بازدید 12396
مروری بر روزنامه های دوشنبه سوم آبان ماه،

غافلگيري نجفی در هفت و سي‌دقيقه!/ انتقاد به سخنان برجامی روحانی

روزنامه های اصولگرا امروز سخنان برجامی رئیس جمهور در سفر استانی به اراک را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب از تغییر دقیقه 90 وزیر آموزش و پرورش گلایه کرده اند و جزئیاتی از چرایی آن بیان کرده اند.
کد خبر: ۶۳۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 24 October 2016

روزنامه های اصولگرا امروز سخنان برجامی رئیس جمهور در سفر استانی به اراک را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب از تغییر دقیقه 90 وزیر آموزش و پرورش گلایه کرده اند و جزئیاتی از چرایی آن بیان کرده اند.

تیتر یک برخی روزنامه های دوشنبه 3 آبان:

شرق: مهلت به قرارگاه خاتم

همدلی:وضعیت قضایی سعید طوسی، یاشار سلطانی و نرگس محمدی

کیهان: روحانی: درخت سیب و گلابی کاشتهایم، صبر کنید میوه بدهد

آرمان: انصراف نجفی در ساعت 7:30

آفتاب:ساعت 7:30 چه کسی تلفن زد؟

اعتماد: وارثان برجام( گزینه های مطرح برای وزارت خارجه آمریکا)

وطن امروز: جزئیاتی از پرونده صندوق فرهنگیان

اطلاعات: روحانی: نگذاریم اخلاق را سرکوب و دروغ را ترویج کنند

ایران:روحانی: یک خط، یک رهبر و یک دولت بیشتر نداریم

جام جم: اعتیاد، پدرخوانده ایدز

حمایت: سخنگوی قوه قضاییه:مسئولان دوتابعیتی برکنار می شوند

رسالت: احمدتوکلی:می خواهند گوشت لخم وزارت نفت را به توتال بدهند

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا انتقاد از سخنان برجامی رئیس جمهور را در در دستور کار قرار داده اند.

 

روزنامه جوان در گزارشی  نوشت:« یک روز پس از آنکه رئيس‌جمهور در همایش روز ملی روستا و عشایر اذعان کرد بیکاری و عدم‌اشتغال یک معضل بزرگ برای سراسر کشور است، دیروز هم در سفر استانی به استان مرکزی این جمله خود را تکرار کرد. روحانی در عین حال گفت: برجام در باغ را به روی مردم گشود و سپس خدای خود را گواه گرفت که در این جمله اغراق نمی‌کند که در سال‌های قبل مسابقه برای تهدید ایران بود. امروز مسابقه برای ارتباط با ایران است. »

روزنامه کیهان نیز در ستون گفت و شنود خود نوشت:

«گفت: از گشایش اقتصادی و رونق کسب و کار و لغو تحریم‌ها و احترام به پاسپورت ایرانی و ایجاد اشتغال و... بقیه وعده‌هایی که دولت داده بود چه خبر؟!

گفتم: دیروز آقای رئیس‌جمهور در جمع مردم استان مرکزی گفته است؛ درخت سیب و گلابی کاشته‌ایم، مردم باید صبر کنند تا میوه بدهد!

گفت: ولی قرار بود مشکلات اقتصادی 100 روزه حل شود و قرار بود تحریم‌ها در همان روز اول اجرای برجام لغو بشود و قرار بود برای جوانان کار ایجاد شود و... پس چی شد؟!

گفتم: طرف از میهمانش پرسید؛ برای شام املت میل دارید؟ میهمان گفت؛ بله، خیلی هم ممنون ولی نمی‌خواهم به زحمت بیفتید. صاحبخانه جواب داد؛ اختیار دارید! زحمتی ندارد، یک مرغ داریم بهش میگم تخم بذاره!»

تغییر در کابینه و تغییر نجفی

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« غافلگيري در هفت و سي‌دقيقه » نوشت:« خود محمدعلی نجفی، بعدازظهر دیروز در توضیح علت معرفی‌نشدنش، پاسخ دیگری به ایسنا داده و گفته است: «نه انصراف من و نه عقب‌نشینی آقای روحانی در کار بوده است. از ابتدا گفتم؛ تلاش می‌کنیم آقای دانش را راضی کنیم و اگر نشد بنده سنگر را خالی نمی‌گذارم که خوشبختانه دیشب ایشان را قانع کردیم. دانش‌آشتیانی را فردی کاردان و صاحب‌نظر می‌دانم و برای کمک به موفقیت وی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد». اگر این روایت نجفی که می‌گوید شامگاه شنبه موفق به جلب رضایت دانش‌آشتیانی شده‌‌اند، صحت داشته باشد، آن‌گاه این سؤال مطرح می‌شود که چرا سخنگوی دولت در جلسه صبح یکشنبه با فراکسیون امید از نجفی به عنوان گزینه مورد نظر برای وزارت آموزش‌وپرورش یاد کرده است؟ از سوی دیگر، بیان این جمله که «نه عقب‌نشینی روحانی در کار بوده و نه انصراف نجفی» روایت شرط نجفی و عدم پذیرش این شرط از سوی دولت را رد نمی‌کند و به همین دلیل، برخی از نمایندگان همچنان معتقدند این موضوع مهم‌ترین دلیل معرفی‌نشدن نجفی بوده است. با همه این اوصاف جمله‌ای که محمود صادقی، بعدازظهر دیروز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تغییر نجفی بیان کرد، بازهم احتمال تأثیرگذاری نهادهای خارج از دولت بر این تغییر را تقویت کرد. صادقی گفته: «در تغییر وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به مجلس عامل غیرمنتظره‌ای دخالت کرده است».»

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشت امروز خود به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده که هر ۳ فردمعرفی شده برای تصدی سه وزارتخانه را عوض کنیدروزنامه جمهوری اسلامی نوشت:رئیس‌جمهور روحانی در مدت زمانی کمتر از یک هفته، اسامی وزرای پیشنهادی را برای کسب رای اعتماد به مجلس اعلام کرده است.این اقدام رئیس‌جمهور در معرفی فهرست وزرای پیشنهادی ممکن است شائبه عجله و شتابزدگی را در برخی اذهان ایجاد کند و بپرسند که تعجیل چرا؟علاوه بر این، حالا که هنوز اسامی وزرای پیشنهادی از تریبون مجلس اعلام نشده، رئیس‌جمهور فرصت دارد با دقت نظر بیشتری نسبت به معرفی افراد جدید، تصمیم بهتری بگیرند تا آن که رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی با درصد بالاتری به دست آید. با انتشار اسامی وزرای پیشنهادی، سئوال‌های زیادی در جامعه مطرح شده که عمدتا به سابقه رای ندادن مجلس به آنها در نوبت قبل، عدم تسلط آنها بر حوزه کاری مورد نظر و ضعف‌ها و اشکالاتی که به سوابق بعضی از آنها مربوط می‌شود. در این واقعیت نباید تردید کرد که تغییر باید با هدف تقویت کابینه باشد ولی اسامی پیشنهادی چنین نویدی را نمی‌دهد.

محمد جواد حق شناس نیز در گفت و گویی با روزنامه آرمان با عنوان« تغيير وزیر ارشاد خارج از اراده دولت بود » گفت:« بنده تغيير در وزارت ارشاد را ناشي از تصميم انفرادي آقاي جنتي وموافقت دولت نمي‌دانم. تغيير در وزارت ارشاد گسترده‌تر از حوزه تصميم‌گيري آقاي جنتي و روحاني بود. قطعا عوامل موثر ديگري خارج از اراده دولت وجود داشته كه موجب اتخاذ اين تصميم شده است. در چند سال گذشته شاهد نقدها و نگراني‌هاي جديد از سوي منتقدان وزارت ارشاد در قم و مشهد بوديم. البته در برخي از حوزه‌ها وزارت ارشاد مقاومت كرد. اما درحوزه‌هايی هم وزير ارشاد نتوانست به تنهايي مقاومت كند و مجبور به عقب‌نشيني شد و موجبات گلايه‌مندي آقاي روحاني را فراهم آورد. اگر منصفانه به قضاياي وزارت ارشاد بنگريم، اين وزارتخانه نياز به حمايت‌هاي جدي‌تري توسط مجموعه دولت ونهاد‌هاي ديگر داشت. آقاي جنتي نمي‌توانست به تنهايي در مقابل فشارهاي ساختاري به وزير ارشاد مقاومت كند و همين امر موجب استعفاي وزير ارشاد بود.»

عباس عبدی فعال اصلاح طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد در این باره می نویسد:« پيام سياسي اين تغيير به نسبت روشن است. از يك سو نشان دادن حدي از تعامل با منتقدان و در عين اصرار به سياست‌هاي اعلامي دولت است. پيام اين تغيير به موافقان دولت نيز كمابيش روشن است. اينكه پاسخ مثبت حداقلي به تغييرات مجلس است. پيام آن به مردم، دفاع از ثبات سياست‌ها و آرامش و اميد است. ولي در مجموع به نظر مي‌رسد كه اين اتفاق به همين دلايل به عنوان يك رويداد سياسي مهم تلقي نخواهد شد.»


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی