بازدید 18717

رتبه ایران در میان کشورهای مرفه جهان

یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که بر اساس آن مرفه‌ترین کشورهای جهان رتبه‌بندی کرده است.
کد خبر: ۶۴۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 21 November 2016
یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که بر اساس آن مرفه‌ترین کشورهای جهان رتبه‌بندی کرده است.

 به گزارش ایسنا میزان پولی که یک کشور دارد یکی از عوامل رفاه به شمار می رود اما موسسه لگاتوم برای رتبه‌بندی خود عوامل زیادی را در نظر گرفته است. این موسسه ۱۰۴ متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام وقت داشته‌اند، اما آمارهای جالبی مانند شمار سرورهای اینترنتی مطمئنی که یک کشور دارد و نحوه استراحت مردم بر مبنای روز به روز هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این متغیرها سپس به ۹ زیر شاخص کیفیت اقتصادی، فضای کسب‌وکار، حکومتداری، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم شده‌اند.

این موسسه در تهیه شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ به بررسی ۱۴۹ کشور جهان پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته‌اند. بر این اساس مرفه‌ترین کشورهای جهان نیوزلند، نروژ و فنلاند بودند و سوییس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

ایران در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۱۸ قرار گرفت که در مقایسه با رتبه ۱۰۶ از میان ۱۴۲ کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت.

بالاترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های فهرست امسال مربوط به آموزش (رتبه ۷۱)، سرمایه اجتماعی (رتبه ۷۴) و بهداشت و درمان (رتبه ۹۲) بود، در حالیکه رتبه ایران در زیرشاخص کیفیت اقتصادی ۱۱۴ و در فضای کسب و کار ۱۱۴ بود که رتبه پایینی محسوب می‌شود.

زیرشاخص کیفیت اقتصادی بر اساس باز بودن اقتصاد، شاخصهای اقتصاد کلان و پایه‌های رشد، فرصت اقتصادی و کارآمدی بخش مالی سنجیده می شود، در حالیکه زیرشاخص فضای کسب و کار، محیط کارآفرینی یک کشور، زیرساخت کسب و کار، موانع برای نوآوری و انعطاف پذیری بازار کار را می‌سنجد.

در میان همسایگانی که در فهرست رفاه جهانی امسال رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه ۱۳۹، عراق ۱۴۳ و افغانستان ۱۴۸ پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با ۷۰، ترکیه ۷۸، تاجیکستان ۱۰۰ و جمهوری آذربایجان با رتبه ۱۰۳ بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی ۲۰۱۶ ایستادند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۲
با تمام وجودم احساس میکنم هیچ رفاهی ندارم.
سعى و تلاشتان را بيشتر بكنيد شايد در عرض چند سال آينده به رتبه آخر برسيد. زياد نمونده... فقط ٣١
دست جیغ هورااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ببین ما را که با افغانستان و عراق جنگ زده هم ردیف شده ایم
با این همه استعداد و وفور منابع طبیعی ما می‌بایستی جزو ردیف‌های اول این جدول می‌بودیم. چیکار میکنن این دولتمردان؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
نمیدونی؟ بخور بخور
تاجیکستان رتبه بالاتری داره هههههه روحانی مچکریم گرچه همیشه وتاقیامت کبراتقصیراحمدی نژاده
ای کاش دولتمردان ما از عملکرد مسولان کره جنوبی یاد بگیرن که چطور ظرف چند دهه یک کشور فقیر رو به این حد فعلی رسوندن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
دوست عزیز اونا که خودشون به اینجا نرسیدن بلکه آمریکایی ها رسوندنشون حالا چرا آمریکا برای کره ای ها اینکار می کنه سوالی است که افراد متبحر در سیاست خارجی آمریکا جواب آن را می دانند
از بین کشور های همسایه چرا سراغ امارات و قطر نرفتید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
بیشتر آبروریزی میشد چون فاصله خیلی بیشتر میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
چون آبروريزي ميشد
دسته بندی های احمقانه روزنامه های صهیونیستی خارجی برای تغذیه متفکران نیمه مغز داخلی
مابه یمن افراد متخصص!!! درهمه چیز آخریم مگردو چیز، که بی شک دراين دوتا رتبه اول درجهان راداریم.
یکی رو. یکی هم حرف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
متاسفانه ما در مسخره کردن خودمون رتبه اول را داریم تا زمانی که اینجور ما خودمون رو تحقیر می کنیم امکان نداره به هیچ جایی برسیم
اگر با درآمد دوستان دولتی و مجلسی حساب میکردند تو جهان اول میشدیم
بقول عادل "چقدر خوبیم مااا!"
آذربايجان وضعيتش از ما خيلي بهتره كه.ميريم آذربايجان
کدام رفاه؟
یادت بخیر ایران
چرا مردم یک رتبه بندی توسط کشوری همچون انگلیس را قبول میکنند؟
آخه اگ خودتون تجربه زندگی در انگلیس رو نداشتید آشنایی دوستی دشتید که از زندگی در انگلیس صحبت کرده باشه ..
این کشور بالای هشتاد درصد خونهاش چیکه میکنه ایهالناس. ایارن یهایی ساکن اونجا برا یدرمان مناسبو سالم و با هزنیه یک سوم تا یک پنج به ایران سفر میکنند .. برا یزندگی متوسط در سطح اونجا باید اغلب اعضای خانواده کار کنند...
مشکل کشور فقط کم توجی به رشته علوم انسانی است که تنبل ترینهارو در طی 150 سال گذشته تا به الان روانه رشته های مدیریت ، قضاوت وکالت جامعه شناسی و روانشناسی کرده ایم .

به هبچ وجه ایران بهشت نیست ولی تمام این تبلیغات برای کشوندن نیروی کار ماهر از کشورهای بی مدیریتوی مثل ایران به اونجاست. یه ذره همتو کشته نشدن جوانهای غیور به اسم جنگ مدافع حرم کشور رو یزرو رو میکنه .
حقوق یک کارگر را برای مخارج زندگیش حساب کنید تازه بر فرض اینکه او منزل داشته باشد و اجاره ندهد و برای هر یک اعضای خانواده سه وعده کامل غذایی در نظر بگیرید و اگر خانواده ان کارگر را سه نفر در نظر بگیرید شما به روز دهم از لحاظ خوارک نخواهیدرسید و پولتان تمام خواهد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل