بازدید 7324

لغو روادید؛ فرصت یا تهدید صنعت گرشگردی؟

اگرچه نمایندگان مجلس معتقدند لغو روادید میان ایران و برخی از کشورها باید به جذب گردشگر خارجی کمک کند اما به نظر می رسد این روند معکوس بوده و ایران بیش از آنکه جذب کننده گردشگر خارجی باشد گردشگر به سایر کشورها گسیل کرده است.
کد خبر: ۶۴۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 19 November 2016
 بر اساس آمار منتشر شده، شمار گردشگران ایرانی در سال 2016 میلادی در گرجستان با رشد 513 درصدی، به بیش از 120 هزار نفر رسیده، در حالی که پس از لغو رواید میان ایران و بسیاری از کشورهای همسایه همچون گرجستان انتظار می‌رفت ورود گردشگران کشورهای همسایه به ایران بیشتر شود اما این اتفاق در جهت عکس و به نفع کشورهای اطراف ایران اتفاق افتاد؛ آنها با کاهش هزینه‌های سفر، تبلیغ گسترده در روزنامه‌ها و مجلات ایرانی از طریق تورگردان‌ها، از این فرصت ایجاد شده توسط رجال سیاسی بهره بوده و شرایط را به نفع خود مدیریت کردند.

به گفته کارشناسان ناامنی‌های اخیر کشور ترکیه به افزایش گردشگر ایرانی در دیگر کشورهای همسایه کمک کرده اما همین کارشناسان نسبت به عدم برنامه‌ریزی مسئولان گردشگری برای بهره مفید از فرصت طلایی "لغو روادید"، نیز تاکید دارند، این در حالی است که؛ "بهربرداری از ظرفیت‌های اقتصادی گردشگری" به منظور ایجاد اشتغال، افزایش تولید و ثروت‌آفرینی در برنامه ششم توسعه تعیین هدف شده است.

در این مجال احمد مازنی، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی و شهاب نادری با اشاره فواید سیاسی، اقتصادی و فرهنگی "لغو روادید میان ایران و  دیگر کشورها" نسبت به بهربرداری از این فرصت به منظور افزایش گردشگر به داخل کشور تاکید کرده و راهکارهایی ارائه کرده‌اند.

 

مازنی: لغو روادید نباید صرفا به گسیل گردشگر ایرانی به سایر کشورها منجر شود

احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به رشد حضور گردشگران ایرانی در برخی از کشورهای همسایه همچون گرجستان پس از لغو روادید ایران با این کشورها، گفت: فراهم کردن تسهیلات برای ورود و خروج مسافران ایرانی  به سایر کشورها منافع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در پی دارد لذا باید به لغو روادید ایران با برخی از کشورها از سوی دولت یازدهم و تسهیل ارتباطات در قالب تفاهم‌نامه‌ها به دید فرصت نگاه کرد.
احمد مازنی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید اجازه داد فرصت لغو روادید، همچون بسیاری از ارتباطات اقتصادی که تنها به واردت منتهی می‌شوند به این مسیر کشانده شوند؛ درواقع باید با اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های مشخص از فواید آن به نفع کشور بهره برد، همچنین اگر لغو روادید منجر به حضور توریست خارجی به کشور نشود، لازم است در سیاست‌های مدیران میراث فرهنگی بازنگری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی باید برای تحقق اهداف گردشگری در پایان برنامه ششم تلاش کند و لغو روادید با برخی از کشورها فرصت مناسبی برای تحقق این مهم محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه استقبال یک طرفه و سفر مسافر ایرانی به کشورهای همسایه سبب خروج ارز و پول از کشور می‌شود، گفت: با توجه به شرایط فوق‌العاده گردشگری در ایران با وجود آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی باید میزان مسافرانی که از کشورهای همسایه واردمی‌شوند از ایرانیانی که به این کشورها می‌روند بیشتر باشد.

مازنی با بیان اینکه گردشگری اولویت اول درآمدزایی بسیاری از کشورها شده و این طریق ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی از افراد محدودیت‌های مذهبی را به عنوان دلیل عدم رونق گردشگری ایران معرفی می‌کنند درحالی که با وجود بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان، محدودیت‌های مذهبی در ایران ظرفیت و امکان محسوب می‌شود اما ایران نتوانست حتی "ذبح اسلامی" و "غذای حلال" را که مشتاقان بسیاری در سراسر جهان دارد به عنوان یک "برند" از آن خود کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین افزود: غیرمسلمانان همچون زرتشتیان و مسیحیان نیز پایگاه‌های مذهبی ویژه‌ای مانند "کلیسای ننه مریم ارومیه" در ایران دارند که با معرفی و تبلیغات این اماکن می‌توان توریسم مذهبی غیرمسلمان را نیز وارد ایران کرد.

 

نادری: کشورهای همسایه از لغو روادید با ایران فرصت‌سازی کردند

شهاب نادری با اشاره به رشد حضور گردشگران ایرانی در برخی از کشورهای همسایه همچون گرجستان پس از لغو روادید ایران با این کشورها به خانه ملت، گفت: متاسفانه با وجود آنکه تلاش‌های بسیاری برای لغو روادید میان ایران و کشورهای همسایه شد اما مسئولان گردشگری ایرانی نتوانستند از این فرصت استفاده بهینه‌ای داشته‌ باشند و در مقابل کشورهای همسایه به خوبی از این موقعیت استفاده کرده و سالانه ارز و پول بسیاری توسط گردشگران ایرانی از کشور خارج می‌شود.
شهاب نادری

 

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم مدیریت "گردشگران ایرانی" توسط مسئولان مربوط و ناتوانی در سوق دادن آن‌ها به سفرهای داخلی یکی دیگر از دلایل رشد حضور ایرانیان در کشورهای همسایه است چراکه بسیاری از افراد با مبالغ بسیار پایین از کشورهای همچون گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان و... دیدن می‎کنند اما با همان میزان مبلغ نمی‌توانند به کیش، قشم و حتی شهرهای مانند اصفهان و شیراز سفر کنند.

وی با تاکید بر اینکه عدم تبلیغات مناسب از ایران پهناور و با آثار و جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی، میراثی و طبیعی در کشورهای همسایه را باید یکی‌دیگر از دلایل عدم تمایل گردشگران همسایه به ایران با وجود لغو روادید دانست، گفت: برقراری پروازهای مستقیم، تبلیغات گسترده تورگردان‏‌ها در روزنامه‌ها و نشریات ایرانی از عوامل اصلی موفقیت در صنعت گردشگری گرجستان به حساب می‌آیند.

نایب رییس اول فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و مناطق آزاد در مجلس با تاکید براینکه لغو روادید تنها به نفع کشورهای همسایه بوده است، گفت: تا زمانی که گردشگر ایرانی افزایش پیدا نکند نمی‌توان به اشتغال و ثروت‌آفرینی از این مسیر امید داشت.

 

قاضی‌زاده هاشمی: تاکید بر ارزان‌سازی هزینه‌های گردشگری داخلی/ سفر به کیش از سفر به برخی از کشورهای همسایه گران‌تر است

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به رشد حضور گردشگران ایرانی در برخی از کشورهای همسایه همچون گرجستان پس از لغو روادید ایران با این کشورها، گفت: لغو روادید میان ایران و دیگر کشورها نشان‌دهنده اعتبار سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی بوده و فواید بسیار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به دنبال دارد.
سیداحسان قاضی زاده

 

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مسئولان فرهنگی نتوانستند از فرصت ویژه لغو روادید که به سختی فراهم شده به درستی بهره برند، ادامه داد: ارزان‌سازی هزینه‌های گردشگری داخلی و افزایش رقابت میان تورها و هتل‌ها همچون دیگر کشورها، می‌تواند تمایل به سفر داخلی را افزایش دهد، این درحالی است که سفر به مناطقی مانند کیش از سفر به برخی از کشورهای همسایه برای مسافران گران‌تر تمام می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که رقابت و ارزان‌سازی هزینه‌های سفر از سوی آژانس‌های مسافرتی ایجاد نشود نمی‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و نمی‌توان به افزایش سفرهای داخلی امید بست چراکه کشورهای همسایه سفرهای ارزان‌تری را برای گردشگر ایرانی فراهم کرده‌اند و قدرت انتخاب بیشتر شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به افزایش گردشگر ایرانی در کشوری مانند گرجستان، گفت: حضور ایرانیان در کشوری مانند ترکیه به دلیل ناامنی‌های داخلی کاهش و گردشگران به سمت کشورهای اطراف سوق پیدا کرده‌اند لذا باید شرایط سیاسی و امنیتی منطقه را در انتخاب گردشگران ایرانی دخیل دانست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به واقع گردشگری خارجی حتی گردشگری زیارتی بیرونی از داخلی ارزان‌تر شده است و این آفتی است که گریبان ساختار گردشگری ایران را گرفته و مسئولان باید برای برون رفت از این مشکل فکری کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها