بازدید 25374

هیچ مسئولی در جریان به آتش کشیدن چادرهای بی خانمانان نیست!

«به آتش کشیدن چادرهای تعدادی بی خانمان در شهر قدس در غرب تهران، آن هم توسط مأموران و بدون توجه مسئولین دولتی»؛ خبری کوتاه که بازتابی گسترده در شبکه های اجتماعی داشت، ولی با واکنش هیچ مسئولی مواجه نشد. پیگیری‌های تابناک خبر از صحت ماجرا دارد؛ اما اینکه مسئولان در جریان آن بود‌ه‌اند یا اینکه آتش افروزان به چه سازمانی مرتبط بوده‌اند، مشخص نیست.
کد خبر: ۶۴۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳ 15 November 2016
از کپرنشین‌ها باید گفت یا از جدال‌های جمعیت خیریه امام علی و مسئولان شهرستان قدس، هر دو قصه‌ای است طولانی، هر دو شنیدنی و تأمل برانگیز، از کپرنشین ها شروع می کنیم.

به گزارش «تابناک تهران»، طی روزهای گذشته، خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و بازتاب وسیعی یافت که حکایت از آتش زدن چادرهای کپرنشینان در غرب تهران داشت. به این صورت که یک سازمان خیریه گزارش داد: "ماموران و سربازان" برای دور کردن کپرنشینان از اطراف شهر قدس در غرب تهران، تعدادی از چادرهای آنان را آتش زده‌اند.

«جمعیت امام علی» که در زمینه آموزش کودکان محروم از تحصیل کپرنشین منطقه فعال است، می‌گوید برای خراب نکردن چادرها با نهادهای دولتی وارد مذاکره شده اما فایده‌ای نداشته است. این سازمان خیریه گفته: "کودکان این منطقه از حداقل حقوق خود از جمله داشتن شناسنامه و حق تحصیل محروم‌اند و از طریق زباله‌گردی و کار در خیابان ارتزاق می‌کنند."

گردش این خبر در شبکه های اجتماعی به حدی بود که شبکه‌های خبری فارسی زبان ماهواره‌ای نیز به این خبر پرداختند و بی بی سی فارسی با انتشار آن در کانال تلگرامی خود به وسعت اطلاع رسانی آن افزود اما متاسفانه نه مسئولان جمعیت امام علی و نه مسئولان و فرمانداری شهرستان قدس واکنشی به آن نشان ندادند.

تابناک به دلیل وجود دو موضوع سوال برانگیز در این باره تصمیم گرفت تا پیگیری‌هایی را در این باره انجام دهد؛ نخست آتش زدن چادرها توسط ماموران، در حالی که مشخص نبود این مأموران و سربازان چه کسانی بودند و دوم رایزنی‌های ادعایی جمعیت امام علی(ع)، در حالی که مشخص نبود این رایزنی‌ها با کدام نهاد دولتی و به چه صورت بوده که به نتیجه نرسیده و در نتیجه آن، به جای کمک به عده ای بی‌پناه، چادرهایشان نیز به آتش کشیده شده است.

پیگیری‌ها نشان داد ظاهرا اين کپرنشینان حداقل ٢٠ سال است در اين بيابان‌ها زندگي مي‌کنند. بالاي معادن شن و درست وسط بيابان خدا. روبه‌روي قبرستان بعد از جاده خاکي شهری ساخته‌اند، اما نه با سنگ و آجر و همراه با شاخصه های شهری مانند کوچه و خیابان که با چادر، حلب و شاید ایرانیت.

با بچه‌های بی‌هویت که نه شناسنامه‌ای دارند و نه مدرکی از وجودشان در این دنیا می‌توان یافت. آنهایی که پیشه‌شان فقیری است؛ این نامی ا‌ست که خودشان روی تکدی‌گری گذاشته‌اند. البته برخی‌هایشان هم هنرمندند؛ همان نوازنده‌های سرچهارراه‌ها. با این یادآوری که بسیاری از مردان ساکن این کپرها معتادانی‌ هستند که زنان و فرزندانشان نان آورشان شده‌اند. خرجشان را می‌دهند.

دیروز خبر آتش سوزی دوباره کپرهای ایشان بود. به سراغ جمعیت امام علی رفتیم تا از شرایط این منطقه بیشتر بشنویم. طراوت مظفریان، یکی از خیرین جمعیت امام علی که این بیابان را ته دنیا می‌داند، درباره کپرنشینان هفت جوی گفت: «روستاي هفت‌جوي مابين قلعه‌حسن‌خان و شهريار واقع شده؛ درست چسبيده به کارخانه لبنيات دامداران و نرسيده به کلانتري. بايد از بين قبرستان هفت‌جوي رد شوي تا به کپرهايشان برسي. اکثر اين افراد بلوچ هستند که مدت‌ها پيش به شمال ايران مهاجرت کرده‌اند و حالا به تهران آمده‌اند. عمده‌شان یا متکدی و یا نوازندگان دوره‌گرد هستند. هيچ‌کدامشان شناسنامه ندارند، نه خودشان نه بچه‌هاي کوچکشان.»

وی افزود: «مدتها با ارگان‌های مختلف شهرستان مذاکره و حتی نامه نگاری کردیم تا امکانات رفاهی در اختیار این کپرنشین‌ها بگذاریم، اما هیچ کمکی به ما نشد. در طول چند هفته گذشته قبل از این آتش‌سوزی هم افرادی با لباس شخصی به این منطقه می‌آمدند و این کپرنشین‌ها را تهدید می‌کردند که اگر از این منطقه نروند، چادرهایشان به آتش کشیده می‌شود. اهالی این چادرها می‌گفتند که همراه این تهدید کنندگان سرباز هم بوده، اما از چه ارگانی، نمی‌دانند!»
 
 
البته پیگیری‌های ما برای دسترسی به نام افراد و ارگان‌هایی که با آنها در رابطه با این کپرنشینان صحبت شده و هیچ تأثیری نداشته، بی‌نتیجه ماند و مسئولین جمعیت امام علی همکاری های لازم را انجام ندادند.

محسن ضرغام، که تا سه هفته پیش فرماندار شهر قدس بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره اقدامات و نامه نگاری‌های این جمعیت به فرمانداری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «تا زمان مسئولیت من، از جمعیت امام علی(ع) هیچ‌گونه درخواست یا نامه‌ای برای رسیدگی به وضعیت این کپرنشین‌ها گزارش نشده است».

از سوی دیگر، سید علی اینانلو، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهر قدس نیز با تأیید سخنان فرماندار سابق مبنی بر عدم اطلاع رسانی جمعیت امام علی(ع) به فرمانداری، گفت: «مشکل اصلی درباره کپرنشینان هفت جوی این است که آنها از اتباع پاکستانی هستند که غیرمجاز از مرز سیستان و بلوچستان وارد کشور و در مناطق مختلف پراکنده شده و به شغل تکدی‌گری پرداختند و از ایرانیان بلوچ نیستند، اما تعداد کمی از این خانواده ها ایرانی هستند که اکثرا معتادند و متکدی».

اینانلو در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم جمع‌آوری این اتباع خارجی غیرمجاز، گفت: «بارها این اقدام انجام شده و اتباع به اردوگاه عسکرآباد ورامین فرستاده شدند، اما بعد از چند روز، دوباره شاهد بازگشت آنها به منطقه بودیم. حالا مشکل کجاست، نمی‌دانیم! البته پراکنده بودن این افراد در شهر هم باعث شده جمع آوری یک جای آنها کاری مشکل باشد».

وی افزود: «فرمانداری نسبت به افرادی که باعث آتش‌سوزی این کپرنشین‌ها شدند، اطلاعات دقیقی ندارد. احتمالا مردمی بودند که از وجود آنها و مشکلات بهداشتی و امنیتی که این کپرنشین‌ها برایشان ایجاد می‌کنند، ناراحت هستند؛اما ما هنوز هم پیگیر این مسإله و دلایل آتش سوزی هستیم».

میترا قدیمی، معاون اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران، درباره پروسه جمع‌آوری این اتباع غیرمجاز پاکستانی و بازگشت دوباره آنها به خبرنگار ما گفت: «به علت مرزهای باز ما با افغانستان و پاکستان و وجود فقر، جنگ و ده‌ها دلیل دیگر، این اتباع بعد از بازگشت به کشورهایشان باز هم از طریق قاچاق‌برهای انسان در مرزها اقدام به ورود غیرمجاز به کشور کرده و سال هاست، این پروسه ادامه دارد. البته این موضوع تنها به کشور ما ختم نمی شود و تقریبا این روزها تمام دنیا با این پدیده رو به رو هستند».

اما گستردگی بازنشر این خبر که ظاهرا منشأ آن مسئولین جمعیت امام علی(ع) بوده‌اند، ایجاب می‌کرد که مسئولین شهرستان و استان برای پیگیری این خبر پیش‌قدم شوند که این گونه نشد. علاوه بر آن، وقتی از مسئولان جمعیتی امام علی(ع) درخواست کردیم درباره پیگیری هایشان شفاف سازی کنند، خودداری کردند. بماند که عدم اطلاع دقیق فرماندار فعلی و موکول کردن اظهار نظر در این خصوص به بررسی‌های بیشتر، می‌تواند حکایت از عدم تسلط وی به وقایع مربوط به شهرستان تحت اداره‌اش داشته باشد.

از سوی دیگر امکان شکل‌گیری چنین گروه‌های کپرنشینی در حاشیه شهرها، نشان از ضعف نظارت دولتی دارد و تأمل برانگیز است، چون جلوگیری از شکل‌گیری چنین گروه‌هایی می‌تواند از مشکلات بعدی نظیر اعتراض شهروندان یک محله و شهر و همچنین برخوردهای تنش‌برانگیز بعدی جلوگیری کند.

در پایان گفتنی است، «تابناک تهران» آمادگی دارد توضیحات نهادهای مسئول در این رابطه را در راستای تنویر افکار عمومی منتشر نماید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۲
درهيچ جاي دنيا اينطور نيست كه چند مليون اتباع خارجي غير مجار( و اكثرا مجرد) در كشور تردد و زندگي كنند. اين اتباع غير مجاز مشكلات مختلف امنيتي اقتصادي اجتماعي براي كشور به همراه دارند.بايد اتباع غير مجاز از كشور اخراج شده و از ورود مجددشان جلو گيري شود. بادي مجازات سنگين براي قاچاق بر ها در نظر گرفته شود. ورود اين افراد هم براي كشور مضر است و هم براي خودشان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
نبايد چادر اونا رو آتش مي زدند .
ترا خداجلوی این اتباع رابگیرید تامملکت بیش ازاین بدبخت نشود
بنده حدود یه سال پیش با بچه های جمعیت امام علی به این منطقه رفتیم و اتفاقا فرماندار و بخش دار اون منطقه و معاوناش همشون در جریان بودن !!!! حتی میگفتن یه بار هم خودمون (با دلیل مسخره جلوگیری از شیوع بیماری) چادر ها رو آتیش زدیم!!!!!!! بعد از اینکه دکتر بردیم و بچه های اونجارو ویزیت کردیم ، آقای بخشدار هم لطف کردن و با یه عکاس اومدن و آخرش عکس گرفتن. آخه تا کی دروغ ؟ مگه میشه اونجارو آتیش بزنن و فرماندار وبخشدار از قبل نفهمن؟؟؟ متاسفانه شما هم خودتون رو زدید به خواب
مشابه این اتفاق در دوران محمد رضا شاه پهلوی در خاک سفید افتاد و چه گروهها و افرادی که فریاد واویلا سر دادند و چه کارها که نکردند حالت چی؟
البته این سخنان فقط مقایسه اتفاق بود و نه تایید وجود این مناطق
قرار بود کوخ نشیتان کاخ نشین شوند مستضعفان از حمایت دولت وانقلاب بر خور دار شوند
بی وجدان ها چرا اینکارها را میکنید به جای کمک به همنوع.
خاک عالم بر سرتان خاک بر سر همتان. اینقدر انسان بودن مشکل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
جناب انصاری ظاهرا شما تا الان برخوردی با این عزیزانی که ازشون دفاع میکنید نداشتید، امیدوارم هرگز برای شما پیش نیاد اما اکه زبونم لال همین کپرنشینا به دختر و پسر شما تجاوز کنن که بارها این کارو کردن، اگه روده های بچه شما رو بخاطر هزار تومن بریزن کف خیابون و....... کلی خلاف دیگه بازم همینجوری دفاع می کنی ازشون؟؟؟
اول جادر میزنند بعد بلوک میچینند سپس برج میسازند و نمونه اش از فلکه سوم تهرانپارس شروع کردند و تا خاک سفید ساختند و سند هم گرفتند
فرض کنید اینها هم مسلمانان میانمار و یا از اهالی غزه هستند که حداقل داعش را تغذیه نمی کنند
دمشون گرم که اتش زدن
این رو مطمئن باشید، تا وقتی که حتی یک نفر در کشور خوشبخت نباشه، سایرین نمیتونند خوشبخت باشند، حتی اگر گنج قارون داشته باشند
بابا روی یزید را شما سفید کردید آنهم در هوای سرد
آخرالزمان است........
تابناک عزیز آتش زدن چادر کار درستی نیست ولی فکر نمی کنید به اندازه کافی اطراف کرج و تهران از مهاجرین پر شده باشد ؟ عزیز دل ! من ساکن یکی از شهر های ییلاقی اطراف تهران هستم . باورتان می شود که پای گدا های پاکستانی به اینجا هم باز شده ؟ آیا می دانید اینها با خودشان چقدر جرم و جنایت سوغات می آورند ؟ شبکه های مجازی و ماهواره روی عداوتی که با جمهوری اسلامی دارند این موارد را بزرگنمایی می کنند ولی مطمئن باشید خودشان با آن ظاهر بزک کرده و آراسته حاضر نبستند از 2 کیلومتری این افراد عبور کنند .
واقعا کار شهرداری عالی هست، آتش زدن چادر آن هم در ایام اربعین کاملا شبیه سازی می کند
الان اربعین مهم تره یا این انسانهای مفلس، بی چاره، بی خانمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا به چه چیزای کم اهمیتی !!!!!!!!!! گیر میدید ها
خاک تو سرتون کنند که اسم خودتون رو گذاشتین مسلمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اخي دلم سوخت
اینا ایرانین ببینین چه به سرشون اومده
اگه یه عربی تو اون سر دنیا بلایی سرش بیاد مسئولان ما ، پول زبان بسته مارا میبرند وخرجشان می کنند درحالی که همین کشور خودمون فقر غوغا میکنه.
یه گله ای هم از زائران حسینی و حجاج محترم دارم
به خدا دست این بیچاره هارو بگیرین هزاران بار ارزشش بیشتر از رفتن به حج و کربلاست. بیشتر این بیچاره ها بچه های زیر ۱۵ سالن
از اصل ماجرا که خبری نداریم . شبکه های احتماعی هم لزوما" عین واقعیت را نمی نویسند کما اینکه بار ها شاهد اخبار و شایعات دروغ از همین شبکه ها بوده ایم بخصوص در مواردی که به صورت هدایت شده و هدفدار اقدام به پخش شایعات خاص می کنند . آنجه که مسلم است اگر این افراد غیر ایرانی بوده و از کشور های دیگر به قصد تکدی گری به ایران آمده اند بایستی با آنها برخورد شود . ما خودمان به اندازه کافی مشکلات داخلی داریم و دلیلی ندارد میزبان یک مشت آدم های انگل و سربار باشیم که نه تنها ظاهر شهرمان را بهم می ریزند بلکه باعث افزایش جرم و جنایت می شوند .
بی شرمی بیداد میکنه
اینا خونه نمیخرن دیگه،اخه منتظرن هممممشونو خونه دار کنن... اره
جالب اینجاست در عین فقر از فرزند آوری غافل نمی شوند . واقعا" این طرز افزایش جمعیت را کدام عقل سالمی می پسندد ؟ لااقل برای اینکه از تولد نوزادان بی گناه جلوگیری کنید ، وسایل پیشگیری در اختیار بی خانمان ها قرار دهید . عاقلانه تر این نیست که پس از حل معضلات اجتماعی مردم را به فرزند آوری تشویق کنیم ؟
خدا اینایی راکه این عزیزان را بی سر پناه کردند بی سرپناه کنه .من اینا تو زندگیم تجربه کردم و از تجربه های دیگران یاد گرفتم اینکار اگه صحت داشته باشه از هر کار پستی پستره اینم تو این هوای سرد ، اونی که این نقشه را کشیده باید منتظر عواقب بدی از طرف خدا باشه .من متاسفم برای خودم......
آفرین
صورت مسئله راپاک میکنند. دود هوا باقیست.
عجب راه حلی ؟!!
باعث تاسفه که لشکریان یزید و شمر هنوز تو جامعه ما و دستگاه های مسئول وجود دارد....
پپس خوب کردند آتیش زدند
وا مگه بعد از 38 سال از انقلاب و تو حکومت جمهوری اسلامی هنوز کپر نشین داریم اون هم اطراف تهران؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
یادتونه :
ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام
من دکترای جامعه شناسی دارم و در هفته پیش یک ماموریت به شهرستان چابهار داشتم و از نزدیک کپرنشین های اطراف این شهر را مشاهده و در این خصوص تحقیق کردم. این کپرنشین ها از افراد فقیر بلوچ هستند و جالب اینجاست که ایرانی هستند نه پاکستانی ولی متاسفانه به علت اینکه از شدت فقر و بی سوادی اقدام به اخذ شناسنامه نکرده اند، گمان می رود که پاکستانی هستند. عده ای از این مردم بلوچ در سال های قبل از انقلاب به استان گلستان کوچ داده شدند، و عده ای بعد از انقلاب به تهران مهاجرات کردند به امید اینکه در حاشیه پایتخت از راه مشاغل کاذب زندگی بگذرانند، فقر و بی سوادی در میان آنها موج می زند و اگر مسئولین نظام اراده ای برای حل مشکل این هموطنان نداشته باشد ممکن است در آینده با پیامدهای جبران ناپذیر مواجه گردد، و راه مقابله با انان سرکوب نیست بلکه اولا شناسایی تک تک این افراد و شناسنامه دار کردن و تحت پوشش کمیته و بیمه بردن و دادن یارانه به عنوان حداقل کمک، سپس برنامه ریزی برای اسکان و اشتغال آنان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
مگه میشه از بی پولی و فقر شناسنامه نداشت؟ الان یه اعلامیه بزن و بگو هر کس خودشو برسونه بندر عباس 500 هزار تومان میگیره ببین همشون پول مسافرت رو پیدا میکنند. اینا دروغ میگن که بتونن اقامت ایران رو بگیرند. مگه هزینه یک شناسنامه چقدر است؟ فوقش دو ماه یارانه میشود. این جناب دکتر فکر کنم نسل اندر نسل پولدار زاده بوده که این حرفها را باور میکند. اگر تو خود این آدمها باشید حتی قسم حضرت عباسشان راباور نمیکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
آقای ناشناس 05:27 من ساکن چابهارم، حرف دکتر درسته اما اینا همه شناسنامه دارن تازه جای یه دونه دو تا یا حتی سه تا، یه ایرانی یه افغانی یه پاکستانی، تو استان ما سیستان و بلوچستان و بخصوص شهر چابهار این رسمه که خیلیا دوتا شناسنامه دارن، اینا هرجا به نفعشون باشه یکیشو در میارن، ایران شرارت می کنن و مامور میکشن فرار می کنن میرن پاکستان و میشن بلوچ پاکستانی، آبا که از اسیاب افتاد میان ایران و میشن بلوچ ایرانی و متاسفانه از خدمات شایان دولت هم استفاده می کنند
راستی چرا بابت هر مشکلی در این کشور هیچ کس پاسخگو نیست ؟؟؟ انگار مسئولیت فقط در حد دریافت حقوق و مزایای نجومی کاربرد داره ...
آقا این افراد بلوچ نیستند اینها افراد دوره گرد و چادرنشین هستند که خود بلوچ ها به آنها میگویند لوری و اصطلاحا چلی
ولی متاسفانه همیشه به نام بلوچ شناخته میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
مهم اینه که اونا انسانند...در پناه ایرانند...پس کو آیین جوانمردی؟؟؟کو مملکت مال زاغه نشینان است؟؟؟؟کو مولا علی؟؟؟
شگفتم از کسانی که در نظرات خود از آتش زنندگان حمایت می کنند و نام خود را انسان می گذارند. آنها حتی اگر ایرانی هم نباشند انسان هستند و البته کودکانی خردسال، هرکسی می توانست جای آنها باشد. اینکه کجا و در چه شرایطی متولد بشوی که دست خودت نیست. آتش زننده و حامی آن ممکن بود که جای آنها باشند.فقط کافی است کمی وجدان عقلی و اخلاقی داشت. به بهانه ملی گرایی و منافع ملی نمی توان از مسئولیت انسانی فرار کرد هر چند که تفکر قومی و ملی افراطی تقدیری جز فاشیسم خانمان سوز ندارد.
من بارها پیش این خانواده ها رفتم
اکثرا بلوچ هستن و ایرانی اما چون شناسنامه هاشون رو اکثرا یا گم کردن و یا در دفعات قبل آتش زدن چادرها سوخته هویتی ندارن که اثبات بشه...
تازه یکسال بود که این بچه ها داشتن درس می آموختن و فرهنگ زندگی کردن پیدا می کردن...حیف حیف حیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
دروغه عزیزم. اینا بهانه هایی است که میارن تا اقامت ایران رو بگیرند.
اگر چادر را آتش نزنند و جمع کنند ببرند آیا نخواهیم گفت که چادرها را دزدیدند؟ متاسفانه مشکل زاغه نشینی در اطراف شهرها همیشه بوده است و هیچ راهی جز برخورد خشن وجود ندارد. حتی اگر به هر نفر یک خانه مجانی هم بدهند باز هم این مشکل ادامه میابد چون یا خارجی های غیر قانونی آنجا زندگی میکنند و یا داخلی هایی که میخواهند شهر دیگری سکونت کنند.
پس انسانیت کجاست این ها به هر حال انسانند تمام دارئ ندارشون همین هست خدایا پس عدالت کجاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل