بازدید 10844
۲
پیمانه اقتصادی

از «سنگ اندازی بانک‌ها در روند صدور کارت اعتباری» تا «رقابت پسته‌ای ایران و آمریکا»

این پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون افت شاخص بورس، افزایش قیمت سکه، دلار و پوند، دلایل سقوط قیمت نفت، بانک های پاکستان هم با ایران کار نمی کنند، آب معدنی فقط 60 هزار تومان ناقابل! و گمرک عراق مجوز ورود کمک های مردمی برای زائران را نمی دهد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 07 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در این پیمانه، موضوعاتی اقتصادی همچون افت شاخص بورس، افزایش قیمت سکه، دلار و پوند، دلایل سقوط قیمت نفت، بانک های پاکستان هم با ایران کار نمی کنند، آب معدنی فقط 60 هزار تومان ناقابل! و گمرک عراق مجوز ورود کمک های مردمی برای زائران را نمی دهد و دیگر موضوعات مهم حوزه اقتصاد، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.



افت ۱۱۶ واحدی شاخص کل بورس تهران 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه 16 آبان ماه 95، با کاهش 116 واحدی به رقم 79 هزار و 137 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با 36 واحد افت عدد 15 هزار و 729 واحد را تجربه کرد، همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 188 واحدی به رقم 88 هزار و 66 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 65 واحدی به رقم 55 هزار و 671 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 343 واحد کاهش عدد 171 هزار و 305 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابوررس (آیفکس) با کاهش یک واحدی به عدد 836 واحدی دست یافت. به نقل از فارس، بازار سهام در معاملات رخوت‌آور و کم حجم روز  یکشنبه همچنان با نیم‌نگاهی به آخرین تحولات بازارهای جهانی در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز‌های آینده است، بازاری که ترجیح می‌دهد، این روزها دست به نقدتر از هر روز دیگری در بازار قدم بردارد.


بازار سکه با افزایش قیمت سکه تمام

در بازار یکشنبه تهران سکه طرح جدید 1 میلیون و 126 هزار و 500 تومان فروخته شد که نسبت به روز شنبه، 3 هزار و 100 تومان افزایش داشت. سکه تمام طرح قدیم با 5 هزار تومان رشد قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان و نیم سکه با 1 هزار تومان افزایش، 565 هزار تومان فروخته شد. اما ربع سکه و سکه گرمی بدون تغییر به ترتیب 300 هزار و 186 هزار تومان به فروش رسید.

صادرات نفت ایران به کره جنوبی بیش از 2 برابر شد

صادرات نفت ایران به کره جنوبی در ماه سپتامبر بیش از 2 برابر شد و به 78 میلیون بشکه رسید و این درحالی است که رقم صادرات ایران در سال گذشته به علت تحریم‌ها نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش یافته بود. به نقل از روزنامه کره‌ای یونهاپ، آمارهای صنعتی نشان داد، واردات نفت کره جنوبی از ایران در 9 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر شده است.

مهمترین دلایل سقوط قیمت نفت

در کنار افزایش تردید و تشکیک‌ها نسبت به اجرای «فریز» نفتی با مشارکت تمامی کشورهای عضو اوپک از جمله عراق و عربستان سعودی، پایین ماندن وضعیت تقاضا نسبت به عرضه، یکی از مهمترین دلایل سقوط قیمت نفت در بازار در معاملات منتهی به ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ به شمار می‌رود. از سوی دیگر همزمان با پیشی گرفتن عرضه از تقاضای نفت، با به پایان رسیدن تعمیرات اساسی چاه‌ها در دریای شمال و افزایش تولید نفت در این حوزه و بالا رفتن ذخیره‌سازی نفت تا محدوده ۶ میلیون بشکه نفت خام بر روی دریا، یکی دیگر از مهمترین دلایل تضعیف‌کننده قیمت طلای سیاه در بازار است. به گزارش مهر، افزایش تولید نفت لیبی تا محدوده ۵۸۰ هزار بشکه در روز و تولید نفت خام نیجریه به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز از دیگر عوامل تضعیف‌کننده قیمت نفت در بازار به شمار می‌رود.

دلار گران‌تر شد؛ یورو به 4 هزار تومان رسید

در پایان معاملات روز یکشنبه شانزدهم آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 81 ریال به قیمت 36 هزار و 241 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز با افزایش 161 ریال به بالاتر از 4 هزار ریال رسید و به قیمت 40 هزار و 22 ریال در بازار آزاد فروخته شد. و هر درهم امارات با 9 هزار و 910 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 26 ریال گران تر فروخته شد.


نظر رئیس کل سابق بانک مرکزی درباره اجرای ارز تک نرخی

به گفته محمود بهمنی، "از من بخواهید اصلا بورس ارز را سم می دانم.البته این نظر شخصی من است. هیچ کسی در هیج کجای دنیا پول ملی را وارد بورس نمی‌کند. تک نرخ شدن ارز باید زمینه هایش فراهم شود." به نقل از پارسینه، رئیس کل سابق بانک مرکزی متذکر شد: تک نرخی زمانی می‌تواند محقق شود که باید هر کسی هرکالایی خواست بتواند وارد کند.در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان واردات قاچاق داشتیم، این ۲۰ میلیارد دلار به این معنی است که فعالان این عرصه نه مالیات می‌دهند نه سود بازرگانی نه هزینه های گمرکی به زمانی گویاتر مفهوم این است که در حال حاضر ۴ میلیارد دلار عدم النفع داریم این رقم را ضرب درقیمت ارز ۳۰۰۰ تومان نه ۳۵۰۰ تومان کنیم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از بین رفته است، پس بنابراین این تقاضا برای بازار هنوز سرکوب نشده است. 

بانک های پاکستان هم با ایران کار نمی کنند

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: موفق نشده ایم بین بانک های ایران و کشورهای طرف مقابل ارتباط برقرار کنیم. به گزارش ایرنا، حمیدرضا صالحی افزود: برای نمونه در پاکستان برخی شرکت های ایرانی در مناقصه پروژه هایی برنده شده اند اما پاکستانی ها ضمانتنامه بانک های ایرانی را قبول ندارند. صالحی یادآوری کرد: بانک مرکزی پاکستان رابطه کارگزاری بانک های این کشور با بانک های ایرانی را منع کرده است و بانک های پاکستانی نمی توانند برای شرکت های ایرانی ضمانتنامه صادر کنند. وی گفت: این مشکل موجب شده است شرکت های ایرانی پروژه های بزرگی را در کشورهای هدف مانند پاکستان از دست بدهند؛ در حالی که این کشور برای پروژه های خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی شرایط بسیار مناسبی دارد.

سنگ اندازی بانک ها در روند صدور کارت اعتباری

حدود 45 روز از اجرایی شدن طرح کارت‌های اعتباری 10 تا 50میلیون تومانی بانک مرکزی می‌گذرد. براساس این طرح بتدریج کارت‌های رنگی برنزی (10 میلیونی)، نقره ای (30میلیونی) و طلایی (50میلیونی) جای تسهیلات خرد فعلی شبکه بانکی را می‌گیرد و متقاضیان دیگر مجبور نیستند برای هر بار دریافت وام پرونده تشکیل دهند و ضامن معرفی کنند، چراکه با کارت‌های اعتباری با یک بار اعتبارسنجی و به ازای بازپرداخت اقساط در صورت خوش حسابی به صورت خودکار اعتبار کارت شارژ می‌شود. مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد که درمیان بانک‌های بزرگ تنها تعداد معدودی از آنها آمادگی تشکیل پرونده برای اعطای کارت اعتباری را دارند. اما تعداد بیشتری از بانک‌ها هنگام مراجعه اعلام می‌کنند که هنوز بخشنامه کارت‌های اعتباری به دست آنها نرسیده است. علاوه براین مسئول یکی از شعب بانک‌های بزرگ درپاسخ به خبرنگار ایران اعلام کرد که هم‌اکنون ممنوع الوام هستیم و تا اطلاع ثانوی از پرداخت هرنوع وامی خودداری می‌شود. همچنین یکی از مسئولان شعب یکی از بانک‌ها گفت: از آنجا که بانک‌ها باید منابع مالی مورد نیاز کارت‌های اعتباری را خود تأمین کنند به دلیل کمبود منابع بانک‌ها تمایل چندانی برای ورود به این طرح را ندارند.

آب معدنی فقط 60 هزار تومان ناقابل!

هرچند هنوز هم آب‌های بسته‌بندی لوکس با قیمت‌های ۶۰ هزار تومانی در سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های شمال شهر تهران عرضه می‌شوند، اما رییس سازمان غذا و دارو به طور صریح نسبت به تقلبی بودن این محصول هشدار می‌دهد. دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این هم مانند سایر کالاهای قاچاقی است که وجود دارد.

گمرک عراق مجوز ورود کمک های مردمی برای زائران را نمی دهد

مدیر روابط عمومی گمرک گفت: به رغم اخذ تمامی مجوزهای لازم کامیون ها از جانب مقامات ایرانی، گمرک کشور عراق مجوز ورود این کامیون های حاوی کمک های مردمی حاوی مواد غذایی، دارویی، گوشت و مرغ به مقصد کربلا برای اربعین را نداده است.

رقابت پسته‌ای ایران و آمریکا به روایت یک تصویر

در این اینفوگرافیک اقتصادنیوز می‌توانید وضعیت رقابت ایران و آمریکا در زمینه تولید پسته را مشاهده کنید.

از «سنگ اندازی بانک‌ها در روند صدور کارت اعتباری» تا «رقابت پسته‌ای ایران و آمریکا»





تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
وضعیت رقابت ایران و آمریکا در زمینه تولید پسته را مشاهده کنید. !!!!!!!!مبارکه!!!!!! این است افق ایران در سال 1404 روز به روز بدتر از دیروز سال به سال میگیم دریغ از پارسال
قیمت پسته رو هم در آمریکا بنویسید که نصف قیمت ایران نیست! مثل گوشت که در ایران کیلوئی 40 هزار تومان شده اما در اروپا کیلوئی 8 هزار تومان هست!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار