بازدید 7233
از بی تفاوتی مسئولان تا شرایط سخت طبیعی؛

همه چیز برای افزایش آتش سوزی در جنگل های «هَلیَک» فراهم است

همچنان و در برابر دیدگان مردم و مسئولان شهرستان چالوس، ده ها هکتار از جنگل های مکارود مرزن آباد در آتش می سوزد و همه نیروهای امدادی نیز با وجود آمادگی کامل توان مقابله با آتش را ندارند. آتشی که گفته می شود 3 روزی هست دامن جنگل های این منطقه را گرفته و مسئولان ضمن امتناع از اعزام بالگردهای آب پاش، امیدوارند امشب بارش باران بار سنگین مسئولیت را از دوش آنها بردارد.
کد خبر: ۶۴۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲ 18 November 2016

همچنان و در برابر دیدگان مردم و مسئولان شهرستان چالوس، ده ها هکتار از جنگل های مکارود مرزن آباد در آتش می سوزد و همه نیروهای امدادی نیز با وجود آمادگی کامل توان مقابله با آتش را ندارند. آتشی که گفته می شود 3 روزی هست دامن جنگل های این منطقه را گرفته و مسئولان نیز ضمن امتناع از اعزام بالگردهای آب پاش، امیدوارند امشب بارش باران بار سنگین مسئولیت را از دوش آنها بردارد.

به گزارش «تابناک» بر اساس خبرهای رسیده از مرزن آباد شهرستان چالوس، هم اکنون سطح وسیعی از جنگل های کوهستانی و صعب العبور مکارود مرزن آباد در ضلع جنوب غربی پیله‌کوه در آتش می سوزد؛ آتشی که اهالی منطقه می گویند 3 روزی هست که ادامه دارد و کسی توان مقابله با آن را ندارد.

آنچه در رابطه با آتش سوزی گسترده منطقه مرزن آباد شهرستان چالوس رسانه ای شده است و اهالی منطقه به آن اذعان می کنند حاکی از آن است که مسئولان استانی و شهرستانی در ابتدای شکل گیری حریق آنچنان که باید و شاید اقدام شایسته ای برای مهار آتش و ممانعت از توسعه آن انجام ندادند و همین موضوع زمینه افزایش حجم آتش سوزی را فراهم کرد و تا کنون نزدیک به 12 هکتار از جنگل های این منطقه در آتش سوخته است.

توضیح بیشتر اینکه در گزارش های به دست آمده از اهالی منطقه آنها بر این موضوع تأکید داشتند که به رغم اطلاع رسانی مردمی نسبت به وقوع آتش سوزی در منطقه مذکور مسئولان اقدام قابل ذکری برای مقابله انجام ندادند و در حالی که در همان روز اول با ارسال یک بالگرد آب پاش به منطقه امکان اطفای آتش به راحتی ممکن بود، یگان حفاظت استان مازندران اعلام می کند به دلیل شرایط بد آب و هوایی و احتمال وقوع بارندگی امکان اعزام بالگرد به منطقه وجود ندارند.

اکنون و پس از 3 روز از آغاز آتش سوزی و با وجود اعزام نیروهای امداد و نجات، هلال احمر، منابع طبیعی، آتش نشانی، حفاظت محیط زیست و مردم محلی تاریکی هوا، وزش شدید باد، صخره ای بودن منطقه، وجود حیوانات درنده و... اجازه هرگونه اقدام مقابله ای را با سختی همراه کرده است.

در این باره یکی از اهالی روستای طویر مرزن آباد به «فارس» گفت: از روز سه شنبه این آتش سوزی آغاز شده و مسئولان در پاسخ به درخواست اهالی مبنی بر اعزام بالگرد آب پاش تنها قول می دهند و اقدامی جدی برای خاموش کردن آتش وجود ندارد.

جدا از وزش باد و نبود یک اقدام عملیاتی مناسب برای خاموش کردن آتش آنچه که به نظر می رسد در تشدید آتش سوزی موثر است، خشکی درختان و گیاهان کف جنگ آن هم در فصل پاییز است؛ موضوعی که «مهرداد خزایی» رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس نیز آن را تأیید کرد و گفت: به‌دلیل اینکه در این منطقه جنگلی برداشت وجود نداشته چوب‌های خشک فراوانی در کف جنگل ریخته شده است که سبب دامن زدن به این آتش‌سوزی شد.

«خزایی» در مورد عملکرد ضعیف مسئولان در برخورد با این آتش سوزی نیز گفت: متأسفانه با وزش بادی که امروز در منطقه رخ داد شدت آتش سوزی در این مناطق جنگلی بیشتر شد که نیروی انسانی توان خاموش کردن آتش را ندارد.

این مقام مسئول در باره شرایط حاکم بر مکان آتش سوزی ادامه داد: مهار آتش سوزی در منطقه هَلیَک به دلیل شیب 100درصدی و پیاده روی 5 ساعت زمان می برد. با اینحال نیروهای مختلف منابع طبیعی و محیط زیست به منطقه اعزام شدند اما توان مهار آتش وجود ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن تأیید عدم ارسال بالگرد برای خاموش کردن آتش اضافه کرد: در صورت بهبود شرایط جوی برای خاموش کردن آتش فردا صبح یک فروند بالگرد به منطقه اعزام خواهد شد ولی ما پیش بینی می کنیم با بارش باران آتش خاموش شود.

البته آتش سوزی مذکور تنها جنگل سوزی شهرستان چالوس در سال جاری نیست و پیشتر نیز در خبرها آمده بود که حدود 10 هکتار از جنگل های منطقه ورگاویج چالوس به دلیل دفن غیر اصولی زباله و عدم رعایت نکات ایمنی طعمه حریق شد.

فارغ از شهرستان چالوس در تابستان سال جاری بسیاری از مناطق جنگلی کشور در رشته کوه البرز و زاگرس دچار آتش سوزی جزئی و یا گسترده شدند که در همه آنها همچون آتش سوزی حال حاضر مرزن آباد نبود بالگرد آب پاش دلیل اصلی توسعه آتش عنوان شده بود.

وقوع چنین آتش سوزی هایی که در یک بازه زمانی کوتاه حجم بالایی از سرمایه های طبیعی کشور را در برابر دیدگان مردم و مسئولان نابود می کند، بی شک زنگ خطر دیگری است تا نشان دهد، برای حفاظت از منابع طبیعی رعایت مواردی مثل نظارت و پیشگیری و درمان سریع و موثر آتش سوزی بیش از پیش باید مورد توجه مسئولان باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
هاها جک جالبی بود، بجای کلمه مسئول از ... استفاده کنید
امادگی کامل کدومه یه کشور عقب افتاده امادگیش کجا بود
در محلی که زمین برای ساخت ویلا متری چند میلیون است جنگل ودرخت به چه دردی می خورد بهتر است بسوزد تا جا باز شود وتهرانی ها مجبور نباشند تا شمال بروند به ویلا هایشان بلکه ویلایشان همین دم دستشان باشد
چرا برای مسوولان مزاحمت فکری ایجاد میکنید
بزارین جنگل بسوزه مهم نیست.الان کل زیرساخت‌های مملکت و توجه مسوولان. معطوف به پیاده روی اربعینه
مسول که نداریم.بسوزه هم مهم نیست خوب باز هم لونه سازی میشه ودیگه درخت ها هم راحت از بین رفته.
میخاند بسوزه که بعد به اسمه زمین مسکونی بفروشنش ،لطفا پخش کن و پیگیر باشید
کاش این مسئول محترم نیز تو درختها می سوخت.
احتمال عمدی بودن آتش سوزی میره چون این فصل ، بارندگی و رطوبت بالاست
طبق فرمایشات ریاست محترمه سازمان محیط زیست : "تا وقتی داعش هست گردو خاک داریم".

احتمالا این سخن برای وضعیتهایی همچون آتش سوزی و یا سیل و مهمتر از همه خشکسالی هم کاربرد خواهد داشت.
بله دیگه
اینهمه جنگل داریم اونم بابت اتش سوزی از دستش بدیم
حیف تهران که اونهمه باغ و جنگل هاش جاشو داده به برج هایی که خونه سازی کنن برای کسایی که طمع بالاشهر نشینی دارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار