بازدید 14547
استفاده حداقلی از ظرفیت فنی صداوسیما در حوادث عراق و ایران؛

چرا «پخش زنده» تلویزیون ایران در بحران ها غایب است؟

تجربه های پیشین نظیر پخش نشست های اخذ رأی اعتماد وزرا که با توجه ویژه مخاطبان در ساعات خارج از ساعت پیک تلویزیون همراه بوده، نشان می دهد، می توان علاوه بر مسابقات ورزشی و تاک شوهای داخل استودیو، کارکردهای دیگری نیز از پخش زنده گرفت و با پخش زنده متن و حواشی رویدادهای مختلف برای عموم مردم، میزان مرجعیت رسانه ملی را ارتقا بخشید.
کد خبر: ۶۴۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲ 27 November 2016
چرا «پخش زنده» تلویزیون ایران در بحران ها غایب است؟
با وجود آنکه در روزهای اخیر، کوشش وسیعی برای پوشش جزئیات کاملی از دو حادثه حمله تروریستی به زائران ایرانی در عراق و تصادف قطار از سوی رسانه ملی صورت پذیرفته، همچنان جای خالی پخش زنده تلویزیونی مشهود است و ظرفیت فنی بالقوه تلویزیونی با بهره برداریِ حداقلی همراه شده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ حمله تروریستی به زائران ایرانی در عراق و حادثه تصادف دو قطار در کشورمان، که به جان باختن ده ها شهروند منجر شد، در حالی سپری شد که بخشهای خبری تلویزیون کشورمان کوشیدند تا پوشش وسیع تری درباره این دو رویداد نسبت به سوابق پیشین چنین اتفاقاتی داشته باشند و در این زمینه نیز عملکرد مثبت تری نسبت به گذاشته داشتند؛ اما در عین حال یک خلأ جدی مشهود بود.
 
چرا «پخش زنده» تلویزیون ایران در بحران ها غایب است؟ 
با وجود آنکه صداوسیما از زیرساخت فنی قابل توجهی برخوردار است و توان پوشش زنده هر رویدادی در هر منطقه جغرافیایی را دارد، استفاده بهینه از این ظرفیت بالقوه صورت نمی پذیرد و در همین موارد اخیر، هیچ یک از دو رویداد با پوشش زنده و لحظه به لحظه همراه نشد. این در حالی است که در استانداردهای بین المللی پس از وقوع چنین حوادثی، شاهد ساعت ها پوشش زنده تلویزیونی توسط شبکه های بین المللی هستیم. این پخش زنده یکی از مطالبات مرسوم مخاطبان است که اگر در شبکه های بین المللی درباره حوادث بزرگ صورت نپذیرد، انتقادهای جدی را در پی دارد؛ اما در ایران چنین رویه ای مسبوق به سابقه نیست.
 
برای نمونه، در جریان حملات تروریستی ـ که ظاهراً عناصر داعش در خاک آمریکا رقم زدند ـ شبکه سی ان ان و چند خبرگزاری دیگر، زنده با چندین دوربین از زوایای مختلف برای چند ساعت به پوشش این حوادث پرداختند که اتفاقاً این رویکرد در حفظ مخاطب برای یک شبکه تلویزیونی و تبدیل شدن یک رسانه به مرجع اطلاع رسانی گروهی بزرگی از جامعه تأثیر مستقیمی دارد. البته این رویکرد اتفاق تازه ای نیست و در نمونه ای قدیمی تر، می توان به حملات یازده سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) اشاره کرد که توسط سی ان ان روند حملات در نیویورک و واشنگتن به صورت زنده پخش می شد.
 
بدون تردید، یکی از دلایلی که اکنون سی ان ان بیش از صد میلیون «مشترک» در ایالات متحده دارد، دست یافتن به این مرجعیت از طریق پوشش زنده حتی بزرگ ترین تهدیدهای امنیتی آمریکا به صورت به لحظه و زنده است. با این نگاه، پوشش زنده وقایع داخلی مستمر و طولانی به خصوص در مواردی چون حادثه قطار، فاقد هرگونه ملاحظاتی است و این امکان وجود داشت که دوربین مرکز صداوسیمای استان مربوطه، ساعتی بعد در محل حادثه مستقر و ساعت ها نحوه امدادرسانی و کنترل این حادثه به صورت زنده پوشش داده می شد.
 
چرا «پخش زنده» تلویزیون ایران در بحران ها غایب است؟ 
در گذشته و درباره بسیاری از حوادث نظیر آتش سوزی در پتروشیمی بوشهر، مناطق زلزله زده و دیگر حوادث نیز امکان پوشش زنده حوادث از طریق خودروهای سیار صداوسیما وجود داشت؛ اما معمولاً گزارش های ضبط شده از محل این حوادث پخش می شود و اگر پوشش زنده ای نیز از محل حادثه در نظر گرفته می شود، بسیار کوتاه بوده و معمولاً گزارشگر در این ارتباط های زنده چند دقیقه ای به شرح وضعیت محل وقوع حادثه و ارائه آخرین جزئیات بسنده می کند.
 
تجربه های پیشین نظیر پخش نشست های اخذ رأی اعتماد وزرا که با توجه ویژه مخاطبان در ساعات خارج از ساعت پیک تلویزیون همراه بوده، نشان می دهد، می توان علاوه بر مسابقات ورزشی و تاک شوهای داخل استودیو، کارکردهای دیگری نیز از پخش زنده گرفت و با پخش زنده متن و حواشی رویدادهای مختلف برای عموم مردم، میزان مرجعیت رسانه ملی را ارتقا بخشید؛ بنابراین، با توجه به کم هزینه بودن پوشش زنده رویدادها و حوادث مختلف نسبت به سایر تولیدات سینمایی، انتظار می رود در حوادث آینده، شاهد استفاده بسیار مؤثر و طولانی مدت پخش زنده باشیم.
 
بدون تردید، ملاحظاتی نظیر ایجاد جو متشنج در جامعه برای عدم پوشش زنده و پوشش محدود وقایع توجیهات مناسبی در این دوران نیست، چون اکنون با گسترش شبکه های اجتماعی، سکوت رسانه ملی در قبال یک حادثه یا پوشش محدود آن حادثه، منتهی به جلوگیری از التهاب عمومی نمی شود، بلکه صرفاً زمینه ساز دامن زدن به اخبار غیرموثق درباره حوادث و تغییر مرجعیت اطلاع رسانی عمده مخاطبان از رسانه ملی به شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان خواهد شد؛ بنابراین، باید اندکی از محافظه کاری فاصله گرفت و از ظرفیت پخش زنده با پذیرش همه ریسک های چنین بستری به طور وسیع استفاده کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۸
این خبرها به ما چه ربط داره، از وضعیت فقر و بیکاری افسردگی غمگینی مردم بگو از وضعیت برنامه های صدا سیما بگو
صدا و سیمای ما پخش زنده مسابقات ورزشی رو هم قطع میکنه اون وقت شما میخوای حوادث رو زنده پخش کنن؟!
واقعا فکر عالیه متاسفانه اجرا نمیکنن
همین که غیر زنده خبرش رو نشون دادند اینقدر بهم ریختم و ناراحت شدم که تصادف کردم . اینقدر روزگار سخت میگیره و از کنارش عبور میکنیم که اینجور توقف بر حوادث امکان پذیر نیست ‌‌.
داداش دلت خوشه ها

فکر کردی داری توی خارج از این محدوده (خاک، کشور، مملکت و ...) زندگی میکنی که این چیزارو هم توقع داری

ملت هنوز فکر پیش پا افتاده ترین چیزها توی زندگیشونن (حتی پولدارش حتی ندارش)

نه فرهنگ و اخبار زنده و اینا

اون دنیاهای بیرونی که میبینی خیلی وقته که توی قرن 21 دارن زندگی میکنن و براشون خیلی مسایل جا افتاده دارن میرن قرن 22

اونا چند مدت دیگه واقعیت مجازی خبر پخش میکنن اونقت میخای اینجام این چیزارو یاد بگیرن

برو داداش

امروز زدن یه بازی کلش رو بستن بخاطر پول اینا فقط فکر خودشونن و ساده ترین چیزام حالیشون نیست

از قدیم گفتن هرکی به فکر خویشه کوسه به فکر ریشه این برای این مرز و بوم ساخته شده

والا من امشب تصمیم گرفتم که خودم رو راحت کنم و از این همه فشار خودم رو رها کنم

امیدوارم اگر اون دنیایی هست حداقل آرامش باشه اونجوری آدم خیالش راحته که دیگه مرده مگر اینکه چیزی بدتر منتظر باشه یا اصلا هیچی

در کل حلالیت میخوام این مدت کامنت تند زیاد برات گذاشتم خودت میشناسی

شاد باشی شبت خوش
ما فقط اخبار فلسطین ، سوریه ، یمن را می شنویم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
و ایذا خبر هائی که ضد غرب باشه
علت دراین است که صداوسیما شهامت پخش حقایق را ندارد.بلکه ميخواهدباهرموضوعي موج سواری. سياسينموده واز آن استفاده ابزاری کند.نمونه بارز آن همین حملات تروریستی حله ونيزبرخوردقطار. است که در برخی بخشهای خبری شاهد بودیم که مجری بااصرارتلاش میکرد که پاسخ موردنظر وازپيش تعیین شده خودراازمسيولان بگیرد که گاهی بدلیل هوشیاری طرف مقابل مجری عصبی می شد.پس ازاین سازمان انتظار شق القمر و صداقت دررسالت یک رسانه منصف وبی غرض را نداشته باشید
آقایان باور کنید صدا و سیمای ایران مرده است . باید فکر جدی در این باره کرد.
بخاطر این که رسانه ملی فقط میخواد بگه ما خوبم .
جالبه که حتی عراق جنگزده هم پوشش مستقیم حوادث تروریستی رو انجام میده!
پخش زنده بیشتر از اینکه به لوازم احتیاج داشته باشد به ریسک پذیری و قبول مسئولیت نیاز دارد والا با یک گوشی موبایل هم میتونه خبرنگار ارتباط زنده تصویری برقرار کند
میترسن صحنه ای چیزی از دستشوت دره؟
تلويزيون وظيفش تبليغ جنسهاي بنجل و تقلبي و كسب درامد حلاله وقت اين كارها را نداره
تلوزیون ایران کلا تو خواب زمستانی هستش
شما می فرمایید پخش زنده ، باید در نظر گرفت که پخش زنده از سوی آدم های زنده و سرزنده و فکر و دیده باز است ، آدم مرده که نمی تواند پخش زنده کند ، می تواند؟
چون نمیخوان اذهان عمومی تشویش بشه !!! کلا مردم اگاه نباشن برای مسولین راحت تره !
اگه تلویزیون های مستقل تو کشور وجود داشتند این مسئله خیلی وفتها پیش اتفاف افتاده بود.بیش از 700 تلوبزیون ترکیه از این قبیل حوادث را بطور زنده پخش می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار