بازدید 8345
۹
وزیران استعفا داده شدند یا استعفا کردند؟

تصمیم احمدی نژادی «روحانی» برای تغییر در دولت!

استعفای وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان آن هم در فاصله 7 ماه مانده تا انتخابات، یکی از موضوعاتی بود که یادآور رفتارهای رئیس دولت مهرورز با اعضای کابینه اش برای کناره گیری بود. چرا که تقریبا بر همه روشن است که به جز «علی جنتی»، دو وزیر دیگر تقریبا تمایلی به کناره گیری نداشتند و مجبور به استعفا شدند.
کد خبر: ۶۳۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 21 October 2016
در مدت هشت ساله ریاست‌جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» کابینه دولت های نهم و دهم تقریبا 23 بار به واسطه عزل وزیران، ادغام وزارتخانه‌ها و همچنین استیضاح وزیران دستخوش تغییرات شد؛ موضوعی که تا بدین جای کار در دولت روحانی حتی تا دو سه روز شاهد آن نبودیم، بلکه فقط در ابتدای کار با استیضاح وزیر علوم، شاهد یک تغییر در بدنه کابینه بودیم، اما با برکناری یکباره سه وزیر تعداد تغییرات در کابینه روحانی به عدد چهار رسید.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، این قیاس دولت حاضر با دولت های نهم و دهم به این دلیل مطرح شد که به دلیل برخی تصمیمات و برکناری های ناگهانی یا وادار به استعفا کردن وزیران، رئیس دولت هایی که از آن نام برده شد، به شدت از سوی سیاسیون و دولتمردان سابق مورد انتقاد قرار می گرفت و البته این موضوعات ضررهای بسیاری را به بخش های مختلف مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... کشور وارد کرده بود.

بر خلاف نظرات احمدی نژاد که عمده تغییرات در دولتش به دلیل رعایت نکردن منشور دولت مهرورز دانسته و در جایی عنوان کرده بود که "علت تغییرات این بود که ملاک، کار و وظیفه‌ای بود که وزرا باید انجام می‌دادند نه افراد"، اما نگاه به این عزل و نصب ها و همچنین شنیدن نظریات وزیران معزول، مسائل دیگری مطرح می کند که عمده آن مربوط به اختلاف نظرات، انتقاد وزیران کنار گذاشته شده از نفوذ جریان انحرافی در دولت سابق و عدم اجرای برخی دستورات رئیس دولت وقت که مغایر با فعالیت های تخصصی حوزه های مختلف وزارتخانه ها و ... بوده است.

تغییرات احمدی نژاد در کابینه نهم به اندازه ای زیاد شده و از میزان قانونی آن عبور کرده بود که ممکن بود، دولت از رسمیت بیفتد. او هشت روز مانده به پایان عمر دولت نهم، عذر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت را خواسته بود، اما صفار هرندی به دلیل جلوگیری از یک فاجعه با حضور صوری در هیأت دولت جلوی سقوط کابینه را گرفت، زیرا اگر او برکنار می شد، عملا بیش از نیمی از اعضای کابینه تغییر کرده بودند و بنا بر اصل ‌136 قانون اساسی، رئیس‌ دولت وقت باید یک ‌بار دیگر هیأت دولت را در معرض رأی اعتماد مجلس قرار می‌داد.

این شیوه برکناری مداوم آن هم به صورتی که از وزیران خواسته می شد برای جلوگیری از ایجاد تبعات سیاسی استعفا دهند، موضوعی بود که همواره مورد انتقاد جدی بسیاری از سیاسیون چپ و راست و به ویژه دولتمردان سابق قرار گرفته بود، اما با گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم ـ که بسیاری از اعضای آن به ویژه رئیس جمهور نسبت به اقدامات دولت گذشته انتقادات جدی داشته و دارند ـ یکی از رفتارهای رئیس دولت های نهم و دهم از سوی رئیس دولت یازدهم تکرار شد.

استعفای وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان آن هم در فاصله هفت ماه مانده تا انتخابات، یکی از موضوعاتی بود که یادآور رفتارهای رئیس دولت مهرورز با اعضای کابینه اش برای کناره گیری بود. چرا که تقریبا بر همه روشن است که به جز «علی جنتی»، دو وزیر دیگر تقریبا تمایلی به کناره گیری نداشتند و مجبور به استعفا شدند.

این حرف جایی به اثبات می رسد که «محمود گودرزی» کناره گیری اش از وزارت ورزش و جوانان را در جمع معاونانش خواسته دولت عنوان می کند و اعتقادش بر این است که با کنار رفتن وی از این عرصه، فضا برای کمک به ترمیم کابینه مهیا می شود. از طرفی، هرچند «علی اصغر فانی» خبر استعفایش اعلام می شود، با قاطعیت اعلام می کند استعفا نداده و اتفاقا در جلسه هیأت دولت روز چهارشنبه هم شرکت می کند، اما بار دیگر خبر استعفایش این بار توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام می شود و البته برخی نمایندگان حامی دولت هم با امضای نامه ای، خواستار کناره گیری وی می شوند.

این فشارها در نهایت باعث می شود که فانی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، آمادگی خود را برای تصمیم گیری «حجت الاسلام روحانی» برای انجام تغییرات در کابینه اعلام کند. البته وزیر استعفا داده شده آموزش و پرورش در این نامه باز هم به موضوعات استعفا اشاره ای ندارد و صریحا این مسأله را رد می کند، اما برای ترمیم کابینه و تصمیم گیری رئیس جمهور در این خصوص آمادگی اش را اعلام می کند.

بنابراین، رئیس جمهور بلافاصله طی احکام جداگانه ای «سید محمد بطحایی» را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش، «سید عباس صالحی» را به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «سید نصرالله سجادی» را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب و از زحمات وزیران سابق این وزارتخانه ها تقدیر کرد.

البته در خبری که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر کرد هم به دلیل اتفاقات پیش آمده از لفظ «استعفا» صریحا استفاده نشد و تنها به ذکر این نکته بسنده شد که «وزرای سه وزارتخانه مذکور در روزهای اخیر طی نامه های جداگانه، آمادگی و همراهی خود را در جهت ترمیم و تقویت کابینه اعلام کرده بودند که مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفت» هرچند سخنگوی دولت در برنامه ای تلویزیونی بر استعفا کردن سخ وزیر مذکور تأکید کرد؛ موضوعی که حداقل درباره دو وزیری که پیشتر ذکر شد، صدق نمی کند.

پس از این تصمیم دولت یازدهم برای ایجاد تغییرات در سه وزارتخانه وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان آن هم در فاصله هفت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند «ایجاد تغییرات در حوزه های رأی ساز» صورت گرفته، در حالی که بسیاری از مشکلات دولت فعلا از ناحیه اقتصادی است و مردم خواهان تغییر شرایط اقتصادی و معیشتی هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
با اون اختلاس چند هزار میلیاردی توی صندوق فرهنگیان استعفای وزیر و محاکمه ش کمترین کاره. تابناک تحلیلهات جناحیه
زمین وزمان از بی لیاقتی فانی به ستوه امده بود روحانی با نهایت احترام با ایشون رفتار کرد
تابناک تو مشکلت چیه ؟ تازگی ها داری زیرآب دولت رو میزنی . خبریه ؟ سیاست بد چیزیه
عوض نکنن میگید چرا عوض نمیکنن؟
عوض میکنن میگید چرا عوض کردن؟
تغییر سه وزیر ناکارآمد رو با تغییرات اون دوره مقایسه میکنید؟!!
خدا به راه راست هدایتتون کنه.
اون دو وزیر هم که به موقع استعفا نکردن باید به حالشون تاسف خورد که در برابر تصمیم روحانی مقاومت کردن و حاضر به دل کندن از صندلی نشدن.
همونطور که میبینید هیچ چهره شاخصی حاضر به رقابت با روحانی نیست و این مفهومی داره. منتها شما خودتون رو به خواب زدین.
روحانی مثل احمدی نژاد بود ... آن را مردم فهمیدند و این را نه ...
شاید کار روحانی شبیه به کار احمدی نژاد باشد، ولی یکی برای محکم کردن پایه های سیاسی و حزبی و دیگری برای جلوگیری از عدم خدمات رسانی به مردم بود. این کجا و آن کجا.
تصیمیم احمدی نژادی؟ در دوره احمدی نژاد کشور 8سال از عدم ثبات مدیریتی رنج برد. هرچند تغییر وزرا و انتخاب همکاران در هیأت دولت حق مسلم رئیس جمهور است اما آن همه رفت و آمد در دولت نهم و دهم با آنچه که اتفاق افتاده است قابل مقایسه نیست. عنوان خبر شما نوعی توهین به دولت تلقی می شود.
تعویض وزرا به هر دلیل و در هر زمان از اختیارات روسای جمهور است.
"بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند «ایجاد تغییرات در حوزه های رأی ساز» صورت گرفته، در حالی که بسیاری از مشکلات دولت فعلا از ناحیه اقتصادی است و مردم خواهان تغییر شرایط اقتصادی و معیشتی هستند."

اگر مردم خواهان تغییر شرایط اقتصادی و معیشتی هستند، این تغییرات "در حوزه های رأی ساز" نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی