بازدید 10596

تشکیل «سپاه پنجم یورش» در سوریه

کد خبر: ۶۴۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 02 December 2016
ارتش سوریه و متحدانش گروهی به نام «الفیلق الخامس-اقتحام» (سپاه پنجم-یورش) را تشکیل داده‌اند. در واقع این گروه متشکل از نیروهای داوطلب سوری خواهد بود که برای دفاع از خاک خود بسیج شده‌اند.

به گزارش فارس همزمان با تصویب قانون انضمام گروه «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق به نیروهای مسلح این کشور دولت سوریه نیز از تشکیل گروه موسوم به «الفیلق الخامس-اقتحام» (سپاه پنجم-یورش) خبر داد.

روزنامه سعودی «العرب» چاپ لندن، ضمن مقایسه این گروه با الحشد الشعبی عراق گزارش داد که این گروه متشکل از افراد داوطلبی است که قصد دارند از سوریه دفاع کنند و آنان الحشد الشعبی بشار اسد هستند.

این روزنامه سعودی با این ادعا که روسیه و ایران در پس تشکیل این سپاه قرار دارند اعلام کرد که این سپاه مانند بسیج مردمی عراق عمل خواهد کرد و در این زمینه شماری از کارشناسان برجسته نظامی نیز آموزش این نیروها را عهده‌دار خواهند شد.

به گزارش این روزنامه، احتمالا این سپاه فعالیت خود را تا 4 ماه دیگر آغاز خواهد کرد. این در حالی است که تروریستهای معارض نیز در حال فروپاشی در سوریه هستند که این مسئله معلول درگیریهای داخلی و درگیری نیروهای مقاومت با این تروریستهاست.

مسأله فراتر از تشکیل یک گروه است

روزنامه «السفیر» اما با انتشار گزارشی به بررسی این گروه تازه تشکیل در سوریه پرداخت و نوشت، این گروه فقط صرفاً یک گروه جدید نیست که به ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن افزوده شود، بلکه مسئله فراتر از اینهاست. در واقع تشکیل سپاه پنجم نقطه عطف مهمی در راستای روابط میان نیروهای همپیمان سوریه در ضمن یک محور است.

به گزارش این روزنامه، همزمان با تشکیل این گروه، تلاشهای نظامی، فنی و حقوقی برای افزایش هماهنگی میان ارکان مختلف وابسته به ارتش سوریه و نیروهای همپیمان صورت می‌گیرد. تشکیل سپاه پنجم در واقع نقطه اوج همکاری و هماهنگی چهارجانبه میان سوریه، ایران، روسیه و حزب الله درست یک سال و اندی پس از مداخله نظامی مسکو در سوریه است.

در این گروه شماری از گروههای مبارز حاضر در سوریه حضور خواهند داشت؛ کسانی که تجربه جنگی بالایی دارند. افزون بر این نیروها، شمار زیادی از افراد داوطلب و رزمنده های پیشین شاخه های دفاع ملی سوریه حضور خواهد داشت. در واقع این گروه همه افراد داوطلب سوری از ادیان و مذاهب مختلف به ویژه مردم مناطق شرق سوریه را جذب خواهد کرد.

نکته دیگر در تشکیل این گروه این است که نیروهای وابسته به «صقور الصحراء» (بازهای صحرا) و «لواء القدس» سرنیزه این گروه و نیروهای ضربتی آن نیز از افراد داوطلب خواهند بود.

گفته می‌شود که برخی از فرماندهان نظامی حزب الله نیز در فرماندهی گروههای ملحق به سپاه پنجم نقش اساسی را خواهند داست. این گروهها اکنون در حال گردآوری هستند. به هر حال مستشارانی که از حزب الله با سپاه پنجم فعالیت خواهند کرد، از حلقه ویژه این جنبش هستند. در واقع این افراد از تجارب نظامی و توانمندیهای فرماندهی خاصی برخوردار هستند.

بنا بر این گزارش، هنوز مشخص نیست که این سپاه در کدام قسمت از سوریه عملیات نظامی خود را آغاز خواهد کرد، اما آنچه مشخص است اینکه جبهه‌های شمال از جمله حلب و جبهه جنوب در این کشور نیازی به تزریق نیروی جدید ندارد.

احتمالا این سپاه پنجم عازم جبهه‌های ریف شمالی حمص یا ادلب یا استان رقه خواهد شد. ولی احتمال قوی، عزیمت این گروه به استان رقه خواهد بود.

به هر حال مشارکت این گروه در عملیاتهای جاری سوریه برای تغییر موازنه قوا خواهد بود و انتظار می‌رود که معادلات را در برخی از مناطق این کشور برهم بزند.

پیشتر ارتش سوریه شامل سه سپاه بود و همزمان با ورود نظامی روسیه به بحران سوریه، در اکتبر 2015 سپاه چهار شکل گرفت.

هنوز روشن نیست عدد دقیق نیروهای این سپاه چقدر است ولی معمولا هر سپاه متشکل از چهار لشگر است که هر کدام حدود 30 هزار نیرو دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل