بازدید 5346
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران؛

آلودگي هوا روزانه جان 57 تن را در ايران مي گيرد!/برنامه هاي ما برای مبارزه با آلودگی هوا، مبنای علمی ندارد

در حالی که مسئولین غلظت آلودگی هوا را 150 اعلام مي كنند، محاسبات ما عدد 280 را نشان می دهد. شاخص های مسئولین من درآوردی است. وقتی می گویند، غلظت آلودگي 150 است، يعني فقط گروه های حساس باید مراقب باشند، ولی 280 يعني همه افراد اعم از سالم و بیمار باید مراقب باشند. مسئولان از این موضوع غافل هستند که عدم اطلاع رسانی خوب و دقیق آنها، باعث بروز مشکل حتی بری افراد سالم می شود.
کد خبر: ۶۴۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 21 November 2016
سرانجام پس از روزهای زیادی که تهران شرایط بحرانی را از لحاظ آلودگی هوا پشت سر گذاشت، باد و باران به کمک برخی مسئولان آمد تا وظيفه اي كه سال ها مسئولان از انجام آن طفره رفته اند، انجام دهد. با وجود این، برف و باران مسکنی بیش نیست و در روزهای آینده تهران دوباره اسیر آلودگی خواهد شد؛ بنابراین، «تابناك» بر آن شد تا فارغ از نگاه سياسي و اظهارنظرهاي غير كارشناسي در قالب گفت و گو با يكي از اساتيد دانشگاه علوم پزشكي تهران، ابعاد مختلف پديده آلودگي هوا و خطرات برآمده از آن را بررسي كند.

به گزارش «تابناك» دكتر صادق حسنوند، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، در رابطه با اهميت و ضرورت توجه به بحران آلودگي ها گفت: بر اساس گزارش هاي معتبر جهاني، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در دنیاست که هر ساله 5 تا 7 میلیون را به كام مرگ مي كشاند. همين آمار در مورد ايران مي گويد در سال 1990 حدود 17 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده كه این آمار در سال 2015 به 21 هزار تن رسیده است. این رقم در حالی است که در بسیاری از مناطق جهان، ما با کاهش آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا رو به رو هستیم.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، بر خلاف نظر اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ـ كه روند آلودگي هوا را در سال هاي گذشته كاهشي عنوان مي كند ـ ادامه داد: بر اساس آمار جهاني، میزان آلاینده های هوا در ایران و به صورت ویژه غلظت ذرات معلق در هواي ايران در سال 1990 pm2poin 528 بوده؛ اما این رقم در سال 2015 به 32 رسیده است. این موضوع در حالی است که به استناد همین گزارش، دیده می شود در بسیاری از مناطق جهان حجم و میزان ذرات معلق در هوا کاهش داشته است.

حسنوند با اشاره به نقش مستقيم آلودگي هوا در ايجاد بيماري سرطان و ساير بيماري هاي وابسته ادامه داد: آلاینده های کنونی شهر تهران را باید ذرات معلق گازی pm10 و pm2point5 توصیف کرد که اندازه آنها کمتر از 5/2میکرون است. به عبارت صریح تر هر ذره معلق هوای تهران 25 برابر کوچکتر از قطر موی انسان است که به محض استنشاق جذب بدن می شود و راه های فرار از آن بسیار دشوار است.

ذرات معلق در هوا اصلي ترين عامل سرطان


حجم بسیار کوچک و قابلیت بالای این ذرات آلاینده برای جابجایی و آسیب هایی که دارند سبب شد تا مؤسسه IR که یک مؤسسه تحقیق روی سرطان است، در سال 2103ذرات معلق در هوا را اصلی ترین دلیل ایجاد سرطان در افراد معرفی کند.

البته سرطان تنها بیماری منشأ گرفته از آلودگی هوا نیست و بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، بیماری های تنفسی، ایجاد اوماتیسم، دیابت تیپ 2، کاهش وزن شدید در کودکان و... از دیگر خطرات این آلودگی های هوایی است.

عضو پژوهشكده محيط زيست علوم پزشكي تهران در مورد رفتار كشورهاي توسعه يافته با بحران آلودگي هوا اضافه كرد: در کشورهای پیشرفته برای مقابله با آلودگی هوا، برنامه جامع علمی وجود دارد که بر اساس اسناد و شواهد علمی تنظیم شده و مطابق آن عمل می شود. تعداد خودروهای کشورهای توسعه یافته به مراتب از ما بیشتر از است؛ اما آنها استانداردها را رعایت می کنند. به عبارتی خودروی استاندارد، سوخت استاندارد، معاینات فنی دوره ای واقعی، سخت و تخطی ناپذیر از جمله اقداماتی است که در کشورهای توسعه یافته صورت می پذیرد؛ اقداماتي که در کشور ما هیچ یک از آنها در کنار یکدیگر وجود ندارد.

برنامه هایی که در کشور ما برای مبارزه با آلودگی هوا انجام می شود، مبنای علمی ندارد


حسنوند با انتقاد از برنامه هاي غير مؤثر مسئولان براي مقابله با آلودگي هوا گفت: برنامه هایی که در کشور ما برای مبارزه با آلودگی هوا انجام می شود، مبنای علمی ندارد و دلیل آن هم این است که تجهیزات کافی نداریم. ما منابع انتشار آلاینده ها را واقعاً پیدا نکرده ایم. شما به موتورهای جست و جوگر اینترنت مراجعه کنید و ببینید در ایران منابع انتشار آلودگی تنها برای یک یا دو شهر را شناسایی شده است که در مورد همان ها هم اتفاق نظر وجود ندارد، برای مثال در مورد تهران برخی می گویند، خودرو 80 درصد عامل آلودگی است و برخی می گویند، 60 درصد آلودگی به خاطر خودروهاست. این اختلاف نظرها حاکی از آن است که در کشور ما هیچ نمایه علمی و مطالعات دقیق بر آلودگی انجام نمی شود.

اين استاد دانشگاه در مورد وضعيت نابسامان شهر تهران در تشديد آلودگي تأكيد كرد: متأسفانه ما هنوز نمی دانیم در شهر تهران چه تعداد خودرو کفایت می کند. در یکی از دانشگاه های فرانسه در مورد شهر تهران مطالعه ای شده و در آن آمده است، در شهر تهران و با وضعیت کنونی، تردد یک میلیون و 700 هزار خودرو با رعایت استانداردهای بین المللی کیفیت قابل قبولی برای هوا ایجاد خواهد کرد؛ اما همانطور که می دانید در شهر تهران و هم اکنون بیش از 3میلیون خودرو در حال تردد است که از این بین 600هزار مورد آن فرسوده هستند.

وي با اشاره به برنامه جامع سازمان حفاظت محيط زيست در كاهش آلودگي هوا افزود: خودتان مروري بر برنامه جامع سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا بيندازيد تا متوجه شويد در این برنامه همه عوامل آلاینده بدون اولویت و ارزیابی دقیق ذکر شده است. در صورتی که در کشورهای پیشرفته ابتدا اولویت بندی می کنند. پنج یا شش عامل اصلی را گزینش می کنند و با توجه به بودجه ای که دارند روی اولویت ها هزینه می کنند.

در برنامه مقابله با آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست هیچ شاخص و معیار مشخصی ذکر نشده و در آن به هر چیزی که در آلودگی نقش دارد و هر اقدامی که می تواند برای مقابله مإثر باشد، اشاره شده است. این موضوع مختص یک دولت خاص هم نیست و همه دولت ها به این صورت رفتار می کنند.

در آمريكا طي 35 سال حجم خودرو 40 درصد افزايش و غلظت آلاينده ها 60 درصد كاهش يافت


تجارب شهرهاي آلوده دنيا مثل لندن، كه بحران آلودگي هوا در آنها از بين رفته است، پرسش ديگري بود كه استاد دانشكده بهداشت محيط علوم پزشكي تهران در مورد آن گفت: شهرهای مکزیکوسیتی، لندن و بسیاری از شهرهای دیگر جهان که مشکل آلودگی را حل کردند، نگاه کنید. سازمان محیط زیست آمریکا گزارش خیلی جالب دارد که نشان می دهد با وجودي كه در اين كشور از 1980 تا 2015 تعداد خودروها و مسافت طی شده با آنها40 درصد افزايش يافت و از سویی نيز حجم صنایع فعال بالا رفت، غلظت آلاینده ها 60 درصد کاهش یافت.

همیشه نگاه ما این است که اگر خودرو کاهش یابد و کارخانه ها محدود شود، آلودگی نیز کم می شود اما بر اساس تجارب موجود در دنيا بايد گفت، اگر برنامه منسجم داشته باشیم، هم مردم می توانند خودرو داشته باشند، هم کشور می تواند صنعتی شود و هم آلودگی را می توان مهار و کاهش داد.

وي در مورد خسارت هاي آلودگي هوا افزود: در ايران روزانه 57 تن بر اثر مرگ هاي منتسب به آلودگی هوا می میرند. تصور کنید در ایران اگر طی دو یا سه روز تصادف شود و در هر تصادف 57 تن کشته شوند، چه سروصدایی برپا خواهد شد. روزانه 57 نفر بر اثر بیماری های منتسب به آلودگی هوا می میرند و کسی به آن توجه نمي كند.

اين متخصص آلودگي هوا در مورد مباحث مختلفي كه در مورد بنزين مصرفي خودروهاي كشور وجود دارد نيز گفت: واقعيت اين است كه اگر بنزین با بهترین کیفیت و با بالاترین استاندارد را هم به خودروی فرسوده بدهید، هیچ تغییری در وضع موجود ایجاد نخواهد شد. خودورهایی که هنوز استانداردهای بین المللی ندارند، با مصرف بهترین کیفیت بنزین نیز نمی توانند نقشي در كاهش آلودگي ايفا كنند.

زمانی می توان اثربخشی را به دست آورد که خودروی استاندارد و بنزین استاندارد باشد. به نظر من، پرداختن به این موارد اهداف سیاسی دارد، ولی وقتی شما با داده های غلظت آلودگی که در ده سال مطالعه شده رو به رو شوید، می بینید روند آلودگی افزایشی بوده و مجموعه اقدامات اجرایی تا کنون اثربخشی قابل ذکری نداشته است.

حسنوند در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از مسئولين به خاطر عدم اطلاع رساني و دقيق در مورد غلظت آلاينده ها گفت: در حالی که مسئولین اعلام می کنند، غلظت آلودگی هوا 150 است، محاسبات ما، عدد 280 را نشان می دهد. این اختلاف به خاطر تفاوت در شاخص های اندازه گیری است. شاخص های مسئولین من درآوردی و شاخص های ما بر اساس استانداردهای بین المللی است. وقتی می گویند شاخص 150 است، معنایش این است که فقط گروه های حساس باید مراقب باشند، ولی وقتی ما حساب می کنیم و شاخص 280 را نشان می دهد، معنایش این است که همه افراد اعم از سالم و بیمار باید مراقب باشند. مسئولان از این موضوع غافل هستند که عدم اطلاع رسانی خوب و دقیق آنها باعث بروز مشکل حتی بری افراد سالم می شود.

مشروح اين گفت و گو را در بخش گفت و گوهاي «تابناك» بخوانيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
آدرس غلط به مردم ندهيد
هوا آلوده نيست فكرها آلوده شده كه هوا كثيف شده است.
سالهاي زيادي است كه آلودگي هوا نفس هاي شهروندان شهرهاي بزرگ را به مخاطره انداخته است و جاي تاسف دارد كه منافع عده ي كثيري با اين آلودگي ها همسو شده است. متولياني كه مدام شانه خالي مي كنند و مردمي كه در هواي گازهاي سمي در حال تنفس هستند.سازمانهايي كه به دادن پاسخهاي سربالا عادت كرده اند و مردمي كه هيچ پناهي براي برون رفت از شرايط بد فعلي ندارند.
در ابتدا بايد پرده از يك اشتباه راهبردي در سياستگذاري هاي كلان برداريم. جايي كه يك كالاي تك كاربردي و آلوده كنند جاي يك كالاي چند كاره با آلودگي بسيار پايين را گرفته است. بله درست است در بيشتر كشورهاي جهان سوختهاي فسيلي از جمله گاز در نيروگاههاي نزديك به پالايشگاهها تبديل به انرژي الكتريكي شده و برق توليدي منتقل مي گردد و نه خود گاز. در اين كشورها بخاطر متمركز بودن تاسيسات تبديل انرژي امكان مقابله با آلودگي هاي زيست محيطي اينگونه انرژي ها بسيار آسان و متمركز است. اما در كشور ما با صرف هزينه هاي وحشتناك و بسيار زياد سوخت گاز كه تنها كاربردش توليد گرماست و حركت خودروها، جايگزين انرژي برق شده است انرژي برق صدها استفاده مي تواند داشته باشد و خطرات آن نسبت به گاز بسيار پايين است و از ايمني به مراتب بالاتري برخوردار است.
در شهري همانند تهران بيش از 4 ميليون خانوار زندگي مي كنند كه در ابتداي فصل سرما اگر هر خانوار تنها يك وسيله گرمايشي همانند بخاري روشن كند 4 ميليون وسيله شروع به ايجاد گازهاي سمي مي كنند. اين در حالي است كه اين وسايل فاقد هر گونه صافي هوا و نيز بازرسي دوره ايي مي باشند. و در بدتر موضوع برچسب انرژي اكثر توليدات داخلي از Gپايين تر است و حتي براي يك دقيقه هم امكان ايستادن در مسير خروج دود اين وسايل ممكن نيست.
اما مسئولين مدام براي اخذ معاينه فني و فروش محصولات جديد سراغ خودروهايي مي روند كه اولا" داراي كنيستر براي جلوگيري از انتشار گازهاي آلوده است و ثانيا"بازرسي دوره ايي دارند و ثالثا"برچسب انرژي آنها بسيار بالاتر از بخاري هاي گاز سوز است.
ايجاد منطقه ي زوج و فرد و طرح ترافيك و فروش ساعتي، روزانه، هفتگي، ماهيانه و ساليانه طرح ترافيك بدترين سودجويي از ريه هاي مريض مردم است. آيا اگر مردم هزينه ورود به طرح ترافيك را بدهند ديگر خودروها آلوده كننده نيستند!؟ و وقتي مردم هزينه ورود به طرح ترافيك را مي پردازند اين وجوه صرف كجا مي رود كه هوا هر روز آلوده تر مي گردد؟
بودجه ي سهم حمل و نقل عمومي هم يكي از اعتباراتي است كه سالهاست تخصيص پيدا نكرده است و يا مقدار آن حداقل به اندازه فروش خودروهاي شخصي رشد نداشته است. سهم انرژي اتمي هم بقدري ناچيز است كه اميد جايگزيني آن با انرژي هاي موجود شايد يك خيال پردازي باشد. اگر هم بنا باشد اين انرژي وارد شبكه توزيع شود قطعا" قبوض تصاعدي برق مانع از جايگزيني آن با سوختهاي فسيلي خواهد شد.
در اكثر كشورهاي دنيا بيمه‌ها بخاطر بالا رفتن هزينه هاي درمان مقابله جدي‌ايي با برخي زيادي خواهي ها و فسادهايي مي كنند كه به سلامت مردم آسيب مي زنند و باعث فشار بر بيمه ها مي گردد. اما در ايران بخاطر دولتي بودن اكثر بيمه ها آسيب زنندگان به سلامت مردم فقط در صورتي كه سياسي گردد، قابل پيگيري است.
اشتباه راهبردي جايگزيني گاز بجاي برق، عدم وجود دستورالعمل هاي الزام آوار براي بازرسي و تعمييرات دوره ايي وسايل گرمايشي بخصوص بخاري هاي گازي، عدم الزام به رعايت استاندارد هاي بالاتر در توليد كالاهاي گرمايشي، متعادل نبودن رشد نيازبه حمل و نقل عمومي با بودجه هاي اختصاص يافته، ارائه آمارهاي غلط و گمراه كننده درخصوص آلاينده هاي اصلي، دولتي بودن سلامت و در نتيجه عدم پيشگيري از انتشار آلاينده ها، فروش طرح ترافيك و سودجويي و خباثت در خصوص به مخاطره افتادن سلامت مردم، نبود نيروي بازدارنده براي استفاده از وسايل حمل و نقل شخصي و... همگي علت هاي آلودگي هواي كلان شهرهاي ايران است.
مجيد گودرزي
مدرس دانشگاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
خدا قوت خسته نباشی قهرمان
rasoul
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
برادر عزیز
استاد محترم
با کمال احترام باید گفت حرف شما مبنای علمی ندارد
سیستم وسایل گرمایشی گازسوز بدلیل سادگی عملکرد نیازی به بازدید دوره ای ندارد و در هیچ کجای دنیا بازدید دوره ای مرسوم نیست
علت تمرکز روی وسایل نقلیه آلودگی بسیار زیاد بنزین در پروسه احتراق 4 زمانه هست .
مخصوصا سیستم های کاربراتوری در خودروهای قدیمی و موتور سیکلت ها
ضمنا جهت اطلاع خیلی از ماشینها و همه موتور سیکلت ها کنیستر و کاتالیست ندارند و یا در پروسه های مصرف باطل شده
یاعلی
اصلا مسئولی هم در این کشور زندگی می کند؟!!!
اکثر عواملی که دوستان گفتند درسته
اما دلیل بزرگتر حضور مدیران خلق الساعه و موقتی است که لذات و منافع زودگذر را دنبال می کنند
حذف علم و معرفت از نظام مدیریتی و جایگزینی سرسپردگی افراد زمینه همه این فسادها ارا ایجاد نموده است
مديريتتونم
انرژیِ برق و الکترومغناطیس
در تمامیه موارد استفاده کاربرد دارد
زمانی اشعهء آفتاب و سیل و آتش بلایِ جان بود
اما امروزه مایهء رحمت
باید از هر نیرویی که در طبیعت هست مثلِ باد. امواج دریا.
انرژیِ درونِ زمین.زلزله و.......... الکتریسیته بگیریم
یا بقولی از آب کره بگیریم
البته نوعی ازین انرژی مانندِ انرژیِ تورِس وکتور جاودان است
که با دستیابیِ به آن عالمِ امر را بدست میآوریم
میشویم رباطی که خودش را میسازد
ویا هر کار بخواهیم میکنیم مثلِ معجزه
ماجرایِ آصف بن برخیا و تختِ بلقیس و عمرِ طولانیِ خضرع
ازین قسم است
ول این حرفا کن تابناک

برجام و پسا برجام بچسب

:)
دوستان ایا شما میدانید در چه دروه طلائی از تاریخ در حال زندگی هستید؟!

دوران پسا برجام ..که پر است؛ از سیب و گلابی :)

چرا شکر نعمت نمیکنید؟!

از خشم خدا نمیترسید؟؟

این خاک و الودگی هوا هم بخاطر همین کفران نعمت پسا برجام است
آلودگی هوا کاهش نیافته و سال به سال افزایش یافته زیرا مبنای تمام طرح هایی که اجرا شده گرفتن پول از مردم تحت عناوین مختلف جریمه،مجوز.... بوده و موارد اصلی مانند ساخت و سازهای بی رویه، افزایش مهاجرت به شهرها به دلیل نبود امکانات و شغل ،تولید خودروها و بنزین بی کیفیت و موارد دیگر که مردم در آنها نقشی ندارند کمتر رسیدگی می شود و یا فراموش می شوند.
نگران نباشید خودمسوولین وفامیلهایشان هم ازاین هواتنفس می کنند اونهاهم میمیرن مشکل از ماست که پست ومقام رابدون هیچ اعتراضی میدیم به افراد بیسواد ونااگاه
ینجانب دکتر حمید شفیع‌زاده در سال ۷۸ طرحی را مبنی بر باروری ابر‌ها به روشی خاص به غیر از روش‌های معمول مطرح نمودم که علاوه بر بارور کردن ابر‌ها می‌توان با این روش موجب حرکت توده هوای آلوده بر روی شهر تهران شد.

این طرح در روزنامه کیهان ۱۴ شهریور ۱۳۷۸ چاپ شد وحتی دفتر ریاست جمهوری پیگیر این قضیه شد.

خلاصه این طرح این است که با گرم کردن مقدار زیادی از توده هوای شمال رشته کوه البرز بوسیله مشعل‌های بزرگ گاز یا با استفاده از گاز NOکه در هنگام ترکیب با قطرات آب موجب ایجاد گرما می‌شود می‌تواند ایجاد حرکت توده کوچکی از هوا در جبهه‌های هوا شده، یا در واقع موجب ایجاد باد در سطح وسیعی مثلا شهر تهرا ن به روش مصنوعی شد.

از آنجای که توده هوای گرم شده هم موجب بارور شدن و هم موجب حرکت ابرهای باران آورد از رشته کوه‌های بلند البرز شده وسپس پس از گذشتن از کوه انر‍ژ‍ی گرمای خود را از دست داده وابر‌ها به طرف پایین سر خورده وموجب باران‌های سیل آسا یا حداقل ایجاد باد در فلات جنوبی رشته کوه البرز شد که حداقل اگر ایجاد بارندگی نکند موجب رفع آلودگی‌های شهر‌های این منطقه از جمله تهران می‌شود.

در واقع ما با این روش هرگاه خواستیم می‌توانیم بر فراز شهر تهران ایجا باد نمایم.

ما جلساتی با بعضی از کار‌شناسان به در خواست دفتر ریاست جمهوری داشتیم، مهم‌ترین ایرادی که می‌گرفتند این بود که توده‌های هوا انقدر عظیم هستند که نمی‌شود آن را گرم کرد.

جواب من این است که ما قرار نیست یک جبهه هوای بزرگ که اندازه آن گاهی از یک کشور هم بزرگ‌تر است را گرم کنیم بلکه ما تکه کوچکی از توده‌های مبحوس شده در منطقه کوهستانی را چند درجه گرم می‌کنیم.

ایا روش باروری ابر‌ها که امروزه با هواپیما انجام می‌شود تمام یک جبهه هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا اندازه بسیار کوچکی از آن را. پس قرار نیست ما یک جبهه هوای بزرگ را گرم کنیم بلکه مجددا تاکید می‌کنم در این روش اندازه کوچکی از توده هوا گرم می‌شود.

خوشبختانه در ایران گاز بسیار است وما اگر بتوانیم خوب عمل کنیم با محاسبات من چندین رودخانه شبیه رودخانه زاینده رود از رشته کوه‌های البرز به طرف دشت‌های خشک جنوب تهرا ن وقم جاری می‌شود.

با این روش باران‌های که بر روی دریای خزر می‌بارد را می‌توان به داخل فلات ایران هدایت کرد. بهترین جا برای این کارغرب استان تهران واستان سمنان وقزوین می‌باشد زیرا رشته کوه در آنجا پهنای مناسبی برای این کار دارند.
با سلام
اگر گه با حسن نیت به مطالعات و آزمایشات انجام شده نگاه کنیم آلودگی هوای تهران 85درصد ناشی از منابع متحرک و 15درصد ناشی از منابع ثابت است.
بخش عمده ای از 85درصد (شامل 50 درصد)منابع ثابت شامل وسایل نقلیه سنگین کامیون اتوبوس مینی بوس ماشینهای توزیع مواد غذایی گازوئیلی بوده که کلا در دنیا نیز با رسوایی فولکس اثبات شد ماشینهای دیزلی بسیار آلاینده میباشند چه برسد به ماشینهای سنگین که دود آشکار آنها تا کیلومترها مشخص است
40درصد هم ناشی از موتورسیکلتهای کاربراتوری فرسوده و خودروهای فرسوده کاربراتوری و یا ماشینها و موتورهایی است که توانایی پاس کردن حداقل معاینه فنی را ندارند
10 درصد دیگرهم ناشناخته است.
از 15 درصد منابع ثابت با تنظیم و سرویس سالیانه مشعل موتورخانه ، پکیج ، بخاری و ... همچنین استفاده از گازطبیعی بجای مازوت در نیروگاهها میتوان نیمی از آنرا براحتی کاهش داد.
ضمنا بنظر می آید که مقصر اصلی در عدم کاهش آلودگی هوا شهرداری تهران است چون عمده ماشینهای سنگین گازوئیلی دودزا که براحتی تردد میکنند متعلق به شهرداری است (بارها به عینه توسط اینجانب مشاهده شده است) ضمنا شهرداری میتواند با ایجاد محدودیت برای منابع آلوده کننده بسرعت آلودگی را کاهش دهد در حالیکه وقت خود را بروی طرح زوج و فرد و طرح کاهش گذاشته که نشان داده کمترین اثر برکاهش آلودگی نداشته بلکه خود موجب افزایش آلودگی هوا است اگه ماشینی فرسوده ساعت 7 به بعد وارد طرح شود یعنی آلودگی ندارد یا اگر دو خیابان آنطرف تر تردد کنند هوا را آلوده نمیکند.
برای نمونه پشت ایستگاه میدان جهاد از خط3 مترو در خیابان فاطمی دستگاه موتور برق گازوئیلی کار میکند که وقتی روشن میشود با دود سیاه خود تا امیرآباد آسمان تیره و تار میشود و وقتی گرم شده و کار میکند وای چقدر دود سیاه به حلق آسمان میدهد.
حل مشکل آلودگی هوا یک کار ملی و وابسته به اراده و خواست تمام ملته ... حتی اگه مجموع قدرت کشورهای اروپا و امریکا جمع بشه باز قادر به حل معضل آلودگی هوای تهران نخواهد بود... الکی پای مسوولان رو بمیان نکشید ... این شدنی نیست که 13 میلیون نفر تو یه شهر و حومه جمع بشن و هر کاری دلشون میخواد از لحاظ عدم رعایت شاخص های آلودگی انجام بدن و بعدش یه مسوول یا هزار مسوول بیاد و قضیه رو حل کنه ... عقل اونائی که چشم امید به مسوولان دوختن شیرین میزنه ... صدها هزار وسیله نقلیه شخصی در تهران که سهم 70 در صد آلودگی هوا رو بر عهده دارن از همین ملته ... کدام نیرو میتونه مانع از تردد اینا بشه ؟
نکنه یگان ویژه باید بیاد وسط ... یا خیابانها خاکریز بشه ! ... از در و دیوار ماشین میباره ... شهر تهران در عمل تبدیل به کلان پارکینگ خودروها شده ... جهنمی از خودرو ...
چه انتظاری از مسوولان دارید ؟
ببینید در یک سال چه تعداد سواری شخصی در همین تهران پلاک شده وارد معابر شهری میش .. این ماشینا مال کیه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
حرف شما صحیح است. ولی چه کسانی باعث شده اند که تهران انقدر شلوغ شود ؟! وقتی بیشتر امکانات در تهران باشد طبیعی است که بیشتر جمعیت نیز در این شهر جمع شوند
ابتکار,استعفا.
همش تهران تهران. بابا ما تو اهواز زیر خاک دفن شدیمه
بی پولی جان چند نفر را در روز می گیرد؟
بنظر من دولت طرح ضربتی بزنه چندین هزار انوبوس کم مصرف وارد ناوگان کنه مترو رو هم چند برابر کنه از طرفی تمام ارگانها را مجبور کنه از سرویس استفاده کنن و روزهایی را در هم هفته ورود هر نوع وسیله نقلیه ممنوع بشه فقط دوچرخه و اتوبوس و مترو مجاز باشه ملت مجبور میشن وقتی اتوبوس هر 2 دقیقه بیاد و اجازه نداشته باشند با ماشین بیان بیرون با وسیله نقلیه عمومی برن
یاد کلیپ مخترع محبوب آقای آرین افتادم که به با چه مشقاتی خودرو برقی اختراع کرد و فرجام اختراعاتش .

فقط تاسف

فرق ما با استبداد زمان شاه چیست ؟
مهمترين مشكل عدم صداقت است. مثلا سوخت بنزين مي گويند يورو 4 شده . اما آنقدر تركيبات آروماتيك آن بالاست كه شما اگر همين سوخت را به يك خودروي وارداتي صفر كيلومتر بزنيد بعد از مدتي مي بينيد پشت سر اين ماشين نمي توانيد بايستيد چرا كه آنقدر سوخت ناخالصي دارد كه ناقص مي سوزد و ايجاد بوي زننده اي مي كند حالا ديگر خودروهاي داخلي و يا كاربراتوري را خودتان در نظر بگيريد كه چه فاجعه اي هستند. درباره خودروهاي سنگين نيز آنقدر فرسوده هستند و همچنين جايگاه هاي سوخت گازوييل يورو4 كم هستند كه ديگر فايده اي ندارد آنهم در اين خودروهاي كهنه.
اگر يادتان بيايد حدود 15 سال پيش تصميم گرفتند در جاده ها فقط خودروهاي سنگين جديد بخصوص اتوبوس هاي جديد و مدرن اجازه تردد داشته باشند. اما تمامي آن ميني بوس ها و اتوبوس هايي كه ديگر در خارج شهرها اجازه تردد نداشتند بعنوان سرويس به داخل شهرها سرازير شدند؛ نتيجه چه مي شود؟ كاميون هاي فرسوده را نيز كه نگو و نپرس. غير از جاده ها در حومه شهرها و شب هنگام همگي اجازه تردد دارند. عمر برخي از آنها حتي به 60 سال هم مي رسد. آنها آنقدر دود مي كنند كه ديگر جاي هيچ صحبتي ندارد. ميني بوس ها را هم در كنار اينها در نظر بگيريد. به همه اينها تاكسي هاي فرسوده و تاكسي هاي باصطلاح نو را نيز اضافه كنيد. البته خودروهاي توليد داخل فشل را نيز فراموش نكنيد كه مثلا پرايدش اندازه يك بنز 12 سيلندر جديد بنزين مصرف مي كند!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار