بازدید 13627
چهار گزینه ای که رئیس جمهور اصرار به وزیر شدنشان دارد!

«روحانی» به دنبال کسب نظر از مقامات ارشد نظام برای معرفی دو وزیر

گفته می شود، رئیس جمهور بنا دارد ظرف مدت هفته جاری برای معرفی گزینه های پیشنهادی خود برای سه وزارتخانه ای که وزیران آن هفته گذشته کنار رفتند، اقدام کند؛ اما خبری حاکی از این است که روحانی برای دو تن از وزیران پیشنهادی مورد نظر خود به دنبال کسب نظر از مقامات عالیرتبه نظام است.
کد خبر: ۶۳۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 22 October 2016
چهارشنبه هفته گذشته بود که پس از قطعی شدن کناره گیری سه تن از وزیران دولت دهم، رئیس جمهور طی احکام جداگانه ای، «سید محمد بطحایی» را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش، «سید عباس صالحی» را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «سید نصرالله سجادی» را به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان منصوب و از زحمات وزیران سابق این وزارتخانه ها تقدیر کرد، اما گویا معاونان سابق و سرپرستان فعلی سه وزارتخانه فقط در حد سرپرست باقی خواهند ماند؛ چرا که رئیس جمهور چهار چهره دیگر را برای این سه وزارتخانه مد نظر دارد.

به گزارش «تابناک»، یک روز پس از معرفی سرپرستان سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور، اقدام به برگزاری یک فراخوان اینترنتی برای معرفی وزیران پیشنهادی این سه وزارتخانه کرد؛ کاری که او پیشتر هم اقدام مشابهی نظیر آنچه اکنون انجام داده نیز انجام داده بود، اما با این حال، دیگر مشاور رئیس جمهور یعنی «محمد علی نجفی» این اقدام تبلیغاتی را ناتمام گذاشت و خبر از گزینه های پیشنهادی داد.

آنطور که نجفی گفته، خبرهایی که پیشتر هم درباره معرفی سه وزیر پیشنهادی منتشر شده بود، صحیح است. گویا رئیس جمهور بنا دارد از میان چهار گزینه ای که در مجلس قبلی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند، اما نتوانستند نظر موافق نمایندگان را جلب کنند، سه تن را به عنوان گزینه های پیشنهادی خود برای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس دهم پیشنهاد کند.

بنا بر اخبار رسیده، هرچند هنوز رئیس جمهور برای معرفی گزینه پیشنهادی اش برای وزارت مهم آموزش و پرورش به نتیجه نرسیده است، گویا عزم وی به منظور معرفی «سید رضا صالحی امیری» برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و جانشینی «علی جنتی» و معرفی «مسعود سلطانی فر» برای وزارت ورزش و امور جوانان و جایگزینی وی با «محمود گودرزی» جدی است.

در صورت معرفی این افراد، باید منتظر معرفی روسای جدیدی هم برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران باشیم. به نظر می رسد، رئیس جمهور به حلقه نیاواران و افرادی که از ابتدا برای وزارت مورد نظرش بوده اند، اعتقاد جدی دارد و بنا ندارد که خارج از چارچوب افراد مورد نظر خودش، پای افراد دیگری را به دولت باز کند.

اما درباره وزارت آموزش و پرورش مسأله متفاوت است؛ هرچند روحانی همچنان از چهارچوب افراد مورد پذیرش و اطرافیانش عدول نکرده و می خواهد، نسبت به معرفی یک نفر از بین «محمد علی نجفی» مشاورش و «فخر الدین دانش آشتیانی» گزینه پیشنهادی اش برای وزارت علوم در سال 92 اقدام کند؛ اما هنوز در این رابطه به قطعیت نرسید و گویا هنوز نجفی به دلیل شرایط جسمانی اش حاضر به پذیرش این مسئولیت سنگین نشده است.

محمدعلی نجفی 65 ساله است و هم اکنون مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی است. وی از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیأت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ وزیر آموزش و پرورش بود.

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رأی از مجموع ۲۸۴ رأی موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. دو روز بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به وی، حسن روحانی طی حکمی او را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد.

نجفی دهم بهمن ۱۳۹۲ از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. نجفی در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ پس از رأی آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد و 95 روز سرپرست این وزارتخانه بود.

دیگر گزینه احتمالی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی 61 ساله است. او استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رئیس مجتمع آموزشی مفید، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاون اسبق طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

پس از آنکه رضا فرجی دانا استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، در بیستم آبان ۱۳۹۳ «حسن روحانی» طی نامه‌ای به «علی لاریجانی»، احمدی دانش آشتیانی را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد. وی ساعتی بعد درباره برنامه‌هایش برای وزارت علوم گفت که برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف به دولت ارائه و همچنین اعلام کرد، فکر نمی‌کند مجلس با او مشکلی داشته باشد. احمدی دانش آشتیانی در همان روز، برنامه‌های کامل خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. جلسه بررسی صلاحیت وی در مجلس، سه شنبه ۲۷ آبان برگزار شد، اما او هم با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و و ۱۶ رأی ممتنع، نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

«سید رضا صالحی امیری» سیاست‌مدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. او در آغاز کار دولت حسن روحانی، 70 روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود و البته پس معرفی اش به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان، نتوانست از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد، چون از مجموع ۲۶۱ رأی مأخوذه، او ۱۰۷ رأی موافق و ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع جمع کرد و موفق نشد به کابینه راه یابد. او معاون فرهنگی ستاد روحانی بود که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخاب روحانی، عمده گمانه زنی ها از معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی ارشاد یا آموزش پرورش خبر می داد؛ موضوعی که احتمالا بعد از گذشت سه سال از عمر دولت روحانی محقق خواهد شد.

«مسعود سلطانی‌فر» سیاست‌مدار اصلاح طلب، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو غیرموظف هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، عضو سابق فراکسیون اصلاح طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و از اعضای حزب اعتماد ملی است. او معاون اسبق سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال (در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی‌فر عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را داراست و به عنوان مسئول کمیته ورزش روحانی فعالیت کرده است. او هنگامی که دولت اصلاحات تازه روی کار آمده بود، قائم‌مقام مصطفی هاشمی طبا در سازمان تربیت بدنی شد. سلطانی‌فر که عضو شورای شهر تهران بود، پس از آنکه نتوانست وزیر ورزش و جوانان شود و بعد از کناره گیری «محمدعلی نجفی» از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از دهم بهمن 1392 جانشین نجفی شد و از عضویت در شورای شهر تهران کناره گیری کرد.

گفته می شود، رئیس جمهور بنا دارد ظرف مدت هفته جاری برای معرفی گزینه های پیشنهادی خود برای سه وزارتخانه ای که وزیران آن هفته گذشته کنار رفتند، اقدام کند؛ اما خبری حاکی از این است که روحانی برای دو تن از وزیران پیشنهادی مورد نظر خود به دنبال کسب نظر از مقامات عالیرتبه نظام است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل