بازدید 11790
مروری بر روزنامه های پنجشنبه سیزدهم آبان ماه؛

گزارشی از مهم‌ترین جلسه نظام/ دروغ بازگشت نخبگان در دولت یازدهم

روزنامه های امروز، بیانات دیروز رهبر انقلاب را در جمع هزاران تن از دانشجویان و دانش آموزان در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتشار حکم سعید مرتضوی و همچنین حمله کنندگان به سفارت عربستان، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۳۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 03 November 2016

روزنامه های امروز، بیانات دیروز رهبر انقلاب را در جمع هزاران تن از دانشجویان و دانش آموزان در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتشار حکم سعید مرتضوی و همچنین حمله کنندگان به سفارت عربستان، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

تیتر یک برخی روزنامه های پنج شنبه 13 آبان:

آرمان: 135 ضربه شلاق برای سعید مرتضوی

آفتاب: جزئیات باند زباله‌ دزدها

همدلی: 200 امضای بهارستانی پای تقدیرنامه ظریف

کیهان: سازش با آمریکا نسخه وابسته‌ها، از نفس افتاده‌ها و دنیاطلب‌هاست

شرق: تبرئه متهمان از اتهام تخریب( حمله به سفارت عربستان)

اعتماد: اصلاح طلبان در کمیته صلاحیت شوراها

اطلاعات: رهبر انقلاب: مشکلات را با اتکا به توانایی های داخلی حل کنیم

وطن امروز: مرگ آبروی آمریکا

ایران: سیدحسن خمینی: فرهنگ، هویت اعتدالی دور از ولنگاری و تحجر می‌خواهد

جوان: دروغ بازگشت نخبگان در دولت یازدهم

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز بیانات رهبر انقلاب را در کانون توجه قرار داده اند.

گزارشی از مهم‌ترین جلسه نظام/ دروغ بازگشت نخبگان در دولت یازدهم

در همین زمینه روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود نوشت: «گفت: کسانی که نسخه سازش با آمریکا را می‌پیچند آیا می‌توانند فقط یک مورد نشان بدهند که آمریکا در پی دشمنی و کینه‌توزی علیه ملت ایران نبوده است؟!

گفتم: قبل از انقلاب که علیه مردم ما خونریزی و غارتگری می‌کرد. در جریان انقلاب با حمایت از شاه دیکتاتور، آنهمه خون ملت را بر زمین ریخت، از اولین روزهای بعد از انقلاب هم یکسره علیه مردم این مرز و بوم دست به توطئه و غارتگری و خونریزی زده است.

گفت: یعنی کسانی که تصور می‌کنند سازش با آمریکا باعث گشایش اقتصادی می‌شود، نمی‌دانند که امروزه آمریکا بیش از 20 هزار میلیارد دلار بدهی ناتوان از پرداخت دارد و سخت‌ترین دوران اقتصادی خود را تجربه می‌کند؟!

گفتم: چه عرض کنم؟! یارو دستش خورد به آفتابه، ناگهان غول جادو از آن بیرون آمد و گفت؛ یک آرزویت را برآورده می‌کنم. یارو گفت من یک خانه می‌خواهم و غول جادو گفت؛ مرد حسابی! من اگر خانه داشتم که خودم توی آفتابه زندگی نمی‌کردم!»

حکم دو دادگاه مرتضوی و حمله به سفارت عربستان

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « تبرئه متهمان از اتهام تخریب» نوشت: «اتهام: «تخریب سفارت عربستان سعودی در تهران»؛ حکم: «تبرئه»؛ دلیل: «عدم شکایت عربستان». این بخشی از حکم دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان است که روز گذشته سرانجام پس از گذشت بیش از سه ماه از پایان دادگاه، اعلام شد. اما درعین‌حال برخی از آنها به‌دلیل برهم‌زدن نظم عمومی شش ماه و برخی هم ٩١ روز حبس گرفته‌اند و تعدادی هم در این اتهام تبرئه شدند. »

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان « محكوميت «مرتضوي» به ١٣٥ ضربه شلاق» نوشت: « حكمي كه اگرچه وكلاي تأمين اجتماعي از ديدن آن شوكه شدند براي «سعيد مرتضوي» چندان هم شوك‌آور نبود. او چندسالي است كه با انفصال از مناصب دولتي، راهي دادگاه‌هاي مختلف با پرونده‌هاي متعدد مي‌شود. در يك دادگاه به راي صادره اعتراض دارد و در دادگاهي ديگر به نظر كارشناسي، نتيجه رسيدگي يك دادگاه را به مرحله تجديدنظر مي‌رساند و در دادگاهي ديگر با پيشگويي خود، «تبرئه» را حكم نهايي مي‌داند. اما همه اينها در نهايت، اثراتي از محكوميت را براي او به ثبت مي‌رساند. پرونده تامين اجتماعي كه در دوران مديريت سعيد مرتضوي، به آن حجم بالا از ميزان تخلفات مي‌رسد كه براي بررسي بايد به دو بخش مجزا تقسيم ‌شود، در بخش دوم منجر به صدور راي مي‌شود. رايي كه «تحمل ١٣٥ ضربه شلاق» را نتيجه مديريت پر حرف و حديث او بر سازمان عريض و طويل تامين اجتماعي اعلام مي‌كند، ديروز به وكيل كارگران تامين اجتماعي ابلاغ مي‌شود. مصطفي ترك‌همداني با اعلام اين خبر، جزيياتي از حكم صادر شده را نيز مطرح مي‌كند. وكيل جمعي از كارگران تامين اجتماعي، در توضيحات خود اعلام مي‌كند: «اين پرونده به سه قسمت تقسيم مي‌شود كه در قسمت اول و در نتيجه شكايت كارگران و سازمان تامين اجتماعي، سعيد مرتضوي به اتهام تصرف غيرقانوني و اهمال در انجام وظيفه به تحمل ٧٠ و ٦٥ ضربه شلاق محكوم شده است». اين حكم براي همان بخش از پرونده‌اي است كه وكلاي شاكيان سعي داشتند تا عنوان اتهامي «اختلاس» و «تباني» را در پرونده بگنجانند. عناويني كه به دليل اتهام او در پرداخت‌هاي خارج از قانون، از صندوق سازمان تامين اجتماعي به افراد غير زيرمجموعه اين سازمان اعم از چند مقام ارشد دولت سابق يا برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا ديگر افراد حقيقي و حقوقي و از آن مهم‌تر واگذاري ١٣٨ شركت تامين اجتماعي به بابك زنجاني، از سوي وكلاي شاكيان درخواست شد، در نهايت به اتهام «تصرف غيرقانوني» و «اهمال در انجام وظيفه» و صدور راي شلاق انجاميد. موضوعي كه از سوي ترك همداني مورد اعتراض قرار گرفت و او با بيان اينكه قاضي محترم دادگاه در بخش اول تمامي اعمال مجرمانه متهم را در برداشت اموال سازمان تامين اجتماعي به‌خوبي تشريح و تبيين كرده، مي‌گويد: «اما به گمانم در تطبيق عمل او با عنوان مجرمانه مي‌توانست «اختلاس» را نيز تلقي كند. همچنين از اين جهت متهم لااقل محكوم به رد مال نيز مي‌شد، اما در حال حاضر به اتهامات تصرف غيرقانوني و اهمال در انجام وظيفه به تحمل ٧٠ و ٦٥ ضربه شلاق محكوم شده است.»

گزارشی از مهم‌ترین جلسه نظام/ دروغ بازگشت نخبگان در دولت یازدهم

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر « گزارشی از مهم‌ترین جلسه نظام» نوشت: « وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی جزییاتی از سومین جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی با مقام معظم رهبری را اعلام کردند. جلسه‌ای که دوشنبه شب با حضور ٢٣ عضو شوراي اجتماعي كشور با رهبري برگزار شد و درباره آخرين وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در كشور گزارش‌هایی ارایه شد.

نخستين گزارش بعد از رئیس‌جمهوری را وزیر بهداشت داد. او در کانال تلگرامی‌اش در مطلبی با عنوان: «آسیب‌های اجتماعی، دردناک اما درمان‌پذیر» این‌گونه نوشت: «جلسه‌ بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسئولان برخی دستگاه‌ها که در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، گزارش کار خود را مطرح کردند. در اهمیت این نشست، همین بس که رهبری آن را مهم‌ترین جلسه‌ نظام خواندند و با دقت و صبورانه ساعت‌ها برای آن وقت گذاشتند. من گزارشی از فعالیت همکارانم در حوزه‌ بهداشت و درمان حاشیه‌ شهرها و نتایج بررسی‌هایی که در زمینه‌ طلاق، اعتیاد و سلامت روان انجام شده، ارایه دادم. رهبری هم بیاناتی فرمودند که در این فرصت اندک تنها به دو مورد آنها اشاره می‌کنم؛ نخست این‌که ما به جای گزارش باید اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغییر شاخص‌ها و کاستن از معضلات به‌طور ملموس ببینیم و بعد با اشاره‌ مجدد به آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان معضلی دردناک، فرمودند این کاری است که هر کسی ایران را دوست دارد یا حتی هر کسی که وجدان دارد، باید به آن اهتمام ورزد؛ اما آنچه باعث مباهات من است این‌که ایشان تصریح کردند، دستگاهی که در حاشیه‌ شهرها فعالیت داشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.» در بخش دیگری از این مطلب آمده: «من در پایان صحبت‌هایم خطاب به ایشان عرض کردم با وجود گزارش‌های مثبتی که در این جلسه ارایه شد، متاسفانه شرایط خوب نیست و نگرانی‌های جدی در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان مردم وجود دارد. به دو نکته هم اشاره کردم؛ ابتدا گفتم که من از موضع مسئولیتم باید در کنار درمان، بر پیشگیری هم تأکید داشته باشم، از این بابت لازم است به فقر که منشأ تمام آسیبهاست، بیشتر توجه کنیم و چون هزینه‌های درمان یکی از مواردی است که طبقات ضعیف را به کام فقر می‌کشاند، باید طرح تحول را بیش از پیش دریابیم. طرحی بزرگ و خدمتی موثر که خودش به دلیل عدم حمایت‌های لازم، این روزها حال خوشی ندارد

وزیر بهداشت در مطلبی که منتشر کرد به صحبت‌های انتقادیش در این جلسه هم اشاره کرد: «در ادامه این جسله ادامه دادم، مدتی است عده‌ای فرهنگ شفافیت را به عمد با افشاگری یکی گرفتهاند و چنان در این مسیر می‌تازند که گویی شبکه‌های معاند دیگر نیازی به تولید محتوا علیه نظام و مسئولان آن ندارند، همین که نوشته ‌برخی شبه رسانه‌ها و سخنان مطرح شده در بعضی تریبون‌های عمومی را بازنشر دهند، به هدف دست یافته‌اند. این نوع برخورد با مسائل کشور، باعث صدمات فراوان به سلامت روان جامعه می‌شود؛ مردم را به نظام بدبین می‌سازد و به‌عنوان مهم‌ترین آسیب و بلکه خیانت، جوانان عزیزی را که سرمایه اصلی بالندگی انقلاب و کشورند، به آینده ناامید می‌کند. پس لازم است در این مورد نیز چاره‌ای عاجل اندیشید. در پایان مقرر شد ٦ ماه بعد، دستگاه‌ها گزارش اقدامات خود را دوباره خدمت ایشان ارایه دهند.»»


روزنامه جوان نیز در خبری با عنوان « دروغ بازگشت نخبگان در دولت یازدهم » نوشت: « در حالي كه مطالعه روند مهاجرت نخبگان و بازگشت آنها به كشور طبق اساسنامه جزو وظايف بنياد ملي نخبگان است و بايد در اين رابطه گزارش‌هاي سالانه‌اي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي اين بنياد ارائه شود، ارائه اين گزارش سه سال متوقف شد؛ اما با آنکه تلاش شد تناقض اظهارات رئيس اين بنياد در محضر رهبر انقلاب پوشانده شود، گزارش آماری نخبگان در جلسه سه‌شنبه گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شد. بر اين اساس، آمار توافق‌شده‌اي مبني بر حضور تنها 15 درصد نخبگان در خارج از كشور و بازگشت روزانه دو نخبه به كشور براي استفاده از تسهيلات بنياد ملي نخبگان از زبان دبير اين شورا منتشر شد. اين در حالي است كه در ارائه اين آمار به هيچ‌يك از داده‌هاي خروج نخبگان كشور استناد نشده و اين ابهام باقي است كه سالانه 730 نخبه در فضاي ركود علمي و اقتصادي كشور با چه انگيزه‌اي به كشور باز مي‌گردند و در چرخه كدام فرآيند علمي و تحقيقاتي وارد مي‌شوند؟ »

گزارشی از مهم‌ترین جلسه نظام/ دروغ بازگشت نخبگان در دولت یازدهم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر