بازدید 7999
۴

ایران به نقض آشکار توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد

ایران روز جمعه اعلام کرد که تمدید تحریم‌ها برای 10 سال، توافق 2015 با 6 قدرت اصلی را که موجب محدود شدن برنامۀ موشکی‌اش می‌شود، نقض می‌کند و تهدید به اقدام متقابل کرد.
کد خبر: ۶۴۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 02 December 2016
ایران روز جمعه اعلام کرد که تمدید تحریم‌ها برای 10 سال، توافق 2015 با 6 قدرت اصلی را که موجب محدود شدن برنامۀ موشکی‌اش می‌شود، نقض می‌کند و تهدید به اقدام متقابل کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری رویترز، قانون تحریم‌ها علیه ایران، اولین بار در سال ۱۹۹۶ برای بازداشتن سرمایه گذاران از ورود به صنعت انرژی ایران تصویب شد. بر اساس این قانون، شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند از داد و ستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد. تمدید قانون تحریم‌های ایران روز پنجشنبه با اتفاق آرا در مجلس سنا تصویب شد.

مقامات آمریکایی می گویند که تمدید تحریم‌های ایران ناقض توافق به دست آمده بین تهران و شش قدرت اصلی، که تحت آن ایران برنامۀ هسته‌ای خود را برای برداشته شدن تحریم‌های غربی محدود می‌کرد، نیست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفته است: " همانگونه که مکرراً توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورها است... وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد نموده و گزارشی کامل به هیئت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد."

با تصویب این طرح، قانون تحریم‌های ایران که در روز 31 دسامبر به پایان می‌رسد، دوباره برای دوره‌ای 10 ساله تمدید می‌شود. قانون گذاران آمریکایی می گویند که تمدید این طرح کار را برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض توافق از طرف ایران، آسان می‌کند.

اما همان طور که پیشتر از سوی مقامات ایرانی اعلام شده بود، خود تمدید این طرح نقض آشکار توافق است. باید دید که ایران چه واکنشی در مقابل از خود نشان می‌دهد. ایسنا به نقل از اکبر رنجبر زاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی سه فوریتی برای تکلیف دولت به از سر گیری فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خبر داد و گفت که این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مطرح خواهد شد.

اکبر رنجبر زاده در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: "این طرح سه فوریتی که در حال اضطرار تهیه و مطرح خواهد شد شامل یک ماده واحده و چند تبصره است که دولت را مکلف می‌کند در صورت تائید مصوبه مجلس سنای آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور توافق برجام را خاتمه دهد و مسیر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را از سر بگیرد."

وی افزود: "مصوبه اخیر سنای آمریکا در مورد تمدید تحریم 10 ساله ایران در واقع تجاوز به حریم قانونی ما و یک جنگ تمام عیار است که می‌توان آن را تجاوزی از منظر دیپلماسی و پشت پا زدن به تعهدات از سوی آمریکا عنوان کرد."

قرار است این طرح به صورت سه فوریتی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مطرح بشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴
همه چیز به واکنش های ما بستگی دارد. ما میتوانیم آمریکا را مثل دلقک در جهان برقصانیم یا تمام جهان را دوباره علیه خود بشورانیم. امیدوارم که سیاستمداران ما گزینه ی اول را دنبال کنند. باید به خاطر داشت که تحریم های آمریکا بدون همکاری جامعه ی جهانی تقریبا بی اثر است.
بهتره اصلا منتظر امضای رییس جمهور آمریکا نباشیم . ما علی الحساب یک ضرب شستی نشان آمریکا بدهیم که حساب کار دستش بیاید .
بهتر است قبل از هر عمل عجولانه ابتدا به اعضاى ۵+۱ در جلسه اى با حضور نماينده سازمان ملل نسبت به نقض برجام با دليل و برهان شکواييه دهيم و جواب بخواهيم البته رسانەاى شدن جوابشان به نفع ما خواهد بود.
نمیدونم چرابعضیهاتنشون میخواره چوب تو لونه زنبور میکنن .ازبیکاری یابیماریه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار