بازدید 2093

جزئیات ورود توسعه‌گران به بافت‌ فرسوده

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در حال سپری کردن اولین تجربه حضور سازندگان توسعه‌گر در عرصه بهسازی بافت فرسوده هستیم، گفت: توسعه‌گران از ابزارهای مختلف حمایتی از جمله زمین صفر برخوردار می‌شوند.
کد خبر: ۶۳۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 23 October 2016

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در حال سپری کردن اولین تجربه حضور سازندگان توسعه‌گر در عرصه بهسازی بافت فرسوده هستیم، گفت: توسعه‌گران از ابزارهای مختلف حمایتی از جمله زمین صفر برخوردار می‌شوند.

مجید روستا به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در گذشته نوسازی بافت فرسوده اغلب انفرادی و سلیقه‌ای و به‌طور پراکنده انجام می‌شد و یکی از اهداف ما برای استفاده از توسعه‌گران، نوسازی در مقیاس با رویکرد محله‌محوری است. عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: نهادهای توسعه‌گر صرفا مجری نیستند بلکه خود منابع مالی مورد نیاز را وارد چرخه ساخت وساز می‌کنند و با رعایت ملاحظات اجتماعی از جمله حفظ بافت مسکونی و پرهیز از خروج جمعیت از محله فعالیت خود را انجام می‌دهند. ضمن اینکه نهادهای توسعه‌گر وارد عرصه خدمات عمومی از جمله احداث بوستان‌ها و مراکز خرید نیز می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه توسعه‌گران از تسهیلات نوسازی مسکن و ودیعه اسکان موقت به‌عنوان حمایت‌های دولتی برخوردار می‌شوند، گفت: توسعه‌گران از مشارکت مردمی استفاده می‌کنند، به‌طوری که با مردم وارد مذاکره می‌شوند و با راه‌اندازی دفاتر محلی به اطلاع‌رسانی و توجیه اهالی می‌پردازند. در ادامه اراضی محله را در قالب قرارداد به نام خود می‌کنند و از تسهیلات بانکی و ودیعه اسکان موقت برخوردار می‌شوند. توسعه‌گر باید بخشی از منابع مالی را تامین کند و ملاحظات اجتماعی را درنظر بگیرد و ساخت و ساز تک‌پلاکی نداشته باشد و به زنجیره خدمات اسکان نیز توجه کند تا دولت نیز وی را از تسهیلات ویژه برخوردار کند.روستا ادامه داد: توسعه‌گران می‌توانند از تسهیلات نوسازی مسکن و تخفیفات خاص از سوی شهرداری از جمله تخفیف در صدور پروانه ساختمان برخوردار شوند و از ابزار خاص زمین صفر استفاده کنند. در این شیوه حمایتی اراضی و املاکی را که در اختیار دولت است به سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان واگذار می‌کنیم و در دوران مشارکت و ساخت قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود و انبوه‌سازان وارد پروژه می‌شوند و ساخت و ساز را انجام می‌دهند. توسعه‌گر هم مجری و هم سرمایه‌گذار می‌شود و به وی سود پیمانکاری و سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد که این سود بر اساس نرخ بهره بانکی با پنج درصد اضافه به وی اختصاص می‌یابد. در این روش، توسعه‌گر سود می‌برد و سود و زیان احتمالی مربوط به دولت است. به عبارت دیگر پروژه را قیمت‌گذاری می‌کنیم و با توجه به قیمت زمین و هزینه ساخت، مبلغی معادل با سود بانکی و پنج درصد اضافه، به توسعه‌گر پرداخت می‌شود. عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: هرنهادی که بتواند شرایط لازم را فراهم کند و دراین قالب تعریف شود توسعه‌گر است و انبوه‌سازان نیز می‌توانند در این تعریف جای گیرند. البته هنوز جز درمواردی معدود، تجربه حضور سازندگان انبوه را در این حوزه نداشته‌ایم.روستا تاکید کرد: پیش از این در بازآفرینی و بهسازی خود مالکان در عرصه خصوصی و نه مقیاس محله‌ای فعالیت می‌کردند؛ انبوه‌سازان وارد بافت فرسوده نمی‌شدند و دلیل این امر ملاحظات اجتماعی و هزینه‌بر بودن پروژه‌های بافت فرسوده، دسترسی دشوار و پایین بودن ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده بود. وی افزود: در اغلب کشورهای دنیا توسعه‌گران تامین مالی می‌شوند و حتی از بانک‌های تخصصی بهره می‌برند؛ از کشورهای موفق درعرصه استفاده از توسعه‌گران می‌توان به کره‌جنوبی، فرانسه و انگلیس اشاره کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر