بازدید 14491
براي ماچادو و تراژدي نیم قرن فوتبال

رويا تا كابوس

علي كربلايي
کد خبر: ۶۴۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 30 November 2016
پرواز آغاز پرنده است. اين ابتداي راهي است كه به افتخار ختم مي شود. به شكوه و اوج گرفتن. به پشت سر گذاشتن كوه ها و جابه جا كردن شان در خيال. اما سه گانه "پرواز، اوج گرفتن و گورستان" تراژديك ترين حماسه براي نوشته شدن است. 

شصت سال بعد از فاجعه مونيخ، آن سوي دنيا تيمي تازه پا گرفته قرباني "سوخت كم هواپيما" شد. چاپه كوئنسه، در روزهايي كه كل جهان در حال ساعت شماري براي الكلاسيكو بودند، تمرينات رئال و بارسا را هم تحت تاثير قرار داد. "آرنا كوندا" از يك ورزشگاه پرشور، در عرض چند دقيقه تبديل به بزرگترين ماتمكده جهان شد. "سبزهاي بزرگ" براي فتح آمريكاي جنوبي رفته بودند و به طبيعت باختند. 
آنها به فينال دومين تورنمنت مهم باشگاهي آمريكاي جنوبي رسيده بودند و تئو جونيور سرمربي تيم بعد از رسيدن به فينال گفته بود: "اگر همين امروز بميرم، راضي و خشنود خواهم مرد." 

او مرد. راضي و خشنود مرد. آنها از سال٢٠٠٩ خودشان را بازيابي كردند و از دسته چهارم به ليگ برتر رسيدند. حالا همه چيز بايد از نو شروع شود. پرواز و اوج گرفتنشان به گورستان ختم شده و بزرگترين تراژدي نيم قرن اخير فوتبال را رقم زده اند. چاپه كوئنسه از سد همه رقبايش گذشت، اما موفق نشد طبيعت را شكست دهد. روياي مردم "سانتا كاترينا" در يك لحظه تبديل به كابوس شد و كل جهان رو به سياهي رفت.

فيليپه ماچادويي كه سلفي هاي خانوادگي اش با برج ميلاد هنوز در اينستاگرامش هست، قرباني نام آشناي اين داستان تلخ براي ما بود. بازيكن سابق صباي قم، با دو فرزند خردسال در حال كسب مهمترين عنوان دوران فوتبالش بود، اما كوه جلويش را گرفت. 

كوه، مسير موفقيت سبزها را سد كرد. فقط ٤بازيكن جان سالم به در برده اند. سال آينده تمام تيم هاي حاضر در ليگ برزيل يك بازيكن قرضي رايگان در اختيار چاپه كوئنسه قرار خواهند داد و تا سه فصل اين تيم با هر نتيجه و جايگاهي، به دسته پايين تر سقوط نخواهد كرد. 

اين همبستگي و اتحاد براي روحيه بخشيدن به يك تيم فوتبال، همان چيزي ست كه اين ورزش را فراتر از هر چيزي قرار مي دهد. اتلتيكو ناسيونال كلمبيا، از كنفدراسيون درخواست كرده تا جام قهرماني را به تيم برزيلي بدهند، چون آنها قهرمان واقعي اين داستان هستند. قهرمان هايي كه كابوس نبودن شان تا سال ها دست از سر مردم شهر برنمي دارد.

پرواز، پايان پرنده ها شد. اوج گرفتن، راهي به سمت جاودانگي بود و گورستان، خانه ابدي جوان هاي سانتا كاترينا.

رويا تا كابوس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار