بازدید 19789
پیمانه اقتصادی

از «دلاری که در سکوت بانک‌مرکزی۳۹۰۰تومان را هم رد کرد» تا «مشکل عربستان حتی با افزایش قیمت نفت»

این پیمانه موضوعاتی همچون: افزایش شاخص بورس تهران، پیروی نرخ سکه از افزایش قیمت دلار، توافق اوپک قیمت نفت را به بالای ٥٠ دلار می‎رساند، روسیه در نشست اوپک شرکت نمی کند، قیمت ۸ گروه کالایی باز هم بالا رفت، عرضه زود هنگام میوه های ذخیره شب عید، ادامه فعالیت کارگران غیرایرانی و نرخ تورم تولیدکننده در آبان‌ماه افزایش یافت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 30 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: افزایش شاخص بورس تهران، پیروی نرخ سکه از افزایش قیمت دلار، توافق اوپک قیمت نفت را به بالای ٥٠ دلار می‎رساند، روسیه در نشست اوپک شرکت نمی کند، قیمت ۸ گروه کالایی باز هم بالا رفت، عرضه زود هنگام میوه های ذخیره شب عید، ادامه فعالیت کارگران غیرایرانی و نرخ تورم تولیدکننده در آبان‌ماه افزایش یافت را در بر دارد.



ورود مجدد شاخص کل بورس به سطح 80 هزارتایی

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95/09/09 شاخص بازار اول با 167.80 واحد افزایش به رقم 56685.10 واحد و شاخص بازار دوم همانند شاخص بازار اول با افزایش 1466.42 واحدی به رقم 170955.40 واحد رسید.شاخص قیمت بورس (وزنی-ارزشی) نیز در روز جاری با 138.40 واحد افزایش به رقم 28234.20 واحد رسید. شاخص کل بورس در سومین روز کاری در هفته جاری با افزایش 392.08 واحدی به رقم 80018 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با افزایش 0.40 واحدی، روی رقم 830.90 واحد ایستاد. ارزش کل معاملات در بازار بورس، 2605 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس ، 896 میلیارد ریال بود.


پیروی نرخ سکه از افزایش قیمت دلار

اگرچه روز سه شنبه قیمت دلار مرز ۳۹۰۰ تومان را نیز رد کرد، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی نیز به تبعیت از نرخ ارز، افزایش را تجربه کرد؛ به نحوی که قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۱۵ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۹۵۹ تومان رسید، همچنین هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نیز با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۴۶۸ تومان رسید. به گزارش مهر، قیمت نیم سکه بهار آزادی با ۸ هزار تومان افزایش به ۵۷۸ هزار و ۴۹۷ تومان، ربع سکه با هفت هزار تومان افزایش به ۳۰۵ هزار و ۲۶۲ تومان و سکه یک گرمی با سه هزار تومان افزایش به ۱۹۰ هزار و ۱۶۳ تومان رسید.

دلاری که در سکوت بانک مرکزی ۳۹۰۰ تومان را هم رد کرد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه 9 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 763 ریال نسبت به روز یکشنبه، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 610 ریال فروخته شد. هر یورو نیز در بازار آزاد، با افزایش 350 ریالی به رقم 40 هزار و 204 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز با میانگین قیمت 10 هزار و 427 ریال فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، 33 ریال افزایش داشت. قیمت های گفته شده بر اساس میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز (سنا) توسط صرافی های مجاز کل کشور می باشد. ولی روز سه شنبه در بازار آزاد ارز قیمت ها لحظه ای تغییر می کرد و به نقل از مهر، در ساعاتی پیش از ظهر روز سه شنبه قیمت دلار مرز ۳۹۰۰ تومان را هم رد کرد. در این میان البته برخی در ذهن سودای دلار ۴ هزار تومانی تا پایان سال را هم می‌پرورانند و البته فعالان اقتصادی بر این باورند که دلار در بودجه سال ۹۶ نیز به دلیل همین نوسانات و عزم دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز که قطعا منجر به افزایش نرخ دلار می‌شود، از سوی دولت در حدود ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. به گزارش فارس، دقیقا روزهایی که بازار ارز درگیر و دار رشد غافلگیرکننده قیمت‌هاست و مردم و فعالان اقتصادی نیازمند کسب اطلاع از رویکرد و برنامه‌های کلان و دقیق کشور در این باره هستند، بانک مرکزی به سبک سال‌های قبل در برابر همه سوالات، سکوت کرده است. همین سکوت بانک مرکزی موجب شکل‌گیری شایعات در فضای اقتصادی و رسانه‌ای کشور شده است، از جمله اینکه دولت ناخشنود از این تغییرات نیست و به دنبال آن است که با افزایش قیمت ارز، نرخ دلار بالاتری در بودجه منظور کند و یا اینکه هدف‌گذاری‌های دولت برای رشد درآمدهای نفتی محقق نشده و برای جبران کسری بودجه، رشد نرخ رسمی راه دیگری برای افزایش درآمد است. اما روشن است افزایش نرخ ارز در بازار تهران، قیمت کالاها و خدمات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می تواند دستاورد کاهش نرخ تورم در اندک زمانی بر باد دهد. 


اونس جهانی طلا و نقره

در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با افزایش 3 دلار و 4 سنت به رقم 1191 دلار و 1 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با 17 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 82 سنت فروخته شد. هر اونس پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با قیمت های 927 دلار و 4 سنت و 756 دلار و 15 سنت معامله شدند.

توافق اوپک قیمت نفت را به بالای ٥٠ دلار می‎رساند

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد اگر اعضای اوپک در نشست (چهارشنبه ١٠ آذر ماه) درباره کاهش تولید خود به توافق دست یابند، قیمت نفت به اندکی بیش از ٥٠ دلار برای هر بشکه افزایش خواهد یافت.

زنگنه: ایران تولید نفت را کاهش نمی‌دهد

زنگنه وزیر نفت ایران که برای شرکت در اجلاس رسمی اوپک به وین اتریش سفر کرده است، در بدو ورود به هتل به خبرنگاران گفت: «ایران تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهد». به گزارش فارس، هتل کمپینسکی وین، پذیرای وزرای نفت اعضای اوپک است که قرار است روز چهارشنبه در صد و هفتاد و یکمین اجلاس رسمی اوپک شرکت کنند.

روسیه در نشست اوپک شرکت نمی کند

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، روسیه روز سه شنبه تایید کرد که در نشست چهارشنبه اوپک در وین شرکت نمی کند، اما امکان برگزاری یک نشست با اوپک و غیراوپک در مراحل بعدی وجود دارد. روسیه پیش تر اعلام کرده بود تنها در صورتی در نشست اوپک شرکت می کند که اعضای این سازمان قبلا در مورد کاهش تولید با یکدیگر به توافق رسیده باشند.

مشکل عربستان حتی با افزایش قیمت نفت برطرف نمی‌شود

«کلاید راسل» تحلیل‌گر بازار در خبرگزاری رویترز نوشت: مسأله عربستان بسیار فراتر از تصمیمی است که اوپک می‌خواهد روز چهارشنبه در اجلاس رسمی بگیرد. حتی اگر اوپک بتواند قیمت را افزایش دهد مسأله نفت عربستان جدی است. حدود دو سوم نفت عربستان برای آسیا صادر می‌شود و این کشور در منطقه برای واردات به دو وارد کننده عمده چین و هند با مشکلاتی مواجه است. در 10 ماه نخست امسال، کل واردات نفت خام چین بیش از 13.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش پیدا کرده است و همه این افزایش را رقبای عربستان سعودی نقد کرده اند. واردات چین از روسیه با 27 درصد افزایش به 42.83 میلیون تن رسیده که کمی بیش از واردات نفت آن از عربستان سعودی است و روسیه را تبدیل به بزرگ ترین تامین کننده نفت خام جهان کرده است. در همین مدت، واردات نفت خام چین از عراق 14.7، از ایران 15.7، از آنگولا 12.1 و از عمان 8.1 درصد نسبت به 10 ماه نخست سال 2015 افزایش یافته است. همچنین عراق 783 هزار و 900 بشکه در روز در 10 ماه نخست سال 2016 به هند نفت صادر کرده که 24 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است و ایران نیز با بازگشت به بازار نفت پس از لغو تحریم های هسته ای، 456 هزار و 400 بشکه نفت در روز به هند صادر کرده که 114.6 درصد بیش از مدت مشابه سال پیش است. در همین مدت، سهم عربستان سعودی از تامین نیاز نفتی هند 19.4 درصد بوده که از سهم 19.7 درصدی سال 2015 آن کمتر است. در 10 ماه نخست امسال، سهم عراق از تامین نیاز نفتی هند 18.3 درصد بوده که از سهم 16.1 درصدی مدت مشابه سال گذشته آن بیشتر است. سهم ایران نیز در همین فاصله از 5.2 درصد به 10.6 درصد افزایش یافته است.

قیمت ۸ گروه کالایی باز هم بالا رفت

بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی، بررسی‌های صورت گرفته از میانگین قیمت خرده‌فروشی یازده گروه کالای اساسی در هفته منتهی به پنج آذرماه سال جاری نشان می‌دهد قیمت هشت گروه کالایی افزایش و سه گروه دیگر نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته است. بر این اساس در هفته منتهی به ۵ آذر، لبنیات ۱.۶ درصد، تخم‌مرغ ۷.۳ درصد، حبوبات ۱.۶ درصد، میوه‌های تازه ۴.۷ درصد، گوشت قرمز ۰.۱ درصد، گوشت مرغ ۰.۹ درصد، چای ۰.۲ درصد و روغن نباتی ۰.۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، در عین حال، قیمت گروه برنج، سبزی‌های تازه و قند و شکر هر کدام ۰.۱ درصد با کاهش مواجه شده است.

نرخ تورم تولیدکننده در آبان‌ماه افزایش یافت

به نقل از بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در آبان ماه 1395 به عدد 226.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.9 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1394 نیز به‌ میزان 3.3 درصد افزایش یافته است.

عرضه زود هنگام میوه های ذخیره شب عید

حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه پرتقال ساری به دلیل سرمازدگی قابلیت ذخیره سازی ندارد افزود: هم اکنون پرتقالی که روی درخت 1200 تومان فروش رفته به قیمت هزار تومان در میادین عرضه می شود.  وی با اشاره به اجبار موجود برای فروش پرتقال ها به دلیل نداشتن ماندگاری تصریح کرد: نارنگی نیز به دلیل سرمازدگی هم اکنون با قیمت 1500 به فروش می رسد درحالی که قیمت این میوه در هفته گذشته 3 هزار تومان در هر کیلوگرم بوده است.  مهاجران ارزان شدن میوه ها را فقط تا 20 روز آینده دانست و گفت: پس از پایان این مدت که در اثر سرمازدگی میوه در شرق استان مازندران اتفاق افتاده است، زمین ها خالی خواهد شد. 

منع اشتغال کارگران خارجی اجرا نشد!/ادامه فعالیت کارگران غیرایرانی

در جریان ساخت و سازهای شهرهای بزرگ، ساختمان‌هایی که کارگران اتباع بیگانه در آن شاغل هستند به وفور دیده می‌شوند؛  کارگرانی که به گفته یک فعال صنفی کارگری، همچنان بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ۲۲ تیرماه ۹۳ بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای به تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و استانداری‌ها، تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و پیمانکاران مرتبط با آنها را موظف کرد تا کارگران مورد نیاز خود را صرفا از نیروی کار ایرانی تامین کنند.

در بخشی از این بخشنامه آمده بود «در صورت ضرورت بکارگیری نیروی کار خارجی در موارد خاصٍ، تنها از نیروی کار دارای کارت کار موقت که توسط ادارات زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می شود با رعایت مقررات مربوط استفاده کرده و از بکارگیری کارگران غیرمجاز تحت هر شرایط پرهیز کنند.» به گزارش مهر، اما با وجود گذشت بیش از دو سال از این بخشنامه اظهارات یک فعال صنفی کارگری در بخش ساختمانی از ادامه اشتغال کارگران خارجی بدون مجوز حکایت دارد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳۰
بانک مرکزی چی بگه ؟ خودش دلار رو گرون می کنه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
آخه چرا باید گرون کنه؟؟ چه سودی براش داره؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
کسری بودجه رو جبران می کنه
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
چه سودی داره؟
دوست احمدی نژاد یادتون نیست چطور کسری رو با دلار جبران کرد؟
کی ضرر کرد؟ مردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
چه سودی براش داره؟
فک کنم کلا سوات نداشته باشین در این زمینه که چه سودی عاید دولت میشه
وحید جهانشیری
| Netherlands |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
لی دوست من، خیلی سود داره، اما مث دگزا متازونه

مقطعی همه چی راه میوفته ولی در درازمدت تبعات وهشتناکی داره
امیدوارم دولت محترم برای وضع پیش آمده در بازار ارز، تدبیری کند و حداقل تک نرخی ارز را اجرا کند.
پاسخ ها
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
تک نرخی؟
بستگی داره تک نرخی رو پایین بگیره یا نه.
همین الان نرخ دلار برای خدمات واردات به صورت دولتی محاسبه میشه و اگه تک نرخی بشه و با نرخ آزاد حساب بشه همه چیز شدیدا گرون میشه
برا چی خوب معلومه جمع اوری نقدینگی....دلاری که 3500 فروخته بشه نقدینگی بیشتری بدست میاره یا 3900....معلومه 3900....به نفع دولت پول و کسری جمع میشه از اونور اجناس گرون و جیب مردم خالی میشه...
كاهش ارزش پول ملي خيانت است به مردم و كشور
سلام
من دیروز برای خرید شیرآلات به فروشگاه یکی از اقوام رفتم و یه سری جنس خریدم.
بهش گفتم دلار شدید رفته بالا وضعیت بازار چطوره؟
گفت بعضی از شرکت ها به ما اعلام کردند که دست نگه دارید و فروش نکنید تا بهتون قیمت های جدید بدیم.

وضع دلار خرابه

اول به خاطر اربعین
بعد ترامپ
حالا هم که موقع کریسمس هست
پشتش هم میخوره به عید.

کسری بودجه هم جای خود داره.
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
کسری بودجه ، کریسمس و ترامپ قبول ولی چه ربطی به اربعین داشت
وعده دلارتک نرخی چه شد؟
آقای روحانی اینجاست که باید به فکر ملت باشید و سریعا جلوی دلال ها رو بگیرید

شعار تا کی؟؟؟

انتخابات نزدیک است و مردم دیگر گول وعده های کوتاه مدت رو نمیخورن
هه. دولت محترم !!
با وضعیت اقتصادی و صنایع کشور ما، رونق اقتصادی و افزایش تورم دو روی یک سکه اند. با توجه به قدیمی بودن صنایع تولیدی و عدم امکان افزایش سطح تولیدات، دولت برای خروج از رکود اقتصادی چاره ای جز افزایش قیمتها از جمله قیمت ارز و در نتیجه افزایش تورم ندارد.
و قشر متوسط و فقیر روز به روز فقیر تر میشوند!!! مسئولین هم خواب تشریف دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
بیدار هم باشند به فکر مردم نخواهند بود .
شما نگران مشکل خود باشید تا عربستان..عربستان 30 ساله نرخ برابری دلار با واحد پولش 1 دهم در صد هم تغییر نکرده ولی شما در 30 سال 55000 در صد افت داشته اید..
افرادی مثل من که درامدشون از سایت اینترنتی هست هر ماه باید هزینه بیشتری برای تمدید هاست و دامین بدن. واقعا دیگه خیلی دشوار شده یک دامین رو باید 50-60 هزارتومان تمدید کنیم. به فکر ما هم باشید فقط کارخانه دارها و وارد کنندگان که دلار نمیخرند!
دولت تدبير و اميد
تبريك به وزير اقتصاد و رييس بانك مركزي و رئيس جمهور با اين تدبير و اميدشون!!!!
فکر کنم قیمت دلار این دفعه افتاده دست جمشید اعوذ بالله
طبق بررسی های بعمل آمده تنها راه دولت ها در طول 38 سال گذشته برای تکان اقتصادی رها سازی نرخ دلار بوده است و پیش بینی برای قیمت دلار برای سال 96 احتملا 5000 تومان و برای سال 97 حدود 6000 تومان خواهد بود
امید به کدام تدبیر؟
زمان احمدی نژاد که دلار به ۴۰۰۰ تومن رسیده بود مردم و منتقدین چه سر و صدایی راه انداخته بودند!
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
مچکرم روحانی
وای یه حال مردم بدبخت ایران که بکلی فراموش شده اند
دولت جناب روحانی بعد از سه سال ادعا وشعار تدبیر تازه رسیده با این جا که همه می بینیم. من مانده ام که این دولت با چه رویی از رونق اقتصادی و تورم تک رقمی و ..... سخن می گه .
فکر کنم قیمت دلار این دفعه افتاده دست جمشید اعوذ بالله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان