بازدید 5753

مالزی وعربستان‌قرارداد21میلیارددلاری‌امضا می کنند

شرکت ملی نفت و گاز مالزی موسوم به پتروناس ماه دسامبر امسال با شرکت 'آرامکو' عربستان سعودی قرارداد 21 میلیارد دلاری پالایشگاه امضاء می کنند.
کد خبر: ۶۳۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 27 October 2016
شرکت ملی نفت و گاز مالزی موسوم به پتروناس ماه دسامبر امسال با شرکت 'آرامکو' عربستان سعودی قرارداد 21 میلیارد دلاری پالایشگاه امضاء می کنند.

به گزارش ایرنا، براساس این قرارداد پیش بینی می شود شرکت پتروناس سهم 50 درصدی از این پروژه را در اختیار 'آرامکو' عربستان قرار دهد. 

منابع آگاه اعلام کردند که پتروناس 50 درصد از سهام این طرح را که در ایالت جوهور واقع در جنوب مالزی ساخته می شود به این شرکت نفتی پیشنهاد می دهد.

این پروژه شامل پالایشگاه، پتروشیمی و دیگر تسهیلات مرتبط است.

به نوشته روز پنجشنبه تارنمای روزنامه 'وال استریت ژورنال'، هزینه توسعه پتروشیمی و پالایشگاهی در ایالت جوهور مالزی حدود 12 میلیارد و 700 میلیون دلار تخمین زده شده است.
تسهیلات مرتبط با تولید آب و ترمینال های گازرسازی گاز طبیعی نیز حدود 8 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه دربر خواهد داشت.

در صورتی که پتروناس بتواند با طرف عربستانی خود به توافق دست یابد، دو طرف اوایل سال آینده میلادی شرکت سرمایه گذاری مشترکی به منظور آغاز این پروژه راه اندازی می کنند تا پالایشگاه مورد نظر در اوایل سال 2019 فعالیت عملیاتی خود را آغاز کند. 

شرکت پتروناس تاکنون از اظهارنظر در ارتباط با این همکاری خودداری کرده و مقامات 'آرامکو' نیز در دسترس نبوده اند. 

ورود آرامکو عربستان به این پروژه می تواند کودتایی برای پتروناس محسوب شود. آرامکو که در شهر ظهران در شرق عربستان واقع شده بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان است، به گونه ای که از هر 8 بشکه نفت جهان، یک بشکه را تولید می کند. 

پتروناس که تحت تاثیر شدید کاهش بهای جهانی نفت قرار دارد، ماه ژانویه سال جاری اعلام کرد قصد دارد هزینه های خود را در 4 سال آینده تا 12 میلیارد دلار کاهش دهد، اما تاکید کرد که همچنان به سرمایه گذاری در پروژه های بلندمدت متعهد است. 

پتروناس در سه ماهه دوم امسال به دلیل کاهش بهای جهانی نفت و همچنین از دست دادن ارزش بخشی از دارایی خود با کاهش 86 درصدی سود نسبت به سود دوره مشابه سال پیش از آن تنها 384 میلیون دلار سود کسب کرد.
این شرکت که ماه مارس امسال از کاهش هزار شغل خبر داده بود، کاهش صدها شغل دیگر را نیز در برنامه خود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر