم های 10 ساله

آفتاب یزد این روزهای سخت

همدلی: سه فوریت بهارستان در پاسخ به سنا

وطن امروز بر باد رفته

جام جمپاسخ قاطع به بد عهدی

جوان ترک برجام

ابتکار<ایسا>علیه برجام

وقایع اتفاقیهبرجام روی تیغ

شهروندبرجام در منگنه

ایرانپاسخ دولت و مجلس به مصوبه سنای آمریکا

شرقواکنش ایران به تمدید تحریم های ۱۰ ساله

مردم سالاری نقص برجام ؛واکنش ها و پیامدها

همشهری بدعهدی، تمدید تحریم تا ۲۰۲۶

اطلاعات واکنش ایران به نقض برجام در سنای آمریکا

به گزارش «تابناک»، امروز روزنامه ها با گرایش های مختلف بدعهدی امریکا را در کانون توجه قرار داده اند.

 

حسین شریعتمداری در یادداشتی با تیتر « از پُل‌که گذشت... !» در روزنامه کیهان نوشت: «آن همه بزرگنمایی دولتمردان درباره برجام و اینهمه ناسزا که نثار منتقدان شده است را با نتیجه امروز برجام مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که دولت در هر دو مورد با اشتباه فاحشی روبرو بوده است.دولت از دست‌داده‌های برجام را دستاورد تلقی کرده و هشدار منتقدان دلسوز را، به حساب دشمنی با دولت نوشته است!اقدام اخیر آمریکا در تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ضدایرانی نقض آشکار برجام است. اثبات این واقعیت را که آمریکا قابل اعتماد نیست، باید اصلی‌ترین دستاورد مذاکرات دانست. در پیدایش نتیجه تلخ برجام و دستاورد تقریبا هیچ آن که امروزه با آن روبرو هستیم، نمی‌توان برخی از مسئولان، مشاوران و از جمله نمایندگانی که با عجله و در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای اجرای آن را بدون توجه به گزارش مستند کمیسیون ویژه بررسی برجام تصویب کردند، بی‌تقصیر دانست».

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « واکنش ایران به تمدید تحریم‌های ١٠ ساله » نوشت: « مقامات ایرانی در حالی از نقض برجام سخن می‌گویند و درباره واکنش مناسب به آن فکر می‌کنند که برخی در آمریکا اساسا تمدید تحریم‌های مذکور را نشانه نقض برجام نمی‌دانند؛ برای مثال یک مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده به رویترز گفته است: «ما فکر نمی‌کنیم تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی داشته باشد و معتقد نیستیم که تمدید دقیق آن توافق هسته‌ای را نقض خواهد کرد». براساس برجام باید همه تحریم‌هایی که به بهانه برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود، لغو شود و آمریکایی‌ها اکنون می‌خواهند تحریم‌های حقوق‌ بشری و آن گروه از تحریم‌ها که به بهانه برنامه موشکی ایران و تروریسم اعمال شده به قوت خود باقی بماند؛ برای مثال «میتچ مک کونل»، رهبر اکثریت سنا مدعی شده «به دلیل فعالیت‌های تهاجمی ایران و تلاش دولت ایران جهت اعمال نفوذ بیشتر در منطقه، این تحریم‌ها ضروری است. از دولت ترامپ و کنگره جدید انتظار می‌رود که در سیاست‌های کلی در قبال ایران تجدیدنظر کنند». «گری‌پترز» سناتور دموکرات ایالت میشیگان نیز، دراین‌باره به نیویورک‌تایمز گفته: «این رژیم تحریم‌ها، ضامن پاسخ‌گویی ایران است و امنیت ما را تقویت کرده و از خصومت‌های ایران در قبال متحدان ما به‌ویژه اسرائیل جلوگیری می‌کند. دیپلماسی همیشه اولویت ماست. اما در خلأ جوابگو نیست. دیپلماسی تنها زمانی جواب می‌دهد که با بازدارندگی قابل‌اعتمادی همراه باشد».

گفتنی است، آنها منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را نیز در همین راستا مطرح کردند. این طرح نیز در مجلس نمایندگان تصویب شده و اگر در سنا تأیید و به امضای اوباما برسد، اجرائی خواهد شد.»

 

همچنین یک نماینده مجلس امریکا به شرط افشا نشدن نامش در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفته، با این تمدید جلوی مرگ زودهنگام برجام را گرفته ایم. خلاصه ای از این گفت و گو را در زیر مشاهده می نمایید.

« قانون سال ١٩٩٦ امروز قابل اجرا نيست

نمايندگان و سناتورهاي مخالف برجام در امريكا، بعد از انتخاب ترامپ روحيه هم گرفته‌اند

توانستيم مخالفان برجام را شكست دهيم

با همه پيشنهادها براي تحريم جديد مخالفت شد

مانع از تصويب اصلاحيه‌هاي تحريمي جديد شديم

بعد از نقض برجام توسط ايران، ما در امريكا مي‌توانيم تحريم‌هاي زيادي از جمله همين مفاد تحريم‌هاي اين قانون را بر گردانيم

-نگذاشتيم برجام به كما برود

همه نمايندگان و سناتورهايي كه به اين تمديد راي داده‌اند به خوبي متوجه هستند كه اين تمديد نقض برجام نيست. اين قانون تمديد مي‌شود كه محتواي آن از بين نرود ولي تمديد آن تاثير چنداني در صحنه عمل ندارد، چرا كه اجراي مقررات تحريمي اين قانون بر اساس برجام تعليق شده است.

ما ناچار بوديم كه در ازاي موفقيتي كه در كسب همراهي و مخالفت نمايندگان مجلس و اعضاي سناي مخالف با برجام با اضافه كردن هر گونه تحريم جديد به دست مي‌آورديم با پذيرش تمديد صرفِ قانون تحريم‌ها كه در صحنه عمل بر وضعيت موجود تاثيري ندارد، موافقت كنيم. مطمئن باشيد كه با اين كار جلوي يك خطر مهم در نقض برجام را گرفتيم.

ما از اهرم‌هاي مذاكراتي خود خوب استفاده كرديم كه به‌جاي مخالفت با اصلِ تمديد، با موارد پيشنهادي تحريم‌هاي جديد كه در قالب اصلاحيه‌هاي متعدد در ذيل اين تمديد مطرح مي‌شدند مخالفت كنيم، چون تصويب هر يك از آن تحريم‌ها قطعا مخالف برجام بود.

عده‌اي آرزو دارند، ايران را در موقعيت نقض برجام قرار دهند چون كار را براي تندروهاي امريكا خيلي آسان مي‌كند. ولي من شك ندارم كه ايران با توجه به شرايط جهاني بهترين تصميم را خواهد گرفت.»

توافق نفتی

آتش بس نفتی ایران و عربستان در روز حمله به نقض عهد امریکایی ها 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « آتش‌بس‌نفتي تهران- رياض » به تحلیل بازی برد- برد نفتی ایران و عربستان پرداخته است. این روزنامه در این گزارش نوشت: «ايران و عربستان سعودي به تفاهم دست پيدا كردند اما در اين حصول تفاهم دستان نه چندان پنهاني بود كه دو كشور را متقاعد به اين راهبرد براي خروج از بن بست كرد؛ ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه. خبرگزاري رويترز نخستين رسانه‌اي بود كه خبر از نقش پوتين در اين معامله داد. رويترز در اين خصوص نوشت: رييس‌جمهور روسيه نقش بسيار مهم و حياتي در نزديك كردن ديدگاه‌هاي دو رقيب منطقه‌اي ايران و عربستان در نشست اخير اوپك در وين ايفا كرد. روسيه كمك كرد تا كشورهاي اوپك براي نخستين‌بار در ١٥ سال گذشته با روسيه‌اي كه عضو اوپك نيست درخصوص توليدات نفني به تفاهم برسند. ايران و عربستان سعودي در وضعيت رابطه صفر ديپلماتيك به سر مي‌برند. دعواها بر سر پرونده‌هاي متعدد منطقه‌اي راه خود را به روابط دوجانبه هم باز كرده است. اختلاف‌ها جاي خود را به گره‌هاي كور داده‌اند و در حال حاضر نيز فضاي بي‌اعتمادي ميان مقام‌هاي دو كشور به اندازه‌اي است كه گشايش ديپلماتيكي در كوتاه‌مدت در رابطه دوجانبه قابل تصور نيست. در چنين فضايي، ايران و عربستان سعودي به توافقي در يك حوزه اقتصادي دست يافته‌اند و هرچند كه در اين ميان نام يك واسطه هم به چشم مي‌خورد اما همين رضايت دادن به حكم قرار گرفتن يك بازيگر ديگر نيز برخي اميدها به قرار گرفتن دو كشور در مسير عدم تنش‌‌زايي بيشتر را زنده كرده است. هرچند كه در برخي محافل آنچه در نشست روز چهارشنبه رخ داد به شكست عربستان تعبير مي‌شود اما تجربه توافق‌هاي ماناي منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌گويد كه راهبرد برد- برد براي تمام بازيگران درگير در يك بحران يا پرونده است كه مي‌تواند به خروج از بن‌بست منتهي شود. برنده نشست روز چهارشنبه هر ١٤ مقام نفتي بودند كه از كشورهاي متعدد با انگيزه‌هاي مختلف براي موافقت يا مخالفت با كاهش توليد نفت آمده بودند. ايران به توليد بيشتر براي جبران روزهاي سخت تحريم نياز دارد و عربستان به درآمد نفتي بيشتر براي جبران كسري بودجه. در اين توافق برگ برنده‌اي براي هركدام از بازيگران نهفته است و اين همان مدلي است كه وزير امور خارجه ايران براي حل بحران‌هاي منطقه‌اي اصرار بر اجراي آن دارد.

هيچ بازيگري از تداوم بحران در هيچ كدام از پرونده‌هاي منطقه‌اي منتفع نمي‌شود. هزينه‌هاي انساني آنچه در سوريه، يمن، عراق و همچنين در سايه سبعيت داعش دامنگير منطقه شده است، تنها به اسم يك بازيگر نوشته نمي‌شود. منطقه خاورميانه و جهان اسلام با هزار تهديد رنگارنگي كه از هر سو با آن روبه‌رو است به فريادهاي پيروزي يك بازيگر نياز ندارد بلكه به همصدايي براي كاستن از اختلاف‌ها با توسل به منافع مشترك نيازمند است. شايد آنچه روز چهارشنبه ٣٠ نوامبر در وين رخ داد، بتواند مقدمه‌اي براي گفت‌وگوهاي هرچند با واسطه دو بازيگر مهمي شود كه هيچ كدام نمي‌توانند ديگري را از شطرنج معادلات پيچيده منطقه حذف كنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
برخي تيتر هاي روزنامه هم در راستاي برانگيخت عصبايت ايران در قضيه تمديد تحريم ها هستند دنياي عصبيت نيست دنياي تدبير است شطرنج واقعي در اينجاست بقيه مسابقات شطرنج بازي است بايد در صحنه بين المللي و برجام حليمانه صبورانه مدبرانه عمل بنماييم
نقل قول روزنامه شرق را باید مد نظر قرار داد. و از اقدامات غیر کارشناسی در قبال برجام خودداری نمود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار