بازدید 32561
ادبیات فراستی در نقد فیلم، دوباره «هفت» را به تنش کشید؛

کارگردان «سایه‌های موازی»: در شأن من نیست با فراستی وارد مکالمه شوم +ویدیو

در حین پخش یک میان برنامه، یکباره دوربین به استودیو برگشت و نمایی از افخمی و محمدتقی فهیم را نشان داد که با سیگار و زیرسیگاری در استودیو حاضر بودند و سپس ادامه میان برنامه پخش شد!... نعیمی خطاب به فراستی: فیلم فارسی شرف دارد به اینکه مثل تو بنشینم جلوی تلویزیون از یک رانت و موقعیت مسمومی استفاده کنیم. اگر مشکلت پول است من دستمزد حضورت در برنامه هفت را می دهم تا برای معیشت، همه را خراب نکنی
کد خبر: ۶۳۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶ 21 October 2016
ادامه بررسی مولفه های فرمی سینمای دینی ایران
برنامه سینمایی هفت در ادامه مباحث مطرح در این برنامه در طول هفته گذشته، در کنار نقد یکی از فیلم‌های سینمایی روی پرده، ادامه بررسی مؤلفه های فرمی سینمای دینی ایران را در دستور کار داشت؛ اما با این حال، بخش نقد فیلم شاهد یک تنش دیدنی در این برنامه بودیم و کارگردان فیلم به نقد جدی ادبیات ناآراسته فراستی در این برنامه پرداخت.
 
به گزارش «تابناک»؛ بهروز افخمی در آغاز برنامه «هفت» ـ که ساعت 22:30 روز جمعه روی آنتن زنده شبکه سوم سیما رفت ـ مطابق با رویه معمول درباره وضعیت گیشه سینمای ایران سخن گفت و همچون سایر برنامه‌ها، نظرات تازه‌ای درباره وضعیت فروش سینمای ایران مطرح کرد. او با اشاره به این که فروش فیلم ها بعد از ایام عزاداری پایین آمده به این موضوع اشاره کرد که پنجاه فیلم هنوز در نوبت اکران هستند.
 
او ادامه داد: برخی از آن ها قرارداد بسته اند و برخی قرارداد ندارند و با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر نیز نزدیک است، این تعداد فقط چهار ماه فرصت دارند نمایش داده شوند که این اتفاق با توجه به این که تنها فیلم در شش ماه اول اکران شده اند. بعید به نظر می رسد، رخ دهد و فیلم های مانده در راه اکران نمی توانند سال آینده اکران شوند چون همین حالا هم 150 فیلم در حال تولید هستند و سال آینده 200 فیلم باید اکران شوند.

افخمی تولید این تعداد فیلم را خوب دانست اما موضوع اینجاست که باید شیوه پخش بهتر و مثلا هفته ای چهار فیلم اکران شود و بیننده باید بتواند برای نمایش با انتخاب های مختلف روبه رو شود. از نظر او باید پخش کننده ها و شورای صنفی اکران در این مورد بهتر عمل کنند، از طرف دیگر همه فیلمسازان انتظار دارند بهترین زمان و بیشترین زمان اکران را در اختیار داشته باشند و فکر می کنند بهترین فیلم را ساخته اند.

مجری و گرداننده هفت خطاب به کسانی که فیلمهایشان در نوبت اکران مانده است گفت: اگر این فیلم ها اکران نشود، باید به دنبال فروش امتیاز آن ها باشند. او باز هم تأکید کرد، در بیست هفته باقی مانده باید هر هفته 4 فیلم اکران شود و با این وضع اکران نیز برای سال آینده، اگر شیوه های پخش اصلاح نشوند رونق فعلی سینما از بین می رود و همه چیز به وضعیت قبلی برمی گردد.
 
در ادامه، فیلم «سایه‌های موازی» با حضور اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی و مسعود فراستی منتقد ثابت هفت، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نعیمی در اقدامی ارزشمند در ابتدای صحبت‌هایش، درگذشت رضا رستمی روزنامه نگار باسابقه عرصه فرهنگ را تسلیت گفت و از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص سازمان سینمایی خواست به بررسی محسن سیف، منتقد و نویسنده سینمایی توجه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که ظاهراً وضعیت درمانی مناسبی ندارد.
 
او درباره سایه های موازی نیز گفت: این فیلم یک فیلم اقتباس غیر وفادارانه و بنا بر رمانی نوشته داستایووسکی که در ایران به نام نازنین ترجمه شده است. او در پاسخ به اینکه چرا فیلمنامه نویس این فیلم (سعید عقیقی) به برنامه نیامده نیز گفت: «نمی دانم ظاهرا علاقه ای به حضور در تلویزیون ندارند.»
 
نعیمی همچنین با اشاره به این که ابتدا قصد داشته فیلمنامه خصوصی را خودش انجام دهد، گفت: زمان شمقدری برای دریافت مجوز ارائه کرده بود، ولی به نظر این مسئول به دلیل حساس بودن موضوع، باید فیلمساز خودی تر آن را می ساخته و به همین دلیل مجوز نگرفت». در ادامه نیز با تأکید بر اینکه بخش هایی چون خودکشی پایان داستان در این فیلمنامه تغییر داشته اند، صحنه ای را خودش اضافه کرده و یک صحنه را نیز به دلیل بازی بد بازیگر حذف کرده است.
 
کارگردان «سایه‌های موازی»: در شان من نیست با فراستی وارد مکالمه شوم 
فراستی درباره این فیلم می گوید: «قصه داستایووسکی فوق العاده است و اقتباس سعید عقیقی افتضاح است! یک چیز عجیبی در داستان داستایووسکی است که اصلا در اقتباس بد عقیقی نیست. این که با دو روایت مواجهیم و یکی از آن ها روایت مرد از داستان است که با مخاطب صحبت می کند و ساختن این اصلا در سینما ساختنی نیست.

افخمی از فراستی پرسید باید خودکشی جزو موضوعاتی باشد که سانسور می شود؟ و فراستی پاسخ داد: نه در واقع داستایووسکی خودکشی را در این داستان می کاود. افخمی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که ارشاد با توجه به حذف طوطی وار خودکشی به کلی داستان را از بین برده که فراستی نیز این موضوع را تأیید می کند. او در ادامه از نعیمی می پرسد، با وجود چنین ممیزی، چرا اصلا خواسته اند چنین چیزی بسازند؟
 
نعیمی در پاسخ به فراستی گفت: یکی از خصوصیات فیلمنامه عقیقی که مرا سر شوق آورد، راهکارهایی بود که عقیقی برای انتقال مضامین آن زمان اثر، به این زمانه پیدا کرده بود. مضمون اصلی قصه درباره مسأله معشیت است که عقیقی به جای معیشت با آن معنای قدیمی، مسأله تقابل فرهنگی را جایگزین یا سیاست را وارد کرده و قصه تازه ای ساخته است. داستان داستایوفسکی یک نقطه عزیمت و استارت بوده تا ما به «سایه های موازی» برسیم. «نازنین» خود به عنوان قصه عالی و فوق العاده نیست و قابل مقایسه با «ابله» یا «جنایت و مکافات» نیست.
 
کارگردان «سایه‌های موازی»: در شان من نیست با فراستی وارد مکالمه شوم 
در ادامه این نقد فیلم، ادبیات مسعود فراستی و اصرار بر مقایسه داستان داستایوفسکی با «سایه‌های موازی»، باعث عصبانیت نعیمی شد و گفت: من خیلی مردد بودم تا به این برنامه بیایم. این درست نیست که به فیلمنامه نویس بگوییم عرضه این را نداشته است. رسانه عمومی جایی است که وقتی ما در آن صحبت می کند باید مراقب باشیم از چه ادبیاتی استفاده می کنیم. فیلم من فیلم فارسی! فیلم فارسی شرف دارد به اینکه مثل تو بنشینم جلوی تلویزیون از یک رانت و موقعیت مسمومی استفاده کنم و بدانم هیچ کسی هم توان جواب دادن به ما را ندارد. مسعود! تو مسیری که می روی مسیر غم انگیزی است و آدم غم انگیزی شده ای! من دلم برایت می سوزد. از اینکه تو لذت می بری من را و فیلم مرا سخیف کنی، من ناراحت می شوم.

فراستی هم در پاسخ حمله بدتری کرد و گفت: پشت این جمله ها مخفی نشو. عرضه یعنی توان! توان این را نداشته است. تو با ادبیات خودت برداشت کن. بجای آنکه ناراحت شوی و استرس بگیری، به نقد فیلمت پاسخ بده... وقتی فیلم نساختی، وقتی یک حرکت دوربین درست نداری و تنها یک لوکیشن پیدا کردی و دو بازیگر را روبروی هم نشاندی که با دیالوگ های ضعیف عقیقی که واقعا فیلمنامه دبیرستانی نوشته، یک پن کنی، از من انتظار تعریف نداشته باش.
 
نعیمی در مقابل پاسخی دندان شکن داد: اگر همه فیلم ها بد هستند چرا وقت خود را برای نقد آنها تلف می کنی؟ بالاخره 10 فیلم که ارزش نقد جدی را دارند. اگر مشکلت پول است من دستمزد حضورت در برنامه هفت را می دهم تا برای معیشت همه را خراب نکنی. فقط برای معیشت صحبت نکن. کار تو نفرت پراکنی است. مسعود وقتی متوجه این نیست که اصغر نعیمی به نسبت فیلم قبلی اش چقدر تلاش کرده که فیلم بهتری بسازد و اشکالاتش را رفع کند، اینها را نمی بیند در حالی که باید ببیند، سخت است.
 
و در ادامه بحث به جایی رسید که فراستی به اوج خشم رسید و اصغر نعیمی که خود منتقد سینمایی است، در پاسخ به فراستی گفت: «در شأن من نیست با تو وارد مکالمه شوم...». شدت عصبانیت فراستی پس از نقدهای این کارگردان بی‌سابقه بود و در انتهای بحث، افخمی به شوخی به فراستی توصیه کرد او نیز به نقدها گوش کند!
 
کارگردان «سایه‌های موازی»: در شان من نیست با تو وارد مکالمه شوم 
در ادامه، بحث اصالت فرم یا محتوا در سینما با حضور محمدتقی فهیم و مسعود فراستی تحت عنوان «بررسی مولفه های فرمی سینمای دینی ایران» پیگیری شد؛ موضوعی تخصصی و منتقدپسند که هفته گذشته مطرح شده بود و بحث بی‌حاصل و غیرجذابی برای مخاطب وسیع عمومی به عنوان تماشاگر عمده تلویزیون است. پیش از این بخش، یک میان برنامه درباره فرم در سینمای جهان و سینمای مسیحی پخش شد که در حین پخش این برنامه، یک باره دوربین به استودیو برگشت و نمایی از افخمی و محمدتقی فهیم را نشان داد که با سیگار و زیرسیگاری در استودیو حاضر بودند و سپس ادامه میان برنامه را پخش شد!
 
در ادامه برنامه و در راستای بحث بر سر اهمیت فرم یا محتوا که برای عامه مردم اهمیت چندانی ندارد اما دو هفته به عنوان موضوع محوری هفت مورد توجه قرار گرفته، فراستی گفت: جهان بر مدار فرم است. فرق بین موضوع و محتوا چیست؟! موضوع و تم را قبل از تولید یک اثر هنری داری یا انتخاب می کنی. موضوع و تم را داری و می خواهی آن را به اثر هنری تبدیل کنی، تبدیل آن به یک اثر هنری، با میانجی فرم است. به اندازه ای که موفق می شوی، موضوعت به محتوا تبدیل می شود. برخی فیلم ها که من دوست ندارم، مثل «آرگو» تکنیک را دارند. تکنیک هایی اکتسابی که می توان آن را آموخت. صدا، نور و ... تفاوت بین تکنیک و فرم وجود دارد. به طور مثال ما ممکن است تکنیک خطاطی را بیاموزیم و کم کم مسأله و نیازمان شود که با آن نسبت برقرار کنیم که ضمن تکنیک، فرم گرفته است. یعنی جان گرفته است!

فهیم نیز گفت: درباره مباحث هفته گذشته من این خلط شده بود که گویا من در دفاع از محتوا هستم و مخاطب فرم هستم. حال اینکه از اساس حرف من این بود که همان میزان که فرمالیستی بد است، محتوازدگی نیز بد است و اشکال از همان جایی شروع می شود که بخواهیم به نفع یکی از دیگری بزنیم. تناقض شما نیز آنجایی ست که به ورطه قیاس می افتید! آوینی نیز تا جایی دچار این تناقض گویی می افتد، اما هرجا که می گوید تکنیک ارجع است بلافاصله خود را اصلاح می کند که اینها در هم تنیده است. می گوید نمونه عالی از این آمیختگی حافظ و مولوی است. ولی همین شهید آوینی ما فرمالیسم را به شدت می زند و آن را پیاده می کند. آن را گرایش خطرناک در عرصه هنر می شناسد، که در کنار محتوازدگی آسیب زننده می داند.

فراستی گفت: اگر به این برسیم که از فرم، محتوا درمی آید و وارد اولویت بندی نشویم، تا اینجا با هم موافقیم که محتوا نه موضوع، نه تم، نه تکنیک و نه تم است!

افخمی تاکید کرد: تکنیک فن مهارت استفاده از ابزار است. اما فرم، کوشش رسیدن به یک شکل منظوم است توسط کسی که مهارت تکنیکی دارد.
 
کارگردان «سایه‌های موازی»: در شان من نیست با فراستی وارد مکالمه شوم 
فهیم گفت: من معتقدم محتواگرایی بیشتر از آنکه در بین فیلمسازان انقلابی تسلط داشته باشد، در میان جریان شبه روشنفکری جریان دارد. من بر این باورم سینمایی که توانسته فرم و محتوایش تأیید باشد، یکی سینمای آمریکا و یکی سینمای هند است. دو سینمایی که توانستند با تسلط و آشنایی کامل بر ابزار، بر محتوای وفادار کشور خود به نفع انتشار ارزش های کشورشان استفاده کنند؛ اما جریان روشنفکری کشور ما که تابعی از جریان قدیمی اروپاست اتفاق شعارزده، محتوازده و پیام زده است.

او ادامه داد: تا حدودی شهید آوینی نیز دچار این معضل بوده است و در اواخر عمر خود تلاش کرده که از این جریان جدا شود. چرا؟ به خاطر اینکه اساسا به محتوا بیش از حد اهمیت دادند. محتوای ایدئولوژیکی! به معنای داشته های طبقه خود و حتی اهداف سیاسی و وارونه واقعیت. اما در جریان ارزشی می توان فیلمسازان خوبی را نام دارد که توانسته اند هر روز به فرم خود بیفزایند و فرم ایرانی را از میان فرم های مختلف خلق کنند. اگر بخواهیم ارزش ها و محتوای خود را جهانی کنیم و تأثیرگذاری داشته باشیم، حتما باید به فرم برسیم. اما اینکه همه چیز را از فرم بدانیم و غیر از آن ندانیم، این خطر فرمالیستی است.

افخمی اظهار داشت: حرف تو درباره جریان روشنفکری بسیار درست است؛ اما حرف ما این است که فرم تنها معیار ارزیابی است، این چه ربطی به این دارد که فرمالیست هستیم!؟

فراستی گفت: ما وقتی از فرم حرف می زنیم از چه چیز حرف می زنیم؟ موضوع و ارزش هایی نزد من حاضر است. این ارزش ها به صرف اینکه من انقلابی باشم، با مهارت های تکنیکی در فیلمم درمی آید یا خیر؟ من به نظرم این تنها ارزش نمی آفریند. آیا نمی توان درباره برخی مضامین در سینما حرف زد؟ آیا محتوای خیانت نمی تواند داشت؟ من معتقدم هیچ موضوع ممنوعه ای نداریم. این نوع نگاه و نسبت ما با این مضامین است. اما اگر ما بدون فرم مناسب به سراغ همین این موضوعات برویم یا شعاری ضدخیانت است یا می تواند به ضدش تبدیل کند؛ یعنی چیزی که می تواند نجاتش دهد، تنها ارزش ها و شعارش نیست، باید این ارزش ها و شعارها را در دل آدم ها و قصه هایش به هنر تبدیل کند.
 
او تأکید کرد: آن هنر همان فرم است. آدمی که با زیست، دانش و عقلش به این حس شارپ رسیده می تواند فرم خلق کند. همین فرم محتوا را می دهد. پس ما محتوا را در اثر فرم اندازه می دانیم. محتوایی که از دل فرم بیرون می آید. هنر همین لحظه است. نه شعارهایی که بیرون از فیلم می دهد. یک سوپر ایمپوز در دست هیچکاک می تواند فرم خوب بدهد اما در دست من تنها یک تکنیک است.
 کارگردان «سایه‌های موازی»: در شان من نیست با فراستی وارد مکالمه شوم
 
فهیم در مقابل گفت: قطعا فرم مهم است اما مسأله این است که بعد از فرم باید درباره محتوای آن و چیزی که می گوید حرف بزنیم. ما هفته گذشته درباره دو فیلم از یک کارگردان حرف زدیم. فرم و محتوای «بچه های آسمان» را فیلم خوبی دانستیم اما فیلم آخر همین کارگردان را نقد کردیم. این یعنی ما سوای از افراد فیلم ها را نقد کردیم.

فراستی اظهار داشت: آن چیزی را نقد کن که از فرم اثر بیرون می آید. ارزش ها وقتی به فیلم تبدیل شدند، دیگر قابل تفکیک از یکدیگر نیستند. ما قطعا از محتوا حرف می زنیم اما محتوایی که از دل فرم بیرون زده است. فرم، محتوا می سازد. محتوا با فرم متحد و به یک اثر بدل می شود. هر فرمی یک محتوا دارد. به اندازه ای هم که فرم داریم، محتوا داریم. یعنی ممکن است که 10 دقیقه یا دو پلان از یک فیلم فرمی پیدا کند که محتوای آن، "آن" دینی دارد. لذا اگر بگوییم فیلم «محمدرسول الله» اشکال فرمی دارد و لذا محتوای مسیحی می دهد نه محتوای اسلامی، یعنی فرم غلط و غیرمسلمانی می دهد محتوای غلط و غیر مسلمانی.

فهیم در مقابل گفت: فیلمنامه پس چیست؟

فراستی نیز پاسخ داد: یک ماده خام سینمایی است که هنوز به محتوا بدل نشده است. من می گویم فیلمنامه زمانی که برای اجرا داده می شود تازه تفکیک می شود. اما قبل از آن ناظر بر محتواست، یعنی کاملا از آن می توان محتوا را تخمین زد... من می توانم یک فیلمنامه به تو بدهم که یک قصه (یا به تعبیر تو محتوا) دینی دارد و آن را به یک فیلمساز کاربلد بدهیم و آن را دینی تولید کند اما به یک فیلمساز کارنابلد بدهیم ضددینی می شود.

فهیم در نهایت گفت: بله، این را درست می دانم. لذا می گویم این فیلمنامه ناظر بر یک محتوای دینی است تا تبدیل به محتواشدت فاصله دارد. لذا درکل به نظرم این دو از هم غیرقابل تفکیک است.

افخمی نیز اظهار داشت: تنها ابزار نقد فرم است، اگر شما با مضمون یا تم فیلم مخالفت می کنی درواقع تو با طرز نگاه کارگردان مخالفی و این نظر شخصی است نه نقد.
 
در نظرسنجی برنامه «هفت» پرسیده شده بود «کدام یک از فیلم های دینی را بیشتر می پسندید؟» و نتایج نهایی این‌گونه اعلام شد؛
۱. بچه های آسمان: 40 درصد
۲. سر به مهر: 11درصد
۳. زیر نور ماه: 12درصد
۴. طلا و مس: 37درصد
 
 
تعداد بازدید : 307
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۵
این برنامه از پایه مشکل دارد، هر فیلم را در همه جای دنیا از جمله ایران ده نفر به عنوان منتقد بررسی میکنن و هرکدوم هم نظرخودشون رو دارن، این آقای فراستی به چه عنوان و مجوزی شده نماینده جامعه منتقدین در ایران؟ ایشون یک منتقد هست ولی در این برنامه طوری به مخاطب القا میشود که نظر همه منتقدین این هست...
فراستی جز معدود منتقدای درست و حسابی ایران هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
در واقع تنها منتقد ایران است

بقیه مجیز گو هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
دقیقا احسنت
بقیه همه جز نان قرض دادن بهم چیزی بلد نیستن
روح الله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
اصلا خیلی ها سواد ندارن اسمشون رو گذاشتن منتقد... فکر میکنن چون فیلم زیاد دیدن میشن منتقد... اصلا به حرف های فراستی گوش بدین آنچنان درباره پلان به پلان حرف میزنه انگار فیلم رو خورده.. آنالیز دقیقی داره.. حالا شاید لحنش بعضی جاها تند باشه
طوفان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مشکل بعضی ها اینه که چون اطلاعات ندارند فکر می هر کس متفاوت حرف بزند و انتقاد کند و بد و بیراه بگوید حتما منتقد درست و حسابی است . در صورتیکه اگر کوچکترین فهمی از سینما داشته باشی می فهمی آنچه فراستی می گوید به جز کلمات تکراری و عقده گشایی چیز دیگری نیست کنند
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
از کی تا حالا مثل آدم آهنی ریپیت کردن و تکرار و توهین شده نقد؟
به حال فرهنگ امروز و طلایه داران آن باید تاسف خورد
من اون مناظره رو دیدم.فراستی بالاخره فراستی هست و کاریش نمیشه کرد و روش سخن گفتنش همینطوره. اما باید مسئولین صداسیما تصمیم بگیرن که ایا باید با این مدل دیالوگ سینما رو نقد کرد؟یعنی مسئولین باید جوابگوی مردم باشند والا فراستی همین هست که می بینید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
ایرادی به فراستی وارد نیست، یک منقد مثل صدها منتقد دیگر، مشکل از برنامه ای هست که یک منتقد را می آورد و نظرات اون منتقد را به مردم القا میکند تا نظام فکری بیننده بر اساس دیدگاه این فرد ریل گذاری بشه...
فراستی همونیه که از سر تا ریششو لباسش و کلا قهوه‌ای رنگ زده و قهوه‌ای می‌پوشه ؟

کلی عینک می‌چینه رومیز ؟؟؟
خودشه ؟
فراستی بسیار بددهن و هتاک هست و به نظر من فیلمها رو بدون اینکه کامل ببینه "نقد!" میکنه.
نقد باید در جزییات باشه , نه کلی گویی و با ادبیات بازاری.
نمیدونم چه اصراری هست در استفاده از این منتقد به عنوان مناقد ثابت. یعنی در مملکا, قحطی منتقد هست؟
پاسخ ها
روح الله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
نمیبینه؟؟؟ این دیگه ازون حرفاست.. وقتی میگه با فلان دیالوگ نمیشه این پیام رو رسوند یا میگه فلان حرکت دوربینت اشتباهه یعنی ندیده؟؟؟ اتفاقا میبینه با جزئیات هم میبینه
پول بیت المال است که پای این مهملات به هدر میرود...
افخمی می گوید در خیابان از هر ده نفر نه نفر می گویند فراستی را نگهدار، اگر شما هم موافقید فراستی بماند مثبت بدهید. ببینیم مردمی که افخمی می گوید کجایند
دوستان کدوم فیلمو پیامک کنم ؟ 1 بچه های آسمان 2 زیر نور ماه ؟؟؟!!!!!!!؟؟؟؟ فقط مشکلم همینه تو زندگیم....
تقصیر افخمیه که از چنین فیلم ساز های درب داغونی دعوت می کنه می ذاره جلو فراستی که همه چیز رو با متر و معیار های دقیق می سنجه
تبلیغ ناملموس سیگار ...
قبلا تو نشست خبری مهران مدیری
و حالا تو برنامه هفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
سیگار خودش جیگره!!! نیاز به تبلیغ نداره!!!!!! اگر در اماکن عمومی دود کنی 5 میلیون جریمه داره! کلاس رو میبینی؟ حتی مواد مخدر این جریمه را نداره
باید تحملمون رو بالا ببریم انصافا از نوع نگاه وذهن جزیی نگر فراستی می توان چیزهای زیادی آموخت ما عادت کرده ایم همیشه تعرف کنیم و تعریف بشنویم بخاطر این است رشدمان در طول سالیان اندک است و با یک فیلم یا یک بازی استاد می شویم
جریان صد هزار تومن که به یه بنده خدایی بدهکاره چیه؟ اونم از بیست سال پیش
فراستی خود بزرگ بینی داره کلا توهم زده و با این روش خودش رو مطرح کرده
اولا حداقل سه تا منتقد بايد باشه اونم با ادبيات درست و در شان رسانه ملي
جامعه سينمايي تحريم كنه برنامه رو درست ميشه
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
همچین گفتی شان رسانه ملی انگار رسانه ملی خودش چه کارنامه درخشانی داره!!!والا
با سلام
بنظر بنده صحبتهای آقای فراستی در ارتباط صرف با فیلم و فیلمنامه و اقتباسی بود که براساس آن فیلم ساخته شده است بحث شخصی را مطرح نکرده بودند که آقای کارگردان محترم اینطور مباحث شخصی و نامرتبط را مطرح کرده اند. آقای فراستی میگوید به این دلایل فنی فیلم بدی ساختی حالا آقای کارگردان شما هم با استدلال فنی جواب بده فیلم خوبی ساختم این چه ربطی به معشیت فراستی و رانت او و ده تا مساله شخصی ایشان دارد. بهتر است ما جنبه داشته باشیم و همه چیز را با هم مخلوط نکنیم.
وقتی تو جامعه نحوه صحبت کردن بعضی ها اینطوره . بعضی خبرگزاریها ، روزنامه ها ، مستولاین به این نحوه صحبت و توهین می کنند چه انتظاری از این فرد دارید. فعلا که زورشون می رسه و بقیه باید تحمل کنند.
مشکل اصلی نقدهای فراستی اینه که بر خلاف ادعاش به شدت محتوا زده و ایدیولوژی زده است و فقط ادای فرم گرایی در می یاره. وقتی محتوای یه فیلم باب میلش نباشه یا با یه فیلم ساز مشکل سیاسی داشته باشه دنبال اشکالات فرمی داخل فیلم می گرده ، اگه اشکال فرمی هم پیدا نکنه مثل فیلمای فرهادی شروع به فحاشی می کنه
اولا از نوع نوشتن متن معلومه که خیلی از فراستی میسوزی مثلا اینجا "نعیمی پاسخی دندان شکن به فراستی داد" یا "در ادامه بحث به جایی رسید که فراستی به اوج خشم رسید"
ولی در کل بگم که وقتتون رو روی سینمای ایران تلف نکنید و بزارید هرچی میخوان تو سر هم بزنن.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
والا.. اونی خشمگین شد که غمگین شد و داشت میلرزید و شان من شان من میزد
چه گزارش مغرضانه و پر از سانسوری!حظ کردم.
کسایی که برنامه رو ندیدن به سایت های دیگه مراجعه کنن تا بفهمن اصل مطلب چی بوده.
چه قدر غم انگیز شدی تابناک!
اکبر عبدی در کلیپی که اخیرا در سایتهای مجازی دست بدست میگرده ، شخصیت واقعی فراستی را تعریف نموده است . این همه منتقد منصف و فرهیخته داریم ولی متاسفانه همچین شخص هتاک با ادبیات لمپنی شده منو پل نقد فیلمهای سینمایی در صدا و سیمای ایران .
این چه گزارشیه؟؟؟ کسی این مطلب رو نوشته که از فراستی نفرت داشته!!! ولی باید ببینیم که سوادش هم به اندازه ی فراستی است؟ فراستی مدرک دکتری از فرانسه دارد، نویسنده این مطلب حتی امضای خودش را پای نوشته اش نگذاشته!!!!
جان من همین فراستی بگین یک فیلم بسازه بعد دوبرنامه هفت بیاد همونو نقد کنه اگه باخودش دعواش نشد هرچی خواستین به من بگین
فرهنگی که نتیجه اش میشود فیلمی مانند فروشنده که خیلیها همراه با فرزندان کودک و نوجوان خود به دیدن این فیلم +18 میروند در حالیکه در این فیلم صحبت از خیانت و تجاوز و فواحش است، سالهاست که سقوط کرده و فقط مدعیانی دارد پرمدعا ولی از درون خالی !!
همش تقصير پزشكاست
سلام باور کنید من این فیلمو با دوستم تو سینما دیدیم به عنوان یک فیلم بین حرفه ای واقعا هیچی نداشت چند وقت پیش فیلم درخششو اتفاقی دیدم بار اول از نیمه فیلم منو گرفت بدون اینکه بدونم مال کیه چند بار بعد هم دیدمش وقتی فهمیدم فیلم استنلی کوبریک یک بار به مدت 8 ساعت با دوستم نگاش کردیم استنلی هم فیلم اقتباسی می ساخت
اون کجا و اینکجا
چند وقته اصلا حوصله دیدن فیلم رو ندارم از نظرم فیلم شده صحنه اکش نمیدونم شاید دلیلش همین فیلم های مزخرف ایرانی که دوباره شروع به دیدنشون کردم.
عقده تا چه حد تابناک ؟!؟!
واقعا از نعیمی توقع بیشتری نبود که بهتر جواب بده و منطقی و کارشناسی نظرات فراستی رو رد کنه
اصلا این فیلم و کارگرداتش ارزش نقد کردن نداشت
اين تلويزيون خصوصي كه نيست ما اگه نخوايم اين فراستي بياد همش نقد كنه تكليف چيه؟بابل اين همه ادم
اصلا فراستی نه هیچکاک
افخمی نه ، کاپولا
نه اصلا خوده اورسون ولز ،
چرا فقط یه نفر حق داره حرف بزنه
من برنامه را دیدم. ادبیات فراستی اگرچه بد بود ولی ادبیات نعیمی به مراتب بدتر بود و اونکه بیشتر استرس داشت نعیمی بود.
سلام
بايد به حال فرهنگ كه اينان طلايه دارش هستند گريست
چند سال هست نرفتم سینما ولی به افتخار تو که شاخ این دیو تلویزیونی رو شکستی با یک نفر همراه میرم و پول بلیطش رو هم با افتخار مضاعف پرداخت میکنم % دمت گرم .
چرا این کارگردان اینقدر بدش میاد کسی فیلمش رو نقد کنه. خب عزیر من داره فیلمت رو نقد میکنه . تو هم جوابش رو به صورت فنی بده چرا میزنی به صحرای کربلا...
اره واقعا شان این کارگردان خیلی پایین تر از اینه که جلو فراستی پاسخ نقدهاشو بده
درود بر فراستی منقد باسواد و واقعی
همین توهین ها و گفتن تواب تواب نشون از نداشتن پاسخ منطفی و کارشناسی به نقدهای فراستیه
وگرنه کسی که توانایی پاسخگویی داشته باشه توهین نمیکنه و به مسایلی خارج از نقد گیر نمیده...
تابناک جان واقعا با این مقاله های سراسر عقده نسبت به فراستی دارید به حرفه ای بودن سایتتون خدشه وارد میکنید
کاش این مقاله نویسان عقده ای رو عوض میکردین
واقعا انصاف و وجدان در این مقالات جایی نداره
واقعا از ادبیات اقای نعیمی حالم بد شد
خیلی جالبه اکثر کسانیکه مخالف نقدهای فراستی هستن حتا یک کلمه علمی و منطقی در رد نظرات ایشون نمیگن و به همین خاطر فقط توهین میکنن...
ضمنا مگه کسی که توبه کرده باشه نمیتونه حرف درست بزنه
کاش به حرف های طرف گوش میدادیم نه سابقه...
اکثر منقدهای ما برای خوش آمد بازیگران و سینماگران مطلب مینویسن و رسالت اصلیشون رو فراموش کردن
جالب اینکه طرفداران و مدعیان شعار دموکراسی و ازادی اندیشه تحمل حتا یک نفر مخالف رو ندارن و تنها فحاشی و توهین میکنن
نقدهای فراستی باعث شد چهره واقعی خیلی از به ظاهر فرهنگی هارو بشناسیم
کسانیکه پشت اون ظاهر شیک و روشنفکرشون تنها بلدن فحش بدن و تهمت بزنن
کاش کمی هم انصاف رو رعایت میکردین
یه مقاله کاملا زرد و سراسر عقده
یک سری هستند می گویند فراستی تنها منتقد است. نه تنها منتقد نیست ولی تنهاست از یک جهت ، تنها منتقدی است که حکومت به او رسانه داده
وقتی یک فیلم آشغال قراره نقد کنه انتظار دارید براش به به چه چه کنه؟!!
فیلم مزخرف باید نقد آتشین داشته باشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر