بازدید 19206
۷

قانون دو تابعیتی باید فراتر از سه قوه باشد/ نمایندگان مجلس مستثنا از قانون دوتابعیتی ها نباشند

کسی که در مجلس نشسته و در حال تنظیم قانون است و می خواهد قانون‌گذاری کند، نباید خود را جدا بداند. اتفاقا نخستین جایی که قانون باید اجرا شود، در مورد خود نمایندگان مجلس است و قوانین باید طوری نوشته شود که نماینده دو تابعیتی در مجلس نداشته باشیم و چنانچه این قانون در گذشته رعایت نشد، باید اکنون از حضور وی در مجلس جلوگیری کرد.
کد خبر: ۶۴۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸ 15 November 2016
در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و دارا گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأ‌های قانونی در این موضوع موافقت شد.

به گزارش «تابناک»، تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأ‌های قانونی انجام می‌شود.
 
حضور مديران دوتابعيتي در سطح دستگاه‌هاي مختلف كشور، همواره چالشي جدي بوده و از گذشته تا به امروز، حضور افراد در رأس هدايت دستگاه‌هاي مختلف ـ كه علاوه بر گذرنامه كشورمان، ‌تصوير و نامشان در گذرنامه كشوري ديگر نيز هست ـ به عنوان خطر جدي براي حكومت مطرح بوده، ولی اين موضوع زماني رنگ‌و‌بوي جدي‌تر به خود گرفت كه عاقبت مشكلات يك مدير دوتابعيتي، گريبان كشور را گرفت و باعث شد تحركي جدي براي برخورد با اين دست از مديران آغاز شود.

صحبت از «محمودرضا خاوري»، مديرعامل سابق بانك ملي است كه از مجرمان اصلي پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني به شمار می رود، ولی پيش از دستگيري به واسطه داشتن تابعيت كشور كانادا، توانست از ايران بگريزد و بخش مهم يكي از بزرگ‌ترين پرونده‌هاي فساد مالي را مسكوت بگذارد.

تبعات حضور مدير دوتابعيتي در رأس يكي از مهم‌ترين بانك‌هاي كشور و ضربه سختي كه وي به بيت‌المال وارد كرد، باعث شد، حساسيت‌ها به حضور مديران دوتابعيتي در كشور، بيش از هر زمان ديگري شود؛ اما بیش از هر نهاد دیگری، مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان داد.

اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بر شدت این اعتراضات نیز افزوده شد، به طوری که در مجلس نهم حتی موضوع تحقیق و تفحص از دو تابعیتی ها نیز مطرح شد؛ هر چند دولت در روزهای گذشته بسیاری از کسانی که دو تابعیتی بوده یا حتی گرین کارت داشتند، از پست های خود عزل کرد، همچنان برخی نمایندگان پیگیر این ماجرا بودند.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس نیز اعتقاد دارند که قانون دوتابعیتی ها باید شامل همه نظام باشد و هر کس در هر پستی، از نماینده مجلس گرفته تا کارمندان دولت، باید تنها تابعیت ایرانی داشته باشند.

منصور حقیقت پور، مشاور امنیتی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اگر قرار باشد قانونی در خصوص دو تابعیتی ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، نباید فرقی میان قوا بوده و باید شاملیت آن در هر سه قوه و حتی فراتر از سه قوه نیز باشد.

این نماینده مجلس نهم گفت: شامل همه نظام یعنی نیروهای مسلح و صدا و سیما و هر ارگان دیگری که زیر سایه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کند، نمی تواند مدیران دو تابعیتی داشته باشد. اگر دو تابعیتی بد است برای همه بد است و نه وکیل و نه قاضی و نه حتی نماینده مجلس نمی تواند دو تابعیتی باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: البته بنا بر قوانین موجود، کسی نمی تواند دو تابعیتی باشد، چون اگر کسی تابعیت کشور دیگری را گرفته باشد، تابعیت اول وی خودکار لغو می شود. اگر قوانین اجرا شود، اساسا نباید فردی دو تابعیتی وجود داشته باشد.

مشاور امنیتی لاریجانی در ادامه افزود: اگر این قانون این گونه باشد که دو تابعیتی باعث شود، کسی در نظام نفوذ نکند، خوب است، ولی به شرطی که صراحت داشته باشد و شامل حال همه افراد شود.

وی در ادامه گفت: کسی که در مجلس نشسته و در حال تنظیم قانون است و می خواهد قانون گذاری کند، نباید خود را جدا بداند. اتفاقا اولین جایی که قانون باید اجرا شود در مورد خود نمایندگان مجلس است و قوانین باید طوری نوشته شود که نماینده دو تابعیتی در مجلس نداشته باشیم و چنانچه این قانون در گذشته رعایت نشد، باید اکنون از حضور وی در مجلس جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس گفت: ما در گذشته، کسانی را داشته ایم که شاید دو تابعیتی یا دارای گرین کارت بوده اند؛ اما موضوع گرین کارت با تابعیت فرق دارد و تنها برای سهولت در رفت و آمد افراد به کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

حقیقت پور در ادامه یادآور شد: به هر حال، هیچ نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران نمی تواند جز ایران، حافظ منافع کشورهای دیگری باشد و هر که زیر پرچم ایران است، حق ندارد برای پرچم دیگری فعالیت کند.

در همین حال، مدیر کل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در دوره های گذشته، نماینده هایی بودند که تابعیت کشورهای دیگر را داشتند و یا دارای گرین کارت بودند؛ اما در دوره جدید، گویا نماینده دو تابعیتی در مجلس نباشد.

مهدی کیایی ادامه داد: به نظر می رسد، شورای نگهبان در این دوره کامل در خصوص این مورد دقت داشته و تا کنون گزارشی در خصوص دو تابعیتی بودن نماینده ای به مجلس نرسیده است.  


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۷
سلام
اين قوانين محدود كننده راه بجايي نمي برد يغير از اينكه به بوروكراسي كشور بار مضاعفي را تحميل ميكند، كشور را از توانمندي بالقوه فرزندان اين مرز و بوم كه درصدي از آنان از نخبگان دنيا هستند محروم ميكند و گرايش ايرانيان خارج را كه علائق مشترك مذهبي و ملي هم دارند را يكسره متوجه يك تابعيتي شدن ميكند.
اين بحث با سيره حضرت رسول اكرم در حكومت داري هم همخواني ندارد ، نمونه آن سلمان فارسي و نقش والاي اين صحابه گرانقدر در رشد اسلام است.
نمايندگان محترم كه اينهمه بودجه كشور هزينه حضورشان در مجلس است بجاي پرداختن به اين مباحث نه چندان مهم وقت عزيز خود را براي تصويب قوانين مناسب براي رفع گرههاي بازار كار و رشد فرهنگي و اقتصادي صرف كنند بهتر خواهد بود.
با وجود نهادهاي قوي در بخش امنيتي كشور دغدغه جاسوسي هم چندان جدي نيست.
فیش های حقوقی نجومی چی شد؟ لطفا موضوع جدیدی باز نگنید
کسیکه برایِ گرفتنِ اقامت نسبتِ به منافعِ آن کشور
دست رویِ پرچمِ آن کشور میگذارد و
پرچمی که در کشورش زیرِ پاست و أتشش میزنند
سوگند میخورد با مخالفانِ آن پرچم به مبارزهء مسلحانه بپردازد چگونه میتواند از کشورِ ایران دم بزند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
شما تفاوت گرین کارت (اقامت) و سیتیزن شیپ (حق شهروندی) رو هنوز نمیدونی
شما را به خدا.. کشور از ازمون وخطا گذشته تصمیمات را اصولی قانونی بگیرد و قانون را برای همه ...منظورم همه نه فردی خاص اجرا کنید...همه مردم ایران از وزرا .وکلا. و ریئس جمهور .روحانیون و ارتش سپاه همه در مقابل قانون باید تابعیت داشته باشند و هرکس تخطی کرد او را به اشد مجازات برسانند دوره اقازاده و فلان کس و فلانی بسر امده یا درست کنید یا خودمان درست می کنیم بدون مجلس وووووو
احتمالا چون ایشان نمیتواند تابعیت دومی بگیرد سینه چاک میکند. خیلی از دو تابعیتی ها افتخار کشور هستند. برای مثال بهترین جراح مغر و اعصاب دنیا ایرانی است.
در وزارتخانه های حساس مثل وزارتخارجه اساسا دو تابعیتی نباید استخدام ودر خدمت باشد چه برسد به پست های مدیریتی.همینطور در پست های قاضی و بازپرس و دادیار و دادستان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر