بازدید 13465

استفساریه قانون انتخابات؛ از شائبه محدود سازی شورای نگهبان تا شفاف‌سازی

کد خبر: ۶۴۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 16 November 2016
پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و از زمان آغاز مجلس دهم، نمایندگان درگیر طرحی با عنوان طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند، این طرح بعد از بروز اتفاقاتی در زمان برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزیر کشور و برنامه ریزی برخی از نمایندگان مجلس کلید خورد.

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در 27 مرداد ماه مجلس از سوی مجلس به تصویب رسید که در آن آمده بود که  «پس از اعلام نظر قطعی، شورای نگهبان در مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخاب او با رای سالم مردم، این شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانجه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی اعتبار نامه‌‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

پس از ارسال این طرح به شورای نگهبان، اعضای این شورا با برخی از مفاد طرح به علت مغایر آن با قانون اساسی مخالفت کردند. شورای نگهبان اعلام کرد که محدودسازی بازه نظارت شورا به زمانی معین مغایر با اصل 99 قانون اساسی است.

شورای نگهبان بعد از بررسی این طرح در جلسه مورخ 17/6/1395 اینگونه اظهار می‌دارد: «محدود کردن حق اظهارنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مغایر اصل 99 قانون اساسی‌ و نظریه تفسیری آن شناخته شد. همچنین استفساریه مذکور از این جهت که ظاهراً سلامت رأی را مفروغ‌عنه فرض نموده و مرجع تشخیص این امر را تعیین نکرده است، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.»

حال بار دیگر این طرح از سوی شورای نگهبان رد شده است.در این راستا تعدادی از نمایندگان مجلس به بررسی ابعاد مثبت و منفی طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته اند.

 استفساریه قانون انتخابات برای کاهش اختیارات شورای نگهبان نیست/طراحان برای تعیین تکلیف طرح جلسه ویژه برگزار کنند

عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند بررسی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات در مجلس، گفت: به نظر من در کل نظر نمایندگان مجلس در این رابطه مطلوب است، اما باید در این رابطه دقت و برنامه ریزی صورت گیرد.
عبدالکریم حسین زاده

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه طراحان و حامیان طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات به دنبال محدود کردن اختیارات شورای نگهبان نبودند، افزود: هدف نمایندگان از مطرح کردن این طرح شفاف سازی مسائل پیرامون انتخابات بود، نه اینکه بخواهند حوزه اختیارات شورای نگهبان را کاهش دهند.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون انتخابات برای ساماندهی محدوده زمانی مدیریت های انتخاباتی است، از طرف دیگر این طرح استفساریه با هدف کاهش و مقابله با تبلیغات سوء و هجمه دشمنان تدوین شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: به نظر من برای تعیین تکلیف آینده طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات، باید طراحان و تدوین کنندگان جلسه مشترکی را برگزار کنند، تا در این حوزه تصمیم واحدی اتخاذ شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مغایرت طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات با سیاست های کلی انتخابات، گفت: من مغایرتی را در این حوزه مشاهده نکردم، حال در صورتی هم که چنین مسئله وجود داشته باشد، باید در کمیته طراحان، این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.

استفساریه قانون انتخابات با اصول قانون اساسی مغایر است/طرح استفساریه در روند برگزاری انتخابات مشکل ایجاد می‌کند

سیدحسین نقوی حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند بررسی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات در مجلس، گفت: من به شخصه به این طرح استفساریه رأی مثبت ندادم، چون این طرح را مغایر با اصول متعدد قانون اساسی می دانستم.
سید حسین نقوی حسینی

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به نظر من تصویب طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات، در روند اجرا و برگزاری انتخابات مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات با نظارت استصوابی شورای نگهبان مغایرت دارد، افزود: به نظر من نمایندگان مجلس به جای اصرار بر مصوبه قبلی خود، نسبت به اصلاح آن اقدام کنند تا نظر شورای نگهبان در این عرصه تأمین شود.

نقوی حسینی با اعلام اینکه طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات با سیاست های کلی رهبری در حوزه انتخابات مغایرت دارد، تصریح کرد: این طرح علاوه بر مغایرت با سیاست های کلی، با اصل 110 قانون اساسی نیز مخالف است.

وی افزود: در شرایط کنونی بهترین راه کار در رابطه با طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات، اصلاح آن است تا شورای نگهبان آن را تأیید کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: البته در شرایط کنونی برداشتی از رویکرد نهایی مجلس برای تعیین تکلیف طرح اصلاح قانون انتخابات ندارم و مشخص نیست که نمایندگان با این طرح چگونه برخورد می کنند.

مجلس بر تصمیم خود بر طرح اصلاح قانون انتخابات ایستادگی می‌کند/طرح استفساریه مغایر با سیاست های کلی انتخابات نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند بررسی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات در مجلس، گفت: به نظر من نمایندگان مجلس بر تصمیم خود بر طرح اصلاح قانون انتخابات ایستادگی کرده و این طرح برای تأیید به مجمع تشخیص مصلح نظام ارسال می شود، از این رو مجلس اصرار دارد که این موضوع برای تعیین تکلیف به مجمع ارسال شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اصلاح قانون انتخابات بسیار ضروری است، زیرا زمانی که صلاحیت کاندیدایی در عرصه انتخابات از سوی شورای نگهبان تأیید شد، ابطال رأی وی بعد از برگزاری انتخابات، باید از سوی نمایندگان مجلس صورت گیرد و قانون اساسی چنین اختیاری را به نهادهای دیگر نداده و تنها این وظیفه برعهده مجلس است، مگر حکم حکومتی رهبری که همه از آن تبعیت می کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هیچ قانونی حتی طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات عطف به ماسبق نمی شود، مگر آن که در قانون به صراحت ذکر شده باشد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مغایرت استفساریه مجلس با سیاست های کلی انتخابات، گفت: از طرف دیگر به نظر من طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات مغایر با سیاست های کلی نیست.

مجلس نباید بر طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات اصرار کند/طرح عملکرد شورای نگهبان را محدود می کند

محمدعلی پورمختار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند بررسی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات در مجلس، گفت: من به شدت مخالف تصویب طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات هستم، زیرا این طرح در شرایط کنونی عملکرد و فعالیت شورای نگهبان را محدود می کند.

طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مغایر با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات است

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مغایر با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات است، ادامه داد: با توجه به اینکه این سیاست ها از سوی مجمع تشخیص مصلح نظام تدوین و به تأیید رهبر معظم انقلاب می رسد، حال به فرض اینکه نمایندگان بر مصوبه قبلی خود اصرار کنند، طبیعتا اعضای مجمع باید با مفاد این مصوبه مخالفت کنند، زیرا این استفساریه مغایر با محورهای سیاست کلی ابلاغی رهبری است.

اصرار دوباره نمایندگان بر طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات اتلاف وقت پارلمان است

وی افزود: به نظر من اصرار دوباره نمایندگان بر طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلح نظام یک کار بیهوده است و تنها در این مسیر وقت پارلمان گرفته می شود.

پورمختار ادامه داد: به نظر من نمایندگان مجلس به جای اصرار بر مصوبه قبلی خود درباره طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات، باید نسبت به اصلاح این طرح اقدام کنند، تا طرح اصلاحی برای تأیید بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شود.

 نمایندگان بر استفساریه قانون انتخابات اصرارمی کنند/جایگاه قانونی برای ورود شورای نگهبان پس از تأیید انتخابات وجود ندارد

علیرضا رحیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند بررسی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات در مجلس، گفت: طرح استفساریه در ماه گذشته با رأی خوب و مثبتی ازسوی نمایندگان به تصویب رسید و این میزان رأی نشان دهنده موضع مجلس نسبت به حوزه نظارت شورای نگهبان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نمایندگان با تصویب طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات تعیین کردند که حوزه نظارتی شورای نگهبان تا زمان تأیید انتخابات بوده و بعد از تأیید، دیگر  برای ورود این شورا در حوزه رد صلاحیت ها و ابطال انتخابات در حوزه های انتخابیه وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: حال بعد از برگزاری انتخابات، اگر مدرک تخلفی از یک نماینده مطرح شد، آن مسئله باید در مجلس و در زمان بررسی اعتبارنامه های نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بعد از تصویب طرح استفساریه، شورای نگهبان این طرح را مغایر با قانون اساسی دانست، حال پیش بینی ما این است که نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار خواهند کرد و این طرح برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.

رحیمی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مغایرت طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات با سیاست های کلی انتخابات، گفت: به نظر من طرح تفسیری متضاد با سیاست های کلی انتخابات نمی آید، زیرا یکی از محورهای سیاست های کلی، التزام به قوانین انتخاباتی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر