بازدید 3337

چیلکات: صدام تهدیدی فوری علیه انگلیس نبود

مسئول گزارش نقش انگلیس در جنگ عراق ضمن حضور در پارلمان انگلیس گفت نخست وزیر وقت این کشور برای ورود به جنگ عراق پا را فراتر از واقعیات گذاشته بود.
کد خبر: ۶۳۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 03 November 2016

به گزارش فارس، «سر جان چیلکات» مسئول بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق روز چهارشنبه (دیروز) در پارلمان این کشور حاضر شد تا به سوالات نمایندگان در رابطه با تاخیر در انتشار گزارش توضیح و از این بابت عذرخواهی کند.

به نوشته روزنامه تلگراف، سر جان چیلکات از خانواده‌های نظامیان قربانی در جنگ عراق به دلیل طولانی شدن تحقیقات تا 9 سال عذرخواهی کرده و به سوالات نمایندگان در این رابطه پاسخ داد.

«باب نیل» رئیس کمیته عدالت پارلمان انگلیس پیش از این جلسه گفت مایل است توضیحاتی درباره این تاخیر طولانی بشوند. وی افزود تاخیری طولانی پیش آمد و مردم دوست دارند دلیل آن را بدانند.

رئیس کمیته عدالت پارلمان انگلیس گفت تاخیر در انتشار چیلکات تاثیر بدی داشته که همین مساله از اهمیت زیادی برخوردار است.

چیلکات روز چهارشنبه در پارلمان انگلیس گفت عراق آن طور که تونی بلر نخست وزیر وقت بریتانیا گفته بود، تهدیدی فوری برای انگلیس نبود و همچنین اقدام نظامی آخرین راه مقابله با این مشکل نبود.

وی در ادامه گفت انگلیس تجاوز نظامی به عراق را انتخاب کرد و این انتخاب پیش از آن انجام گرفت که تلاش‌های مسالمت‌آمیزی برای خلع سلاح عراق به نتیجه رسیده باشند.

سر جان چلکات همچنین گفت قضاوتی که بلر درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی عراق کرد و از رو به این کشور حمله‌ور شد، گرچه با اطمینان طرح شده بود اما دلیلی برای اطمینان از آن ارائه نشد.

وی اعتراف کرد، برنامه‌ها برای دوران بعد از جنگ در عراق تماما نامناسب بود و دولت بلر هم نتوانست به اهدافی که بیان کرده بود دست یابد. چیلکات گفت در واقع بلر برای مشارکت با آمریکا در جنگ عراق پا را فراتر از واقعیات گذاشت.

گزارش چیلکات که شامل 2.6 میلیون کلمه بود بیش از 10.3 میلیون پوند هزینه برداشت و سرانجام بعد از آنکه بارها به تعویق افتاده بود، ماه جولای سال جاری منتشر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار