بازدید 5095
گزارش

5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا

لحظات ارزشمندی در تاریخ بارسلونا وجود دارد که شاید بسیاری از مردم به آنها توجه نداشته‌اند چراکه ممکن است آن زمان هنوز هوادار کاتالان‌ها نشده بودند.
کد خبر: ۶۳۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 24 October 2016
کاتالان‌ها لحظات فوق‌العاده زیادی را در تاریخ خود تجربه کرده‌اند که هیچگاه از ذهن طرفداران این تیم پاک نخواهد شد.
به گزارش تابناک ورزشی،در چند سال گذشته، بارسلونا تبدیل به یک غول در دنیای فوتبال شده که همه را شکست می‌دهد. کاتالان‌ها تعداد جام‌ها و افتخارات بیشماری را کسب کردند و بخاطر سبک فوتبالشان، هواداران بسیاری را از تمام کره زمین جذب کرده‌اند.
یکی از دلایل موفقیت آنان در یک دهه گذشته درخشش لیونل مسی است که با عملکرد بی‌نظیر خود این باشگاه را به سطحی رساند که هرگز به آن نرسیده بودند. اما آبی‌اناری‌ها پیش از شروع عصر مسی، نیز تاریخ ارزشمندی داشتند.
لحظات ارزشمندی در تاریخ بارسلونا وجود دارد که شاید بسیاری از مردم به آنها توجه نداشته‌اند چراکه ممکن است آن زمان هنوز هوادار کاتالان‌ها نشده بودند. بنابراین در این گزارش 5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا را بررسی می‌کنیم:
 1) خرید لیونل مسی روی سفره
این اتفاق مهم‌ترین لحظه تاریخ بارسلوناست زیرا اگر این فوق‌ستاره ریزجسه آرژانتینی به بارسلونا نمی‌آمد، این باشگاه هرگز به نیرویی منهدم کننده در فوتبال تبدیل نمی‌شد.
مسی نقش بسیار بزرگی در تاریخ باشگاه و موفقیت‌های آن داشت و تصور بارسلونای بدون او بسیار سخت است. بارسا بدون او یعنی بسیاری از جام‌ها پَر. بسیاری از رکوردها دست نخورده باقی مانده باشد و بسیاری از خاطرات خوب اتفاق نیفتاده باشد.
مسی فقط 29 سال دارد و در حال حاضر بزرگترین بازیکن فوتبال است. با نگاهی اجمالی به تأثیری که مسی در نیوکمپ گذاشته، می‌توان فهمید مثل او هرگز دیده نشده است.
او در سنین بسیار جوانی به ترک باشگاه خیلی نزدیک بود. در دسامبر 2000، پس از امتحان در بارسلونا، مدیر تیم اول در آن زمان یعنی چارلی رکساچ با تحت تأثیر قرار گرفتن از نمایش مسی خواستار جذب او شد، اما هیئت مدیره در مثبت بودن این قضیه شک داشتند.
خانواده مسی به شک افتادند و به او اولتیماتوم دادند. بنابراین آن مدیر یک سفره که تنها تکه‌ای بود که در آن نزدیکی می‌شد روی آن نوشت را پیدا کرد و قرارداد را نوشت. مسی جذب شد و تاریخ ساخته شد!
5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا 
 2) فصل مملو از جام 09-2008
در سال 2008، پپ گواردیولا به عنوان سرمربی جدید بارسلونا انتخاب شد. نکته تعجب‌برانگیز از انتخاب او این حقیقت بود که این اولین تجربه سرمربیگیری گواردیولا بود که قطعاً در این تیم توقعات زیادی از او بود.
بنابراین هنگامیکه بازیکنان محبوب هواداران مثل دکو و رونالدینیو توسط پپ فروخته شدند، بسیاری ابرو بالا انداختند و در درستی این کار تشکیک کردند. گذشته از همه اینها، این دو ستاره ستون فقرات تیم بودند.
اما تصمیم گواردیولا نبوغ او را به نمایش گذاشت. او می‌دانست که لیونل مسی آینده باشگاه را در دست خواهد گرفت و اینکه تیم حول این بازیکن ریزجسه آرژانتینی که در آن زمان فقط 21 سال داشت، خواهد چرخید.
اما بزرگترین تغییر قابل توجه در باشگاه، فلسفه فوتبال بود، روشی که اکنون به نام روش بازی تیکی‌تاکا شناخته می‌شود. بارسا ابتدا بر اسپانیا سپس بر اروپا و درنهایت در جهان حاکم بلامنازع شد.
آنها در آن فصل رکورد 6 کسب 6 جام را بدست آوردند، کاری که هیچ باشگاهی در تاریخ در طول یک فصل موفق به انجام آن نشده بود. این تیم بارسلونا همچنین یکی از بزرگترین تیم‌ها در تاریخ مسابقه فوتبال به حساب می‌آید.
5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا 
 3) کسب اولین جام اروپایی بارسلونا
پیش از تیم بارسلونای رویایی گواردیولا، اولین بارسلونای بزرگ که اروپا را فتح کرد، تیم فوق‌العاده یوهان کرایف بود. بارسلونا همیشه در فوتبال اروپا مثل سایه به دنبال رئال‌مادرید بود.
آنها جام‌های لالیگا را به تساوی تقسیم می‌کردند اما در اروپا وضع به گونه‌‌ی دیگری بود. این جامی بود که بارسا به آن نرسیده بود. کاتالان‌ها در سال 1988 یوهان کرایف را به خدمت گرفتند و او بازیکنان متعددی مثل پپ گواردیولا که فکر می‌کرد مناسب سبک بازی‌اش هستند خریداری کرد.
ایده او برای فوتبال موفقیت‌های زیادی برای آنها بدست آورد، او ابتدا جام برندگان جام اروپا را در سال 1989 با شکست سمپدوریا در فینال بدست آورد. سه سال بعد باز هم این سپمدوریا بود که این بار در فینال جام اروپا مغلوب بارسلونا شد تا کاتالان‌ها اولین قهرمانی خود در اروپا را در کارنامه خود ثبت کنند.
تیم‌های کرایف و گواردیولا در موفقیت‌ها بسیار شبیه هم بودند. بارسای کرایف از 1991 تا 1994 چهار قهرمانی پیاپی در لالیگا بدست آورد و شاگرد او این عنوان را سه بار کسب کرد.
اما کرایف خط‌شکن موفقیت‌های بارسلونا بود. او یک اسطوره واقعی برای باشگاه بود و فوتبال، او را با ناراحتی از دست داد.
 5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا
4) سه‌گانه فصل 15-2014
اکثر هواداران بارسا این مورد را به خاطر می‌آورند. بارسلونا پس از عدم کسب موفقیت‌های پپ گواردیولا توسط تیتو ویلانوا و خرارد مارتینو، رکوردهای متعددی را در اولین فصل حضور لوئیز انرکیه در سکان هدایت این باشگاه شکست.
اولین کار بارسلونا جذب لوئیس سوارز ار لیورپول با هزینه‌ای هنگفت بود. با حضور این بازیکن اروگوئه‌ای، بارسلونا صاحب مثلث تهاجمی آمریکای‌جنوبی شد.
سوارز به دلیل محرومیتی که بخاطر گاز کیه‌لینی در جام‌جهانی گریبانگیرش شده بود نتوانست در چند بازی اول بارسا حضور پیدا کند. هنگامیکه او به مستطیل سبز بازگشت، زمانی گذشت تا درک بسیار خوبی از لیونل مسی و نیمار پیدا کند.
اما آنها در نهایت با یکدیگر منطبق شدند و از آن پس تبدیل به خط حمل توقف‌ناپذیر بارسلونا گشتند که تقریباً تمام تیم‌ها از گزند حملات آنها در اما نماندند. مثلث MSN 122 گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رساند.
بارسلونا با اختلاف دو امتیاز قهرمان لالیگا شد و با شکست اتلتیک‌بیلبائو در فینال که با گل فوق‌العاده لیونل مسی همراه بود جام کوپادلری را به خانه برد. کاتالان‌ها سپس قدرت خود را با شکست 3-1 یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان به رخ جهانیان کشیدند و برنده سه‌گانه شدند. 
5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا 
 
5) فرانک ریکارد خشکسالی بارسلونا را شکست
بارسلونا حتی پیش از آغاز عصر پپ گواردیولا یکی از قدرت‌های فوتبال اسپانیا بود. رئال‌مادرید (32) هنوز بیشترین قهرمانی در لالیگا را دارد اما بارسا (24) در این مورد خیلی فاصله ندارد.
کاتالان‌ها همیشه در کورس قهرمانی بوده‌اند. اما برای مدت 5 سال، این باشگاه در اسپانیا بدون جام ماند. از 1999 تا 2004 آنها حتی یک قهرمانی نیز در لالیگا بدست نیاوردند.
این بی‌جام‌ترین زمان برای کاتالان‌ها بود و در تلاش برای شکست این خشکسالی و بازگرداندن سطح قبلی باشگاه، آنها سرمربی هلندی فرانک ریکارد را به خدمت گرفتند. او مشخص کرد که خرید فوق‌العاده‌ای برای باشگاه بوده است.
ریکارد یک سال برای استقرار روش بازی خود در تیم نیاز داشت و او تمام بازیکنانی که عملکرد ضعیف داشتند از تیم کنار گذاشت و یک تیم جدید با یک هسته بازیکنان جدید شکل داد و تیم را حول خرید یک سوپراستار یعنی رونالدینیو ساخت.
بارسلونا دو بار قهرمان لالیگا شد و همچنین در سال 2006 با شکست آرسنال در فینال، دومین جام اروپایی خود را کسب کرد.
5 لحظه ماندگار در تاریخ بارسلونا 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار