بازدید 12698

ایجاد هزاران صفحه برای دانلود «ابد و یک روز»، یک روز پس از عرضه

فیلم سینمایی «ابد و یک روز» که از سوی قریب به اتفاق منتقدان سینما به عنوان یکی از برترین فیلم های دوران معاصر سینمای ایران مورد توجه قرار گرفته، در شرایطی وارد شبکه نمایش خانگی شد که به فاصله یک روز هزاران وب سایت، زمینه دانلود غیرقانونی این فیلم را فراهم ساخته اند و به نظر میرسد هیچ دورنمایی برای رهایی از این وضعیت قابل تصور نیست.
کد خبر: ۶۴۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳ 02 December 2016
ایجاد هزاران صفحه برای دانلود «ابد و یک روز»، یک روز پس از عرضه
فیلم سینمایی «ابد و یک روز» که از سوی قریب به اتفاق منتقدان سینما به عنوان یکی از برترین فیلم های دوران معاصر سینمای ایران مورد توجه قرار گرفته، در شرایطی وارد شبکه نمایش خانگی شد که به فاصله یک روز هزاران وب سایت، زمینه دانلود غیرقانونی این فیلم را فراهم ساخته اند و به نظر میرسد هیچ دورنمایی برای رهایی از این وضعیت قابل تصور نیست و تا زمانی که در این زمینه تقاضای وسیع وجود دارد، عرضه متوقف نمی شود.

به گزارش «تابناک»؛ «سعید روستایی» با فیلم سینمایی «ابد و یک روز»، 9 سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم به انتخاب مردم را از آن خود کرد و بدین ترتیب با دستیابی به جوایزی که هیچ گونه با این وسعت به یک فیلمساز در ادوار جشنواره فیلم فجر تعلق نگرفته بود، موقعیتی متفاوت به دست آورد که باعث می‌شود لااقل برای ساخت دومین فیلم بلند سینمایی‌اش، با پیشنهادهای جذابی مواجه شود. «ابدو یک روز» در ادامه در جشن خانه سینما و جشن حافظ نیز جوایز کلیدی را به دست آورد تا یک اجماع بی سابقه درباره کیفیت این اثر سینمایی شکل بگیرد و البته فروش بالای این فیلم سینمایی نیز در نوع خود منحصر به فرد بود.
 
انتظار می رفت اندکی پس از پایان اکران «ابد و یک روز»، شاهد عرضه نسخه نمایش خانگی این فیلم سینمایی باشیم اما با توجه به بازداشت محمد امامی تهیه کننده شهرزاد که امتیاز پخش بسیاری از فیلم های سینمایی در شبکه نمایش خانگی را خریداری کرده بود و «ابد و یک روز» نیز در میان این فیلم ها بود، شرایط برای عرضه این فیلم بسیار پیچیده شد. «تابناک» چندی پیش از عرضه فیلم هایی خبر داد که امامی آنها را خریداری کرده و این در حالی است که امامی همچنان در بازداشت قرار دارد و همین موضوع برای سازندگان «شهرزاد» نیز چالش زا بوده است.

پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره «ابد و یک روز» از یازدهم آذرماه وارد شبکه نمایش خانگی شد اما با گذشتن اندکی زمانی از پخش رسمی این فیلم سینمایی، روابط عمومی شرکت تصویرگسترپاسارگاد با انتشار بیانیه ای از پیگیری حقوقی سایتهای اینترنتی خبر داد که اقدام به آپلود این فیلم میکنند. این هشدار به واسطه سرعت بی سابقه عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی بود و به فاصله چند ساعت از رسیدن این فیلم به سوپرمارکت ها، هزاران صفحه در اینترنت، امکان دانلود این فیلم سینمایی را فراهم کرده بودند و هر لحظه گوگل سایت های دانلود غیرقانونی تازه ای را در جستجو به نمایش می گذارد که فیلتر نیستند.
 
برخی از این وب سایت ها از زمان اکران این فیلم، صفحه ای را ایجاد کرده بودند و در آن صفحه وعده داده بودند که این فیلم سینمایی را پس از عرضه در شبکه نمایش خانگی در دسترس کاربران قرار خواهند داد و اکنون این صفحات را با نسخه ای از «ابد و یک روز» تکمیل کرده اند. برخی دیگر از این وب سایت ها نیز همزمان با اکران این فیلم سینمایی، عرضه غیرقانونی را آغاز نموده اند. البته این شرایط برای تمامی فیلم های سینمایی وجود دارد اما برای برخی فیلم های پرمخاطب نظیر ابد و یک روز شدت می گیرد و طرز شگفتی آوری یک نهضت برای عرضه غیرقانونی این فیلم ها شکل میگیرد!
 
مسئولان مبارزه با عرضه غیرقانونی فیلمهای سینمایی و محصولات فرهنگی تاکنون با صدها وب سایت عرضه کننده، برخورد کردند و حتی در این زمینه شماری نیز دستگیر شده اند اما عدم وجود قوانین محکم در این زمینه که انتشار غیرقانونی نسخه فیلم های سینمایی را در فضای مجازی با جریمه های چندصد میلیونی همراه نماید و هزینه چنین جرمی را افزایش دهد، منجر به عادی سازی عرضه فیلم های ایرانی در این سطح وسیع شده است؛ به گونه ای که اکنون ماهیت VOD همچنان با چالش همراه است، چرا که احتمالاً عده ای از خود میپرسند: »وقتی می توان این فیلم ها را رایگان دانلود کرد، چرا باید برای تماشای این فیلم ها در اینترنت پول پرداخت کرد؟»
 
بعید به نظر می رسد پیگیری حقوقی نیز نتیجه خاصی در پی داشته باشد، چرا که برخی از این وب سایت ها اساساً در ایران مدیریت تمی شوند و بنابراین امکان برخورد قانونی با آنها نیست. تجربه فیلتر مکرر این وب سایت ها نیز نشان داده که این فیلترها با افزودن یک عدد به دامنه این وب سایت ها مکرر دور زده می شوند. در این شرایط تنها راه ممکن، فرهنگ سازی برای کاهش دانلود غیرقانونی و تلاش برای تشویق مردم به خرید نسخه های قانونی فیلم های سینمایی است، چرا که تا زمان وجود تقاضای وسیع برای دانلود غیرقانونی، عرضه غیرقانونی نیز وجود خواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان