بازدید 30764

5 روايت از نامه تازه احمدي‌نژاد به لاريجاني

علت اين موضوع را اگرچه دولت «تداخل با شب‌هاي قدر» اعلام كرد اما نايب رئيس مجلس، يكي از وزيران پيشنهادي، معاون پارلماني نهاد رياست‌جمهوري و همين طور مشاور معاون پارلماني رياست‌جمهوري روايات ديگري از علت تقاضاي استرداد نامه احمدي‌نژاد بيان كردند.
کد خبر: ۶۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۳ 09 September 2009
همشهری آنلاین - رئيس‌جمهوري نام 2 وزير از 3 وزير باقيمانده دولت دهم را از مجلس پس گرفت


علت اين موضوع را اگرچه دولت «تداخل با شب‌هاي قدر» اعلام كرد اما نايب رئيس مجلس، يكي از وزيران پيشنهادي، معاون پارلماني نهاد رياست‌جمهوري و همين طور مشاور معاون پارلماني رياست‌جمهوري روايات ديگري از علت تقاضاي استرداد نامه احمدي‌نژاد بيان كردند.

محمدحسن ابوترابي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي خبر داد كه پس گرفتن اسامي وزرا، با الهام از جلسه دولت و رهبري بوده است. پيش از اين نيز، ابوترابي نخستين كسي بود كه در جريان تاخير يك هفته‌اي احمدي‌نژاد در اجراي نامه رهبر انقلاب مبني بر لغو حكم معاون اولي اسفنديار رحيم مشايي، پيش از پايگاه‌هاي خبري دولت و صداوسيما، خبر از صدور نامه رهبري با اين محتوا داد.



ديروز محمدرضا باهنر كه در غياب علي لاريجاني ، رياست جلسه علني مجلس شوراي اسلامي را به‌عهده داشت، پيش از پايان اين جلسه، گفت: آقاي احمدي‌نژاد در نامه‌اي به مجلس عنوان كردند كه نامه معرفي 2وزير را فعلا مسترد و اين امر را به بعد از مراسم‌هاي ايام قدر موكول مي‌كنند.

پس از آن، محمدحسن غفوري‌فرد اصل نامه رئيس‌جمهور به لاريجاني را قرائت كرد. در اين نامه آمده است: بديهي است بعدا براساس اصل 133 قانون اساسي نسبت به معرفي وزراي پيشنهادي اقدام خواهد شد.

باهنر پس از قرائت نامه ادامه داد: با اين وضعيت جلسه هفته آينده كه مشخص شده بود تا بررسي اين 2وزير پيشنهادي صورت گيرد، منتفي مي‌شود و تا پنجم مهرماه جلسه علني نخواهيم داشت. آموزش‌وپرورش و رفاه و نيرو 3وزارتخانه بي‌وزير دولت دهم هستند.

محمود احمدي‌نژاد عصر يكشنبه هفته جاري در نامه‌اي، فاطمه آليا و علي ذبيحي را براي تصدي وزارت آموزش و پرورش و نيرو به مجلس معرفي كرده بود.

چهره‌هاي توانا و كارآمد و مقبول

نايب‌رئيس مجلس اما پس از اتمام جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران در باره پس گرفتن اين نامه معرفي گفت: اين اقدام با الهام از رهنمودها و تذكرات راهگشاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار و گفت‌وگو با هيات‌ دولت انجام گرفته است و انتظار جدي همه نمايندگان مجلس توجه به سخنان معظم‌له است.

محمد‌حسن ابوترابي ادامه داد: به نوبه‌خود از اين اقدام رئيس‌جمهور تشكر كرده و اميدواريم در معرفي وزراي 3وزارتخانه‌اي كه در دستور كار دولت و مجلس است، اين ‌نظرات مورد توجه قرار گرفته و چهره‌هاي توانا و كارآمد و مقبول كه بتوانند زمينه ارتقاي كارايي اين 3وزارتخانه كليدي و مهم را فراهم بياورند، معرفي كنند.

به خاطر تعطيلات

در همين حال مشاور معاون پارلماني رئيس‌جمهوري با بيان اينكه پس گرفتن ليست وزرا به معني تغيير آنها نيست، به مهر گفت: با توجه به اينكه ارائه ليست وزيران پيشنهادي به مجلس همزمان با تعطيلات قوه مقننه بود، ما حق را به مجلس مي‌دهيم. ايرج نديمي ادامه داد: ممكن است نمايندگان برنامه‌هايي از پيش براي تعطيلات خود طرح‌ر‌يزي كرده باشند يا درگيري‌هايي داشته باشند.

ايشان نهي نكردند

معاون پارلماني نهاد رياست‌جمهوري نيز علتي براي استرداد نامه معرفي آليا و علي‌ذبيحي بيان كرد. مسعودپور گفت: دولت به خاطر اينكه فرصت بيشتري براي رايزني با مجلس داشته باشد، نامه خود را در مورد معرفي 2وزير پيشنهادي از مجلس پس گرفت.

او با رد استعفاي آليا يا تصميم رئيس‌جمهور براي استفاده نكردن زنان در كابينه به ايسنا گفت: بيانات دوشنبه‌شب مقام معظم رهبري در جمع اعضاي دولت كاملا شفاف و روشن بود و ايشان استفاده از زنان در كابينه را نهي نكردند بلكه توصيه كردند كه نظر آقايان فقها نيز درنظر گرفته شود و به ديدگاه آنها نيز توجه شود.

معاون پارلماني نهاد رياست‌جمهوري درباره احتمال تغيير گزينه‌هاي پيشنهادي رئيس‌جمهور نيز گفت: ممكن است اين دو نفر باز هم معرفي شوند و يك خانم نيز براي وزارت رفاه معرفي شود و احتمال اين نيز وجود دارد كه رئيس‌جمهور نظر خود را تغيير دهد و به جمع‌بندي ديگري برسد.

حفظ نسبت 3 وزير زن

مديركل پارلماني دولت در حالي خبر از احتمال زن بودن وزير پيشنهادي رفاه مي‌دهد كه اسفنديار رحيم مشايي، رئيس‌دفتر رئيس‌جمهوري در حاشيه كنفرانس خبري اخير محمود احمدي‌نژاد نام زهره‌الهيان، از نمايندگان مجلس، را «يكي از گزينه‌ها»ي تصدي وزارت رفاه دانست.

در فهرست اوليه وزيران پيشنهادي احمدي‌نژاد هم 2زن براي تصدي آموزش‌ و پرورش و رفاه معرفي شدند كه راي اعتماد مجلس را كسب نكردند. مرضيه وحيد دستجردي كه سابقه نمايندگي در دوره‌هاي گذشته مجلس را نيز دارد، گزينه وزارت بهداشت بود كه با راي نمايندگان، وزير شد.

توضيحات آليا

اما فاطمه آليا كه در فهرست رايحه خوش خدمت –حاميان احمدي‌نژاد- وارد مجلس شد و در انتخابات دهم رياست‌جمهوري نيز رياست ستاد بانوان تبليغات انتخاباتي احمدي‌نژاد را داشت، شرح ديگري از پس گرفتن نامش روايت كرد.

وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ با توجه به اينكه مجلس از هفته آينده به‌مدت 2هفته تعطيل است، من از صبح ديروز با رئيس‌جمهور تماس گرفتم و گفتم كه تعطيلات قبلي مجلس به‌خاطر مراسم تنفيذ و تحليف رياست‌جمهوري در مجلس انجام نشد و اگر نامه معرفي وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو ديروز در مجلس اعلام وصول شود تعطيلات مجلس به هم مي‌خورد.

آليا پس از پايان جلسه علني صبح ديروز در جمع خبرنگاران تصريح كرد: بعد از صحبت با رئيس‌جمهور با رئيس مجلس نيز صحبت كردم و گفتم كه قرار است تا رئيس‌جمهور نامه تكميلي به مجلس ارسال كند و شما نامه اول را فعلاً اعلام وصول نكنيد.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با بيان اينكه آقاي لاريجاني اين موضوع را قبول كرد، ادامه داد: آقاي احمدي‌نژاد به‌دليل تعطيلات مجلس در حال تنظيم نامه‌اي براي پس گرفتن موافقتنامه اول بود و در فاصله‌اي كه اين نامه در حال تنظيم بود متأسفانه رئيس مجلس نامه معرفي وزراي پيشنهادي را اعلام وصول كرد كه من به آقاي لاريجاني مراجعه و اعتراض كردم و به ايشان گفتم كه بهتر بود اعلام وصول اين نامه را به آخر جلسه موكول مي‌كرديد و لاريجاني نيز به خاطر اعلام وصول آن عذرخواهي كرد.

قبلا هم پيشنهاد شده بود

فاطمه آليا در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان دارد رئيس‌جمهور فرد ديگري را به جاي شما به مجلس معرفي كند؟ گفت: تا الان تصميم رئيس‌جمهور اين است كه اينجانب به‌عنوان وزير آموزش و پرورش به مجلس معرفي شوم.

اوهمچنين گفت كه در دوره دولت نهم و مجلس هفتم نيز تصدي وزارت آموزش و پرورش به وي پيشنهاد شده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار