بازدید 15860
با غلبه نگاه فنی بر رویکرد سیاسی؛

افزایش سقف تولید ایران همزمان با کاهش سقف تولید اوپک + ویدیو

اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به توافق رسیدند. در این میان، نکتۀ قابل توجه، افزایش تولید نفت ایران با وجود توافق صورت گرفته است. اوپک پذیرفته که ایران تولید خود را به 3.9 میلیون بشکه در روز برساند. همچنین کشورهای غیر عضو نیز پذیرفته اند که تولید خود را کاهش دهند.
کد خبر: ۶۴۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷ 30 November 2016
سازمان کشورهای صادر کنندۀ نفت (اوپک)، توافق برای کاهش تولید نفت را قطعی کرد. این امر موجب حیرت شکاکانی شد، که دست یافتن به این توافق را بسیار دشوار می دانستند و اعتبار گروه را ثابت کرد. بر اساس این توافق، اولین کاهش تولید نفت در هشت سال گذشته صورت می پذیرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از بلومبرگ، یکی از نمایندگان اوپک روز چهارشنبه در وین گفت، اوپک با کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه نفت در روز، تولید خود را به 32.5 میلیون بشکه در روز می رساند. این نماینده خواسته است که هویتش فاش نشود، چرا که توافق هنوز عمومی نشده است. با درز این خبر، قیمت نفت 7.6 درصد افزایش یافت.

پس از ماه ها مذاکرات سخت، سرانجام سه تولید کنندۀ بزرگ سازمان کشورهایِ صادر کنندۀ نفت، یعنی عربستان سعودی، ایران و عراق، توانستند اختلافاتشان را برای تقسیم سهمشان از به دوش کشیدن بار کاهش تولید حل کنند تا اوپک برای اولین بار پس از 2008 تولید خود را کاهش دهد.

گفتنی است، عربستان پذیرفته که ایران، به عنوان موردی خاص، بتواند تولید خود را تا 3.9 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. همچنین آن طور که گفته شد، این توافق شامل کاهش حدود 600.000 بشکه نفت در روز توسط کشورهای غیر عضو اوپک است.

در ماه ژانویه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا برخی از تحریم ها علیه ایران را لغو کردند و در مقابل ایران هم موافقت کرد، برنامه هسته ای خود را محدود سازد. لغو تحریم ها به ایران اجازه داد تا با افزایش تولید نفت خود مجدد سهم خود از بازار نفت را افزایش دهد.

تعداد بازدید : 31
دانلود


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۸
این پیروزی خیلی بزرگی برای ایرانه. حال عربستان هم گرفته شد. عربستان باید تولید خودش رو کم بکنه، ولی ایران نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
اول باید مشخص بشه که تولید عربستان و عراق زمان پیش از شروع تحریم های ایران چقدر بوده
اگر تولید اون زمانشون با سقفی که الان براشون تعیین شده فاصله معناداری داشته باشه، این توافق امروز برای ایران پیروزی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
آقا روحانی ژنرال که می گفت همینه
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
اونجور که من شنیدم عربستان هم با این سهمیه از اول موافق بوده و این جای تعجب داره و شاید نشونه کوچیکی برای همکاری ایران و عربستان برای مسائل مشترک باشه.
آفرین به آقای زنگنه و تیم با تجربه اش که به این پیروزی دست پیدا کردند. دست مریزاد به مدیران باکفایت ایران زمین
تابناک جان می دونم مطلب من ربطی نداره ولی نمی دونستم کجا باید بگم .حالا شما لطفا به مسولین بگو از این موقعیت پیش امده بین اروپا و ترکیه به نفع اقتصاد ایران استفاده کنند که بهتر از این نمی شه یعنی ضمانت اقتصاد . ما اینجا دارم زندگی می کنیم همه محصولات ما رو کشاورزی وچیزهای دیگه اینجا نیاز دارند .!! تابناک جان فردا دیرهست!! مطلب من رو هر جایی صلاح دیدی چاپ کن
خوب مبارکه حالا ببینیم چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد درامد مردم بالا میرود حقوق بازنشسته ها افزایش چشمگیری می یابد از تعداد بیکاران کاسته می شود هزینه های اب برق وگاز وتلفن کم می شودو.......
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
جانا سخن از زبان ما میگویی
صدا وسیما چه جالب از کنار خبر ی به این بزرگی عبور میکنه ....صدا وسیما دوران انحصارت تمام شده
اقتصاد وابسته به نفت متزلزل است از فرصت استفاده کنید زیر بنای اقتصاد کشور را بر تولید صنعت کشاورزی استوار کنید صد سال وابستگی به درامد نفت حال و روز مان را اینگونه کرده است نمونه بارز ان عربستان با کمتر از نصف جمعیت ایران وبا تولید بیش از دو برابر حال و روزش را ببینید وضعیت فعلی را خوب مدیریت کنید چون موقتی است
اقا فورا جشن نگیر وقهرمان سازی نکن
حالا باز ببین تیتر کیهان و رجانیوز چیه.
نفت شد ۲۰ دلار
و نفت شد ۱۴۰ دلار
ولی زندگی من کارمند هیچ فرقی نکرد...
سقف تولیدمون 4.100 میلیون بود الان 200 هزار بشکه هم کمتر از سقف تولیدمون شده! بعد ما چجوری افزایش سقف زدیم؟؟
چ فایده وقتی

قبض اب برق گاز که هی داره گرون تر میشه


:/
صدا سیما این خبر رو در حد 30 ثانیه پخش میکنه ولی یه مشکل یا کمبود رو چند روز تو خبرهاش و برنامه هاش اعلام میکنه من نمیگم همش از دولت تعریف کنن ولی حداقل انصاف داشته باشن این جور اخبار رو طوری بگن که مردم عادی هم پی به اهمیت ماجرا ببرن این خبر خیلی دستاورد بزرگی هست یعنی از حدود یک میلیون بشکه نفت زمان دولت قبل رسیدیم به حدود 4 میلیون بشکه زمان دولت اصلاحات
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
الان دقیقا تاثیرش رو تو زندگیت میبینی مطمئن باش!
آقا این اتفاق خیلی مهمه، کورسوی امیدی برای بهبود این اقتصاد زمین گیر شده بوجود اومد،
اگر برجام نبود، آیا به جای مذاکره بر سر افزایش سقف تولید ایران، به جای چه باید صحبت میشد؟
آقای زنگنه مدیری باهوش و مشهوروشناخته شده در بین مدیران نفتی جهان هستند
صدا و سيما از اين خبر براحتي گذشت ولي يك خبر كه به نظرم پخش آن - با توجه رويكردهاي اساسي كشور مبني ارائه تصوير هميشگي گل و بلبل از همه چيز كشور خارج از بحث دولتهاي روي كار - عجيب هست را پخش كرد
خبر اين بود تنزل سه پله اي رشد اقتصادي و بازار كسب و كار ايران توسط يك موسسه خارجي !
ما مردم ميدونيم ركود بدي هست ولي جار زدن آن به استناد موسسه بين المللي توسط رسانه ملي عجيب بود
خدا قوت به جدیت و کاردانی وزیر و تیم با درایتش اینه فرق بین وزیر با تجربه کاردان با قبلی!!
کجاش خوشحالی داره؟عربستان هنوز ۳ برابر ایران تولید میکنه.با یه شکلات کوچولو گول خوردیم
حالا اگه دو میلیون و چهارصد و پنجاه و دو هزار تومان به یکی از این مدیران پاداش بدن چنان رگ گردن ملت عقده ای می زنه بیرون و فریاد وا بیت المالا می کنند که عن قریبه سکته کنند
آخه باهوش مگه شیر آبه که باز کنیم بیشتر آب بیاد . ایران تا چندین سال آینده هم امکان تولید 10 میلیون بشکه نداره . من نمی دونم یه سری از هیچ چی سر در نمیارن مجبورن نظر بدن ؟
تابناک جان کاش تو خبر یادی هم از زنگنه میکردی که چقدر واسه موقعیت امروز زحمت کشیده و صنعت نفت رو از کجا به اینجا رسونده
تولید متوسط ایران قبل از تحریم ها 4 میلیون بوده. الان سهمیه ایران شده 3.8 میلیون بشکه، یعنی 200 هزار بشکه از اون چیزی که زنگنه و تیمش میخواستند کمتر شده.
از طرفی تولید ایران الان زیر 3.8 هست و با 90 هزار بشکه افزایش به 3.8 میرسه. یعنی ما نسبت به تولید فعلی اجازه افزایش پیدا کردیم اون هم به میزان 90 هزار بشکه.
بستگی داره قضیه رو از کدوم طرف ببینی.
در واقع ما نسبت به زمان قبل تحریم 5 درصد تولیدمون رو کاهش دادیم.
دز زمان تحریم ما، کاهش تولید نفت ایران توسط عراق و عربستان پر شد و اونها طی این سالها سهم ما رو گرفتند. حالا اینکه کی برد کرده و کی باخت باید کلاه خودتون رو قاضی کنید.
ضمن اینکه عراق عنوان دومین تولید کننده نفت رو با وجود جنگ و نابسامانی و داعش از ایران گرفت.
خوشبحال شرکتهای نفتی طرف قرارداد .
از دولت تدبير و اميد سپاسگزارم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل