بازدید 16858
۷

هشدار کردوانی درباره قطار سریع‌السیر تهران-مشهد!

فرونشست زمین یک سوم مساحت ایران را تهدید می‌کند؛ عمدتا در مناطقی که برداشت آب‌های زیرزمینی بالایی دارند.
کد خبر: ۶۳۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 21 October 2016
پروفسور پرویز کردوانی، کویرشناس گفت: درباره قطار سریع السیر تهران-مشهد الان هشدار می دهم که به این دلیل که دشت تهران، ورامین، سمنان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و مشهد نشست پیدا کرده اند امکان دارد سرعت سریع قطار سریع‌السیر منجر شود که کمر راه آهن بشکند.

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری معتقدند نشست زمین در مناطق مختلف ایران، به زودی به بحران تازه‌ای بدل می‌شود. حتی پدر کویرشناسی ایران معتقد است نشست زمین می‌تواند مانعی سر راه توسعه کشور هم باشد.

فرونشست زمین یک سوم مساحت ایران را تهدید می‌کند؛ عمدتا در مناطقی که برداشت آب‌های زیرزمینی بالایی دارند.

شکاف‌های عمیق در دشت‌ها و تخریب تاسیسات شهری نشانه‌های فاجعه نشست زمین هستند. اما یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی ساخت قطار سریع السیر تهران به مشهد است که با سرعت 200 کیلومتر در ساعت مسیر تهران مشهد را در طول 6 ساعت طی می کند، اما به نظر می رسد ساخت این قطار با توجه به نشست زمین در مسیر پیش بینی شده، مشکل تر از چیزی است که تصور می‌شود.

پروفسور پرویز کردوانی، کویرشناس در گفتگو با خبرآنلاین،‌ دراین باره گفت: درباره قطار سریع السیر تهران-مشهد الان هشدار می دهم که به این دلیل که دشت تهران، ورامین، سمنان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و مشهد نشست پیدا کرده اند امکان دارد سرعت سریع قطار سریع‌السیر منجر شود که کمر راه آهن بشکند.

این نشست زمین در ایران پیامد های دیگری هم دارد، پروفسور کردوانی در رابطه با این پیامدها گفت: نشست کردن زمین هم مشکلاتی مثل شکستن لوله های گاز و ریختن ساختمان ها در پی دارد. مثلا در دشت ورامین دکل ها کج شده اند چون زمین نشست پیدا کرده، از سویی در کرمان پل ها شکسته شده، کمر جاده میبد به اردکان هم شکسته شده اند.

پدر کویر شناسی ایران از علل نشست زمین در ایران هم گفت: یکی از علل اصلی نشست زمین در ایران حفر چاه‌هاست. چاه ها را حفر کردند و زمین نشست پیدا کرد.

او ادامه داد: اشتباه می کنند که می گویند بزرگترین چاله در تهران بوجود آمده است؛ تهران هر سال 36 سانتیمتر نشست می‌کند، اما بزرگترین نشست در کبودراهنگ همدان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۷
وااای خدای من 36 سانت در سال وحشتناکه.... چه میکنیم
ایشان با توجه به نشست زمین داره هشدار می ده که اینهمه پولی که صرف ساختن قطار سریع السیر می کنید ممکن است در آینده دود شده به هوا رود و کمر ریل در اثر فرونشست زمین بشکند. کار بدی می کند که اطلاعات علمی در اختیار شما می گذارد؟ پول این پروژه ها از جیب ملت می رود و نباید غیرکارشناسی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
با سلام، قطار با سرعت 200 کیلومتر در حال حاضر دیگر سریع السیر محسوب نمی شود و قرار هم نیست که برای این سرعت اتفاق خاصی در راه آهن بیافتد، نه ریل عوض خواهد شد و نه قطارهای موجود تغییر خاصی خواهند کرد بلکه لکوموتیوهای دیزلی به لکوموتیوهای برقی تبدیل شده و این فرصت فراهم می شود که علاوه بر قابلیت افزایش سرعت از 160 کیلومتر در ساعت به 200 کیلومتر در ساعت، در مصرف سوخت هم صرفه جویی کلانی صورت خواهد گرفت. فراموش نکنیم که ترنست ها در حال حاضر قابلیت سرعت 170 کیلومتر را هم دارند ولی بصورت عملیاتی با سرعت 160 کیلومتر سیر می کنند.
خب راست میگه
در دینامیک هر چقدر سرعت وسیله نقلیه بیشتر باشد بردار نیرو بیشتر به سمت افق متمایل میشه و نیروی کمتری بر زمین وارد میشه
وقتی از آب های زیر زمینی مصرف بی رویه شد و جلویش را نگرفتند
خوب میشه خط آهن رو طوری ساخت که نشست زمین روش تاثیری نداشته باشد یا قابلیت جبران داشته باشد. به هر تو ایران کسی به فکر نشست زمین و جلوگیری از اون نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر