بازدید 11567
۱

چگونه اقدامات ترکیه، به روند مبارزه با داعش ضربه می‌زند؟ +ویدیو

روز گذشته، اعلام شمار نیروهای کرد سوری که در حملات نیروهای ارتش ترکیه کشته شده اند، جنجال جدیدی را به مجموعه مسائل موجود پیرامون مبارزه با داعش در عراق و سوریه اضافه کرد. این در حالی است که همزمان، اقدامات آنکارا در عراق نیز سبب پیچیده تر شدن اوضاع و ایجاد شکاف در صفوف مبارزه با گروه تروریستی داعش شده است.
کد خبر: ۶۳۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 21 October 2016
چگونه اقدامات ترکیه، به روند مبارزه با داعش ضربه می‌زند؟روز گذشته، اعلام شمار نیروهای کرد سوری که در حملات نیروهای ارتش ترکیه کشته شده اند، جنجال جدیدی را به مجموعه مسائل موجود پیرامون مبارزه با داعش در عراق و سوریه اضافه کرد. این در حالی است که همزمان، اقدامات آنکارا در عراق نیز سبب پیچیده تر شدن اوضاع و ایجاد شکاف در صفوف مبارزه با گروه تروریستی داعش شده است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، ارتش ترکیه اعلام کرد، در جریان حملات اخیر جنگنده های این کشور در شمال سوریه (26 حمله علیه 18 موضع) حدود دویست نیروی «یگان های مدافع خلق» (YPG) یا نیروهای مسلح کرد سوری کشته اند؛ آماری که حکایت از شدیدترین حمله ترکیه تاکنون علیه مواضع کردهای سوریه دارد.

البته «وال استریت ژورنال» اشاره می کند، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بخش عمده آن را کردها تشکیل می دهند و دارای اعضایی از ترکمن ها و اعراب نیز هست، این ارقام را به چالش کشیده و اعلام کردند که پانزده تن از نیروهای آن ها کشته شده اند. به این ترتیب، هرچند نمی توان مستقل این آمار را تأیید کرد، مشخصاً ترکیه مبارزه با کردها را در سوریه در اولویت دستور کار خود قرار داده است.

یک مقام آمریکایی گفته که حملات ترکیه، کردهای ساکن در منطقه «عفرین» را هدف قرار داده است. کردهای عفرین، با نیروهای کردی هم پیمان هستند که در مناطق شرقی تر فعال اند و هرچند آمریکا تسلیحات و مشاوره نظامی در اختیار آن ها قرار می دهد، آن ها مستقیم متحد آمریکا به شمار نمی روند.

با وجود این، مقام آمریکایی مذکور گفته در شرایطی که آمریکا در تدارک انجام عملیاتی جهت آزادسازی «رقه» از دست داعش است و در این کار روی نیروهای کرد هم حساب می کند، اقدام ترکیه سبب ناخرسندی واشنگتن شده است.

مبارزه‌طلبی اردوغان


دور جدید حملات ترکیه در شرایطی انجام می گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، روز به روز در موضع گیری های خود درباره منازعات عراق و سوریه، لحن مدعیانه تر و تهاجمی تری به خود می گیرد. در میان این مواضع که اسباب تنش هم با بغداد و هم با متحدان آنکارا در ناتو را فراهم کرده، اردوغان تهدید نموده در صورتی که ائتلاف آمریکایی در مبارزه خود با داعش نگرانی های آنکارا را مورد توجه قرار ندهد، ترکیه اقدام یک جانبه خواهد کرد.

اما در عین حال، این حملات در شرایطی حساس برای آمریکا انجام گرفته، زیرا اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، قرار است طی روزهای آینده به ترکیه رفته و با مقامات این کشور درباره موضوع مبارزه با داعش به گفت و گو بپردازد. وی تاکنون واکنشی به حملات اخیر ترکیه علیه کردها نشان نداده است. با این حال، آنچه مشخص است، آمریکا اعلام کرده که می خواهد، همه نیروهای ائتلاف در این مناطق، صرفاً بر مبارزه با داعش متمرکز باشند.

اما در مقابل، ترکیه که خود را درگیر منازعه ای سه وجهی در سوریه کرده، می خواهد همزمان هم بشار اسد را از قدرت ساقط کند، هم داعش را شکست دهد و هم از تشکیل یک منطقه خودمختار کردی در مجاورت مرزهای خود در سوریه جلوگیری کند. قطر و عربستان سعودی به عنوان متحدان عرب آنکارا، از هدف نخست ترکیه، یعنی سرنگونی اسد حمایت می کنند. در زمینه هدف دوم نیز ائتلاف آمریکایی با مواضع ترکیه همسو است؛ اما در هدف سوم، یعنی مبارزه با کردهای سوریه، ترکیه تا حد زیادی تنهاست.

در حقیقت، اردوغان همواره از آمریکا به واسطه همکاری اش با کردهای سوریه انتقاد کرده و گفته واشنگتن «یک سازمان تروریستی» را بر متحد خود در ناتو (ترکیه) ترجیح می دهد. وی روز دوشنبه هم تهدید کرده بود در صورتی که آمریکا نتواند کردها را متقاعد کند که از پیشروی بیشتر به سوی غرب دست بردارند، آنکارا خود وارد شده و اوضاع را به دست خواهد گرفت. گفتنی است، همزمان با این امر، ترکیه سعی دارد یک «منطقه امن» بالقوه را در مرزهای جنوبی خود برای آن دسته از معارضین مسلح که مورد حمایتش هستند، ایجاد کند.

عراق، عرصه دیگر مداخله ترکیه

حملات ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه در حالی صورت می گیرد که در دیگر کشور درگیر با داعش، یعنی عراق، نزدیکی بیش از حد آنکارا با کردها مسأله ساز شده است. در حقیقت، روابط بیش از حد نزدیک آنکارا با اقلیم خودمختار کردستان عراق که به حضور نیروهای کرد در شمال عراق منجر شده، اعتراض شدید دولت بغداد را در پی داشته و همین امر، بیش از پیش وضعیت مبارزه با داعش را پیچیده ساخته است.

نیروهای ترکیه بر اساس توافقی با دولت اقلیم کردستان، در پایگاه «بعشیقه» در نزدیکی موصل حضور دارند. بغداد ضمن اعتراض به این موضوع، اشاره کرده که این نیروها بدون مجوز دولت مرکزی عراق در منطقه مذکور حضور دارند. با این حال، ترکیه حاضر به پذیرش این موضوع و خارج کردن نیروهایش نبوده و موضعی سخت را در این زمینه اتخاذ کرده است.

به باور کارشناسان، ترکیه سعی دارد از حضور نظامی خود در شمال عراق برای توسعه نفوذش در این منطقه و تأثیرگذاری بر نتیجه نبرد موصل استفاده کند. با این حال، تردیدی نیست که در این مورد نیز در شرایطی که بخش اصلی توان نیروهای عراقی بر مبارزه با داعش معطوف شده، چنین اقداماتی سبب پیچیده تر شدن هرچه بیشتر اوضاع خواهد شد.
 
تعداد بازدید : 29
 دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱
ترکیه و شرکا نگران این هستند کهااطلاعات همکاریشان و تعاملشان داعش به بیرون درز کنه. این مهمترین علت سماجت انها برای شرکت در عملیات هست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل