بازدید 23938
۳
سکوت سنگین درباره یک رسوایی می شکند؟

روایت جنجالی «خون های آلوده» فرانسوی در فیلم تازه جعفری جوزانی

انستیتو مریو فرانسه در سال های 1362 و 1363، فرآورده های خونی به ایران صادر کردند که در نهایت مشخص شد آلوده به ویروس ایدز بوده اند. این فراورده‌ها در ایران در اختیار 976 نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ها را به ایدز مبتلا نمود و علاوه بر آنها، اعضای خانواده شان از جمله همسرشان نیز مبتلا به ایدز شدند.
کد خبر: ۶۴۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 26 November 2016
مسعود جعفری جوزانی سراغ یک سوژه ملتهب رفته و کارگردانی فیلمی را برعهده گرفته که قربانیانش هنوز در قید حیات هستند و گواهی بر یک فاجعه بزرگ هستند؛ اثری که احتمال می رود با واکنش تند مسئولان ذینفع مواجه شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ انستیتو مریو فرانسه در سال های 1362 و 1363، فرآورده های خونی به ایران صادر کردند که در نهایت مشخص شد آلوده به ویروس ایدز بوده اند. این فراورده‌ها در ایران در اختیار 976 نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ها را به ایدز مبتلا نمود و علاوه بر آنها، اعضای خانواده شان از جمله همسرشان نیز مبتلا به ایدز شدند.
 
به مرور تعداد قابل توجهی از ایشان فوت کردند اما همچنان گروهی از قربانیان زنده هستند. مشخص نیست نهادهای مسئول داخلی که به پرداخت خسارت محکوم شده بودند، بالاخره خسارت این قربانیان را پرداخت کرده اند اما در مقابل، انستیتو مریو فرانسه هیچ گاه حاضر به پرداخت غرامت نیز نشد. ایدز از همان زمان در ایران ریشه گرفت و اکنون ده ها هزار نفر در ایران به ایدز مبتلا هستند.
 
روایت جنجالی «خون های آلوده» فرانسوی در فیلم تازه جعفری جوزانی 
حال مسعود جعفری جوزانی دست بر روی این قصه تکان دهنده گذاشته و فیلم «پشت دیوار سکوت» توسط این کارگردان بر مبنای چنین داستانی نوشته شده و اکنون در مرحله تولید قرار دارد. جعفری جوزانی با تکیه بر فیلمنامه این اثر که به همراه دخترش سحر جعفری جوزانی به نگارش درآورده، قصد دارد از نگاه خود به گوشه ای از این فاجعه بزرگ بپردازد.
 
«پشت دیوار سکوت» که یک فیلم اجتماعی در بستر شهری است و حسن کریمی برای ضبطش پشت دوربین نشسته است، با تهیه کنندگی مشترک محمد خزاعی تهیه کننده سینما و دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر و فتح الله جعفری جوزانی برادر مسعود جعفری جوزانی ساخته می شود.
 
امین تارخ، پرویز پورحسینی، حسین پاکدل، سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش، سیامک صفری، بهزاد فراهانی، شقایق فراهانی، سمیه نجومی و… بازیگران هشتمین فیلم جعفری جوزانی است و تاکنون بخش قابل توجهی از سکانس های این فیلم ضبط شده و فیلمبرداری ادامه این اثر سینمایی در خانه ای در جنوب پایتخت ادامه دارد.
 
نخستین نمایش فیلم «پشت دیوار سکوت» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. دور از انتظار نیست که برخی مسئولان علاقمند به مسکوت ماندن این فاجعه، نسبت به ساخت چنین اثر افشاگرانه ای که به عوامل چنین فاجعه ای اشاره کرده، موضع گیری کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳
این فیلم باید به فرانسه المانی انگلیسی ترجمه بشه
واقعا پس از سالها تاسف آوره که هنوز نتونستن غرامت بگیرن
امید وارم این فیلم انطور که خواسته کارگردان محترم و باتجربه است بدون سانسور پس از اتمام اکران شود و باعث خوشحالیه مردم وبرنده بهترین جوایز شود در انتظار دیدن این فیلم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل