بازدید 25161
خواهر فروغ فرخزاد در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

نامه‌های فروغ بدون رضایت خانواده‌اش و با انگیزه کاسبی منتشر می‌شود

ابراهیم گلستان گفته که این نامه‌های خصوصی را برای انتشار در اختیار نویسنده کتاب قرار داده است... این کتاب کاملا بدون هماهنگی و کسب رضایت از خانواده فرخزاد در حال چاپ است... خواهر فرخزاد ضمن تقبیح انتشار این نامه‌های خصوصی تأکید کرد: اگر بخواهیم زندگی سعدی، حافظ و مولوی را تجسس کنیم نیز به مواردی بر می‌خوریم که ذهنیت را تغییر می‌دهد، اما زندگی ایشان در حاشیه آثارشان است.
کد خبر: ۶۳۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 20 October 2016
نامه‌های فروغ بدون رضایت خانواده‌اش و با انگیزه کاسبی منتشر می‌شودپس از انتشار یکی از نامه‌های خصوصی «فروغ فرخزاد» به عنوان مقدمه انتشار یک کتاب از مکاتبات خصوصی این شاعر، «پوران فرخزاد» خواهر بزرگ «فروغ فرخزاد»، انتشار نامه‌های خصوصی فروغ فرخزاد را اقدامی بسیار زشت خواند که صرفاً با انگیزه‌های اقتصادی انجام می‌شود و تأکید کرد، انتشار این نامه‌ها با رضایت قبلی بازماندگان و وابستگان این شاعر همراه نیست.
 
به گزارش «تابناک»؛ در دو دهه اخیر تلاش‌ها برای رمزگشایی از روابط ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد به شکل جنون آمیزی رو به فزونی گذاشته و با وجود آنکه بستگان ابراهیم گلستان، همواره تأکید داشتند که دامن زدن به این مسائل، منجر به ناراحتی مادرشان می‌شود و خواستار دامن نزدن به این مسائل بودند، جذابیت ماجرا برای برخی باعث شده بود که هر روز نقل قول تازه‌ای کشف و زندگی خصوصی این شاعر حتی بیش از اشعارش مورد توجه برخی قرار گیرد.
 
در روزهای اخیر، فرزانه میلانی خبر از انتشار کتابش با نام «فروغ فرخزاد؛ زندگی‌نامه‌ی ادبی و نامه‌های چاپ‌نشده» داده و تأکید کرده برای تهیه‌ این کتاب با بیش از هفتاد نفر از اقوام، دوستان، همکاران، همسایه‌ها و آشنایان فروغ فرخزاد مصاحبه کرده ‌است. بنا بر اطلاعات منتشر شده، این کتاب بیش از سی نامه را دربرمی‌گیرد که پیش از این منتشر نشده‌اند و شماری از نامه‌های این شاعر به ابراهیم گلستان را نیز شامل می‌شود. میلانی همزمان با اعلام خبر انتشار قریب الوقوع این کتاب، یکی از نامه‌های فروغ را نیز منتشر کرده است.
 
نامه‌های فروغ بدون رضایت خانواده‌اش و با انگیزه کاسبی منتشر می‌شود فروغ فرخزاد در حال فیلم‌سازی با تجهیزات فیلمسازی ابراهیم گلستان
 
تعابیر به کار رفته در این نامه‌های خصوصی صرفاً به مخدوش ساختن چهره این شاعر دامن می‌زد و تصویر ذهنی که بسیاری بر اساس قرائت اشعار فروغ فرخزاد داشتند، تحت الشعاع زندگی خصوصی‌اش قرار می‌داد. در این ارتباط، ابراهیم گلستان ـ که مقصد نامه‌ها بوده درباره منشأ انتشار آنها گفته است: «من نامه‌ها را به او دادم برای اینکه که استاد درجه یکی است و می‌خواست بیوگرافی درباره فروغ بنویسد و نیاز به مطالعه آنها داشت...» و در واقع گلستان منشأ انتشار مکاتبات خصوصی فروغ فرخزاد است!
 
با این حال، خانواده فروغ فرخزاد از انتشار این نامه‌ها رضایت ندارد و با وجود آنکه طبیعتاً مالک معنوی و مادی این نامه‌ها خانواده فرخزاد از جمله پسر و خواهرش به عنوان تنها بستگانش در قید حیات فروغ هستند اما آن گونه که پوران فرخزاد خواهر فروغ به «تابناک» می‌گوید، او حتی در میان اشخاصی برای این کتاب نیز نبوده است. در واقع این کتاب کاملا بدون هماهنگی و کسب رضایت از خانواده فرخزاد در حال عرضه به بازار است.
 
پوران فرخزاد با بیان اینکه فرزانه میلانی، مؤلف این کتاب را می‌شناسد، عنوان کرد: خانم میلانی شخص محترمی است و ما با هم از گذشته دوستی داشته‌ایم اما اینکه زندگی یک شخص نظیر فروغ را علنی کنیم، بسیار زشت است. وقتی قصد انجام چنین عملی داریم، باید از خودمان بپرسیم آیا قشنگ است و دوست داریم در آینده زندگی خصوصی و اسرار زندگی‌مان را این گونه و آن هم بدون رضایت خانواده‌مان منتشر کنند؟ به نظرم کنار زدن پرده‌ها زیبا نیست.
 
نامه‌های فروغ بدون رضایت خانواده‌اش و با انگیزه کاسبی منتشر می‌شود عکس صحنه بازسازی شده فوت فروغ فرخزاد و حضور ابراهیم گلستان بر بالای سرش (آزاده اخلاقی)
 
خواهر فروغ فرخزاد تأکید کرد: فروغ یک شاعر است و وقتی سخن از او به میان می‌آید، شعرش مطرح است و زندگی شخصی‌اش در حاشیه است؛ اما با دامن زدن به این مسائل، شعرش در حاشیه قرار می‌گیرد. در ادبیات به نفس شعر توجه می‌شود و نه نفس شاعر. اگر بخواهیم وارد زندگی سعدی، حافظ و مولوی بشویم و زندگی‌شان را تجسس کنیم نیز به مواردی برمی‌خوریم که ذهنیت را تغییر می‌دهد، ولی زندگی ایشان در حاشیه آثارشان است.
 
او ادامه داد: چه کسی می‌داند سعدی هزلیاتش را در چه حال و هوایی و بر چه اساس گفته است؟ آیا باید به دنبال کشف و برجسته کردن این مسائل بود؟ پانزده، بیست سال پیش مقالات شمس تبریزی مطالعه می‌کردم و در آن یک نکاتی را دیدم و نوشتم که نشان می‌داد اصلاً مولوی و شمس، با چهره مرسوم کنونی شان تفاوت‌هایی دارند و بعد فکر کردم که چرا باید به رویاهای مردمی که مولوی و شمس را با شعرشان درک کرده‌اند و می‌کنند، خیانت کنم و چرا باید به مولوی در ذهن برخی لطمه بزنم؟ به همین دلیل مقاله را پاره کردم و دور ریختم.
 
پوران فرخزاد خاطرنشان کرد: همه ازدواج کردیم، طلاق گرفتیم و فراز و نشیب‌ها و اشتباهات بسیاری در زندگی‌مان داشته‌ایم. چه لطفی دارد نامه‌ای که مثلاً پانزده سالگی به یک پسر نوشته‌ام، منتشر کنند؟ آدم‌ها مستمراً تجربه می‌کنند و ممکن است اشتباه کنند؛ بنابراین، انتشار زندگی خصوصی اشخاص را -آن هم به این شکل- منطقی نمی‌دانم و تصور می‌کنم دشمنی با کاراکتر شعری فروغ فرخزاد است.
 
خواهر فروغ درباره اینکه چه تلقی از انگیزه منتشرکنندگان این نامه‌های خصوصی در قالب کتاب دارد، گفت: این امر یا برای جلب توجه می‌تواند باشد و یا برای فعالیت اقتصادی که البته من فکر می‌کنم انگیزه اصلی این است که کاسبی کنند. امیدوارم این تجارت‌ها را متوقف و زندگی خصوصی فروغ را رها و بر شعرش تمرکز کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۹
متأسفم برای بی اخلاقی ها . با چه جسارتی زندگی خصوصی کسی را که دستش از دنیا کوتاه است وسیله کاسبی قرار میدهیم ؟ چرا ما ایرانی ها دوست داریم در تمام امور خصوصی دیگران سرک بکشیم و اگر مقدور بود آبروی طرف را به باد دهیم ؟! اخلاق اسلامی کجا و اخلاق ما کجا ؟
فروغ یادت همیشه گرامی...
حداقل در عرف ما ایرانیها نیست که زندگی شخصیمون را هر چند معمولی رسانه ای کنیم حق با خانواده خانم فروغ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
مطمنی نیست؟ خداوند لعنت کسانی را که آبروریزی میکنند برای تفریح و غیره.
انتشار نامه های اشخاص مشهور در همه دنیا امری پذیرفتنی و بر روال است مثل نامه های سیلویا پلات به تد هیوز که به کشف روحیات و ذهنیت او می انجامد بنابراین نامه های فروغ خطاب به گلستان که انتشار آن با رضایت آقای گلستان همراه بوده نه تنها اشکالی ندارد بلکه به تعمیق در شعر فروغ نیز کمک می کند...
فروغ فرخزاد برای من شاعری ست که شعر نو را به پختگی رساند. عاشق کارهای ایشان هستم و بنظرم بهترین شاعر شعر نو در ایران است. فروغ ماندنی ست و کاسب ها رفتنی. برای گلستان هم متاسفم که خودش را مفت فروخت.
به خانم پوران فرخزاد بگویید که آقای گلستان حرف بدی نزدند و گفتند برای کتاب نوشتن و بیوگرافی نوشتن این نامه‌ها را به خانم میلانی دادند. از طرف دیگر، چرا باید بخشی از تاریخ ادبیات معاصر ما به اسم حریم خصوصی منتشر نشود؟ همان‌طور که گلستان گفت، هنرمندان و آدم‌های مشهور حریم خصوصی ندارند و اصلا قصد کاسبکاری نیست بلکه نگاه به شخصیت فاخری مثل فروغ است و چه ایراد دارد؟ چرا ما باید این‌قدر نگاهی جنسیت‌زده به همه چیز داشته باشیم؟
من بادیدگاه فروغ موافق نیستم اما زندگی خصوصی هر کس به خودش مربوط است و به هیچ دلیلی نبا ید زندگی خصوصی دیگران را فاش کرد ٬وای از روزی که پرده ها کنار رود و اسرا مان فاش شود
گذشته ها گذشته . لطفا" نبش قبر نفرمایید !
عشق از زیبائی های زندگی است و نامه های عاشقانه مشاهیر در دنیا امروزه بخشی از میراث ادبی بشمار میرود . از میان این نامه های عاشقانه شناخت عمیق تری از نویسنده آن بعمل میاید . اگر مخاطب نامه ابراهیم گلستان است مالک نامه هم خود اوست نه وراث قانونی .
دیدگانم همچو دالانهای تار
گونه هایم همچو مرمر های سرد
ناگهان خوابی مرا خواهد ربود
من تهی خواهم شد از فریاد و درد
روحش شاد
فروغ هرچه بود ، قلمش و حرفش زيبا و دلنشين بود، او مثل هيچكس نبود
جسارتش و رك گويي خصيصش بود
اينكارها جزء اينكه مخالفانش كه دليل مخالفتشان صرفاً عجزشان از مثل او بودن است ، بخواهند با مسائل حاشيه اي او را زير سئوال ببرند ، چيزي ندارد
اين نويسنده جسارت دارد رازهاي زندگي خود را بي كم و كاست بنويسيد و بگذارد ديگران او را قضاوت كنند
خق با پوران فرخزاد است.واین خانواده مظلوم ،فرهنگ دوست و هنرمند هر از گاهی ضربه های متفاوتی از کاسبکاران و حسودان خورده اند و این هم یکی از آنهاست.نکنید این کار را؟؟
من که نویسنده رو نمیشناسم ولی حدسم اینه که خواسته یا نا خواسته داره ترویج فساد میکنه و متاسفانه خواهر مرحوم هم میگوید همه ازدواج کردیم وهمه طلاق کرفتیم منظور همه کیه شاید هنرمندا باشند ولی حرف صحیحی نیس دارن تلاش میکنن فرهنگ فحشا دوره طاغوت که بین هنر مند ها بود رو برکرداند وهمانتور که اول انقلاب توبه کردن اکنون از توبه خویش توبه کنن
پاسخ ها
پیرمرد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
نویسنده کناب کاسب است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
همانطور
رسول
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
نشناخته و ندیده و نخونده خوب متوجه شدید دارن ترویج فساد میکنن...در ضمن برادر من ازدواج کردن و طلاق گرفتن ترویج فساد نیست ٰکاش یکن فکر در افکارتون تجدید نظر میکردید .شما هم در خلوت و زندگی خصوصی خودتون چیزایی هست که ممکنه شبیه به همین موارد ذکر شده باشه
تصمیمات آقای گلستان منوط به اراده شخص خودشان است و نویسنده نامه ها هم احتمالاً از این موضوع خبر داشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
نویسنده نامه ها فروغ فرخزاده بوده که این نامه ها رو چندین دهه پیش به صورت خصوصی برای گلستان نوشته و قبل از انقلاب فوت کرده. حالا چطور خبر داشت؟! خوبی شما؟
ماهزلیات سعدی رامیخوانیم و به اعتقادمان به اولطمه نزده ونخواهدزدپس ازخواندن نامه های فروغ هم چیزی اززیباییهای اشعارش کاسته نخواهدشدتنهاماکتابخوان ترمیشویم.
اصلا مهم نیست .همه که فرشته نیستن که.
گل بی خار خداست.
نهايت رذالت است منتشر كردن نامه هاي خصوصي افراد خصوصا كساني كه دستشان از دنيا كوتاه است ، منتشر كننده اين نامه ها بايد از خودش شرم داشته باشد ، اميدوارم كه هموطنان خريدن اين كتاب را تحريم كنند
فروغ جاودانه است با انتشار نامه هايش يا بدون انتشار ان فقط نهايت انحطاط اخلاقي منتشركنندگان نامه هاي او را نمايان ميشود ،...
امام علی میفرماید اگر شب کسی را در حال گناه دیدی صبح روز بعد به دیده گناهکار به او منگر چون ممکن است او توبه کرده و تونمیدانی چطور ما حاضر میشویم چند پلان از زندگی مردم را برجسته کنیم تا به نان و نوایی برسیم زندگی حاصل جمع رفتارها و اعمال هر انسانی است که باید تقسیم بر سالهای عمر او گردد اما عده ایی اینکار را نمیکنند در عوض ضرب در سالهای عمر افراد کرده و ان را معدل رفتار فرد میسازند
مهدی چرا حرف بی ربط می زنی ؟ چرا فکر می کنی آنموقع همه هنرمندان فاسد بودند ؟ هنرمندان خوب در آن موقع زیاد بودند ما که شاهد زندگی آن زمان بودیم می دانیم . الان هم هنرمدان خوب داریم و هنرمندانی با زندگی آنچنانی . هیچ وقت مسایل را با فازهای سیاه و سفید نبین . مسلما" رنگ خاکستری هم آن وسط وجود دارد .
سلام
من شعر و شخصيت فروغ فرخزاد را نمي شناسم ولي سؤالي در ذهنم هست كه آيا انسانيت در ايران در همه عرص ها مرده و يا اينكه فقط بخشي از جامعه دچار انحطاط و فرومايگي شده است . چون در نگاه اول در تمام بخشهاي جامعه بي اخلاقي و فساد مشاهده مي شود.
کمترین خدشه ای به شخصیت و شعر فروغ وارد نخواهد شد
وقتی یک انسان را می پذیریم خصوصا وقتی یک شاعر دل شکسته مثل فروغ باید برای مان مهم نیست زن ابراهیم گلستان بوده یا نبوده و اتفاقا انتشار این نامه بد نیست چون پایانیست بر ذهن بدبین و به هر حال ذهن مردم درباره زندگی یک هنرمند کنجکاو است. واقعا از چه می ترسیم؟ بگذار مردم بیشتر از فروغ بدانند او عاشق بود و ظاهرا عاشقی هنوز هم جرم بزرگیست....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار