بازدید 9452

اگر برجام را برهم بزنیم،دنیا ما را مقصر خواهند دانست

دیپلمات برجسته آمریکایی و مشاور بیل کلینتون گفت اگر رئیس‌جمهور جدید آمریکا از توافق هسته‌ای کناره‌گیری کند، تمام دنیا واشنگتن را مقصر فعال شدن سانتریفیوژهای ایران خواهند دانست.
کد خبر: ۶۳۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶ 11 November 2016

دیپلمات برجسته آمریکایی و مشاور بیل کلینتون گفت اگر رئیس‌جمهور جدید آمریکا از توافق هسته‌ای کناره‌گیری کند، تمام دنیا واشنگتن را مقصر فعال شدن سانتریفیوژهای ایران خواهند دانست.

به گزارش فارس، موسسه «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» امروز (پنج‌شنبه) نشستی برای بررسی سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خاورمیانه برگزار کرد.

«دنیس راس» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که در وزارت خارجه دولت جورج بوش پسر معاون برنامه‌ریزی سیاسی و در دولت «بیل کلینتون» مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور خلیج‌فارس بوده، مدعو برجسته این نشست بود.

متحدانمان نگران هستند

راس ابتدا به احتمال محقق شدن شعارهای انتخاباتی ترامپ پرداخت و گفت که در این صورت، متحدان خاورمیانه‌ای و اروپایی واشنگتن، حال و روز خوشی نخواهند داشت.

دنیس راس گفت: «متحدانمان در خاورمیانه خیالشان از دیدن روی کار آمدن ترامپ، مشوش شده و از اتفاقات آینده اطمینان ندارند؛ این انتخابات، دوستان ما را در آن سوی آب‌ها، در موقعیتی مرگبار قرار داد.»

دیپلمات ارشد سابق آمریکایی به احتمال تنها ماندن متحدان آمریکا در این وضعیت دشوار هم پرداخت و ادامه داد: «متحدانمان در پی اجرای تعهدات از سوی ما در زمان آسودگی نیستند بلکه می‌خواهند بدانند آمریکا در زمان بحران چه می‌کند.»

اعضای ناتو وحشت کرده‌اند

دنیس راس افزود: «لفاظی‌های ترامپ در خصوص ناتو باعث وحشت متحدان و شرکای ما در گرداگرد دنیا شده است و او باید پیش از ورود به کاخ سفید، راهی پیدا کند که برای آن‌ها در خصوص موضع آمریکا، اطمینان ایجاد کند.»

دونالد ترامپ تیر ماه امسال در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که آمریکا در بدترین شرایط ممکن یعنی در صورت حمله روسیه به اروپا، تنها به شرطی از اروپایی‌ها حمایت می‌کند که تعهدات خودشان به آمریکا را بپردازند.

ترامپ حتی گفته بود دیگر کشورهایی که برای مصون ماندن از دشمنانشان روی کمک نظامی آمریکا حساب می‌کنند، در صورت رئیس‌جمهور شدن وی، باید هزینه این حمایت را پرداخت کنند.

به همین دلیل بود که دقایقی پس از مسجل شدن پیروزی ترامپ در انتخابات، دولت کره جنوبی جلسه‌ای اضطراری برای بررسی عواقب پای نهادن ترامپ در کاخ سفید گذاشت.

یادآوری می‌کنم، آمریکا به اعراب نیاز دارد

دنیس راس در ادامه به توقع کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از آمریکا اشاره کرد و گفت که نیاز آن‌ها به آمریکا، یک طرفه نیست و آمریکا هم به آنها نیاز دارد.

راس در این خصوص گفت: «ما برای شکست دادن داعش، به متحدان عرب سنی خود نیاز داریم؛ آن‌ها نظاره‌گر نوع عمل ما در سوریه و نحوه برخورد ما با بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) هستند.»

ترامپ با روسیه کنار نیاید

همه از رابطه گرم ترامپ با «ولادیمیر پوتین» که حالا همتای روسی او است، خبر دارند؛ این ارتباط به قدری برای دستگاه حاکم در واشنگتن ناگوار بود که چند هفته پیش «باراک اوباما» صراحتاً از آن انتقاد کرد و گفت که «تملق‌گویی» یک سیاستمدار آمریکایی از رهبر روسیه، بی‌سابقه است.

دنیس راس با درنظر داشتن همین سابقه ترامپ، به احتمال کنار آمدن وی با روس‌ها برای خاتمه دادن به درگیر در سوریه اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که ترامپ، راه‌حل‌های جدید مسکو را قبول نکند.

راس در این خصوص گفت: «احتمالاً روسیه در خصوص ایجاد آتش‌بس در سوریه، پیشنهاداتی به ترامپ خواهد داد؛ او باید اصرار کند که هر آتش‌بسی باید بر اساس قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص سوریه باشد.»

دنیس راس افزود: «ترامپ همچنین باید با صراحت، در خصوص عواقب رفتارهای بد روسیه در سوریه به مسکو هشدار دهد.»

راس البته گفت که نباید رابطه با مسکو بر سر سوریه، خیلی متشنج شود و بر همین مبنا، پیشنهاد کرد که «می‌توان این عواقب را به جای مسکو، متوجه بشار اسد کرد.»

اگر توافق هسته‌ای را بر هم بزنیم، تنها می‌شویم

لفاظی‌های ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که آمریکا هم یکی از طرف‌های دخیل در آن است، موضوعی بود که هم در طی تبلیغات انتخاباتی و هم پس از انتخاب وی به ریاست‌جمهوری آمریکا، توجه زیادی برانگیخت.

دنیس راس در این خصوص گفت: «ترامپ هم قول داده که توافق هسته‌ای ایران را ملغی کند و هم آن را با سخت‌گیری اجراء کند؛ اجرای همزمان این دو کار امکان‌پذیر نیست.»

راس افزود: «به یاد داشته باشید که برجام توافقی دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست بلکه چین و روسیه و اتحادیه اروپا هم در آن دخیل هستند.»

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی هشدار داد: «بعید است چین و روسیه و اروپا در بیرون آمدن از برجام، از آمریکا تبعیت کنند؛ اگر آمریکا چنین کند، ایرانی‌ها غنی‌سازی را از سر می‌گیرند و آنگاه دیگر کشورهای دخیل در برجام، ما را مقصر می‌دانند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار