بازدید 76875

نظرات دختران و پسران مجرد درباره «ازدواج»

«روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی درباره تجرد زنان ایرانی، براساس مصاحبه‌هایی با زنان نوشته تنها علتی که بیشتر دختران ایرانی ازدواج نمی‌کنند این است که مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند».
کد خبر: ۶۴۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 19 November 2016
 «روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی درباره تجرد زنان ایرانی، براساس مصاحبه‌هایی با زنان نوشته تنها علتی که بیشتر دختران ایرانی ازدواج نمی‌کنند این است که مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند».

روزنامه شرق نوشت: خوب‌نبودن پسران ایرانی چقدر می‌تواند دلیل موجهی برای کم‌شدن آمار ازدواج در ایران باشد؟ آیا نمی‌شود در صحبت‌کردن با مردان ایرانی هم به نتیجه برعکس رسید و آنها ادعا کنند زنان ایرانی به اندازه کافی برای ازدواج خوب نیستند؟

مطابق گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، بیش از سه میلیون نفر از زنان تحصیل‌کرده بالای ٣٠ سال ایرانی‌ها مجرد هستند و تعداد آنها هم روبه افزایش است، چون طلاق عادی‌تر شده است، زنان به دانشگاه می‌روند و کار می‌کنند. این باعث شده است آنها از لحاظ مادی مستقل شوند و دیگر محتاج به مردانی که در فرهنگ ایران قرار بود نگهبان آنها باشند، نشوند. این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که عوامل بسیاری اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... برای بالارفتن سن ازدواج یا ازدواج‌نکردن دختران و پسران اعلام می‌شود.

در سال‌های گذشته آمار تجرد دختران بیش از پسران بود. چندی پیش سازمان ثبت احوال کشور هم درباره افزایش تجرد قطعی دختران ایرانی هشدار داد. سال گذشته هم زنگ خطر برای تجرد قطعی نزدیک به یک‌ میلیون دختر ایرانی به صدا در آمد. اما در این‌ میان آمارها نشان می‌دهند شمار پسران ایرانی مجرد در سن ازدواج هم رو به افزایش است.

«مهرداد» یکی از مردان مجردی است که در آستانه ٣٧ سالگی با وجود موقعیت خوب مالی و تحصیلی ازدواج نکرده. او فوق‌لیسانس زبان دارد و رئیس یکی از شعب بانک‌های دولتی ایران است. او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش و همچنین خوب یا بدبودن دختران و پسران می‌گوید: «به نظرم نه دختران و نه پسران دیگر خوب نیستند، مهم‌ترین مشکل هم شاید این است که از مسئولیت قبول‌کردن فرار می‌کنند، حتی آنهایی هم که قبول می‌کنند ازدواج کنند، از مسئولیت‌هایشان در برابر طرف مقابل فرار می‌کنند، این مسئله هم درباره دختران و هم پسران صدق می‌کند، پس در هر دو سمت پیداکردن گزینه مناسب برای ازدواج کار سختی به نظر می‌رسد».

او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش نیز می‌گوید: «در همه این سال‌ها توقعم بالا رفته، ضمن اینکه حوصله‌ام هم کم شده و برای خودم پیله تنهایی درست کرده‌ام».

«عرشیا» ٣٦ ساله است و مهندس عمران و سال‌هاست در عسلویه کار می‌کند. او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش و خوب یا بدبودن افراد برای ازدواج، می‌گوید: «پارامتر خوب‌بودن چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود یک آدم بد باشد؟ از نظر من، مردی خوب است که به رابطه‌اش پایبند باشد و علاوه بر تأهل، تعهد هم داشته باشد. بی‌اخلاقی و بی‌انضباطی اجتماعی و فردی در مملکت ما زیاد است و این فقط مختص مردان جامعه نیست. من خودم با دخترهای زیادی در ارتباط نبودم. ولی از همان دخترهای کمی هم که در زندگی‌ام بودند ضربه‌های شدیدی خوردم. یکی از دلایلی که نمی‌توانم با یک دختر وارد یک رابطه جدی شوم همین اتفاقاتی است که برایم افتاده. شرایط جامعه ما خیلی مناسب نیست. من خودم ندیدم ولی درباره نحوه ارتباطات دخترها و پسرها زیاد شنیدم. بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه ما دچارش شده به نظر من بی‌تعهدبودن دخترها و پسرها به یکدیگر است. اما این را کاملا قبول دارم که اکثر مردهای ایرانی اخلاق‌مدار نیستند، ولی آیا واقعا زن‌های ایرانی آن‌طور که می‌گویند، خوب هستند؟»

او درباره نگرانی خودش برای مجردماندن می‌گوید: «با توجه به اینکه سنم بالا رفته نگران هستم. به‌ هر حال به نظر من تا ازدواج نکنم، نمی‌توانم به زندگی سر و سامان دهم. ولی یکی از چیزهای مهمی که دارم از دست می‌دهم حس اجتماعی‌بودن است. ارتباط من با دوستان متأهلم سخت است. ارتباطم با خیلی از دوستانم بعد از ازدواجشان قطع یا خیلی محدود شده. شاید اگر من هم متأهل بودم این اتفاق نمی‌افتاد ولی به‌عنوان آدم مجرد سخت است بخواهم با دوستان متأهلم ارتباط خانوادگی داشته باشم».

دکتر محمدامین قانعی‌راد، جامعه‌شناس، درباره این ادعا که دلیل ازدواج‌نکردن ایرانی‌ها به خوب‌نبودن کافی مردان برمی‌گردد، می‌گوید: «نمی‌شود یک‌طرفه به این مسئله نگاه کرد. اگر با مردان هم درباره ازدواج‌نکردن آنها صحبت کنید، ممکن است این نظر را داشته باشند که دختران هم برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند. در واقع وضعیت متناقض دوطرفه‌ای وجود دارد که می‌تواند این ادعا را از طرف هر کسی ایجاد کند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مسئله مردسالاری دیگر در آن از بین رفته و خانواده‌ها از سمت سنت به مدرنیسم در حال‌ گذار هستند و همین باعث می‌شود جامعه در تقابل بین سنت و مدرنیسم‌ گیر کند. من چندی پیش در یک مراسم خواستگاری حضور داشتم که دخترخانم خواسته عجیبی داشت. او هم حق طلاق را می‌خواست و هم هزار سکه به عنوان مهریه. به او گفتم تو در حال معامله‌کردن هستی و اگر بعد از ازدواج مهرت را اجرا بگذاری و طلاق بخواهی، این پسر جوان هم زندگی‌اش را از دست می‌دهد و هم هزار سکه ضرر می‌کند».

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه تصریح کرد: «کسی که حق طلاق می‌خواهد در واقع به اصل برابری در ازدواج معتقد است و می‌خواهد از فضای سنتی دور شود. پس چطور ممکن است چنین کسی در کنار حق طلاقش هزار سکه هم به عنوان مهریه طلب کند؟ از طرفی من با چندین جوان که درباره دلیل ازدواج‌نکردنشان صحبت کردم، همه‌شان متفق‌القول می‌گفتند همه ازدواج‌های دوستانشان در سنین مختلف به جدایی منجر شده و آنها از این ریسک بالا در ازدواج می‌ترسند».

قانعی‌راد تصریح کرد: «نگاه‌ها به مقوله ازدواج بسیار کاسب‌کارانه شده، از طرفی دخترها و پسرها معیارهایی را که برای ازدواج دارند دیگر در چارچوب سنتی قالب فرهنگ ایرانی نمی‌گنجد، شاید این دلیل بهتری برای ازدواج‌نکردن جوانان باشد تا اینکه ما نتیجه بگیریم که دخترها یا پسرهای ایرانی به اندازه کافی برای ازدواج خوب نیستند».

صحبت‌های دختران هم شبیه پسران مجرد است. «نسرین» یکی از آنهاست؛ ٣٧ساله، خانه‌دار و دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی. او در رابطه با اینکه چقدر پسران ایرانی را برای ازدواج کردن خوب می‌داند، می‌گوید: «به نظرم نمی‌شود صد در صد گفت چون مردان ایرانی خوب نیستند، زنان به سمت ازدواج نمی‌روند. من خودم آدم خیلی احساساتی هستم و در انتخاب سخت‌گیرم و دلیل اینکه ازدواج نکردم فکر می‌کنم همین باشد. به نظرم پسرهای خیلی خوبی هم هستند که حتی ممکن است بعضی‌هایشان از خیلی دخترها بهتر باشند. شاید خود پسرها هم دیگر به هر کسی اعتماد نمی‌کنند برای همین آمار ازدواج در سن و سال من پایین آمده.»

«سیما»، ٣٥ ساله و روزنامه‌نگار هم هنوز مجرد است. او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش می‌گوید: «اینکه پسرهای ایرانی خوب یا بد هستند را نمی‌دانم اما چیزی که می‌دانم این است که چه دختر چه پسر در ایران برای مسئولیت‌پذیری آماده نمی‌شوند و این تقصیر خانواده است. آنها به‌شدت انسان‌های وابسته‌ای هستند و این وابستگی در مسائل مادی و دیگر پارامترها مصداق دارد. البته این خصوصیت در پسرها به نظر من بیشتر شده و عجیب است که چرا؟ چون با توجه به نگاه سنتی ایرانی‌ها، پسرها همواره از آزادی نسبی بیشتری برای حضور در اجتماع برخوردار بوده‌انداما با این داستان باز هم چیزی از مسئولیت‌پذیری نمی‌دانند. اینکه هم آنها و هم همسر یا کسی که با آنها زندگی می‌کند مسئول زندگی نیستند، معنی‌اش با حکمرانی یک‌نفره خیلی فرق دارد. وقتی می‌بینم کمتر پسری در ایران به زندگی مشترک با این ویژگی قائل است، چرا ازدواج کنم؟»

«سمیه»، ٣٥ساله و حسابدار است. او از نظر مالی کاملا مستقل است و البته با این مسئله هم موافق نیست که دلیل ازدواج‌نکردنش بدی مردان است. او می‌گوید: «اگر منصف باشیم ازدواج‌نکردن من ربطی به خوب‌نبودن مردان ندارد. من خودم ازدواج را دوست داشتم؛ به‌خصوص زمانی که کم‌سن بودم و دوست داشتم مادر شوم، خیلی ازدواج برایم مهم بود. الان هم اگر آدمی را پیدا کنم که دوستش داشته باشم حتما این کار را می‌کنم. من اگر ازدواج نکردم به خاطر مشکلات پسران نبوده، خیلی در این وادی نبودم. دل‌مشغولی الان من پول درآوردن و سفرکردن و رفتن به جاهایی است که تا به حال ندیده‌ام. الان دلم می‌خواهد مستقل زندگی کنم. از نظر من مستقل‌بودن از ازدواج‌کردن مهم‌تر است. از نظر مالی می‌توانم مستقل شوم اما نوع بافت زندگی خانوادگی و اجتماعی من این نوع زندگی را برایم مقدور نمی‌کند».

سمیه نگران ازدواج‌نکردن نیست، اما می‌گوید گاهی تنهاماندن در آینده نگرانش می‌کند. او می‌گوید: «ممکن است اگر تنها باشی آینده سختی داشته باشی. ولی اینکه خیلی نگران شوم که به خاطرش با هر کسی تن به ازدواج بدهم ممکن نیست. در واقع آن قدر نگرانی‌ام عمیق نیست که شرایطم را تغییر بدهم».

تا سال‌های قبل از سال ۹۰، تعداد دختران مجرد در سن ازدواج بیشتر از پسران بود اما در سال‌های اخیر این موضوع در حال معکوس‌شدن است و تعداد پسران مجرد در سن ازدواج در حال افزایش است.

آبان ‌ماه سال گذشته، علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در مجموع ۱۱‌ میلیون‌ و ۲۴۰‌ هزار دختر و پسر مجرد در کشور وجود دارد، افزود: «پنج‌ میلیون‌ و ۵۷۰ هزار نفر از آنها پسر و پنج‌ میلیون‌ و ۶۷۰ هزار نفر نیز دختران در سن ازدواج هستند که این افراد هرگز ازدواج نکرده‌اند. الگوی سنی ازدواج در کشور به این صورت است که بخش عمده‌ای از ازدواج آقایان یعنی معادل ۸۰ تا ۸۵ درصد در ۲۰ تا ۳۴سالگی و ازدواج بانوان نیز در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال صورت می‌گیرد».

او با اشاره به اینکه آمار دختران و پسران ازدواج نکرده و در سن متعارف یا همان قبل از تجرد قطعی، نشان‌دهنده آن است که در این آمار دختران از پسران پیشی گرفته‌اند، تأکید کرد: «در مجموع یک‌ میلیون‌ و ۳۰۰‌ هزار دختر و پسر قبل از تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۹۸۰‌ هزار نفر آن را خانم‌ها و ۳۲۰‌ هزار نفر را آقایان تشکیل می‌دهند. آمار دختران و پسران قبل از تجرد قطعی نشان می‌دهد شمار دختران در این زمینه سه برابر بیشتر از مردان است».

به گفته محزون تا آبان‌ ماه سال گذشته در مجموع ۱۵۲‌ هزار خانم و آقا در سن تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۶۲‌ هزار نفر آقا و ۹۰‌ هزار خانم هستند که در این زمینه نیز خانم‌ها ١،٥ برابر آقایان هستند.

«هادی» هم در آستانه ٣٦سالگی قرار دارد. او مونیتورینگ یکی از خبرگزاری‌ها را بر عهده دارد. هادی درباره خوب‌بودن یا نبودن دختران و پسران ایرانی می‌گوید: «درحال‌حاضر هیچ‌کس مسئولیت‌پذیر نیست. خود من هم دلیل ازدواج‌نکردنم شاید مسئولیت‌ناپذیر بودنم باشد. از طرفی شرایط ازدواج هم سخت شده».

«رضا» ٣٧ ‌ساله و طلافروش است. او می‌گوید که دختران ایرانی دندان‌گرد شده‌اند. رضا می‌گوید: «تا وارد مغازه‌ام می‌شوند و می‌فهمند مجردم، گل از گلشان می‌شکفد. تماس می‌گیرند و ابراز علاقه می‌کنند. تا پای ازدواج هم رفته‌ایم اما در مهریه‌شان یک دفعه ١٠ کیلو طلا طلب می‌کنند. من در عمرم ١٠ کیلو طلا با هم ندیدم اما آنها از من ١٠ کیلو طلا و حق طلاق می‌خواهند. این ماجرا حالم را بد می‌کند».

چه کسی می‌تواند نظر قطعی بدهد که آدم‌ها بسته به جنسیتی که دارند خوب یا بد هستند؟ در شرایط زندگی کنونی، وقتی حتی بدون برگزاری یک مراسم کوچک جشن ازدواج، شروع‌کردن یک زندگی و تهیه مسکن و وسایل اولیه حداقل ٥٠‌ میلیون تومان هزینه دارد، در شرایطی که ما در قاره آسیا زندگی می‌کنیم و سبک زندگی اروپایی را مد نظر داریم و وقتی می‌خواهیم به سنت‌ها پایبند باشیم اما در مدرن‌ترین باغ‌ها ازدواج کنیم و شبیه اروپایی‌ها زندگی کنیم، چقدر می‌توان تقصیر را گردن یک گروه انداخت؟ محاسبات صورت‌گرفته مشخص می‌کند در سال ٨٥ جمعیت زنان مجرد هرگز ازدواج‌نکرده ٣٥ سال به بالا، ٣٠٨‌ هزار نفر بوده که شاید از ‌این جمعیت فقط ١٠ درصد از آنها تمایلی به ازدواج نداشته و بقیه فرصت ازدواج را به دست نیاورده و در تجرد باقی مانده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۱۰
انتشار یافته: ۱۰۱
فوق‌لیسانس زبان دارد و رئیس یکی از شعب بانک‌های دولتی ایران است. رییس شعبه باید رشته مدیریت یا حسابداری باشه
«روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی درباره تجرد زنان ایرانی، براساس مصاحبه‌هایی با زنان نوشته تنها علتی که بیشتر دختران ایرانی ازدواج نمی‌کنند این است که مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند».
مسئولان محترم بیدار شوید
این دلایل خیلی بچه گانست
ازوقتی که زنان پا به عرصه شغل و اشتغال نامتعارف گذاشتند و برای مردان رقابت شغلی با خیل زنان کم مزد بی مسئولیت پیش امد
چرا تا لس آنجلس تایمز حرف حقو نوشته یهو داغ کردین؟!!
گزارش خوبی بود
کاملا مشخص است که بسیاری از جوانان در عین اینکه به ظواهر زندگی مدرن اظهار علاقه می کنند همزمان به سنتها هم نگاه میکنند
یک نسخه درمان برای حل معضل ازدواج. کارشناسنان اجتماعی یک نگاهی به 10 و یا 15 و سال گدشته بیندازند. می بینند امار ازدواج بیشتر از الان بود چون همه چیز ارزان بود .
یک آپارتمان را برای اجاره گذاشته ام ..
همه دختر ها و پسر ها بد نیستن.
ازدواج در شرایط کنونی به خاطر وضعیت اقتصادی فرهنگی جامعه بسیاز سخت شده.
چرا آمار درست نميديد؟ واقعيت اينه كه تعداد دختران بيشتر از تعداد پسرانه. وگرنه بالاخره پسر مجرد ازدواج ميكنه ولي چرا باز تعداد زيادي دختر ميمونند؟ در چند سال اخير هم اين رويه با شدت بيشتري ادامه داشته وتعداد دختران متولد شده( بدلايل مختلف علمي) از پسزان بيشتره ولي متاسفانه كسي به اون توجهي نميكنه. نگاهي به متولدين دوست و آشنا وهمكارو فاميل خودتون در 5-6 سال اخير بندازيد. اين مقياسي براي كل كشوره.
دختر و پسر نداره از سال 74 به بعدیا اکثرا هرچی میری جلوتر یجورایی دهشتناک میشن هر دو طرف...

من 30 سالم هست هیچ دوست دختری هم نداشتم و در دانشگاه هم با دخترها فقط در حد درسی بوده...

ولی سه مورد در زندگی من پیش اومد که به قصد ازدواج بخوام که از هر سه هم بشدت ضربه خوردم...

کل فامیل و دوستان و محل و هر کسی بخواید تحقیق کنید هم میگن که من نه اهل چیزیم نه وحشتناکم و نه بد ولی خودم میگم شاید من موردی دارم که اینجوری میشه...

افسردگی شدید هم دارم و میلی هم دیگه به هیچی ندارم و فقط حسرت میخورم و به قول اون عزیزی که گفته رابطم به چندتا دوستی هم که داشتم بخاطر ازدواجشون کم شده و اون چند ماهی که گاهی حالی از هم میپرسیم هم بشدت از ازدواج و تشکیل زندگی و اینها ناراحت هستند..
پاسخ ها
OM
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
مسیری که داری میری اشتباهه دوست من
کار نیست اقتصاد نیست ....درامد نیست ....خونه نیست...امنیت نیست....زن بگیرن چیکار کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
اقتصاد داغون هست ولی دیگه وجدانا نسبت به کشورای همسایه امنیت داریم حداقل
من زن میخوام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
بزن بیرون اگه جا داری نیم ساعته 10 تا پیدا میکنی
اینکه پسرهای ایرانی به اندازه کافی خوب نیستند شکی نیست و به اندازه کافی مرد نیستند
و شکی هم در این نیست که باز هم دختران بسازتر هستند در زندگی
.
ولی یه نگاهی به وضعیت اقتصادی بندازید
دختر و پسر جوان بیچاره باید برای یک وام ناچیز ازدواج هزارتا مرحله ناممکن رو بگذرونه در حالی که هر روز شاهد دزدی در بیت المال و لو رفتن وام های میلیاردی بدون ضامن و سود هستیم، انگیزه ای برای جوانها چه برای ازدواج چه برای زندگی باقی نمی مونه
من که میترسم ازدواج کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
مگه ایستگاه تاکسی
ورود دولت به فرهنگ مردم این مشکلات را فراهم کرده است. متوجه هستیم شوروی از هم پاشید و مردم با فقر شدید مالی دست بگریبان شدند ولی نا با فقر فرهنگی! اما هیچ کدام از جمهوری ها که پسران بی کار داشتند مشکلات ازدواج نداشتند. چون با حمایت های هر دو طرف خانواده مواجه بودن. اما در ایران هیچ وقت نخواستند مشکلات جاری مردم را حل کنند. فکر فقط در ناسزا گویی به دشمن فرضی ببوده و هست.
اینها آدمیت را فراموش کرده اند
معرفت را فراموش کرده اند
اگر با خدا باشی و با خودت رو راست باشی مطمئن باشید زندگی خوبی خواهید داشت
خودم همسرم را انتخاب کردم و چون معیارهام مادی نبودند خانواده موافقت کردند و خانواده همسرم نیز چون مادی گرا نبودند پس از بررسی موافقت کردند و اکنون بعد 3 سال حقیقتا خوشبخت خوشبختیم
زندگی بی ازدواج یعنی پوچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
اگه زندگی خوبی داری چند علت داره: یا پارتی داری که کار خوبی برات گیر آورده یا پدرت وضع مالیش خوبه یا وضع مالی دختر خوبه
غیر اینا باشه پس هنوز خامی عزیزم منم 3 ساله اول زندگیم میگفتم خدا میرسونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
خبر از مسائل پنهانی طرف نداری
والله ما که سراغ هر دختری رفتیم فقط تو فکر پول بودن یعنی دخترای ایرانی توقع دارن به تناسب ظاهرشون به پول بیشتری برسن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
پسرا هم فقط دنبال دخترای زیبا (حالا به هر قیمتی) و خانواده های متمول هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
به نظر من مشکل اینجاست که مردان ایرانی هر انتخابی را با جیبشون انجام میدهند
زیاد نباید سخت گرفت. من متولد 1350 هستم و تا 41 سالگی مجرد بودم. یکباره دختر همسایه ی محل قدیممان را دیدم. ایشان متولد 44 بود و چهار فرزند داشت. به یکباره انگار گمشده ام را پیدا کرده بودم. فورن خواستگاری و ازدواج کردم. الآن هم به خوبی و خوشی باهم زندگی می کنیم و یک پسر 3 ساله نیز داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
کسب و کارش خوبه ؟
این موضوع ریشه فرهنگی دارد و باید دختران و پسران در خانواده تربیت شوند، اگر والدین در مورد استقلال و کار کردن خانم ها سخت گیری نکنند و اجازه کسب درامد درست را به آنها بدهند چشم و دل در خانه پدر سیر می شود و در ازدواج دنبال معامله نخواهتد بود. آقایون هم باید فرهنگ مرد سالارانه را فراموش کنند و دید سنتی را نسبت به خانم ها نداشته باشند، هر دو جنس باید فعالیت اجتماعی و برابری لازم را داشته باشند.
وقتی دختر خانمها هم فکرو ذکرشون رسیدن رویا های نامتعارف ولحظه ای ازدواج بی معنی میشود
هنوز بقول قدیکها نه به دار نه به بار درخواست مهری اونم فقط صرفه بخاطر عندالمطابه بودن مهریه و هم چنین حق طلاق و کلی مسائل دیگر
کو دختری که فکرش زندگی و با لباس سفید رفتن به خانه بخت و با لباس سفید رفتن .... بود خبر کنید
تا تو شور جوونی هستی و میخوای ازدواج کنی میگن باید مثلث خونه شغل ماشین داشته باشی و امکاناتت کافی نیست وقتی میری سر کار و شرایطت خوب میشه دیگه سنت میره بالا و سرد میشی و دیگه حسش نیست و با تجرد کنار میای
پسرهای مجرد دیدگاه شدیدا منفی نسبت به ازدواج پیدا کرده اند مردانی هم که ازدواج کرده اند با شوخی یا جدی تفکرات منفی خود را اشاعه می دهند همش می گن دخترها به فکر پولند در حالی که خودشان هیچ وقت به دختران متوسط به پایین برای ازدواج حتی فکر نمی کنند . هزاران عیب روی دخترها می گذارند ولی خودشان اگر منصفانه به خودشان نگاه کنند همان عیبها را دارا می باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
در قیاس با تاثیر منفی که خانم های متاهل و عموما دارای زندگی ناموفق بر همجنس های خودشون (حتی دوستان صمیمی) میذارن صفر هم به حساب نمیاد.
بك دختر مجرد
تا جووني و شور داري دلت ميخواد اولش به استقلال مالي و شخصي برسي كه مجبورت نكنن با هركي خانواده ميگه ازدواج كني و از طرفي زير سلطه همسر هم نباشي
وقتي به ثبات ميرسي ديگه سنت بالا رفته ولي سرد نيستي بلكه هر اقايي تو محل كار و اينور و اونور ، ميگه بيا با من باش نيازهاي جنسيتو رفع كنم و برو دنبال كارت
تجرد دخترها دو تا نشكل بزرگ داره١- مادر نميشي ٢- بهت به چشم طعمه نگاه ميكنن
دوستاي متاهلت هم بخاطر تنوع طلبي مردها، ارتباطشونو باهات قطع ميكنن تا بدون ريسك زندگي كنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
حالا نیازها رو کجا رفع میکنی ؟
قوانین ازدواج مثل مهریه و نفقه و این حرفها مرد را تبدیل به موجودی منفعل و مذبوح در برابر زن میکند و این را هم مزید بر علت پول پرستی افراطی خانمها کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
مرد بی اراده و بی مسئولیت
سنتها دارن از بین میرند ولی مدرنیته هم اصلن جایگزین نشده و با مقاومتهای شدیدی مخصوصن از طرف دولت روبرو هست. باید زمان بگذره تا مشگل حل بشه.
پسره میخواست هر صفت بدی داشته باشه فقط پولدار باشه کافیه.
دیگه تناسب زوجین از بین رفته و زیباترین دخترها را در کنار همسرانی میبینید که هیچ تناسبی باهاشون ندارند
اینها را که گفتید مربوط به کی بود؟ تا آنجایی که من می دونم دخترهای خوبی هستند که چون پدرشون کارمند ساده است یا کارگره یا خونه بزرگی ندارند یا مستاجر هستند معمولا پسرها رغبیت برای ازدواج نشان نمی دهند یعنی اصلا سراغ این دخترها نیم رند پسرها می رند سراغ دختری که خودش کار می کنه پول در می اره پدرش هم پولداره بعد توقع دارند طرف دخترش را بدون کوچکترین توقعی به اینها بده اصلا باغث شرمساری شده که پسرها دنبال پدرزن پولدار می گردند یا کسی که به یک جایی وصل باشه که بتونند از رانتش استفاده کنند
گذشته از بحث مشکلات اقتصادی و بساری از مشکلات دیگر که در حال حاضر وجود دارد من به عنوان یک پسر مجرد یک سوالی را از خانم ها دارم
آیا خانمی که میگوید چرا پسرها قبل از ازدواج آزاد هستند چرا ما دخترها نباید باشیم یا حق طلاق و حضانت فرزند میخواهد و یا به عبارتی تمام حقوق زن غربی را میخواهد آیا حاضر است مانند زن غربی مهریه نگیرد و ماشین و مسکن نخواهد و یا پس از ازدواج پا به پای مرد کار کند و در مخارج زندگی هم با مرد شریک شود یاخیر
مشکلی که خیلی از خانم ها دارند (البته خیلی ها این مشکل را ندارند) اینست که آزادی زن غربی و رفاه زن سنتی را میخواهند
پاسخ ها
خانم متاهل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
آخه برادر من ، وقتی ازدواج شده ازدواج با پسری که انقدر بزرگ شده که پدر و مادرش دیگه قادر به نگهداریش نیستند، این چه تصوری است که شما دارید.
روباهو گفتن شاهدت كيه گفت دمم
اگه سن بالا بره دیگه انگیزه کم میشه
ازدواج دیگه قدیمی شده مثل تلویزیون سیاه و سفید
شما چطور می توانی با شخصی زندگی کنی

که اصلا رفتارها و اخلاقهای دو نفر مثل هم نیست
برخلاف تصور غالب افراد، تعداد پسران متولد شده در یک جامعه آماری در سال؛ پنج یا شش درصد بیشتر از دختران است
من 5 دقیقه وقت گذاشتم و متنی نوشتم و منتظر جواب بودم. خیلیم برام مهم بود. درد دل بود.
نداشتن امید به آینده، شب میخوابی صبح بیدار میشی میبینی آب و برق و گاز و لبنیات و نون و مسکن و کرایه تاکسی و .... گرون شده، حالا جرات میکنه آدم بره زن بگیره? بخدای احد و واحد قسم ملت تو همین خرج زندگی مجردی موندن بعد برن زن بگیرن? کاری به توقعات و زیبایی طرفین و سطح خانوادگی و .... ندارم، همش درست، ولی وضع ناپایدار اقتصادی و بر نیومدن از پس هزینه های سنگین زندگی بزرگترین ترس برای ازدواجه، با گشت ارشاد و بگیر و ببند هیچی حل نمیشه و فقط تنفر مردم از پلیس و ... بیشتر میشه، باید فکری به حال رفاه اقتصادی مردم کرد نه فقط تشویق کلامی به ازدواج و بازی با عقاید مردم که ازدواج سنت پیغمبره و اگه ازدواج نکنید نصف دینتون کامل نمیشه و .... بجای این حرفا باید اوضاع اقتصادی مردم رو بهبود داد، امید به آینده ایجاد کرد، آرامش فکری ایجاد کرد و....
J
به قران به پیر به پیغمبر ازدواج خوب نیست بابا فایدش چیه؟؟؟؟؟؟؟که چی بشه؟؟؟
وقتی ازدواج برای دختر خانم های ایرانی شده نشان دادن همسرشون به دوستان و فامیل و پز دادن
سلام عضوکانال باستاره ها بشید
من خودم 14 سال با يك زن ايراني زندگي كه چه عرض كنم خون دل خوردم و بعد از 14 سال به بن بست رسيدم و با دادن نصف مهريه اش طلاقش دادم و الان نفس راحتي مي كشم و از ازدواج مجدد با زنان ايراني توبه كردم و مصمم هستم بعد از عيد 96 به باكو رفته و از اونجا ازدواج كنم
سلام خو ب هستین من اثلا از ازدواجم راضی نیستم
با این وضع زندگی به نظر بعضی ها معنی نداره ولی هرکس میتونه دوباده شرو کنی
حالا اومدیم و ازدواج کردیم ،ادای بش شیرینت بعدش میشه دعوا و خیانت
اولا پدر و مادران فرزندان بهانه هستند خیلی از سخت گیریهای ازدواج جوانان ارزوهای خود والدین هست
به نظر من سن ازدواج هرچه پاینتر باشه خیلی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
افرین
ازدواج شده مثل معامله بورسی ها هرکسی برای سهم بیشتر چونه میزنه
ازدواج سنته اره واقعا ازدواج مربوط به اون دوره بوده نه مربوط به ما
همین ا که دم از ایمان میزنند یک مشت دختر مو بده بیرون را می خواهند اشکال ندارد میگذرد و میرود .........
سلام دوستان من اولم مثل شما بودم اصلانمیتونسم ازدواج کنمرفتم پیش ی خانم 50ساله برام سرکتاب گرفت دعام داد الان دوساله ازدواج کردم
متاسفانه بیشتر پسر های خوب از لحاظ مالی مشکل دارن اگه یکم انتظارات بیاد پایین همه چی حله دخترا انتظار دارن که از اول زندگیشون همه چی رو داشته باشن وقتی درک درست از زندگی نداشته باشیم همینه نتیجش.
بیست سال دیگه تعداد آدم هایی که مجرد زندگی میکنن بیشتر از متاهل ها میشه در ایران
منم ی پسر مجرد
ازدواج کردن راحته.ولی بعدش مشکله
من خودم مردم 30 سال
واقعیتش انتظارات و توقعات هم دختر و هم خانوادشون رفته خیلی بالا..
ازدواج با پول بابایی
من که میخواستم ازدواج کنم ولی دختری که بهم بخوره هنوز پیدا نکردم
با سلام و احترام
ازدواج سر منشا خوشبختی و به کمال رسیدن زوجین می باشد.فقط باورهاتون رو باید بسازید.
ازدواج واقعا دیگه معضل شده زن گرفتن یجور نگرفتن یجور
چ لزومی داره برای ازدواج محدوده سنی در نظر بگیریم
به نظر من دخترهای ایران به طرز وحشتناکی مادیات و پول واسشون مهمه
به نظر من دخترها خیلی مقصرن چون همه شون میگن ما کم توقعیم ولی دروغ میگن
همسان گزینی
آقا اینقد حسرت ازدواجو نخورید
والا ما پسرا فقط دنبال یه دختر وفادار و بساز هستیم
ازدواج خوب ولی اگ مشکلی نداشته باشی توزندگی
ازدواج خوب ولی اگ مشکلی نداشته باشی توزندگی
ازدواج خوبه ولی کبوتر با کبوتر باز با باز
مشکل پول نیست به نظرم مورد مناسب پیدا نمیشه خودمن 36سالمه ن پول برام مهمه ن ظاهر انقد بلکه میخام با کسی ازدواج کنم که با معیارهای دلم همخانی داشته باشه شاید تا الان بااین سنم 3یا4مورد بوده که همونهایی بودن که من میخواستم اما اونا نیومدن جلو.
سلام به همگی به نظر من اصلا مشکل پول نیست برای ازدواج مشکل تغییر در فرهنگ ما هست
من 25سالمه ومجردم بابام روزی صدباربهم سرکوفت میزنه که بقیه ازدواج کردن توپیرشدی موندی مگه دسته منه
والا یه پسری که شرایط مناسبی داشته باشه برای ازدواج انقدر خودشو میگیره کلاس میذاره برای دختر که نگو.بعدم باید یه جایی باشه که این دختر و پسرهایی که قصد ازدواج دارند رو با هم آشنا کنه.
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
به این دلیله که شما خانم ها معیارهاتون رو فقط به پول محدود کردین از ماست که بر ماست
به نام خدا
با سلام
دختر خانم ها توقعاتشونو بیارن پایین فک نمسکنم مشکل باشه آقا سر ها هم عقلشونو سلیم کنن چشم بسته مهریه قبول نکنن دخر خانم ها هم بدونن پسری که شرایط غیرر معقولی رو ک طرف مقابل قبول میکنه مرد زندگی نیست و دختر خانومی هم ک مهریه بالا رو معیار قرار میده زن زندگی نخواهد بود.
بنده 30 سالمه و اخرین خواستگاریم همچی خوب بود رو مهریمه مشکل داشتم یعنی در توانم نبود اگر بود اونقد ک گفتن نمی کردم چون هم به بقی جووونای کشورم خیانت کرد چون راه رو واس بقیه بستم و هم به فرزندانم چون بعد مرگ شوهر اولین سهم الارث مربوط به مهریه خانم میشهاگ بالا باشه دیگ به بچه هاتو چیز نمیرسه.
التماس دعای خیر
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
تنغغغغغغغغغغغغغغ
ازدواج نیازمند زیرسازی قوی و قابل اعتماد از حیث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است- ما در جامعه ای هستیم ک طی زمان نتوانسته خود را با دگرگونی وقف دهد و اینست مشکل اصلی ما
فرهنگی
من یک مدت زیاد خواستگاری میافتم. همه دخترها ازدواج رو یک معامله میدیدند. خسته شدم و کم کم بیخیال شدم.
سلام همه که مثل هم نیستن من اصلا از مهریه خوشم نمیاد و هیچ وقتم نمیگیرم
باسلام . تمام مشکلات ازدواج از پرتوقعی دو طرفه
مجردتاپایان عمر
وقتی مسکن پوشاک و خوراک که نیازهای اصلی برای یک خانواده هست نباشد خب چطور میشود ازدواج کرد من اگر خواسته باشم در ۲۷ سالگی به دنبال کار باشم (بعد از ۴ سال تحصیل دانشگاهی و ۲ سال خدمت سربازی) و کار مورد نظر نباشد مجبور به کار های که مهارت آن راندارم مشغول به کار شوم و ۳ تا ۵ سال را وقت برای مهارت در این شغل بگذارم تا آن را یاد بگیرم در صورتی که حقوق یک کار آموز را دریافت میکنم در سن ۳۲ سالگی باید برای پس انداز و جمع آوری سرمایه ی مناسب برای ازدواج باشم و شما فکر میکنید چند سال زمان خواهد برد تا از صفر شروع کرد ودر سن ۴۰ سالگی آیا میتوان از عهده ی مخارج یک خانواده حداقل ۳ نفره بدون هیچ پشتوانه مالی بر آمد ؟! و ناچارا باید به دنبال شغل های دوم و سوم هم بود و در شبانه روز ۱۸ ساعت کار کرد و شاید باورتان نشود کسانی را میشناسم که در ۲۴ ساعت ۲۲ ساعت کار میکنند و حتی روزهای تعطیل را هم سر کار هستند آیا شما از ازدواج ترسی ندارید با این شرایط ؟!!
مشکل تنها دختر ها و پسرها نیستن...
وضعیت اقتصادیت خوب نباشه چه دختر چه پسر ازدواج نمیتونی بکنی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر