بازدید 11601

رمزگشایی از جعبه سیاه ترامپ برای برجام

چنان که ترامپ گفته است توافق با ایران بدترین توافقی بوده است که آمریکا تا کنون مذاکره کرده. اما آیا اکنون او سعی خواهد کرد تا توافق تاریخی با ایران را لغو کند؟
کد خبر: ۶۴۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ 17 November 2016
چنان که ترامپ گفته است توافق با ایران بدترین توافقی بوده است که آمریکا تا کنون مذاکره کرده. اما آیا اکنون او سعی خواهد کرد تا توافق تاریخی با ایران را لغو کند؟

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از CNN، توافق سال گذشته بین ایران، آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، روسیه و چین در کانون سیاست خارجی اوباما بود. آمریکا می گفت که این توافق در جهت بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی است.

قدرت های غربی موافقت کردند تا تحریم های مالی را بردارند. رهبران اروپایی بیش و پیش از همه خواهان بهبود رابطۀ تجاری با ایران بودند، کشوری که از لحاظ اقتصادی دارای منابع غنی نفت و گاز است و از جمعیت جوان و رو به رشدی برخوردار است.

در طول کمپین انتخاباتی ترامپ، او گفت که توافق صورت گرفته "150 میلیارد دلار به ایران بازگردانده است و هیچ چیز نصیب ما نشده – این به عنوان بدترین قراردادی که تا کنون مذاکره شده، در طول تاریخ ثبت می شود." هیچ کسی چک میلیارد دلاری برای ایران ننوشته ، اما بنا بر تخمین های کاخ سفید، آمریکا حدود 50 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شدۀ ایران را آزاد کرده است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا چیز زیادی در مورد برنامه اش برای توافق هسته ای ایران نگفته است. در اینجا سه سناریو بیش از همه محتمل است:

1. آمریکا توافق را لغو کند

اما این قرار داد بین ایران و آمریکا نیست و یک رئیس جمهور به تنهایی نمی تواند قرار داد را لغو کند.

2. ترامپ مردم را در شک و تردید نگه دارد

با توجه به اینکه اروپایی ها چشم به بازار عالی ایران دارند و حتی شرکت های آمریکایی نظیر بوئینگ هم نمی خواهند فرصت های تجاری با ایران را از دست بدهند، تصمیم برای لغو توافق برای ترامپ، تصمیم ساده ای نخواهد بود.

3. کنگره دوباره وارد کار شود

امکان دارد که کنگره آمریکا بخواهد دوباره تحریم هایی را بر علیه ایران وضع کند یا تلاش برای لغو توافق نماید. در این صورت باید دید که واکنش ترامپ در مقابل کنگره چه خواهد بود و آیا چنین اقداماتی بر علیه ایران را وتو می کند یا خیر.

در حال حاضر تهران باید منتظر بماند تا ببیند کدام یک از سناریو ها اجرا می شود. این در حالی ست که روابط تجاری ایران با اروپا، روسیه و چین در حال قدرت گرفتن است و اروپایی ها واقعاً دوست ندارند رابطۀ تجاری خود با ایران را از دست بدهند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار