بازدید 5402

اتحاد اوپک و روسیه بعد از 15 سال

کریل مولوتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه قصد دارد میزان تولید نفت در ماه نوامبر را، خط مبنای کاهش تولید خود قرار دهد.
کد خبر: ۶۴۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱ 02 December 2016
کریل مولوتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه قصد دارد میزان تولید نفت در ماه نوامبر را، خط مبنای کاهش تولید خود قرار دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی توافقی که برای تقویت قیمت نفت در اوپک صورت گرفت، روسیه قول داده است که تولید نفت خود را در نیمۀ اولِ سال 2017 به تدریج 300 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

براساس داده های وزارت انرژی روسیه، این کشور در ماه نوامبر به طور میانگین روزانه 11.21 میلیون بشکه نفت تولید می کرد که این مقدار از زمان فروپاشی جماهیر شوروی بی سابقه است.

در پی توافق به دست آمده در هفتۀ گذشته، که اولین توافق میان اوپک و روسیه از سال 2001 است، سهم هر یک از کشور ها در کاهش تولید نفت مشخص شده است و تقریباً تمام اعضای اوپک موافقت کردند که خط مبنای کاهش، میزان تولید در ماه اکتبر باشد.

اما چنان که الکساندر نواک، وزیر انرژی، روز پنجشنبه اعلام کرد، روسیه از سطح تولید خود در ماه های دسامبر-نوامبر برای کاهش تولیدش استفاده می کند. چنان که داده های وزارت انرژی روسیه نشان می دهد، میزان تولید در ماه نوامبر، نسبت به ماه اکتبر 10 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

با این حساب، هنوز روسیه قصد دارد روزانه به طور متوسط 290 هزار بشکه از نفت خود را کاهش دهد. اتحاد میان کشور های عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید، به بهتر شدن بازار نفت کمک می کند. چنان که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفته است، ایران نقش به سزایی در راضی کردن روسیه برای همکاری با اوپک داشته است: "پس از مکالمه تلفنی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، این کشور خیلی آشکارا مواضع خود را به کاهش تولید تغییر داد، در حالی که پیش ‌تر بحث طرح «فریز نفتی» را مطرح می کرد و این برای ما و اوپک با ارزش بود و آنها قبول کردند تولید خود را ٣٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهند و اگر این ٣٠٠ هزار بشکه را در کنار ٣٠٠ هزار بشکه ‌ای که قرار است بقیه کشورهای غیر عضو اوپک کاهش دهند، اضافه کنند، من فکر می کنم قیمت ‌ها خیلی محکم بالای ٥٠ دلار برای هر بشکه بایستد."

می توان گفت این توافق پیروزی بزرگی برای اوپک است و نشانۀ آشکار آن، افزایش قیمت نفت در روز های اخیر است. قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 42 سنت، معادل 0.78 درصد کاهش به 53 دلار و 52 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 15 سنت، معادل 0.29 درصد کاهش داشت و به 50 دلار و 91 سنت رسید. این در حالی ست که پیش بینی شده است، قیمت نفت در  سال 2017 افزایش قابل توجهی دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر