بازدید 13949

ماجرای افشای «پروژه سیمون»؛ یک قرارداد محرمانه میان سوئد و عربستان سعودی

نخست وزیر سوئد به همراه یکی از برجسته ترین دلالان سلاح این کشور برای دیدار رسمی به عربستان سعودی سفر می کنند. این دیدار به گفته رسانه های سعودی برای افزایش تبادلات و مراودات تجاری بین دو کشور بوده است. در همین حال، رئیس کمیته دفاع پارلمان سوئد تأکید می کند، کشور سوئد باید اقدام به ارسال سلاح برای نیروهای پیشمرگه کرد و ائتلاف عربستان ـ آمریکا در عراق کند.
کد خبر: ۶۳۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 03 November 2016
نخست وزیر سوئد به همراه یکی از برجسته ترین دلالان سلاح این کشور برای دیدار رسمی به عربستان سعودی سفر می کنند. این دیدار به گفته رسانه های سعودی برای افزایش تبادلات و مراودات تجاری بین دو کشور بوده است. در همین حال، رئیس کمیته دفاع پارلمان سوئد تأکید می کند، کشور سوئد باید اقدام به ارسال سلاح برای نیروهای پیشمرگه کرد و ائتلاف عربستان ـ آمریکا در عراق کند.

به گزارش «تابناک» این موضوعات نه تنها نشان دهنده حمایت سوئد به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا از عربستان سعودی است، بلکه همزمان تلاش های این کشور برای تقویت عربستان در سوریه علیه دولت بشار اسد و همچنین تقویت جبهه ناتو در برابر روسیه در این زمینه را نشان می دهد.

نکته جالب در این ماجرا آنجاست، در حالی که صدای اعتراضات در ایالات متحده برای حمایت از کشورهایی مانند عربستان ـ که رگه اصلی تقویت داعش در منطقه هستند ـ بلند شده، آمریکا اکنون از هم پیمانان اروپایی خود توقع دارد، جای این کشور را برای ارسال سلاح به عربستان و گروه های شورشی در سوریه بگیرند.

اما در همین حال، پرده از قراردادی محرمانه میان سوئد و عربستان سعودی برداشته می شود که همه این ها را همزمان معنی می کند. قبل از هر چیز، باید یادآور شد که قانون سوئد، ارسال هرگونه سلاح به کشورها یا گروه های درگیر جنگ را ممنوع کرده است، ولی اکنون مقامات ارشد سوئدی و مجموعه های تولید و صادرات سلاح این کشور، همگی توسط یکی از مشهورترین دلالان تسلیحات در سوئد یعنی «جاکوب والنبرگ» متحد شده اند تا این قانون صریح در سوئد را زیر پا بگذارند.

ماجرای افشای «پروژه سیمون»؛ یک قرارداد محرمانه میان سوئد و عربستان سعودی

از سوی دیگر، صرف نظر از این قانون صریح، قانون دیگری در سوئد صادرات هرگونه سلاح به هر گروه و کشوری باید توسط آژانس منع گسترش سلاح اتمی و کنترل سلاح در سوئد بررسی و تأیید شود؛ اما این موضوع هرگز در قرارداد محرمانه «پروژه سیمون» که موضوع آن قراردادی محرمانه برای ارسال سلاح به عربستان سعودی است، مد نظر قرار نگرفته است.

این قرارداد محرمانه سال 2007 توسط ویکی لیکس افشا شده که از همین روی، می توان به خوبی دریافت که ماجرای اتهام سوئد به جولیان آسانژ چیست! این قرارداد محرمانه بیان می کند که سوئد می خواهد تا یک کارخانه تولید تسلیحات را در عربستان سعودی راه اندازی کند. تسلیحات تولیدی شامل گونه ای از تسلیحات است که اکنون توسط داعش در سوریه و برای نابودی تجهیزات زرهی ارتش سوریه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که تجهیزات زرهی ارتش سوریه توسط روسیه ساخته شده این موضوع همچنین یک آزمایش اساسی برای ناتو در خصوص تست سلاح های خود در برابر تسلیحات روسی نیز به شمار می آید.

افشای این قرارداد پس از مدتی منجر به آن شد که مراجع قانونی در سوئد به دنبال بازرسی و تحقیق و تفحص از این ماجرا باشند، زیرا همان گونه که گفته شد این قرارداد به شکل مشخص دو مورد از قوانین صریح سوئد را زیر پا گذاشته است؛ اما به شکلی جالب توجه، بعد از مدتی پرونده این تحقیق و تفحص به دلیل فقدان مستندات کافی بسته شد! به جای آن مراجع سوئدی، موضوع تعقیب قانونی جولیان آسانژ را با فشار بیشتری در دستور کار قرار دادند.

اما این افشاگری منجر به آن شد که برای مدتی همکاری سوئدی ها برای تغذیه عربستان سعودی با وقفه مواجه شود و در نهایت والنبرگ، در نامه ای که به وزیر دفاع سوئد می نویسد، تأکید می کند، «دوستان سئودی» وی از این موضوع چندان خرسند نیستند و وقفه در کار کارخانه تولید تسلیحات، منجر به تهدید برخی منافع اساسی تجاری شده است.

یکی از این منافع تجاری درخواست مالکیت سعودی ها بر سیستم Erieye سوئد بوده و دیگری سیستم جاسوسی هوابرد که توسط شرکت سیستم های دفاعی Saab Electronic یا همان Ericsson Microwave Systems سابق تولید شده است. در نتیجه، این فشارها از سوی والنبرگ در راستای منافع تجاری خود و منافع سیاسی سعودی ها قرارداد میان سوئد و عربستان مجددا فعال می شود؛ موضوعی که عملا بی اعتنایی سوئدی ها به سبعیت سعودی ها در یمن و نقض آشکارای حقوق بشر در این کشور را به دنبال می آورد.

سرانجام پس از سه سال دولت سوئد این قرارداد را لغو می کند. در این ملغی سازی وزیر خارجه سوئد «مارگوت والشتروم» نقش اساسی داشته است. وقتی این اتفاق در سال 2015 رخ می دهد، والنبرگ با ایجاد یک کمپین مخفی به همراه تأثیرگذارترین چهره های تجاری و صنعتی سوئد سعی می کند، جلوی این لغو قرارداد را بگیرد؛ بنابراین، در یک ایمیل سری که بعدا در رسانه های سوئدی منتشر می شود، از همه همراهان خود درخواست می کند تا نامه ای را که در مخالفت با لغو این قرارداد تحریر شده بود، امضا کنند:

ماجرای افشای «پروژه سیمون»؛ یک قرارداد محرمانه میان سوئد و عربستان سعودی

پس از این ماجرا مارگوت والشتروم اقدام به دعوت از والنبرگ و برخی دیگر از چهره های با نفوذ تجاری به یک میهمانی شام می کند که طی آن بحث و جدل های زیادی در می گیرد. گفته می شود، محور اصلی این میهمانی ارزیابی دولت سوئد از وضعیت فعلی عربستان سعودی بوده است. میهمانی که در پانزدهم مارس سال جاری میلادی برگزار شده است؛ میهمانی شامی که در نهایت منجر به آن می شود که والنبرگ و نخست وزیر فعلی سوئد یعنی «استفان لوون» بر سر طرح دیگری برای معامله با عربستان سعودی نقشه بکشند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها