بازدید 5946
۴

نقش کلیدی اردبیل در رابطۀ تهران - باکو

استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران و آذربایجان با یکدیگر 370 کیلومتر مرز مشترک دارند. علاوه بر رابطۀ دوستانه و برادرانه، مردم اردبیل و آذربایجان دارای زبان و مذهب مشترک اند که زمینه ای برای گسترش رابطۀ دوجانبه و همکاری اقتصادی میانِ آن ها است.
کد خبر: ۶۳۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 22 October 2016
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری ترند، استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران و آذربایجان با یکدیگر 370 کیلومتر مرز مشترک دارند. علاوه بر رابطۀ دوستانه و برادرانه، مردم اردبیل و آذربایجان دارای زبان و مذهب مشترک اند که زمینه ای برای گسترش رابطۀ دوجانبه و همکاری اقتصادی میانِ آن ها است.

در هفتۀ گذشته، نمایندگان استان اردبیل متشکل از اعضای چند شرکت خصوصی، به منظور گسترش روابط تجاری، مجید خدابخش استاندار استان اردبیل را طی بازدیدش از آذربایجان و روسیه همراهی کردند.

خدابخش در طول بازدیدش از آذربایجان با رئیس جمهور آذربایجان الهام علی‌اف، وزیر اقتصاد شاهین مصطفی‌اف، وزیر کشاورزی حیدر اسد اف، و وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان ژنرال کمال الدین حیدر اف، و همچنین زاکر فرج اف فرماندار شهر سومقایت دیدار و گفتگو داشت.

قرار است در سال جاری وزیر اقتصاد و فرماندار شهر سومقایت نیز  از اردبیل بازدید کنند تا فرصت های سرمایه گذاری در اردبیل را مورد بررسی قرار دهند. چنانکه خدا بخش اشاره کرده است، برای ایران و آذربایجان فرصت های خوبی در جهت تولید مشترک و صادرات به کشور های دیگر نظیر روسیه وجود دارد.

خدابخش جهت همکاری بیشتر در بخش کشاورزی، از کشاورزان آذربایجانی دعوت کرد تا زمین های کشاورزی در ایران اجاره کنند و تولیدات کشاورزی خود را افزایش دهند. همچنین، جهت گسترش همکاری ها در سطوح صنعتی، او اشاره ای به تولید شیرهای صنعتی و  واحدهای کنترل الکترونیک توسط صنعتگران اردبیلی کرد که می تواند به آذربایجان صادر شود.

در سال گذشته اردبیل در حدود 57 میلیون دلار کالا به آذربایجان صادر کرده است. سیب‌زمینی، طیور، سرامیک و اجناس بهداشتی عمدۀ صادرات اردبیل به آذربایجان را شامل می شود.

به گزارش مقامات رسمی، گردش تجاری میان ایران و آذربایجان در هفت ماه گذشته 65 درصد افزایش داشته و  از ژانویه تا سپتامبر 2016، 137.65 میلیون دلار بوده است، که از این مقدار 34.91 میلیون دلار مربوط به صادرات آذربایجان به ایران می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
تبریز حلقه واسط در ارتباط تهران و باکوست
رویکرد مناسب داشتن به کشور آذربایجان باعث وحدت ملی در داخل هم ميشه.بنده نميدانم چرا در ایران کسانی هستند که نميخواهند این دو ملت به هم نزدیک بشوند.بدون شک آذربایجانی های ایران دلشان به هر دو طرف یکسان میتپد.
مواظب تحرکات دولت های خارجی را در استان های مرزی کشور باشید.
چرا وقتی اسم اذربایجان میاد باید مواظب تحرک کشورهای خارجی باشیم مشکل شما بااذربایجان چیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان