بازدید 19388

در بحبوحه تصادف دو قطار، زخم کهنه دعوای دو وزیر تازه شد!

قطار تبریز ـ مشهد با عمری حدود چهل سال به دلیل یخ‌زدگی در سیستم ترمز، زمینۀ فاجعه خونین روز جمعه را رقم زد. متأسفانه به دلیل عدم اقبال وزارت راه به نوسازی ناوگان ریلی با تکیه بر توان داخلی، هم صنعت واگن سازی از نفس افتاده، هم نوسازی ناوگان ریلی. منافع چه کسانی در واردات واگن‌های دست دوم بیست ساله چراغ صنعت داخلی را خاموش می‌کند؟
کد خبر: ۶۴۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲ 27 November 2016
بهمن ماه سال گذشته، رسانه‌های روسی، خبر واردات 5000 واگن باری را که متعلق به شرکت "اورال واگن زاوود" بودند، منتشر کردند. در آن موقع، معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خرید این واگن‌ها از روسیه را تکذیب کرد، ولی محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت در شهریور امسال خبر خرید 5000 واگن باری از روسیه را تأیید کرد و آن را کم سلیقگی وزارت راه دانست. نعمت زاده با تأکید بر توانمندی داخلی برای تولید این واگن‌ها اعلام کرد که روی ریل می‌ایستد و از ورود 5000 واگن باری به کشور جلوگیری می‌کند!

به گزارش تابناک اقتصادی، وزیر راه که شاید انتظار این موضع گیری را از سوی وزیر صنعت نداشت، طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعتراض خود را مبنی بر دخالت نعمت زاده اعلام کرد. او در نامۀ خود، با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته برای خرید 5000 واگن روسی به منظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تأمین ناوگان ریلی است، ممانعت از ثبت سفارش واردات واگن‌های باری از سوی وزارت صنعت را غیررسمی و مغایر با مفاد قانون صادرات و واردات دانست و به کنایه گفت که این اقدام در شرایطی انجام پذیرفته که همزمان واردات انواع وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل جاده‌ای به سهولت انجام شده و مجوز ثبت واردات آنها صادر می‌شود. این کشمکش در حالی است که كارشناسان بر نياز ايران به 4000 واگن باري تأكيد مي‌كنند و در اینجا اصرار آقای وزیر بر واردات 5000 واگن باري از روسيه چندان درك شدنی نيست.

از واگن باری که بگذریم، مدیرعامل شرکت حمل و نقل رجا پیشتر اعلام کرده بود که 200 واگن مسافربری دست دوم از کشورهای دیگر خریداری و گفته شده که این قطارها میانگین 20 سال عمر دارند. آماری که برای جایگزینی در یک پروسه پنج ‌ساله وجود دارد، نیاز کشور را به اضافه شدن 1500 دستگاه واگن مسافربری در ناوگان ریلی نشان می‌دهد.

این‌ها در حالی است که ما در کشور خود هفت شرکت واگن ساز داریم که به دلیل واردات واگن از سایر کشورها و همچنین عدم تخصیص بودجه، حدوداً با 25 تا 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها در حال ورشکسته شدن هستند و با مشکلات مالی بسیاری رو به رو شده‌اند.

به گفته محمدرضا مختاری، مدیر عامل شرکت واگن پارس در این شرکت حدود 1200 نفر فعال هستند و این در حالی است که با آغاز به کارِ تمامِ توانِ تولیدی کارخانه، می‌توان انتظار داشت که این رقم به 3000 نفر برسد. واگن پارس در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌هایی که در این حوزه فعال بوده، توانسته قرار‌دادهای کلانی با طرف‌های خارجی ببندد. فروش حدود 2000 واگن باری به سوریه 550 واگن به کوبا، 300 واگن به سودان و 66 واگن به بنگلادش تنها بخشی از این قرار‌دادها را می‌سازد.

مختاری پیشتر گفته بود که واردات واگن‌های دست دوم و در پی آن به هم ریختگی جو بازار موجب شده است تا این شرکت تنها با ۲۵ درصد از ظرفیتش ادامۀ فعالیت داشته باشد. او گفته بود: به‌ دلیل قیمت ارزان واگن‌های دست‌دوم، شرکت‌های مسافری این واگن‌ها را وارد می‌کنند.

علاوه بر ارزان بودن واگن‌های دست دوم، عده‌ای در پاسخ به اینکه چرا از واگن سازهای داخلی حمایت نمی‌شود، این پاسخ را می‌دهند که زمان تحویل این واگن‌ها از سوی تولید کنندگان داخلی بسیار طولانی‌تر از رقبای خارجی آن‌هاست. اما مسلماً نیاز کشور به تهیه واگن یکباره به وجود نیامده است. می‌توان در مقابل آن‌هایی که کند بودن تحویل واگن‌ها را بهانۀ واردات واگن دست دوم قرار می‌دهند، این را پرسید که آیا برای سال‌های آتی به واگن سازهای داخلی سفارش تولید واگن داده‌اند یا خیر؟

از آنجا که صنعت واگن سازی یک صنعت استراتژیک و اساسی برای کشور است، بهتر است به جای واردات واگن‌های دسته دوم، صنعت واگن سازی داخلی را که در حال ورشکستگی است، حمایت کنیم و فعال نگه داریم.

با توجه به اینکه متوسط عمر ناوگان ریلی کشور چهل سال است، نیاز به نوسازی واگن‌ها و لوکوموتیوها باید جزو اولویت‌های وزارت راه باشد. روز جمعه در حادثۀ خونین ریلی، 44 تن از هموطنان ما، جان خود را از دست دادند و بیش از صد تن مصدوم راهی بیمارستان‌ها شدند.

همچنین در 15 خرداد 93 نیز یک قطار مسافربری در مسیر تهران ـ مشهد در ایستگاه امروان دچار سانحه شده بود. در این سانحه نیز، بر اثر برخورد قطار مسافربری با یک قطار باری متوقف در ایستگاه یک تن کشته و 31 تن مجروح شده بودند.

در حادثۀ جمعه صبح، قطار تبریز - مشهد به دلیل یخ‌زدگی در سیستم ترمز متوقف می‌شود و پس از آن قطار سمنان - مشهد به موجب سهل انگاری و خطای انسانی به آن برخورد می‌کند. قطار تبریز ـ مشهد، با نام "خلیج فارس" از همان قطارهای قدیمی است که ساخت آلمان شرقی با سنی حدود چهل سال است. یخ‌زدگی در سیستم ترمز، خود شاید به دلیل فرسودگی این سیستم و عمر بالای قطار باشد.

به هر حال خوب است آقای وزیر به جای واردات صنایع دسته دوم از غربی‌ها، اخلاق حرفه‌ای دست اول آن‌ها را بگیرد و شجاعت آن را داشته باشد که مسئولیت اتفاق پیش آمده را بپذیرد و ضمن معذرت خواهی از مردم، به ویژه خانواده‌های داغدار و آسیب دیده، از سمت خود استعفا دهد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۲
این مایه شرمساری است
اتفاقات تلخ پشت سر هم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
افکار عمومی انتظار داشت تا عباس آخوندی، به عنوان بالاترین مقام اجرایی حوزه حمل و نقل کشور با پذیرش قصور و کوتاهی‌های انجام شده در حادثه برخورد دو قطار، از سمت خود کناره گیری کند. استفعای معاون وزیر کافی نیست.
سوریه و بنگلادش و کوبا که دیگه خارج نیست
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
مهم ارزآوری است چه بنگلادش و کوبا و سوریه و سودان چه آلمان و سوئد و دانمارک.
مهمترین مسائل اینها هستند
پس پول کجاها خرج میشه اینجاها خرج نمیکنن؟
نه اتوبوسرانی درست و درمونی داریم نه مترو و نه قطار بین شهری
بی ارتی هم که شلوغ پلوغ ادم خفه میشه
مترو هم که بیست دیقه یکبار میاد
اونوقت میگن ماشین شخصی استفاده نکنید
شما سازمان حمل و نقلتو نوسازی کن ما قول میدیم استفاده کنیم
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
ان شا الله بوئینگ 748سوار خواهیم شد وچشم شما کوردلان از حدقه خارج مگردد
شما رو به خدا خجالت بکشید . قند تو دلتون آب شد از این مصیبت .
واردکنندگان واگنها همانهایی که به اقتصاد داخلی ضربه می زنند همانهایی که هستند که به دلیل سود بالا مخالف پروپا قرص برداشته شدن تحریم هستند.... امریکا رو ولش اینها رو بچسب!!!
این حرفتون حقه
خدایا تو خودت به این ملت رحم کن
این وزیر محترم راهی جز استعفا ندارد.این یک فریب بزرگ است که آقای پورسید آقایی باا امتیاز منفی 60 کنار زده شده و یک باندبازی حرفه ای که بیشترین نقش در انزوای کارشناسان واقعی راه آهن را داشته است یعنی آقای تقی زاده با امتیاز منفی 100 رییس راه آهن شود.
تا رو
تا روز جمعه پرسنل راه آهن برای عزل یا رفتن آقایی دستشان به آسمان بود اما با معرفی تقی زاده بعنوان مدیرعامل بقول دکتر زیباکلام پرسنل راه آهن چراغ بدست دنبال آقایی هستند.
بنظر من همین استعفای تاکتیکی و پوپولییستی هم برگ دیگری بز بی کفایتی آخوندی برای فریب افکار عمومی است.
خودرو هاي. توليد. داخل. چه. غلطي كرده اند كه واگن هاي توليد داخل. بكنند؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
مگه سایپا و ایران خودرو قراره واگن طراحی کنن؟ هرچی که باشه از دست دوم بادوام تر خواهد بود.
استعفا !!!! این جناب وزیر که من حرفاشو گپش دادم خیلی بیشتر از اینا ‌‌‌.....
حالا دعوای اینا چه دردی از مردم کم کرد نتها دردی دوا نشد بلکه با این حادثه تلخ دردی بر دردها هم اضافه شد...........
الان چرا نه عذرخواهی میکنه نه استعفا میده؟
فقط میگه دیه میدیم بهشون!!
من به شخصه به واگن 20 ساله وارداتی بیشتر از واگن نوساز ساخت داخل اعتماد دارم
لطفا انحصار تو این بخش رو ایجاد نکنید که مردم به اندازه کافی از انحصار تو تولید خودروهای بی کیفیت داخلی صدمه دیدن
این تولیدکنندگان داخلی اگه راست می گن صادرات کنن داخل پرانتز سوریه و سودان صادرات حساب نمی شه
خجالت‌آوره.
ناوگان هوایی فرسوده‌س، می‌گن به خاطر تحریمه. ناوگان ریلی که توش هم تولید داخل داریم هم واردات از روسیه دیگه چرا فرسوده‌س؟
وارداتی مثل واگن توسط کارتل های وزارت راه انجام میشه. واگن سازی داخلی هم بدتر از وارد کنندگان
خوب اگه از خارج قطار خريداري شود مي توان كلي ماموريت خارج رفت حالااين كه بعدا تهيه قطعات اين واگن ها چند برابر واگن هاي نو براي كشور هزينه دارد اهميتي ندارد مهم اينست كه در كوتاه مدت قطارها وارد كشور مي شود وكلي تبليغات وماموريت خارج نيز دارد بي كاري جوانان اين كشور هم اهميتي ندارد.ضمنا توليد واگن باري در داخل به سهولت وسرعت هم در ايريكو وهم در واگن پارس قابل انجام بوده ودر حال حاضرتعدادزيادي واگن باري آماده وبدون مشتري در ايريكو خاك مي خورد.
هنوز قابل درک نیست که تو مملکتی که این همه نفت و گاز داره استخراج میشه و از سیب زمینی و پیاز گرفته تا نفت و گاز و محصولات صادر میشه، چرا بایستی واگن هایی با 20 سال قدمت و یا هواپیماهای دسته دوم وارد بشه!!! تنها معنا و مفهوم این هستش که مدیران طراز اول این مملکت چیزی از اصول مدیرتی نمیدانندو و یا بهتر بگ که ارزشی واسه ما قائل نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
عزیز من بپرس اونی که واگن دست دوم مسافربری از آلمان وارد کرد کی بود
تابناک عزیز: حسابات با وزیر صنایع و راه وترابری پاک شد انشاالله . چرا در مورد بقیه مسایل اینقدر حساس نیستی و بفکر مردم نمی افتی. برای اولین با یک مسوولی استعفا داده اونم انداختی گردن یکی دیگه که برای سبک کردن مسوولیت وزیر بوده. دست مریزاد.
خداییش برای نظام حکومت اسلامی زشت نیست با این همه سرمایه خددادی واگن دست دوم بخره؟
به خدا به حال خودمون باید گریه کنیم،
من کارخانه واگن پارس رو دیدم
کارخانه ای عظیم و با پتانسیل تولید بالا و کیفیتی قابل قبول برای بازار ایران ، که البته در صورت حمایت توان تولید با کیفیت بیشتر هم دارد.
فقط همایت میخواد واقعا حیفه که این همه سرمایه از کشور خارج بشه برای واردات واگنهای دسته دوم ولی از ظرفیتهای خودمون استفاده نشه
جای تاسف داره
بنده خداهایی که این وسط خانواده هاشون از هم پاشید قربانی این اختلافات هستن.تاکی مردم باید تاوان پس بدن!!!!!
یه سوال از وزیر محترم دارم: اگر زن و بچه خودت هم توی اون قطار زنده زنده می سوختن باز از دیه دم می زدی؟!!!!!!
من از مخالفان شدید آقای نعمت زاده هستم ولی در این قضیه حق با ایشان است. آخه واگن باری که تکنولوژی نداره که بخواهند از خارج وارد کنن. این وزیر راه و شهرسازی عاشق خرید از خارجه ...
ريل هاي دست دوم كه از چين و روس توسط راه اهن و شركت ساخت خريداري شدً نتيجه ًًًًًٌ.........
"این‌ها در حالی است که ما در کشور خود هفت شرکت واگن ساز داریم که به دلیل واردات واگن از سایر کشورها و همچنین عدم تخصیص بودجه، حدوداً با 25 تا 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها در حال ورشکسته شدن هستند و با مشکلات مالی بسیاری رو به رو شده‌اند". خدا وکیلی اگر این خبر به انگلیسی ترجمه و در روزنامه های سایر کشورها نشر شود، به ملت ما می خندند.
واگن که تکنولوژی خاصی نداره وارد میشه ولی خودرو که برای نجات جان آدمها و کاهش آلودگی باید تکنولوژی پیشرفته ای داشته باشه نباید با قیمت پایین بدست عموم مردم برسه.
تابناک جان لطفا بگو در چند سال گذشته چه کسانی واگن های مسافربری دست دوم را از آلمان وارد کردند و ابتدا با کلی تبلیغ و سر و صدا حتی در صدا و سیما قصد رقابت با رجا را در مسیر مشهد داشتند ولی پس از ناکامی بافشار چه کسانی این واگن ها به رجا تحمیل شد و....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی